اگر تا به حال شکستگی یا ترک خوردگی دندان را تجربه کرده‌ باشید، پس احتمالا می‌ دانید دندانپزشکان در این شرایط معمولا استفاده از مواد کامپوزیت یا لمینت را برای ترمیم این مشکل توصیه می ‌نمایند. این ترمیم‌ های دندانی می‌توانند لبخند شما را زیبا و بی نقص سازند اما با گذشت زمان، پتانسیل تغییر رنگ را دارند، به خصوص تغییر رنگ کامپوزیت بسیار سریع تر اتفاق می افتد. تغییر رنگ ترمیم های دندانی شما می تواند بسیار ناامید کننده باشد. با توجه به این نکته که سفید کردن معمولی یا بلیچینگ دندان ها به اصلاح رنگ کامپوزیت و لمینت کمکی نمی کند، پس چه بهتر که قبل از بروز این مشکل سعی کنید تا حد ممکن جلوی تغییر رنگ آنها را بگیرید. در این مطلب با علت تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت و روش‌های برطرف کردن این مشکل آشنا خواهید شد. لطفا تا پایان ما را همراهی فرمایید.

کلینیک تخصصی کامپوزیت و لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

علت تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت دندان

لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

لمینت دندان یک پوسته نازک است که توسط مواد همرنگ دندان به طور سفارشی برای هر مراجع طراحی و ساخته می شود. این پوسته ها به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند تا شکل، اندازه، رنگ و ظاهر کلی دندان ها را بهبود ببخشند. البته قبل از چسباندن لمینت روی دندان لازم است مقداری از مینای دندان با بی حسی موضعی تراشیده شود.

کامپوزیت دندان، یک روش دندانپزشکی زیبایی است که در آن ماده کامپوزیتی همرنگ دندان روی آن قرار داده و به فرم مناسب تراشیده می شود.  سپس با تاباندن نور مخصوص آبی رنگ، این ماده خمیری سفت (کیور) شده و در نهایت پولیش داده می شود تا سطحی صاف و براق پیدا کند. باندینگ دندان برای کارهای کوچک دندانپزشکی زیبایی مانند ترمیم شکستگی‌های کوچک یا بستن فواصل جزئی بین دندانی ایده آل است. باندینگ همچنین می‌ تواند به عنوان یک ماده پر کننده همرنگ دندان برای پر کردن حفره های کوچک استفاده شود زیرا از نظر زیبایی جذاب تر از پر کننده های نقره ای است.

مزایا

 موارد زیر مهم ترین مزایای این ترمیم دندانی هستند:

  • هزینه پایین
  • سرعت بالا (در یک جلسه کامل می شود)
  • پروسه ای آسان و بدون نیاز به بی حسی
  • دست نخورده ماندن مینای طبیعی دندان
  • امکان ترمیم آن وجود دارد.
  • برگشت پذیر است.

معایب

کامپوزیت علی رغم مزایای متعدد، معایبی نیز دارد:

  • ماده کامپوزیت به دلیل تخلخل زیادی که دارد، به شدت مستعد لکه شدن است.
  • در مقایسه با لمینت، دوام کمتری دارد (۵ تا ۷ سال)
  • استحکام پایین
  • ایجاد بوی بد دهان
علت تغییر رنگ کامپوزیت

علت تغییر رنگ کامپوزیت

از آنجا که ماده باندینگ منفذدار است، بنابراین بیشتر از دندان های طبیعی مستعد لکه شدن و تغییر رنگ می باشد. نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار، آب میوه های تیره، چای پر رنگ و قهوه و خوراکی هایی نظیر شکلات تیره، آبنبات های رنگی، میوه های رنگ دار مانند شاتوت همگی می توانند به تدریج باعث تغییر رنگ کامپوزیت شوند. اگر سیگاری هستید و قصد اصلاح لبخندتان با کامپوزیت را دارید، بهتر است درمان زیبایی دیگری را برای دندان هایتان انتخاب کنید زیرا دود سیگار به سرعت باعث زرد شدن کامپوزیت می گردد. و اگر به دلایل مختلف (مانند هزینه کمتر و عدم آسیب به ساختار طبیعی دندان) تمایل دارید حتما از کامپوزیت استفاده کنید، توصیه اکید ما ترک کامل دخانیات است.

