اگر مشکل قلبی عروقی دارید و به فکر ایمپلنت دندان هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بیماران قلبی می‌توانند کاشت دندان را تجربه کنند؟ فارغ از این که چه مدت است با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کنید، برای تصمیم‌گیری درباره ایمپلنت دندان باید ملاحظات جدی را مد نظر قرار دهید. در حالت کلی پاسخ سوالی که مطرح کردیم، مثبت است؛ اما مشروط بر آنکه تمام نکات ضروری برای حفظ سلامتی را زیر نظر پزشک رعایت کنید. در همین راستا دعوت می‌کنیم که تا پایان مقاله ایمپلنت برای بیماران قلبی با ما همراه باشید. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تاثیر بیماری قلبی روی ایمپلنت

تاثیر بیماری قلبی بر کاشت دندان 

تاکنون هیچ تحقیق علمی منتشر نشده است که ایمپلنت برای بیماران قلبی را ممنوع اعلام کند. داستان از این قرار است که بیماری قلبی با جریان خون در بدن رابطه مستقیم دارد. بخشی از جریان خون در بدن به لثه‌ها انتقال پیدا می‌کند. بنابراین بدیهی است که خدمات دندانپزشکی از جمله کاشت دندان با بیماری قلبی روی هم تاثیرگذار هستند. بنابراین این داستان که با وجود بیماری قلبی نمی‌توانید ایمپلنت دندان را تجربه کنید، از اساس اشتباه است. 

جالب است بدانید که اگر بیماری قلبی نداشته باشید، ایمپلنت دندان می‌تواند به جلوگیری از بروز عارضه‌های قلبی عروقی جلوگیری کند. به تازگی مطالعه‌ای در دانشگاه تولین انجام شده که روی رابطه بین بیماری قلبی و ایمپلنت دندان تمرکز کرده است. همان طور که می‌دانید از دست دادن دندان باعث می‌شود که به مرور زمان شاهد تحلیل استخوان فک باشید. همچنین مشکلات تغذیه و گوارش نیز به سراغ افراد می‌آیند. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که از دست دادن دندان، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین ایمپلنت دندان در جلوگیری از بروز این بیماری مفید واقع می‌شود. 

مشکلات قلبی، بیماری قلبی

مشکلات کاشت ایمپلنت برای بیماران قلبی 

در این قسمت لازم است که به مشکلات ایمپلنت برای بیماران قلبی بپردازیم. نتایج تحقیقات مختلف به دو مشکل اساسی رسیده‌اند که افراد با بیماری قلبی پس از کاشت ایمپلنت با آن روبه‌رو می‌شوند. این دو مشکل عبارت‌اند از: 

۱. عفونت اندوکاردیت باکتریایی 

خون‌ریزی یکی از عوارض ایمپلنت دندان است. همان طور که می‌دانید برای کاشت دندان مصنوعی لازم است که لثه برش داده شود. به این ترتیب استخوان فک نمایان می‌شود و دنداپزشک می‌تواند فیکسچر دندان را درون استخوان فک تعبیه کند. برش دادن لثه احتمال خون‌ریزی را به همراه دارد که ممکن است تا بعد تا مدتی بعد از ایمپلنت دندان نیز ادامه پیدا کند. اندوکاردیت یک باکتری خطرناک است که می‌تواند به جریان خون نفوذ کند. 

بنابراین خون‌ریزی پس از ایمپلنت، احتمال نفوذ این باکتری عفونی به خون را افزایش می‌دهد. جریان خون در بدن به سمت قلب در رفت و برگشت است. به همین دلیل عفونت باکتریایی به سمت قلب حرکت می‌کند. این پدیده‌ای است که می‌تواند برای سلامت قلب خطرآفرین باشد. طبیعی است که حساسیت بیماران قلبی در چنین شرایطی به مراتب بیشتر است. 

