دندان درد در دوران بارداری یک مشکل رایج است که اغلب مادران با آن مواجه می‌شوند؛ اما به دلیل شرایط خاص بارداری، امکان استفاده از درمان‌های معمولی ممکن نیست؛ زیرا استفاده از بعضی داروهای عادی، می‌تواند در این دوران برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد. درمان دندان درد در بارداری باید با مشورت دندانپزشک انجام شود؛ اما اگر تمایل دارید در مورد محدودیت‌های درمانی، درمان فوری دندان درد در بارداری، روش‌های درمان خانگی و… بیشتر بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید

علل دندان درد در دوران بارداری

درد دندان در این دوران اگرچه رایج است، اما می‌تواند علل متعددی داشته باشد. شناخت علت مشکل، می‌تواند به درمان دندان درد در دوران بارداری نیز کمک کند. بعضی از رایج‌ترین دلایل این مشکل شامل موارد زیر است:

  • مراقبت‌های ناکافی و پوسیدگی دندان: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه می‌تواند باعث بروز درد و ناراحتی شود و دوران بارداری نیز مستثنا نیست؛ بلکه به دلیل شرایط خاصی که بر بدن حاکم است، رعایت بهداشت دندان‌ها اهمیت بالاتری نیز دارد. بهتر است قبل از بارداری، همه دندان‌های پوسیده خود را درمان نمایید.
  • تغییرات هورمونی: در نتیجه افزایش سطح پروژسترون و استروژن در دوران بارداری، لثه‌ها بسیار حساس‌تر می‌شوند و می‌توان اثرات این حساسیت را نه تنها در لثه‌ها، بلکه در کل بافت‌های بدن مشاهده کرد.
  • افزایش جریان خون: افزایش هورمون پروژسترون جریان خون در لثه‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود لثه ها حساس‌تر گردند؛ این مسئله می‌تواند باعث درد و حساسیت در لثه‌ها شود.
  • تغییرات در رژیم غذایی: مصرف غذا در دوران بارداری به خصوص در ماه های اول به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و تمرکز اغلب بر روی گروه‌های غذایی پر کربوهیدرات است. این غذاها پلاک بیشتری در اطراف دندان‌ها ایجاد می‌کنند و باعث پوسیدگی سریع‌تر دندان‌ها می‌شوند.
  • تضعیف سیستم ایمنی: در دوران بارداری، سیستم ایمنی تحت فشار قرار می‌گیرد؛ این موضوع ممکن است منجر به کاهش مقاومت در برابر عفونت‌های لثه و در نتیجه دندان درد شود.
  • فرسایش مینای دندان: افزایش اسید معده در دوران بارداری می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان شود. این مسئله می‌تواند منجر به حساسیت و درد دندان‌ها گردد.

تاثیر دندان درد بر سلامت مادر و جنین

دندان درد در دوران بارداری معمولا به طور مستقیم به کودک آسیب نمی‌رساند؛ با این حال، گاهی ممکن است اثراتی بر سلامت عمومی مادر و جنین داشته باشد. به همین دلیل باید درمان دندان درد در بارداری را جدی بگیرید. اثرات منفی درد دندان در این دوره، می‌تواند به صورت‌های زیر بروز کند:

