عفونت دندان به خاطر بی توجهی به پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان و عدم درمان به موقع آن اتفاق می‌افتد. در واقع عفونت دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به پالپ و ریشه دندان حمله کرده و از خط لثه تا استخوان فک عفونی شده باشد. این عفونت یه یکباره ایجاد نمی‌شود؛ بلکه بتدریج پیشرفت می‌کند و در مراحل پیشرفته خود به شکل آبسه ظاهر می‌شود. درمان سریع و به موقع عفونت دندان اهمیت بسیاری دارد. زیرا در غیر اینصورت، علاوه بر آسیب به لثه و استخوان‌های فک و دندان‌های مجاور ممکن است عفونت به سایر نواحی بدن گسترش یابد و عوارض سلامتی جدی ایجاد کند. در برخی موارد، عفونت دندان با یکسری راهکارهای خانگی قابل کنترل است. با اینحال درمان قطعی عفونت دندان فقط توسط دندانپزشک امکان پذیر خواهد بود. در این مطلب به معرفی موثرترین انواع درمان خانگی عفونت دندان می‌پردازیم.

علائم و نشانه‌های عفونت دندان

عفونت دندان با توجه به میزان پیشرفت خود، علائم و نشانه‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

درد شدید و مداوم دندان: علامت اصلی عفونت دندان، درد شدید و مداومی است که قطع نمی‌شود. این درد می‌تواند ضربان دار یا شبیه تیر کشیدن باشد.

تورم لثه و صورت: عفونت دندان می‌تواند بر لثه‌ها و بافت‌های اطراف دهان تأثیر بگذارد و باعث تورم لثه و صورت شود.

حساسیت به گرما و سرما: دندان عفونی نسبت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم به شدت حساس شده و در صورت تماس با آنها حتی ممکن است دردناک شود.

بوی بد دهان: بوی بد دهان، دلایل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها عفونت دندان است. در این موارد معمولا بوی بد دهان با سایر علائم عفونت دندان همراه خواهد بود.

علل ایجاد عفونت دندان

عفونت و آبسه دندان معمولاً در اثر ورود باکتری به دندان و بافت‌های اطراف ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند در صورتی اتفاق بیفتد که به سد محافظ طبیعی در دهان آسیب وارد شود. در اغلب موارد، عفونت‌ دندان ناشی از موارد زیر است.

پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان باعث ایجاد سوراخ‌های ریزی روی لایه بیرونی دندان می‌شود و باکتری‌ها می‌توانند از طریق این سوراخ‌ها به دندان نفوذ کنند.

ترک‌ها و شکستگی‌های دندان: ترک‌ها و شکستگ‌های دندان، راه را برای ورود باکتری‌ها به بافت‌های درونی دندان باز می‌کنند و از رایج‌ترین علل عفونت دندان هستند.

عفونت‌های لثه: عفونت‌ لثه باعث التهاب لثه و جدا شدن بافت‌های اطراف دندان از پایه دندان خواهد شد. باکتری‌های عفونی می‌توانند از این فاصله وارد دندان شوند و آن را عفونی سازند. در برخی موارد ممکن است بتوانید برای تسکین عفونت لثه درمان خانگی را امتحان کنید.

چگونه عفونت دندان را در خانه درمان کنیم؟

برای کمک به درمان فوری عفونت دندان می‌توانید از روش‌های درمان خانگی برای عفونت دندان کمک بگیرید.

شستشو با آب نمک: غرغره با آب نمک، ساده‌ترین و موثرترین درمان خانگی عفونت دندان است. یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب جوشیده ولرم اضافه کنید و حداقل روزی دو بار دهان‌تان را با آن بشویید. آب نمک با از بین بردن باکتری‌های مضر دهان به تسکین التهاب و کاهش عفونت و درد دندان کمک می‌کند. از این روش می‌توانید برای درمان خانگی عفونت لثه بعد از کشیدن دندان نیز استفاده کنید.

استفاده از روغن درخت چای: روغن درخت چای دارای ترکیبات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است و می‌تواند در کنترل عفونت دندان و لثه موثر باشد. یک یا دو قطره روغن درخت چای را به یک لیوان آب ولرم اضافه نموده و با آن غرغره کنید. همچنین می‌توانید دو قطره روغن درخت چای را با روغن زیتون مخلوط کنید و به مدت یک دقیقه در دهان‌تان بچرخانید. از بلعیدن این روغن اجتناب نمایید. این روش در درمان خانگی عفونت دندان عصب کشی شده بسیار موثر است.

کمپرس گرم و سرد: کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد، التهاب و تورم ناشی از عفونت دندان کمک کند. اگر کمپرس سرد برای شما موثر نبود، می‌توانید کمپرس گرم را برای درمان سریع عفونت دندان امتحان کنید.

غرغره کردن با دهان‌شویه‌های طبیعی: شستشوی دهان با چای سیاه، غرغره کردن با دمنوش مریم گلی یا دمنوش رازیانه، غرغره با محلول جوش شیرین نیز در کاهش علائم عفونت دندان موثر است.

استفاده از سیر و پیاز: سیر و پیاز دارای خواص ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال هستند. یک یا دو حبه سیر را له کنید و آن را روی ناحیه عفونی دندان قرار دهید. برای استفاده از پیاز کافی است برش‌های خام آن را روی ناحیه عفونی بگذارید. همچنین می‌توانید آب پیاز را بگیرید و با پنبه یا گوش پاک کن به لثه و دندان عفونی بمالید.

چای کیسه‌ای مرطوب: چای کیسه‌ای حاوی ترکیبات ضد التهابی است و می‌تواند در تسکین درد والتهاب دندان عفونی موثر باشد. برای این منظور، روزی دو بار یک عدد چای کیسه‌ای مرطوب را به مدت ۵ دقیقه را روی ناحیه عفونی قرار دهید.

نکات مهم و هشدارها

عفونت دندان باید به موقع و به روش مناسب درمان شود زیرا در غیر اینصورت می‌تواند به از دست دادن دندان و گسترش عفونت به سایر بخش‌های بدن منجر شود. برای کنترل علائم عفونت دندان می‌توانید از روش‌های درمان خانگی عفونت لثه و دندان کمک بگیرید. اگر درمان خانگی عفونت دندان در کاهش و رفع علائم شما موثر نبود و حتی باعث تشدید آنها شد، حتی برای دریافت مشاوره به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین از امتحان کردن روش‌های خانگی عفونت دندان برای کودکان و افراد با شرایط پزشکی خاص (به عنوان مثال درمان خانگی عفونت ایمپلنت) اجتناب نمایید زیرا ممکن است به عوارض جانبی جدی دچار شوند. در چنین شرایطی به محض مشاهده علائم عفونت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.