ایمپلنت به شما اجازه می‌دهد به روشی که دل‌تان می‌خواهد زندگی کنید، با اطمینان غذا بخورید، لبخند بزنید، صحبت کنید و از همه فعالیت‌های روزمره خود بدون نگرانی لذت ببرید. بیش از ۳۰ سال است که دندانپزشکان سراسر دنیا با موفقیت از ایمپلنت برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنند. در واقع ایمپلنت قوی‌ترین روش موجود برای پشتیبانی از دندان‌های جایگزین است و حتی ممکن است گاهی باعث شود کارایی دندان‌های نصب شده روی پایه فلزی، بهتر از کارایی دندان‌های طبیعی باشد.

۵ مزیت طلایی ایمپلنت دندان که آن را از دیگر روش های کاشت دندان متمایز می کند.

مزایای ایمپلنت دندان
تجربه لبخندی زیبا با جایگزینی دندان از دست رفته

۱. نتیجه کار بسیار عالی و طبیعی است

دندان ایمپلنت شده به این روش از نظر ظاهری و عملکردی هیچ تفاوتی با دندان طبیعی ندارد. دندان‌هایی که به این شیوه کار گذاشته می‌شوند؛ خیلی راحت هستند و لازم نیست مثل دندان مصنوعی نگران آنها باشید. بنابراین باید دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی آنها را مسواک زده و برای تمیز کردنشان از نخ دندان استفاده کنید. ضمنا مانند دندان مصنوعی نیازی به تمیز کردن جداگانه ندارند. همچنین به شما کمک می‌کنند تا شکل طبیعی لبخند خود را حفظ کنید.
بیشتر بدانید: چرا ایمپلنت مهم است؟

۲. ایمپلنت عمری طولانی دارند

اگر به درستی از ایمپلنت خود مراقبت کنید می‌توانید انتظار داشته باشید که چندین دهه بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که بریج و دندان مصنوعی باید هر ۵ تا ۱۰ سال یک بار تعویض شوند.

۳. می‌توانید با اطمینان فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید

کاشت دندان یک روش ایمن است. بنابراین هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و خندیدن دیگر نباید نگران خارج شدن دندان نصب شده روی آن از دهان باشید. ضمن این که این روش درمانی روی تن صدای شما تاثیری نمی‌گذارد. چرا که تاج کار گذاشته شده روی آن بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی خودتان است. با استفاده از ایمپلنت دندان، آرامش ذهنی خواهید داشت و می‌توانید غذاهایی را که دوست دارید بخورید، آنچه را که می‌خواهید بگویید، مانند دیگران فعالیت بدنی داشته باشد و بدون نگرانی به دنیا لبخند بزنید.

۴. ایمپلنت از استخوان صورت و دندان‌های سالم محافظت می‌کند

فضاهای خالی که بعد از افتادن دندان‌ها در دهان ایجاد می‌شوند می‌توانند به مرور زمان به استخوان فک و سایر دندان‌های سالم آسیب برسانند. کاشت دندان تنها گزینه جایگزینی دندان است که در واقع به تحریک رشد استخوان و جلوگیری از تحلیل رفتگی استخوان فک کمک می‌کند. بنابراین اگر یکی از دندان‌هایتان از ریشه کنده شده است؛ برای جلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر، در اسرع وقت ایمپلنت انجام دهید. در ضمن با انجام این عمل دیگری نیازی نیست که مثل بریج، دندان کاشته شده به دندان مجاور متصل باشد.

مزایای ایمپلنت دندان

زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس با ایمپلنت دندان
تکمیل دندان ها و بهبود ظاهر لبخند، با ایمپلنت دندان

به دلایل زیادی دندان از دست می رود، اما ایمپلنت بهترین روش رفع این مشکل است

۱.دندان‌ها یکی از با ارزش‌ترین اعضای بدن هستند که بدون آنها ممکن است برای شما مشکلات زیادی ایجاد شود. مانند سایر نواحی بدن، دهان نیز حاوی باکتری‌هایی است که عمدتا بی‌ضرر هستند. اما یادتان نرود که دهان نقطه ورود هوا و غذا به دستگاه‌ گوارش و دستگاه تنفسی است و برخی از این باکتری‌ها می‌توانند باعث بیماری شوند.

