ایمپلنت‌های دندانی در حال حاضر بهترین جایگزین دندان‌های از دست رفته هستند که زیبایی و کارایی دندان‌ها را برمی‌گردانند. در سال‌های اخیر، فناوری کاشت ایمپلنت به سرعت پیشرفت کرده است. این باعث شده است که بتوان با توجه به ساختار لثه و فک هر بیمار مناسب‌ترین ایمپلنت را انتخاب کرد. ایمپلنت خود از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که روی هم نصب می‌شوند. فیکسچر ایمپلنت مهمترین قسمت آن است که به عنوان ریشه دندان جدید شما عمل می‌کند.

فیکسچرها انواع گوناگونی دارند که باید قبل از انتخاب آن‌ها را بشناسید. ما در این مقاله به معرفی فیکسچر، انواع آن، کارکرد و نحوه نصب آن می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر یا پایه ایمپلنت در واقع یک قطعه فلزی است که داخل استخوان فک شما کاشته می‌شود و نقش ریشه دندان مصنوعی را بازی خواهد کرد. فیکسچر غالبا به صورت یک پیچ است که با عمل جراحی در مدت زمان کوتاهی نصب می‌شود. این پایه‌ها از موادی سازگار با بدن ساخته می‌شوند و می‌توانند به صورت دائمی بدون هیچ تغییری در جای خود باقی بمانند. سایر قسمت‌های ایمپلنت روی فیکسچر نصب می‌شوند و ظاهر یک دندان طبیعی را بازسازی می‌کنند.

فیکسچرها بر اساس شکل و نحوه کاشت می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. در ادامه مقاله به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت

قسمت‌های مختلف ایمپلنت

آناتومی ایمپلنت شامل سه قسمت اصلی است که شامل موارد زیر است:

  • فیکسچر ایمپلنت: همان‌طور که گفته شد این قسمت به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و در استخوان فک کاشته می‌شود.
  • اباتمنت: اباتمنت نوعی رابط است که روی فیکسچر نصب می‌شود و امکان قرار گرفتن تاج دندان را فراهم می‌کند.
  • تاج دندان: تاج یا روکش بالاترین قسمت ایمپلنت است که ظاهر دندان طبیعی را بازسازی می‌کند. تاج می‌تواند به صورت منفرد روی یک ریشه یا به صورت تکه ای یا کامل روی چند ریشه کاشته شده نصب شود.

کاربرد فیکسچر ایمپلنت

همان‌طور که گفته شد فیکسچر نقش ریشه دندان را بازی می‌کند. بر خلاف سایر روش‌های جایگزینی دندان مانند پروتز متحرک، که فقط سطح بیرونی دندان را ایجاد می‌کند، فیکسچر باعث می‌شود که دندان به خوبی در فک محکم شده و ثابت باشد. این باعث می‌شود که ظاهر و عملکرد دندان‌ها کاملا شبیه به دندان طبیعی شما باشد.

کاربرد و شکل فیکسچر ایمپلنت

شکل فیکسچر ایمپلنت

شکل پایه ایمپلنت در اساس نوع و کاربرد آن می‌تواند متفاوت باشد. رایج‌ترین شکل آن به صورت پیچ است که به صورت عمودی در استخوان فک کاشته می‌شوند. در انواع دیگر ممکن است که ریشه به صورت یک قاب یا تیغه طراحی شود.

ویژگی های فیکسچر ایمپلنت

پایه ایمپلنت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌تواند مزایای قابل توجهی را برای بیماران به همراه داشته باشد. بعضی از ویژگی‌ها آن شامل موارد زیر است:

با بدن سازگار است

جنس این مواد غالبا تیتانیوم است. تیتانیوم یک فلز کاملا سازگار با بدن است که موجب واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود و در اثر گذشت زمان دچار خوردگی نمی‌گردد.

از تحلیل استخوان جلوگیری می کند

هنگامی که دندانی کشیده می‌شود و جایگزین نمی‌شود، استخوان فک تمایل به کوچک شدن دارد. این اغلب باعث ایجاد عوارض برای سایر دندان‌ها می‌شود، دندان‌ها می‌توانند حرکت کنند و از جای خود خارج شوند. علاوه بر مزیت زیبایی، پایه ایمپلنت باعث تحریک استخوان و در نتیجه جلوگیری از تخریب آن می‌شود. با جایگزینی دندان از دست رفته، صورت کمتر فرورفته و جوان‌تر به نظر می‌رسد. 

به دندان‌های مجاور آسیب نمی رساند

بر خلاف استفاده از بریج دندانی (که به دندان های مجاور متکی است و گاهی آن‌ها را در برابر باکتری‌ها ضعیف‌تر و آسیب پذیر می‌کند)، ریشه ایمپلنت کاملا از دیگر دندان‌ها مستقل است و هیچ تاثیری بر روی دندان‌های همسایه ندارد. 