  • تاثیر استرس و درد بر سلامت جنین: دندان درد اغلب با استرس مرتبط است؛ استرس در دوران بارداری می تواند اثرات منفی بر رشد جنین داشته باشد. سطوح بالای استرس می‌تواند منجر به وزن کم نوزاد هنگام تولد و زایمان زودرس شود؛ همچنین استرس مادر در دوره بارداری، موجب ضعف سیستم ایمنی کودک نیز خواهد شد.
  • بهداشت دهان و دندان و عوارض بارداری: دندان درد در دوران بارداری ممکن است باعث کاهش توجه به بهداشت دهان و دندان شود. این موضوع می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها، بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان شود. افزایش اینگونه مشکلات ممکن است راه را برای عوارض بارداری هموار کند.
  • تغذیه و رشد جنین: ناتوانی در تغذیه کافی به دلیل درد، می‌تواند بر رشد سالم کودک نیز تاثیر بگذارد. به ویژه عدم درمان دندان درد در بارداری، می‌تواند بر عادات غذایی مادر تاثیر منفی بگذارد و باعث مشکلات رشدی در نوزاد شود.
  • ارتباط دندان درد با عفونت‌ها: دندان درد ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان و التهاب لثه ایجاد شود. این عفونت‌ها می‌توانند منجر به افزایش پاسخ التهابی در بدن و اثرات منفی آن بر رشد کودک شوند.

اگرچه مادرانی که دندان درد می‌شوند، عموما این روند را نادیده می‌گیرند و به طور جدی برای درمان دندان درد در بارداری اقدام نمی‌کنند، اما لازم است برای جلوگیری از عوارض احتمالی به دندانپزشک متخصص مراجعه کرد.

درمان‌های ایمن دندان درد در دوران بارداری

به کمک بعضی روش‌های خانگی یا پزشکی می‌توان این مشکل را برطرف کرده یا کاهش داد، این روش‌ها به طور کلی شامل موارد زیر است:

۱- درمان‌های خانگی

  • شستشو با آب نمک: استفاده از آب نمک یکی از روش‌های درمان سنتی دندان درد در بارداری است. آب نمک خاصیت آنتی باکتریال دارد؛ در صورتی که دندان و لثه‌های شما عفونی باشند، آب نمک می‌تواند تا حدودی زیادی التهاب را کاهش دهد.
  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم: برای درمان دندان درد در بارداری می‌توانید از کمپرس سرد روی ناحیه دردناک استفاده کنید. برای انجام این کار، یک کیسه یخ را در پارچه‌ای بپیچید و به آرامی روی ناحیه دردناک فشار دهید. کمپرس گرم نیز می‌تواند به نرم شدن بافت‌ها و کاهش فشار از روی لثه‌ها کمک کند.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب: بهداشت منظم دهان و دندان می‌تواند از تکثیر باکتری‌ها و پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کند؛ مسواک و نخ دادن اگرچه همیشه مهم است، اما در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد.
  • از دهان شویه استفاده کنید: برای کاهش التهاب لثه و درد می‌توانید از دهانشویه استفاده کنید. با این حال، باید از دهانشویه‌ای استفاده نمایید که در دوران بارداری بی‌خطر باشد؛ دندانپزشک شما می‌تواند در انتخاب دهانشویه مناسب به شما کمک کند.
  • عصاره آلوئه ورا: آلوئه ورا که خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد، می‌تواند به کاهش تجمع باکتری‌ها و کاهش التهاب لثه در دوران بارداری کمک کند.

۲- درمان‌های دارویی

  • مشاوره با دندان‌پزشک و پزشک معالج: قبل از هر اقدامی برای درمان دندان درد در بارداری، با دندانپزشک یا پزشک معالج خود مشورت نمایید؛ زیرا مصرف خودسرانه دارو می‌تواند تاثیرات خطرناکی داشته باشد. 
  • استفاده از مسکن‌های مجاز: هر مسکنی را نمی‌توان در بارداری استفاده کرد؛ اما مصرف بعضی مسکن‌ها مجاز است؛ با این حال برای مصرف هر مسکن ضعیفی نیز باید با پزشک مشورت کنید.

۳- درمان‌های دندان‌پزشکی

به دلیل شرایط خاص بارداری، هر دندانپزشکی درمان درد دندان در بارداری را نمی‌پذیرد؛ به همین علت شما باید برای درمان به مراکز خاصی مراجعه نمایید. دندانپزشک در صورت امکان، اقدام به درمان ریشه کرده و در غیر این صورت ممکن است دندان شما بکشد.

