وقتی دندانی را عصب کشی می‌کنید، در واقع دندانپزشک عفونت‌های ریشه خارج کرده و ارتباط عصبی آن را قطع می‌نماید؛ بنابراین در شرایط نرمال، این دندان نباید مجددا عفونت کند یا دردناک شود. اما برخی شرایط مانند درمان ناقص، ترک دندان و… می‌توانند باعث عفونت دندان عصب کشی شده شوند. این عفونت‌ها می‌توانند باعث بروز ورم، آبسه و درد شدیدی گردند که مراجعه به دندانپزشک را ضروری می‌کند. خوشبختانه در بسیاری از موارد، شانس درمان مجدد ریشه دندان وجود دارد؛ اما در بعضی مواقع نیز چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند. در این مقاله به بررسی دلایل عفونت ریشه دندان عصب کشی شده، علائم و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

علل عفونت دندان عصب کشی شده

علل عفونت دندان عصب کشی شده

از آنجا که ارتباط عصبی دندان پس از عصب کشی قطع می‌شود و مسیر نفوذ کانال‌های ریشه بسته خواهد شد؛ طبعا عفونت نیز نمی‌تواند به ریشه دندان نفوذ کند؛ اما دلایل زیر می‌توانند باعث شکست درمان و عفونت مجدد دندان شوند:

۱- کانال ریشه، پنهان یا منحنی باشد

ریشه دندان‌های شما می‌توانند بین ۱ تا ۴ کانال داشته باشند و معمولا با عکس‌برداری قابل تشخیص هستند؛ اما در مواقعی ممکن است که یک کانال در پشت کانل دیگر قرار گرفته باشد و در عکس تشخیص داده نشود. این موضوع باعث می‌شود که یک کانال تخلیه نشده در ریشه دندان شما باقی بماند و پس از مدتی عفونت کند. همچنین ممکن است که بعضی کانال‌ها دارای انحنا باشند و دندانپزشک نتواند به خوبی آن‌ها را تمیز کند. عفونت باقی مانده در این کانال‌ها می‌تواند پس مدتی بروز کند و باعث درد و ناراحتی شود.

۲- فاصله زیاد بین جلسات درمانی

در اغلب موارد، دندانپزشک یک جلسه را به عصب کشی و جلسه دیگری را به پر کردن دندان اختصاص می‌دهد. در این فاصله از یک پرکننده موقتا (پانسمان) برای استریل نگه داشتن دندان استفاده می‌شود؛ اما اگر فاصله بین دو جلسه درمانی زیاد شود، ممکن است پانسمان خارج شده یا سوراخ شود و باکتری‌ها به درون ریشه راه پیدا کنند.

۳- ترک خوردن یا شکستگی دندان

اگر در حین درمان دیواره کانال ترک بخورد یا بعد از آن دندان دچار ترک یا شکستگی شود، ممکن است راه نفوذ عفونت به ریشه باز شده و موجب عفونت دندان عصب کشی شده گردد.

۴- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت کند، ممکن است حفره‌های جدیدی روی همان دندانی که درمان شده است ایجاد شود و دوباره عفونت کند.

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

اگر دندان عصب کشی شده عفونت کرده باشد، می‌تواند علائم زیر را از خود نشان دهد:

  • درد یا تورم: درد و تورم در دندان ممکن است نشانه شکست عصب کشی باشد. اگر پس از بهبود، دوباره درد و تورمی در لثه و دندان ایجاد شود، باید توسط دندانپزشک معاینه شوید؛ اما علت ورم دندان عصب کشی شده در روزهای اول، معمولا آسیبی است که به بافت‌های نرم اطراف دندان وارد شده و جای نگرانی ندارد.
  • حساسیت: حساس‌تر شدن دندان به گرما و سرما بیش از میزان طبیعی، ممکن است نشانه عفونت دندان عصب کشی شده باشد.
  • آبسه: تشکیل آبسه در اطراف لثه یا دندان از نشانه‌های عفونت است؛ دلیل آبسه دندان عصب کشی شده، محبوس شدن عفونت در بافت نرم لثه است.
  • تغییرات رنگ: تغییر رنگ دندان (به عنوان مثال خاکستری شدن) می‌تواند یکی دیگر از علائم عفونت مجدد ریشه باشد.
  • خونریزی: خونریزی هنگام مسواک زدن یا فشار ملایم به لثه‌ها، ممکن است نشانه درمان ناموفق ریشه دندان باشد.
  • بوی بد دهان: پس از یک درمان کانال ریشه، معمولا بوی بد دهان از بین می‌رود. با این حال، در صورت درمان ناموفق، ممکن است بوی بد دهان باقی بماند.