طول عمر نامحدودی دارند

معمولا فیکسچر ایمپلنت می‌تواند برای همیشه در دهان شما باقی بماند. اگر ممکن است لازم باشد تاج دندان را بعد از چند سال تعویض نمایید.

انواع فیکسچر ایمپلنت

انواع فیکسچر ایمپلنت

بسته به هدف استفاده و تشخیص پزشک ممکن است انواع مختلفی از فیکسچر انتخاب شود. به طور سنتی، پایه ایمپلنت دارای طول ۵ تا ۱۲ میلی متر است و شبیه یک میله است. این ریشه‌ها می‌توانند به یکی از صورت‌های زیر باشند:

پایه ایمپلنت اندو استیل

این نمونه محبوب‌ترین ریشه های ایمپلنت هستند. این نوع فیکسچر در مواردی استفاده می‌شود که به میزان کافی بافت استخوانی برای کاشت وجود داشته باشد. ماده ترجیحی برای ساخت این نوع عناصر تیتانیوم است.

پایه ایمپلنت ساب پریو استیل

این فیکسچرهای ایمپلنت در زیر لثه و بالای استخوان ثابت می‌شوند. این پایه‌ها شکل پیچیده‌ای با برش‌ها و فرورفتگی‌های متعدد دارند. پایه ایمپلنت ساب پریو استیل در شرایط کم بودن میزان استخوان فک استفاده می‌شود.

نحوه کاشت و استفاده از فیکسچر ایمپلنت

کاشت پایه ایمپلنت تحت بی حسی موضعی در محیطی کاملا استریل انجام می‌شود. جراح لثه را برش می‌دهد تا به استخوان دسترسی پیدا کند. او یک سوراخ ایجاد می‌کند، ایمپلنت را وارد کرده و سپس لثه را بخیه می‌زند. البته در صورتی که در همان جلسه دندان را کشیده باشید کاشت ریشه ساده‌تر و موفق‌تر خواهد بود.

پس از اتمام عمل، مرحله اساسی بهبودی فرا می‌رسد. شما باید مدتی صبر و مراقبت کنید تا استخوان و فیکسچر به خوبی به هم پیوند بخورند. این مرحله چندین ماه طول می‌کشد که طی آن ایمپلنت در استخوان ادغام می‌شود و استخوان و بافت‌های لثه بهبود می‌یابند. پس از آن سایر قسمت‌های ایمپلنت روی پایه نصب می‌شود.

مراقبت از ایمپلنت و فیکسچر

رعایت نکات مراقبتی پس از کاشت فیکسچر

کاشت ایمپلنت دندان یک راه حل مطمئن و طولانی مدت است؛ زیرا طول عمر آن حداقل ۱۵ سال است. با این حال، رعایت بهداشت دهان و دندان برای افزایش طول عمر آن ضروری است. مسواک زدن منظم بعد از هر وعده غذایی، مراقبت از دندان، معاینات، اجتناب از دخانیات می‌تواند طول عمر ایمپلنت را افزایش دهد.

اگر رعایت بهداشت نادیده گرفته شود، خطر التهاب لثه اطراف فیکسچر ایمپلنت وجود دارد. اگر عفونت نیز به موقع درمان نشود، بافت استخوانی می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد و پایه ایمپلنت شل یا خارج شود. اگر بهداشت را به خوبی رعایت کنید حتی می‌تواند به صورت دائمی دندان‌های ایمپلنت خود را داشته باشید. در روزهای نخست پس از جراحی به رعایت نکات زیر دقت کنید:

  • برای کاهش تورم از کیسه یخ استفاده کنید.
  • تا دو روز پس از عمل از نوشیدنی‌ها یا غذاهای گرم خودداری کنید.
  • در هفته اول غذاهای نرم بخورید.
  • به توصیه‌های دندانپزشک عمل کنید.
  • از مسواک به صورت ملایم استفاده کنید.

چگونه یک فیکسچر ایمپلنت مناسب انتخاب کنیم؟

بازار ایمپلنت‌های دندانی به دو دسته عمده تقسیم می‌شود. یکی برندهای بزرگ و معروفی وجود که توسط اکثر مطب‌های دندانپزشکی ارائه می‌شوند و دیگری تولید کنندگان کوچکتر که کمتر شناخته شده‌اند. به طور کلی توصیه می‌شود که برندهای شناخته شده که امتحان خود را پس داده‌اند انتخاب کنید. اگرچه ممکن است هزینه بیشتری بپردازید اما در عوض از کیفیت و ماندگاری آن مطمئن خواهید بود.

نکته دوم این است که هر بیمار منحصر به فرد است و همه ایمپلنت‌ها برای همه افراد مناسب نیستند. در مواردی که تراکم استخوان کم باشد استفاده از فیکسچرهای کوتاه‌تر مناسب‌تر است. به طور کلی لازم است که پیش از انتخاب پایه ایمپلنت با دندانپزشک خود در مورد برند، کیفیت و قیمت مشورت نمایید.