آیا درمان ریشه در بارداری امکان پذیر است؟

در موارد ضروری، می‌توان با درمان ریشه، سلامت دندان را حفظ کرد؛ اگرچه درمان ریشه امکان پذیر است، اما تا زمانی که شرایط اضطراری وجود نداشته باشد، انجام نمی‌شود و دندانپزشک سعی می‌کند که با کنترل عفونت، درمان درد عصب دندان در بارداری را به بعد از تولد موکول کند.

اگرچه تاکنون چیزی مبنی بر تاثیر بی‌حسی بر جنین ثابت نشده است، با این حال، این رویکرد بین متخصصان پذیرفته شده که تا حد امکان از درمان ریشه در بارداری اجتناب شود؛ زیرا رشد اعضای بدن کودک در ۳ ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد و در صورت نیاز به درمان، این روش باید در سنین ۳ تا ۶ ماهگی انجام شود. برای آشنایی بیشتر با نظر مادران باردار در مورد درد دندان عصب کشی شده در بارداری نی نی سایت کلیک کنید.

اسپری لیدوکائین برای دندان درد در بارداری

اگرچه لیدوکائین می‌تواند به درمان سریع دندان درد در بارداری کمک کند، اما استفاده از اسپری لیدوکائین حتما باید تحت نظر پزشک و با مجوز او انجام شود؛ زیرا لیدوکائین نیز در دسته مواد بی‌حس‌کننده قرار می‌گیرد و همان‌طور که برای بی‌حسی‌های تزریقی احتیاط می‌شود، در مورد مصرف اسپری لیدوکائین برای دندان درد در بارداری نیز باید احتیاط کنید؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که لیدوکائین اثر منفی بر جنین داشته باشد، با این حال برای مصرف آن باید با پزشک معالج مشورت کرد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

نکات پایانی و توصیه‌ها برای مادران باردار

تجربه درد دندان در دوران بارداری اگرچه آزاردهنده است، اما با رعایت برخی نکات قابل مدیریت و پیشگیری است؛ ایجاد تغییرات ساده در رژیم روزانه و مراقبت کافی از دهان و دندان، می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از پوسیدگی و درد دندان کمک کند. علاوه بر مسواک، لازم است از دهانشویه‌هایی که برای جلوگیری از بیماری لثه طراحی شده‌اند نیز استفاده کنید؛ همچنین حتما حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده نمایید تا میکروب‌های مضر و تجمع پلاک را از بین ببرید.

انجام معاینات منظم و مراجعه به دندانپزشک با شروع اولین علائم درد و ناراحتی، می‌تواند از دندان درد شدید در بارداری پیشگیری نماید؛ اما چنانچه با درد شدید روبرو شدید، از مصرف خودسرانه دارو خودداری کرده و برای درمان دندان درد در بارداری با پزشک خود مشورت کنید؛ همکاران ما در کلینیک دکتر سریتا آماده ارائه مشاوره و خدمات دندانپزشکی به شما هستند.

سوالات متداول

۱- آیا بلیچینگ دندان در دوران بارداری بی خطر است؟

درمان‌ها دندانپزشکی (غیر از مداخلات اورژانسی)، در ماه‌های اول و آخر بارداری توصیه نمی‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود سفید کردن دندان را به بعد از تولد موکول کنید. 

۲- آیا می‌توانم در دوره بارداری از مسکن استفاده کنم؟

برای درمان دندان درد شدید در بارداری می‌توان از برخی مسکن‌ها استفاده کرد؛ البته قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که دارو مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند.

۳- آیا کشیدن دندان در دوران بارداری قابل انجام است؟

دوره‌های خاصی از بارداری برای نوزاد و مادر بسیار حساس است و توصیه می‌شود در ماه‌های اول و آخر بارداری، کشیدن دندان انجام نشود. به همین دلیل، بهتر است کشیدن یا درمان دندان درد در بارداری در سه ماهه دوم یا بعد از تولد کودک انجام گردد.