۲. معمولا داشتن یک سیستم دفاعی طبیعی و قوی در بدن در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند میزان و نوع این باکتری‌ها را کنترل کند. با این وجود، بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری‌ها می‌توانند به سطحی برسند که ممکن است منجر به عفونت‌های دهان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند.

۳.همچنین برخی از داروهای خاص مانند داروهای ضد احتقان، آنتی‌هیستامین‌ها، مسکن‌ها، دیورتیک‌ها و داروهای ضدافسردگی می‌توانند جریان بزاق را کاهش دهند. بزاق غذا را برای هضم آماده کرده و اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌ها را در دهان خنثی می‌کند. بنابراین از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری کرده و می‌تواند متضمن سلامت کلی بدن‌تان باشد.

بیشتر بدانید: کامپوزیت بهتر است یا ایمپلنت؟

مطالعات نشان داده‌اند که باکتری‌های موجود در دهان و التهاب مرتبط با شکل شدید بیماری لثه (پریودنتیت) ممکن است در ایجاد برخی از بیماری‌ها نقش داشته باشد و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و HIV یا همان ایدز می‌توانند مقاومت بدن در برابر عفونت را پایین بیاورند و مشکلات بهداشتی دهان را شدیدتر کنند. با این وجود وضعیت دهان و کیفیت دندان‌های ما نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارند. اگر دندان‌های سالمی داشته باشید؛ می‌توانید حتی به سیستم گوارشی خود نیز کمک کنید. بنابراین جایگزینی دندان‌های افتاده به روشی به نام ایمپلنت (کاشت دندان) می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد.

بهبود ظاهر صورت

دندان‌هایی که به شیوه ایمپلنت در دهان کار گذاشته می‌شوند بسیار شبیه به دندان‌های معمولی و طبیعی خودتان است و از آنجا که برای فیوز کردن یا همان جوش خوردن با استخوان فک طراحی شده‌اند؛ دائمی هستند و با انجام مراقبت‌های خاص می‌توان از آنها چندین سال استفاده کرد.

بهبود تن صدا

دندان‌های مصنوعی که به صورت متحرک روی لثه نصب می‌شوند؛ به شدت روی تن صدای شما تاثیر می‌گذارند. این موضوع در مورد ایمپلنت صدق نمی‌کند. چرا که این دندان‌ها پایه‌ای پیچ مانند در استخوان فک دارند که با این استخوان جوش خورده و از تحرک تاج دندان نصب شده جلوگیری می‌کند.

آسایش بیشتر

از آنجا که ایمپلنت‌ها بعد از مدتی به بخشی از بدن شما تبدیل می‌شوند؛ مشکلات ناشی از پروتزهای قابل جابجایی را ندارند.

آسان‌تر غذا خوردن

کشیدن دندان می‌تواند جویدن را مشکل کند. اما ایمپلنت‌ها دقیقا مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که غذاهای مورد علاقه خود را با اطمینان و بدون درد بخورید.

بهبود عزت نفس

بیمارانی که دندان‌های جلویی‌شان به هر دلیلی افتاده است معمولا از این که در جمع‌ها شرکت کنند یا بخندند احساس شرمساری می‌کنند. این در حالی است که ایمپلنت با ظاهر بسیار طبیعی خود، به این افراد کمک می‌کند که احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه با اعتماد به نفس صحبت کرده و بخندند.

بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان

کاشت دندان مانند بریج نیست و برای حمایت از آن نیاز به استفاده از دندان‌های مجاور نمی‌باشد. بنابراین از آنجا که از دندان‌های اطراف برای حمایت از ایمپلنت استفاده نمی‌شود؛ بیشتر دندان‌های طبیعی خودتان در مدت زمانی که از ایمپلنت استفاده می‌کنید بدون تغییر می‌مانند و فشار مضاعفی روی آنها وارد نمی‌شود.

بهبود سلامت دهان و دندان در دراز مدت

ایمپلنت‌های انفرادی باعث بهبود دسترسی شما به دندان‌ها شده و به این ترتیب می‌توانید تمام قسمت‌های دهان را به درستی با مسوارک تمیز کنید. بنابراین با کاشت دندان دیگر نیازی به مراقبت بیش از حد ندارید. فقط کافیست که مثل گذشته و روال عادی که بیشتر دندانپزشکان بر روی آن اتفاق نظر دارند؛ دندان‌ها را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

دوام و راحتی بیشتر

ایمپلنت‌های باکیفیت بسیار بادوام بوده و عمر مفید طولانی دارند. با مراقبت کافی و مناسب، بسیاری از ایمپلنت‌ها در طول عمر بیمار دوام می‌آورند و دچار پوسیدگی و خرابی نمی‌شوند و طول درمان کاشت دندان نیز به اندازه ی معقولی می باشد و می توانید سریع این درمان را انجام دهید.