پیشگیری از عفونت کردن دندان عصب کشی شده

پیشگیری از عفونت دندان عصب‌کشی بسیار ضروری است؛ زیرا عفونت مجدد می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد و حتی باعث از دست رفتن دندان شود. برای پیشگیری از این عفونت می‌توانید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • اول از همه، برای درمان به دندانپزشک حرفه‌ای مراجعه کنید؛ زیرا بسیاری از عفونت‌های مجدد ناشی از درمان ناقصی است که انجام شده است.
  • پس از عصب‌کشی، به توصیه‌های دندانپزشک به دقت عمل نمایید.
  • از دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید؛ همچنین لثه‌های خود را با یک ماساژ ملایم مسواک بزنید تا آن‌ها را تحریک کنید.
  • برای تمیز کردن فضای بین دندان‌ها، روزانه از نخ دندان استفاده کنید.
  • برای حفظ اثربخشی، مسواک خود را هر سه ماه یک بار تعویض کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل، غنی از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید.
  • مصرف غذاهای شیرین و نوشابه‌های گازدار را محدود کنید.
  • هر شش ماه یک بار برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه کنید.
پیشگیری از عفونت کردن دندان عصب کشی شده

عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال

در صورتی که درمان به صورت ناقص انجام شده باشد یا حفره و شکافی روی دندان وجود داشته باشد که نفوذ باکتری‌ها را ممکن سازد، احتمال دارد باکتری‌ها به مرور رشد کرده و باعث عفونت دندان شود. ظهور آثار عفونت همیشه سریع نیست و ممکن است پس از چند ماه یا حتی چند سال مشخص شود.

بنابراین، اگر به دندانپزشک غیرحرفه‌ای مراجعه کنید، ممکن است آثار درمان ناقص حتی پس از چند سال ظاهر شود؛ البته عوامل دیگری مانند عدم رعایت بهداشت نیز می‌توانند باعث عفونت دندان عصب کشی شده پس از چند سال شود؛ به طور کلی، اگر دندان شما پس از عصب کشی بیش از ۱۰ سال عمر کند، این درمان موفق ارزیابی می‌شود.

درمان دندان عصب کشی شده که عفونت کرده

درمان دندان عصب کشی شده که عفونت کرده

هنگامی که درمان ریشه با شکست مواجه می‌شود، چندین گزینه مختلف برای درمان آن وجود دارد که بسته به شرایط شما انتخاب می‌شوند. این درمان‌ها شامل موارد زیر است:

  • درمان با آنتی بیوتیک: اگر زود متوجه عفونت شوید و میزان عفونت نیز کم باشد، می‌توان از آنتی بیوتیک برای دندان عصب کشی شده استفاده کرد؛ این روش می‌تواند به عنوان روش کمکی برای سایر روش‌ها نیز استفاده شود؛ با این حال، کمتر پیش می‌آید که دارو برای عفونت دندان عصب کشی شده به تنهایی کافی باشد.
  • عصب‌کشی مجدد (رتریتمنت): درمان مجدد ریشه رایج‌ترین گزینه درمانی برای این عفونت‌ها است. در این روش مواد پرکننده برداشته شده و ناحیه عفونی تحت درمان قرار می‌گیرد و به طور مناسب بسته می‌شود تا از عفونت مجدد جلوگیری شود.
  • جراحی آپیکواکتومی: اگر امکان عصب کشی مجدد نباشد، دندانپزشک انجام جراحی آپیکواکتومی را تجویز می‌کند. در این روش، مقداری از نوک ریشه به همراه عفونت موجود برداشته می‌شود.
  • کشیدن دندان: اگر دندان هیچ شانسی برای نجات نداشته باشد، دندانپزشک کشیدن آن را تجویز می‌کند.

