روکش‌های دندان دارای طیف رنگی مختلفی هستند. معمولاً افراد ترجیح می‌دهند رنگ روکش‌های دندان را بر اساس دندان طبیعی خود انتخاب کنند اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند برای روکش، بریج‌ها یا تاج‌ها رنگ روشن‌تری انتخاب کنند. در دید بسیاری از افراد دو طیف رنگی A1 و B1 نزدیک به هم هستند و انتخاب از میان این دو برای آن‌ها دشوار می‌شود. در این مقاله قصد داریم تفاوت رنگ دندان A1 و B1 را با هم مقایسه کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی سریتا

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

رنگ های طبیعی دندان، طیف رنگی دندان

طیف رنگ‌بندی دندان

رنگ طبیعی دندان را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد. هر کدام از این موارد دارای ۳ تا ۵ زیر دسته هستند. در مجموع ۱۶ طیف رنگی وجود دارد. چهار رنگ اصلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • A: قهوه‌ای مایل به قرمز که شامل A1، A2، A3، A3.5، A4 می‌شود.
  • B: زرد مایل به قرمز که شامل B1، B2، B3، B4 می‌شود.
  • C: طیف خاکستری که شامل C1، C2، C3، C4 می‌شود.
  • D: خاکستری مایل به قرمز که شامل ۳ طیف D1، D2، D3 می‌شود.

در هر گروه، اولین رنگ روشن‌ترین محسوب می‌شود و هر چه عدد کنار حرف بالاتر می‌رود، آن رنگ نیز تیره‌تر می‌شود. به عنوان مثال، A1 روشن‌تر از A2 است.

طیف رنگ دندان

مقایسه رنگ A1 با B1

بسیاری از افراد فکر می‌کنند A1 سفیدترین رنگ دندان است زیرا حرف A اولین حرف از حروف الفبای انگلیسی است و پس از آن نیز عدد یک آمده است. این در حالی است که روشن‌ترین طیف رنگی دندان، B1 است و A1 پس از آن قرار دارد. علت این امر هم پایه رنگی دسته B یعنی زرد مایل به قرمز است که در مقابل قهوه‌ای مایل به قرمز (برای گروه A) روشن‌تر است. در واقع می‌توان رنگ‌های اولیه را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • B1
  • A1
  • B2
  • A2

اگر قصد دارید دندان‌های خود را به صورت حرفه‌ای سفید کنید و می‌خواهید دندان‌ها روشن باشند، بهترین انتخاب برای شما B1 و A1 است. البته نگران نباشید هر دوی این موارد طبیعی به نظر می‌رسند و رنگی زننده و غیرطبیعی ندارند. با این حال برخی از افراد ترجیح می‌دهند رنگ‌های تیره‌تر یعنی B2 یا A2 را انتخاب کنند.

مقایسه رنگ A1 با B1

آیا رنگ B1 سفید است؟

معمولاً تصور می‌شود سایه B1 سفیدترین سایه باشد، اما این طور نیست. می‌توان گفت رنگ B1 روشن‌ترین رنگ در طیف رنگی طبیعی دندان است. در نتیجه رنگ‌های سفیدتری هم وجود دارد که طبیعی به نظر نمی‌رسند. به عنوان مثال رنگ 0M1 سفیدتر از این دو مورد است.

آیا رنگ A1 سفید است؟

رنگ A1 یک سایه سفید دارد اما اگر در زمان انتخاب شک دارید، می‌توانید از راهنمای رنگ‌ها استفاده کنید و این طیف رنگی را در کنار دندان‌های طبیعی خود قرار دهید. سپس مقایسه کنید که آیا این رنگ به رنگ طبیعی دندان‌های اصلی شما نزدیک است یا خیر. البته ممکن است بخواهید روکش دندان‌های شما کمی روشن‌تر از دندان‌های طبیعی‌تان باشد. البته اگر بلیچینگ انجام داده باشید، امکان دارد که این رنگ در مقایسه با سایر دندان‌ها تیره‌تر هم به نظر برسد.

مقایسه رنگ A1 با B1

آیا B1 سفیدتر از A1 است؟

B1 یکی از سفیدترین طیف‌های رنگ دندان است. این در حالی است که A1 کمی تیره‌تر است اما همچنان سفیدی درخشانی دارد. البته هیچ کدام از این دو طیف به اندازه رنگ سفیدی که به سفید هالیوودی معروف است، روشن نیستند. این نوع سفیدی را می‌توانید روی دندان اکثر سلبریتی‌ها مشاهده کنید.

سخن نهایی

در این مقاله تفاوت رنگ دندان A1 و B1 را بررسی کردیم. همان طور که توضیح دادیم هر دوی این رنگ‌ها روشن و درخشان هستند اما رنگ B1 کمی روشن‌تر و سفیدتر از رنگ A1 است. می‌توان گفت رنگ B1 در طیف رنگی طبیعی، روشن‌ترین است. با این حال رنگ‌های سفیدتری هم وجود دارد اما این دو رنگ سایه سفید طبیعی دارند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

طیف رنگ دندان

سوالات متداول

  1. کدام یک از رنگ‌های دندان سفیدتر است؟ A1 یا B1؟

B1 سفیدتر از رنگ A1 است.

  1. آیا رنگ روشن‌تر از B1 هم وجود دارد؟

بله اما سفیدی آن‌ها زیادتر است و ممکن است طبیعی به نظر نرسد.

  1. رنگ روکش، بریج و… چگونه باید انتخاب شود؟

شما می‌توانید رنگ موردنظر را با توجه به سایر دندان‌های خود انتخاب کنید. معمولاً دندان‌های طبیعی زیاد سفید نیستند اما در صورت بلیچینگ ممکن است دندان‌ها درخشان‌تر و روشن‌تر شوند.