ایمپلنت دندان یا دندان مصنوعی؟

گرچه روش های جایگزینی متنوعی وجود دارد، اما ایمپلنت دندان از بهترین و ماندگار ترین روش های پر کردن جای خالی دندان ها است. همه ی ما با دندان های مصنوعی قدیمی که معمولا افراد مسن از آنها استفاده می کنند، آشنا هستیم، اما باید گفت کاشت دندان با روش ایمپلنت، بهترین جایگزین روش دندان های مصنوعی متحرک می باشد. چون:
۱. دندان های مصنوعی با استخوان فک ادغام نمی شوند پس به مرور زمان استخوان ها دچار تحلیل شده و باعث لغزش دندان مصنوعی و افتادگی صورت در ناحیه فک می شود.
۲. عمل جویدن با دندان مصنوعی چندان راحت نیست و اغلب افرادی که از پروتز های مصنوعی استفاده می کنند ناچارند از رژیم غذایی محدودی پیروی کنند.
۳. قرار گیری پروتز های مصنوعی سقف دهان را می پوشاند که باعث ایجاد اختلال در حس چشایی می شود.
۴. ایمپلنت در مقایسه با پروتز های مصنوعی به دندان های طبیعی شبیه تر است که باعث می شود که کار با آن ها و مراقبت از آن ها هم راحت تر باشد.

ایمپلنت دندان بهتر است یا بریج؟

همانطور که می دانید که بریج و ایمپلنت هر دو روش هایی برای کاشت دندان و جایگزینی دندان های از دست رفته است اما گاهی برای بیماران این چالش بوجود می آید که بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ هر کدام این درمان ها معایب و مزایای خاص خود را دارند اما بریج دندانی نیاز دارد که دو دندان کناری (چپ و راست ناحیه بی دندانی) سالم باشد.

کاشت دندان به روش بریج شاید در کوتاه مدت مقرون به صرفه باشد اما چون عمر و ماندگاری آن نصف ایمپلنت دندان و بین ۵ تا ۱۰ سال است برای کسی که قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارد و می خواهد که درمانی با طول عمر حداقل ۲۰ سال داشته باشد، مناسب نیست و بهتر است از ایمپلنت استفاده کند. لازم به ذکر است که بریج های دندانی بعد از گذشت ۵ تا ۷ سال نیاز به تعویض دارند. بهترین روش برای کسانی که تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند، درمان ترکیبی از ایمپلنت و بریج دندانی است.

کاشت دندان چقدر درد دارد؟

درد ایمپلنت دندان
آیا درد ایمپلنت طبیعی است؟

با وجود تمام مواردی که از آنها به عنوان مزایای ایمپلنت یاد کردیم این سوال مطرح می‌شود که کاشت دندان چقدر درد دارد؟ بیشتر افرادی که از ایمپلنت دندانی استفاده کرده‌اند می‌گویند که درد این روش بسیار کمتر از چیزی است که آنها تصور می‌کردند. این در حالی است که در طی عمل کاشت یا از بی‌حسی موضعی قوی یا از آرامبخش وریدی استفاده می‌شود. بیشتر بیماران گزارش داده‌اند که ایمپلنت نسبت به کشیدن دندان درد بسیار کمتری دارد.

بعد از کاشت دندان، درد خفیف ناشی از محل جراحی را می‌توان با استفاده از داروهای خارج از نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درمان کرد. البته تمام دندانپزشکان بعد از جراحی در مورد نوع داروهایی که باید استفاده کنید به بیمار مشاوره می‌دهند. بنابراین سرخود دارو مصرف نکنید و تجویز دارو را به پزشک بسپارید و حتما مقاله مراقبت های پس از ایمپلنت دندان را مشاهده فرمایید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

آیا ایمپلنت عوارضی به همراه دارد؟ این سوالی است که بسیاری از افراد قبل از انجام ایمپلنت در ذهن خود دارند، همه ما می دانیم هیچ روشی بدون عوارض نیست و ممکن است این روش کاشت دندان هم مانند روش‌های دیگر دارای عوارض جانبی باشد. در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل و کامل به عوارض ایمپلنت دندان بپردازیم. البته در نظر داشته باشید که عوارض ایمپلنت معمولا موقتی است و به همین دلیل ایمپلنت دندان، یکی از روش‌های محبوب برای جایگزین کردن دندان در میان افراد است.