مراقبت‌های پس از درمان

برای اینکه درمان مجدد شما به خوبی تکمیل شود و دوباره با عفونت روبرو نشوید، لازم است که بعد از درمان عفونت دندان عصب کشی شده، به رعایت نکات زیر توجه داشته باشید: 

  • پس از درمان، از سیگار کشیدن برای چند روز اجتناب کنید و در صورت امکان آن را ترک نمایید؛ زیرا دود سیگار فعالیت باکتری‌های دهان را به شدت افزایش می‌دهد.
  • به مدت ۷۲ ساعت اول پس از عصب کشی، سعی کنید از دندان درمان شده استفاده نکنید و در صورت ضرورت نیز مواد غذایی نباید سفت باشند.
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حداقل دو بار در روز توصیه می‌شود. 
  • استفاده از دهانشویه ملایم و ضد عفونی کننده در چند روز اول پس از درمان ریشه می‌تواند شانس موفقیت درمان را افزایش دهد.
  • اگر پزشک شما دارویی را تجویز کرده است، حتما به طور منظم آن را مصرف کنید.
  • هر ۶ ماه یک بار برای بررسی وضعیت دهان و دندان خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • در صورت بروز علائم عفونت، خونریزی یا تورم باید سریعا با دندانپزشک مشورت کنید.
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع بندی

مواردی مانند کانال پنهان ریشه، شکستن دندان، بهداشت نامناسب و… می‌توانند باعث شوند که دندان شما پس از عصب کشی دچار عفونت گردد. این عفونت می‌تواند باعث بروز درد، تورم، آبسه و… شود و لازم است که در این شرایط به دندانپزشک مراجعه کنید؛ زیرا تاخیر در درمان می‌توان باعث نابودی کامل دندان و سرایت عفونت به لثه و استخوان فک شود.

درمان عفونت دندان عصب کشی شده به چندین روش انجام می‌شود که رایج‌ترین آن عصب کشی مجدد است؛ اما در صورتی که این روش امکان‌پذیر نباشد، از جراحی آپیکواکتومی که عفونت را از نوک ریشه درمان می‌کند، استفاده می‌شود. در صورتی که دندان قابل درمان نباشد، راهی جز کشیدن آن باقی نمی‌ماند. برای اینکه از  عفونت ریشه دندان عصب کشی شده پیشگیری کنید، لازم است بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمایید و معاینات دوره‌ای را جدی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱- اگر عصب کشی دندان ناموفق باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است عفونت ادامه یابد و علائمی مانند درد، تورم و حساسیت در اطراف دندان ظاهر شود. در این صورت حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

۲- آیا می‌توان یک دندان را دو بار عصب کشی کرد؟

بله در صورتی که وضعیت دندان مناسب باشد می‌توان مجددا یک دندان را عصب کشی کرد؛ اما همیشه این روش امکان‌پذیر نیست. برای اینکه دندان شما شانس نجات داشته باشد، درمان سریع عفونت دندان عصب کشی شده ضروری است.

۳- آیا عفونت دندان عصب‌کشی‌شده خطرناک است؟

افزایش عفونت می‌تواند باعث از دست رفتن دندان شما شود؛ همچنین عفونت می‌تواند از طریق بافت اطراف دندان، به سایر قسمت‌های دهان نیز گسترش یابد. این بافت‌ها شامل سایر دندان‌ها، لثه، فک، گونه‌ها و صورت می‌شود.

۴- چگونه از عفونت دندان جلوگیری کنیم؟

رعایت منظم بهداشت دهان و دندان، عدم مصرف دخانیات، درمان پوسیدگی با ظهور اولین علائم و… می‌تواند از بروز عفونت دندان پیشگیری کند.

۵- چگونه بفهمیم دندان عصب‌کشی‌شده عفونت کرده؟

دندانی که مجددا عفونت کند می‌تواند با علائمی چون درد، تورم، تغییر رنگ، بوی بد دهان و… خود را نشان دهد.

۶- بهترین دارو برای عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

اگرچه معمولا استفاده از دارو به تنهایی برای درمان عفونت دندان کافی نیست، اما دندانپزشکان گاهی برای کاهش عفونت قبل از عصب کشی مجدد، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین و مسکن‌هایی مانند نوافن را تجویز می‌کنند.

۷- چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

توصیه می‌شود که هر ۶ ماه یک بار برای معاینات دندانپزشکی مراجعه کنید؛ اما در غیر این صورت، ضروری است با ظهور اولین علائم عفونت دندان عصب کشی شده به دندانپزشک مراجعه نمایید.