به‌طور کلی برای وارد کردن شی خارجی در فرآیند‌های پزشکی و دندانپزشکی به بدن انسان باید یک نکته مهم را مدنظر قرار داد. شرط اصلی ماندگاری ماده خارجی سازگاری آن با فیزیولوژی بدن انسان است. در غیر این صورت بافت بدن آن را پس می‌زند. طلا یکی از مواد اولیه طبیعی است که از نظر زیستی با بافت‌های گوناگون بدن انسان سازگاری مناسبی دارد. به همین دلیل از گذشته‌های دور ایمپلنت دندان طلا برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته در حال حاضر رقبای دیگری برای این فلز گرانبها وجود دارند که باعث افت رونق کاشت دندان طلا نسبت به گذشته شده‌اند. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهم درباره ایمپلنت دندان از نوع طلایی بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت دندان طلا

ایمپلنت طلا چیست؟ 

ایمپلنت طلا مشابه دندان مصنوعی است. زمانی که یک یا تعدادی از دندان‌های اصلی خود را از دست می‌دهید، برای بازگشت زیبایی ظاهری به چهره خود هنگام خندیدن و حرف زدن، لازم است که به سراغ ایمپلنت دندان بروید. اگر علاقه‌ای به دندان‌های مصنوعی معمولی ندارند، کاشت دندان طلا گزینه‌ای مناسب پیش روی شماست. از گذشته‌های دور تا به امروز ایمپلنت دندان طلا به نوع نشان‌دهنده تمکن مالی بالای افراد است. هر چند که امروز دندان طلا در مقایسه با گذشته محبوبیت خود را از دست داده است؛ اما هنوز هم تعداد قابل توجهی از افراد به این نوع دندان‌ها علاقه‌مند هستند. 

اجزای ایمپلنت طلا

اساسا هر دندانی که کاشته می‌شود فارغ از اینکه چه جنسی دارد، دارای دو جزء است. جزء اول همان دندان است که شکلی مشابه دندان‌های معمولی ما دارد. برای تثبیت موقعیت دندان در دهان از فیکسچر استفاده می‌شود. فیکسچر در واقع شکلی شبیه به پیچ دارد. این قطعه از یک طرف به دندان طلا و از طرفی دیگر به استخوان فک متصل می‌شود. به این ترتیب دندان کاشته شده دیگر در دهان حرکت نمی‌کند. دندان طلا اصطلاحا جنبه دکوری ندارد. تقریبا تمام قابلیت‌های دندان معمولی در این دندان‌ها وجود دارند. بنابراین با خیال آسوده از این دندان‌ها می‌توانید برای گاز زدن یا جویدن مواد غذایی استفاده کنید. 

کاندیدای مناسب کاشت دندان طلا 

پزشک قبل از آنکه به سراغ کاشت ایمپلنت دندان طلا برود، وضعیت سلامت و بهداشت دهان و دندان فرد را بررسی می‌کند. در قالب این معاینات مشخص می‌شود که فرد کاندید مناسبی برای کاشت دندان طلا است یا خیر. مشکلات دیگری مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن، تراکم پایین استخوان و بیماری‌های پریودنتال ممکن است باعث تاثیر منفی بر موفقیت ایمپلنت دندان شود. دقت داشته باشید که کاشت دندان طلا به عنوان جایگزینی دائمی تلقی می‌شود. بنابراین نمی‌توانید به راحتی این دندان‌ها را بردارید. 

کاشت دندان طلا

نحوه اجرای ایمپلنت دندان 

پس از معاینات پزشکی در صورت که واجد شرایط ایمپلنت دندان طلا باشید، دندانپزشک فرآیند کاشت دندان را آغاز می‌کند. معمولا از بی‌حسی موضعی برای شروع عمل استفاده می‌شود تا فرد احساس درد کمتری را تجربه کند. دندانپزشک برشی در لثه ایجاد می‌کند تا استخوان فک نمایان شود. سپس با استفاده از فیکسچر، دندان طلا در محل استخوان فک نصب می‌شود. 