سایر علل تغییر رنگ باندینگ کامپوزیت عبارتند از:

  • عقب رفتن لثه به خاطر افزایش سن
  • کیفیت پایین ماده کامپوزیت
  • عدم رعیت بهداشت دهان و دندان
  • تغییر رنگ چسب به کار رفته برای چسباندن کامپوزیت
  • وارد آمدن ضربه یا آسیب شدید به دندان ها که به تغییر رنگ دندان منجر شود.
  • فرم دهی نا مناسب کامپوزیت و پولیش ناقص آن توسط دندانپزشک
علت تغییر رنگ لمینت دندان

علت تغییر رنگ لمینت دندان

لمینت های پرسلن به آسانی مینای دندان طبیعی شما لکه دار نمی شوند زیرا مینای دندان متخلخل است و لمینت ها کاملا صاف هستند (می توان گفت از این نظر به مینای دندان برتری دارند) بنابراین به سختی دچار تغییر رنگ می شوند. با اینحال احتمال تغییر رنگ آنها به مرور زمان وجود دارد.

لکه های سطحی لمینت می توانند پس از قرار گیری طولانی مدت در معرض نوشیدنی هیا بسیار تیره مانند قهوه و چای پر رنگ ایجاد شوند. سایر مواردی که می تواند به تغییر رنگ لمینت منجر شوند، عبارتند از:

  • قدیمی بودن لمینت ( لمینت های بسیار قدیمی در واقع از پرسلن ساخته نشده اند و در ساخت آنها مواد متخلخل پلاستیکی به کار رفته است. بنابرین آنها زودتر لکه می شوند).
  • افزایش سن( با بالا رفتن سن، لثه ها عقب نشینی می کنند و در محل اتصال ونیر به دندان لکه هایی ایجاد می شود که عموما به شکل خطوط قهوه ای هستند).
  • ضربه یا آسیب شدید به دندان( اگر صدمه ای به دندان شما وارد شود که باعث آسیب به عاج یا بافت داخلی دندان گردد، ممکن است دندان طبیعی شما تغییر رنگ دهد، عاج آسیب ببیند و زرد شود. این امر باعث تغییر رنگ لمینت پرسلن خواهد شد).
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • ایجاد خراش روی لمینت به خاطر استفاده از مسواک زبر و خمیر دندان های حاوی مواد ساینده

 فرایند سفید کردن دندان فقط برای دندان های طبیعی موثر است و روی لمینت ها تأثیری ندارد. برخی پزشکان توصیه می کنند که قسمت پشت دندان سفید شود تا لمینت ها روشن تر به نظر برسند. این کار تا حدی کمک کننده است اما این روشن شدن چشمگیر نیست. پولیش یا جلا دادن لمینت نیز روش دیگری است که می تواند تا حدی باعث روشن شدن لمینت شود و لکه های سطحی آن را رفع نماید. با اینحال تنها روش موثر برای رفع زردی لمینت ها تعویض آنها با لمینت های جدید است.

اصلاح رنگ کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم، کامپوزیت به فرایند سفید کردن معمولی دندان ها پاسخ نمی دهد. در واقع عوامل سفید کننده تأثیری روی کامپوزیت ها ندارند. بنابراین بهتر است قبل از تغییر رنگ کامپوزیت، از این مشکل پیشگیری نمایید. اگر کامپوزیت های شما علی رغم رعایت اصول بهداشتی دندان ها باز هم زرد و لکه دار شدند، لطفا قبل از هر تلاشی برای سفید کردن آنها در منزل به دندانپزشک مراجعه کنید. او می تواند علت اصلی تغییر رنگ باندینگ را مشخص کند و با انجام پولیش، تا حد زیادی تیرگی ها و لکه های کامپوزیت شما را برطرف نماید. اگر میزان تغییر رنگ و لکه های کامپوزیت به حدی شدید باشد که پولیش نتواند آنها را برطرف نماید، می توانید کامپوزیت های خود را با باندینگ های جدید و یا حتی لمینت های دندانی (که در مقایسه با کامپوزیت کمتر تغییر رنگ می دهند) جایگزین نمایید.

جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت

جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت و لمینت

حال که با دلایل تغییر رنگ ونیرهای دندانی آشنا شدید، راحت تر می توانید جلوی این وضعیت ناخوشایند را بگیرید یا حداقل آن را به تعویق بیندازید. به کار بستن توصیه های زیر تا حد زیادی می تواند به جلوگیری از تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت های شما کمک کند:

  • پس از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگی  مسواک بزنید یا دهان‌تان را با آب بشویید.
  • برای جلوگیری از ایجاد خراش روی ونیرها از خمیر دندان های به شدت ساینده و حاوی جوش شیرین استفاده نکنید و از پزشک تان بخواهید یک خمیر دندان ملایم و مناسب را به شما توصیه نماید.
  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی را محدود کنید (مخصوصا قهوه و چای پر رنگ).
  • دخانیات را به طور کامل کنار بگذارید.
  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • چکاپ های منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید.
  • هر ۶ ماه یکبار و قبل از شدید شدن تغییر رنگ ونیرها برای پولیش به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

موارد زیر، برخی از سوالات متداول در مورد لمینت و کامپوزیت هستند.

۱.بین لمینت و کامپوزیت، کدام یک بیشتر مستعد رنگ پذیری (تغییر رنگ) است؟

هر دوی این ترمیم های دندانی می توانند دچار تغییر رنگ شوند اما از آنجا که ماده کامپوزیت متخلخل است بنابراین بیشتر مستعد تغییر رنگ می باشد. اگرچه لمینت به دلیل پوشانده شدن با لعاب تقریبا غیر قابل نفوذ و در برابر لکه ها مقاوم است، با اینحال در برابر رنگ پذیری کاملا مصون نیست و در طولانی مدت می تواند کدر شود.

۲. در صورت خراب شدن دندان های زیر لمینت یا کامپوزیت باید چه کاری انجام داد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشید که خود لمینت یا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندانهای زیرین شان نمی شوند. بلکه علت این پوسیدگی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. در هر صورت اگر پس از نصب این ترمیم ها دچار پوسیدگی شدید، ممکن است لازم باشد این ترمیم های دندانی برداشته شده، دندان های زیرین ترمیم شوند و ترمیم جدیدی برای شما نصب گردد.

۳. برای افرادی که دندان های جلویی خرگوشی یا درشت دارند، لمینت مناسب تر است یا کامپوزیت؟

از آنجایی که در پروسه نصب کامپوزیت، ساختار دندان طبیعی شما تراشیده نمی شود بنابراین قرار دادن کامپوزیت روی دندان های درشت یا خرگوشی می تواند باعث درشت تر و جلو آمدن بیشتر آنها شود. بنابراین در این شرایط استفاده از لیمنت دندان توصیه می شود.

۴. آیا امکان انجام کامپوزیت روی ایمپلنت یا کاشت وجود دارد؟

خیر. از آنجایی که کامپوزیت فقط روی سطح طبیعی دندان یعنی مینای دندان قابل چسباندن است، امکان انجام کامپوزیت روی کاشت های دندانی وجود ندارد.

۵. بین لمینت و کامپوزیت کدام یک ظاهر طبیعی تر و زیباتری دارند؟

در لمینت سرامیکی، نور می تواند از ذرات سرامیک عبور کند و بنابراین طبیعی تر از کامپوزیت به نظر می رسد. همچنین از آنجا که لمینت سرامیکی لعاب کاری شده و سپس در کوره پخته می شود، ظاهر زیباتر و درخشان تری نسبت به کامپوزیت پیدا می کند.

حرف آخر

استفاده از ترمیم های دندانی لمینت و کامپوزیت می تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آنها تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان های طبیعی شما است. بنابراین زرد و تیره شدن لبخند جدید شما می تواند واقعا ناامید کننده باشد، مگر نه؟ اگر به تازگی دندان هایتان را لمینت یا کامپوزیت کرده اید یا به زودی قصد انجام این کار را دارید، باید بدانید که آنها نیز می توانند زرد و لکه دار شوند بنابراین لازم است یک سری اصول مراقبتی و توصیه های پیشگیرانه را به کار ببرید تا تغییر رنگ آنها را به تعویق بیندازید. با آنکه لمینت پرسلن به دلیل پخت در کوره تقریبا غیر قابل نفوذ است و در برابر لکه پذیری بسیار مقاوم می باشد اما باز هم می تواند در گذر زمان تیره و لکه دار شود. در مقابل کامپوزیت با ساختار متخلخل خود، بیشتر و سریع تر رنگ می گیرد. بنابراین انتخاب شما هر کدام که باشد، باید مراقب رژیم غذایی، روتین بهداشت دهان و دندان و سبک زندگی تان باشید تا حداکثر بهره را از آنها ببرید.