۲. گرفتگی شریان‌های منتهی به قلب 

دومین خطر ایمپلنت برای بیماران قلبی، احتمال گرفتگی یا مسدود شدن شریان‌های منتهی به قلب است. داستان از این قرار است که برخی دندانپزشکان برای ایمپلنت دندان از گزینه بیهوشی استفاده می‌کنند. یکی از عوارض بیهوشی در بیماران قلبی، تشکیل پلاک در خون و در موارد شدید لخته شدن خون است که باعث گرفتگی رگ‌ها می‌شود. هرچه میزان گرفتگی رگ‌های منتهی به قلب بیشتر باشد، شاهد افزایش ضربان و فشار خون خواهیم بود. 

طبیعی است که این دو موضوع برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی حکم سم مهلک را دارند. در حال حاضر دندانپزشکان در فرآیند ایمپلنت برای بیماران قلبی به جای بیهوشی، بی‌حسی موضعی را انتخاب می‌کنند که عوارض کمتری دارد. همچنین با اضافه کردن هورمون اپی نفرین به مواد بی‌حسی موضعی تا حد زیادی جلوی لخته شدن خون با انقباض رگ‌ها گرفته می‌شود. به این ترتیب احتمال بروز خطر مسدود شدن شریان‌های منتهی به قلب کاهش پیدا می‌کند. 

ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی

ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی 

اولین موضوعی که در رابطه با بیماری قلبی و ایمپلنت دندان باید در نظر بگیرید، مشورت با پزشک متخصص قلب و عروق است. شما باید موافقت پزشک متخصص را برای کاشت دندان جلب کنید. همچنین توصیه‌های لازم خطاب به دندانپزشک از سوی متخصص قلب و عروق ارائه می‌شود. 

اقدامات مختلفی برای کاهش خطر ایمپلنت برای بیماران قلبی در دستور کار قرار می‌گیرند. به عنوان مثال برای جلوگیری از بروز عفونت اندوکاردیت، آنتی بیوتیک‌های خاصی تجویز می‌شوند. همچنین مواد بی‌حسی موضعی با دوز مناسب و کنترل شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

راه حل دیگر کاهش مصرف برخی از داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی مانند آسپرین در روزهای پس از کاشت دندان است. معمولا یک ماه ابتدایی پس از ایمپلنت دندان، حساس‌ترین دوره از نظر وقوع مشکل برای بیماران قلبی است. به همین دلیل ممکن است که با مشورت پزشک متخصص برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، میزان مصرف برخی از داروها دستخوش تغییر شود. مثلا آسپرین که به عنوان رقیق کننده خون شناخته می‌شود، برای مدت مشخصی از فهرست داروهای مصرفی بیماران قلبی خارج می‌شود. چراکه رقیق شدن بیش از حد خون، احتمال خون‌ریزی لثه‌ها بعد از ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. 

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام پایانی 

در این مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات ایمپلنت برای بیماران قلبی پرداختیم. در مجموع باید به این نکته اشاره کنیم که بیماری‌های زمینه‌ای به عنوان مانعی برای کاشت دندان به شمار نمی‌روند. بنابراین نباید این طور تصور کنید که بیماری قلبی و ایمپلنت دندان یکجا جمع نمی‌شوند. داستان از این قرار است که باید شرح حال کاملی از سلامتی خود به دندانپزشک ارائه کنید. به این ترتیب تمام جوانب امر برای کاشت دندان جدید از سوی دندانپزشک در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب بدون دغدغه و نگرانی می‌توانید به داشتن دندان‌های زیبا فکر کنید. 

سوالات متداول 

۱. برای جلوگیری از بروز عفونت اندوکاردیت پس از ایمپلنت دندان چه راهی وجود دارد؟ 

معمولا دندانپزشک آنتی بیوتیک‌های مخصوصی را پس از ایمپلنت برای بیماران قلبی تجویز می‌کند که جلوی بروز این عفونت را می‌گیرند. 

۲. چه مدت پس از ایمپلنت دندان، احتمال بروز مشکلات قلبی برای بیماران وجود دارد؟ 

معمولا بیشترین خطر برای بروز حمله قلبی بیماران پس از کاشت دندان مربوط به یک ماه ابتدایی است.