در پایان عمل، پزشک دستورالعمل‌های مراقبتی را به شما ارائه می‌کند. تا زمان رسیدن به بهبودی کامل لازم است که این مراقبت‌ها را جدی بگیرید. ایمپلنت‌هایی که در دهان قرار می‌گیرند، روکش دارند. دلیل استفاده از روکش، جلوگیری از آسیب دیدن ایمپلنت دندان طلا است. پس از رسیدن به بهبودی کامل، روکش‌های موقت برداشته شده و روکش‌های دائمی جایگزین آن‌ها می‌شوند. به این ترتیب کار کاشت دندان طلا به پایان می‌رسد. 

ویژگی‌های ایمپلنت طلا 

ایمپلنت دندان طلا ویژگی‌های مهمی دارد که باعث می‌شود ماندگاری آن تا سال‌های متمادی (بین ۲۰ تا ۴۰ سال) امکان‌پذیر باشد. کمتر پیش می‌آید که پس از کاشت دندان طلا نیاز به تعویض آن پیدا کنید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دندان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • طلا سازگاری کامل با فیزیولوژی بدن انسان دارد و به همین دلیل نگرانی از بابت مشکلات آلرژیک نخواهید داشد. 
  • دندان طلا خیلی راحت‌تر با ساختار طبیعی دندان‌های شما مطابقت پیدا می‌کند. 
  • مواردی که بعد از کاشت دندان طلا دچار عفونت شده‌اند، بسیار نادر هستند. 
  • دندان طلا خیلی کم دچار فرسایش می‌شود و به همین دلیل با خاطری آسوده می‌توانید انواع غذاها را میل کنید. 
  • میزان انقباض و انبساط طلا در مقایسه با دندان طبیعی در برابر گرما و سرما یکسان است. 
  • دندان طلا به هیچ عنوان به دندان‌های مجاور خود فشار وارد نمی‌کند. 
  • دندان طلا در طولانی مدت سطح صاف و حالت درخشان خود را حفظ می‌کند. 
دندان طلا

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت طلا 

یکی از مزایای قابل توجه ایمپلنت دندان طلا، مراقبت و نگهداری آسان از دندان‌های جدید است. شما برای تمیز نگه داشتن دندان‌های طلای خود نیازی به انجام اقدامات خاصی ندارید. استفاده از مسواک و نخ دندان برای داشتن دندان‌های سالم و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها در درازمدت کافیست. البته ممکن است که دندانپزشک دستورالعمل‌های خاصی را نیز به شما ارائه کند که با رعایت آن‌ها می‌توانید مراقبت بهتری از دندان‌های خود داشته باشید. 

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام پایانی 

در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها و نحوه کاشت ایمپلنت دندان طلا پرداختیم. کاشت دندان طلا موضوعی است که طرفداران و مخالفان سرسختی دارد. عده‌ای عاشق دندان طلا هستند و برخی دیگر نیز بر این باورند که این دندان‌ها هیچ کمکی به زیبایی ظاهری نمی‌کنند. شما جزء کدام دسته هستید؟ به نظر شما استفاده از دندان طلا با توجه به قیمت آن انتخاب هوشمندانه‌ای است؟ نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول 

۱. آیا ایمپلنت طلا مزیتی هم دارد؟ 

سازگاری با بدن، فرسایش کم، ماندگاری طولانی مدت و سطح صاف و درخشان از جمله مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان طلا به شمار می‌روند. 

۲. انواع ایمپلنت طلا به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ 

برخی از ایمپلنت‌ها کاملا از جنس طلا ساخته می‌شوند؛ اما دسته‌ای دیگر در واقع ایمپلنت پرسلن هستند که روکش طلا برای آن ها در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب هر زمان که مایل باشید می‌توانید روکش‌های طلا را بردارید. 

۳. قیمت ایمپلنت دندان طلا چقدر است؟ 

هزینه کاشت دندان طلا با توجه به برند تولیدکننده ایمپلنت، کشور سازنده، هزینه روکش و دستمزد دندانپزشک در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان به ازای هر واحد در سال ۱۴۰۲ برآورد می‌شود.