اگر قصد انجام ایمپلنت دارید، لازم نیست به دلیل وجود این عوارض منصرف شوید. به علاوه این که اگر متخصص دندانپزشک شما از تجربه کافی برخوردار باشد؛ قطعا این عوارض از بین می روند و یا به حداقل خود می رسند، پس نگران نباشید.

۱- خونریزی
۲- درد
۳- کبودی
۴- ورم لثه و صورت
۵- ایجاد حساسیت(آلرژی)
عوارض ایمپلنت دندان در درازمدت

این عمل نیز مانند هر عمل دهانی دیگر می‌تواند شما را تا مدت ها بعد از جراحی درگیر نماید و باعث درد و ناراحتی شما گردد اما مزایای ایمپلت دندان باعث می شود که عمل ایمپلنت دندان از بهترین و پرطرفدارترین راه های جایگزینی دندان باشد.

۱- ایجاد عفونت از دردناک ترین عوارض ایمپلنت
۲- لق شدن دندان های کناری
۳- لق شدن ایمپلنمت دندان
۴- زمان بهبودی طولانی مدت بعد از انجام ایمپلنت
۵- حرکت ایمپلنت دندان
۶- وجود احتمال عدم موفقیت این روش
۷- حساس شدن سینوس ها

بیشتر بخوانید: عوارض ایمپلنت دندان

امکان انجام ایمپلنت فوری، از مزایای این روش جایگزینی

ایمپلنت فوری دندان

کشیدن و از دست دادن دندان برای بیشتر افراد به دلایل مختلف از جمله پوسیدگی، ضربه و … اتفاق می افتد. به دلیل طولانی بودن دوره ایمپلنت عادی دندان، بیشتر افراد تقاضای ایمپلنت فوری و ایمپلنت یک روزه دارند. اما آیا همه ی افراد می توانند از ایمپلنت فوری استفاده نمایند؟ قطعا خیر، باید شرایط و آناتومی دندان شما توسط متخصص ایمپلنت بررسی شود و در صورت مناسب بودن پهنای استخوان فک و عدم مشکلات دهانی مانند بیماری های لثه، عفونت و آمادگی جای خالی دندان، می توان از ایمپلنت فوری یا یک روزه استفاده کرد. در ایمپلنت فوری؛ پس از کشیدن دندان، باید در همان روز یا تا دو هفته بعد از آن کاشت پایه ایمپلنت را آغاز و مراحل کاشت دندان را در یک روز انجام داد.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری دندان
دندان نیش ایمپلنت شده و میزان طبیعی بودن آن

ایمپلنت فوری بیشتر توسط افرادی که به سرعت می خواهند دندان خود را اصلاح کنند تقاضا می شود. به عنوان مثال هفته ی آینده عروسی شماست و به تازگی طی یک حادثه، دندان خود را از دسد داده اید! قطعا تنها چاره شما ایمپلنت فوری دندان است. یا شاید زمان کافی برای حضور در کلینیک طی چندین جلسه را نداشته باشید، همچنان می توانید از این روش جایگزینی سریع دندان، استفاده کنید.

بیشتر بدانید: ایمپلنت فوری دندان

به‌ هرحال داشتن دندان های کامل و سالم در زیبایی فرد و طرح لبخند او نقش مهمی دارد. حال اگر شما هم جزو کسانی هستید که برای داشتن دندان‌های زیبا و لذت بردن از غذا خوردن بی‌صبرانه منتظرید، ما می‌خواهیم روش ایمپلنت فوری را معرفی کنیم و شما را در سفری کوتاه با:

  • روند و مراحل انجام ایمپلنت فوری،
  • قیمت ایمپلنت فوری در تهران،
  • مزایا و معایب ایمپلنت فوری،

آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.


مقالات مرتبط:

انواع ایمپلنت دندان

زمان مناسب برای ایمپلنت دندان

مراحل انجام ایمپلنت دندان

چه کسانی نباید کاشت دندان کنند