قیمت فیکسچر ایمپلنت

به طور کلی قیمت پایه ایمپلنت بسته به کیفیت خدمات ارائه شده بیشتر یا کمتر خواهد بود. موارد زیر می‌تواند بر قیمت فیکسچر ایمپلنت موثر باشد:

  • مهارت و تجربه پزشک: اگر به یک متخصص حرفه‌ای در زمینه ایمپلنت دندان مراجعه کنید، نصب سریع و در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام می‌شود. این به معنای آسیب کمتر به فک و عوارض سبک بعد از عمل است. اما طبعا هزینه شما افزایش خواهد یافت.
  • برند و کیفیت مواد: بسته به تولید کننده و برند، مواد استفاده شده نیز کیفیت‌های متفاوتی دارند. ایمپلنت با کیفیت عالی گران است، اما از دوام عالی، زیبایی، راحتی و حتی ماندگاری مادام العمر برخوردار است.
  • کلینیک انتخاب شده: اغلب قیمت جراحی ایمپلنت با توجه به شهرهایی که در آن جراحی انجام می‌شود و با توجه به جایگاه کلینیک یا مطب دندانپزشکی تغییر می‌کند. اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان دارید می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر سریتا این خدمات را در اقساط ۶ تا ۲۴ ماه و بدون پیش پرداخت انجام دهید.
انواع جنس فیکسچر ایمپلنت

جنس فیکسچر ایمپلنت چیست؟

برای قرار دادن ریشه ایمپلنت دندان باید از ماده‌ای استفاده شود که با استخوان فک ادغام شود. موادی که قادر به ادغام با استخوان فک هستند، خطر رد شدن توسط بدن را کاهش می‌دهند. برای این منظور غالبا از دو ماده زیر استفاده می‌شود:

پایه ایمپلنت تیتانیومی

تیتانیوم رایج‌ترین ماده‌ای است که برای ساخت ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. این یک فلز بسیار سبک و سخت است و به دلیل میزان زیست سازگاری با بافت استخوان در اکثر بیماران، به طور گسترده استفاده می‌شود.

پایه ایمپلنت زیرکونیومی

زیرکونیوم به دلیل ماندگاری بالا یک جایگزین عالی برای ریشه دندان است. اگر چه کمی گران‌تر است، اما توانایی ترکیب شدن زیرکونیا در استخوان فک بسیار خوب است و بهبود آن سریع است.

رزوه یا شیار ایمپلنت (Thread)

فیکسچر ایمپلنت مانند پیچ روی سطح بیرونی خود دارای رزوه‌هایی است. این روزه‌ها و شیارها باعث می‌شوند که هنگام بازسازی بافت استخوانی در اطراف ریشه، ادغام بهتر و محکم‌تر انجام شود. هرچه تعداد و عمق رزوه‌های بیشتر باشد ادغام با استخوان نیز بهتر انجام می‌شود. شکل روزه‌ها بر اساس شرکت سازنده می‌تواند مربعی، مخروطی یا… باشد.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کار قبل و بعد ایمپلنت دندان

سوالات متداول

۱- پایه ایمپلنت از چه جنسی است؟

به طور معمول از جنس تیتانیوم یا آلیاژ تیتانیوم و زیرکونیوم ساخته می‌شود که سازگاری بالایی با بدن دارند.

۲- کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان ممکن است؟

بله ممکن است و نتایح بهتری نیز به همراه دارد. زیرا جای خالی دندان حتی در مدت کوتاه می‌توان باعث تغییر شکل در ساختار فک و لثه شود.

۳- کاشت ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

عمل جراحی آن در یک جلسه قابل انجام است؛ با این حال مدت زمان بهبودی چند ماهه بعد از عمل برای ادغام کامل ریشه در استخوان فک لازم است.

حرف آخر

ایمپلنت یکی از روش‌های بسیار کاربردی و موثر در جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. این روش شامل کاشت یک ریشه فلزی در استخوان فک و نصب یک پروتز مصنوعی روی آن است. به ریشه‌ای که در استخوان فک کاشته می‌شود فیکسچر یا پایه می‌گویند. فیکسچر مهمترین قسمت ایمپلنت است که باعث ثابت ماندن و حفظ کارایی دندان می‌شود.

پایه ایمپلنت از مواد سازگار با بدن شامل تیتانیوم و زیرکونیوم ساخته می‌شود که در اثر گذشت زمان تغییر نمی‌کنند. ریشه‌ها می‌توانند به دو صورت اندو استیل (که در استخوان نصب می‌شود) و ساب پریو استیل (که بین لثه و استخوان نصب می‌شود) تولید شوند. قیمت پایه ایمپلنت می‌تواند بر اساس برند و مهارت دندانپزشک متفاوت باشد. در این مقاله به طور مفصل فیکسچر ایمپلنت را معرفی کردیم. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید سایر مقالات ما را مطالعه نمایید.