یکی از محبوب‌ترین روش‌های پر کردن جای خالی دندان از دست رفته استفاده از ایمپلنت است. برای انجام این کار لثه را شکاف می‌دهند و پیچ مخصوصی را به استخوان فک وصل می‌کنند. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چقدر طول می‌کشد تا ایمپلنت دندان جوش بخورد؟ نشانه‌های جوش خوردن و جوش نخوردن ایمپلنت  چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و ببینیم که چطور می‌توان فهمید که ایمپلنت دندان جوش خورده است؟ با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قبل و بعذ ایمپلنت دندان، کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

«ایمپلنت» دندان چیست؟

وقتی دندان شما می‌افتد یا به هر دلیلی آن را از دست می‌دهید، می‌توانید از روش‌های مختلفی برای پر کردن جای آن استفاده کنید. یکی از بهترین و ماندگارترین روش‌ها ایمپلنت کردن است. علت این امر نیز مواد باکیفیت و نحوه نصب ایمپلنت است. برای نصب آن لثه شما را شکاف خواهند داد. سپس پیچی از جنس تیتانیوم را درون لثه قرار می‌دهند و به فک متصل می‌کنند. در نتیجه باید صبر کرد تا ایمپلنت جوش بخورد و به خوبی در جای خود محکم شود. در ادامه نحوه جوش خوردن را بهتر توضیح خواهیم داد.

نحوه جوش خوردن ایمپلنت به بافت استخوان طبیعی

جنس پیچ ایمپلنت از تیتانیوم است. جالب است بدانید که می‌توان از تیتانیوم در بدن استفاده کرد و آن را جایگزین بخشی از استخوان انسانی کرد. درست است که تیتانیوم یک نوع فلز است اما با بدن سازگاری بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هم برای ساخت پایه ایمپلنت از این فلز استفاده می‌شود و سپس آن را به استخوان آلوئولار متصل می‌کنند.

دندان‌های طبیعی انسان نیز با کمک رباط‌های پریودنتال که در ریشه دندان قرار دارند به استخوان می‌چسبند و یک توده را ایجاد می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا دندان شما در جای خود محکم بماند. ایمپلنت نیز به همین ساختار ساخته می‌شود تا از حالت کلی دندان انسان تقلید کند و سر جای خود محکم بماند. در نتیجه پایه ایمپلنت شبیه به ریشه دندان عمل می‌کند و شباهت بسیار زیادی با آن دارد. البته برای نصب ایمپلنت باید زود اقدام شود زیرا با تحلیل رفتن لثه دیگر نمی‌توان پیچ را در آن قرار داد. زمانی که لثه تحلیل برود قدرت نگهداری پیچ را ندارد. به جوش خوردن استخوان با ایمپلنت استئواینتگریشن یا استخوان‌سازی گفته می‌شود. منظور از این اصطلاح پیوند خوردن استخوان و ایمپلنت است.

در واقع پایه ایمپلنت تبدیل به بخشی از بدن می‌شود و با استخوان فک و لثه شما ترکیب می‌شود. سپس بافت‌های فک دور ایمپلنت رشد می‌کنند تا از آن همانند یک استخوان طبیعی و ریشه دندان حمایت کنند. برای جوش خوردن زمان زیادی لازم است. حدود ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت به طور کامل به استخوان لثه پیوند بخورد و فرایند استخوان‌سازی انجام شود. سرعت بهبودی به بدن فرد بستگی دارد. علاوه بر این شخص باید به خوبی از خود مراقبت کند.

جوش خوردن ایمپلنت دندان

زود جوش خوردن ایمپلنت

پس از آنکه پایه ایمپلنت درون استخوان های فک شما قرار گرفت، کار دندانپزشک تان به پایان می رسد. حالا نوبت بدن شماست که پروسه جوش دادن پایه ایمپلنت به استخوان فک را آغاز کند. همه کسانی که ایمپلنت دندان دریافت می کنند، دوست دارند این پروسه هر چه زودتر به اتمام برسد؛ یعنی پایه تیتانیومی ایمپلنت با استخوان فک شان ادغام شود تا دندان  کاشته شده بتواند عملکرد مشابه دندان های طبیعی شان داشته باشد. اما لازم است بدانید که زود جوش خوردن ایمپلنت دندان تحت تأثیر وضعیت سلامت بدنی هر بیمار، میزان و تراکم استخوان های فک او قرار می‌ گیرد. افراد مبتلا به دیابت، پوکی استخوان، کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا به چربی خون مبتلا هستند، نباید انتظار زود جوش خوردن ایمپلنت دندان خود را داشته باشند. جوش خوردن ایمپلنت دندان در این افراد معمولا بیشتر از حد معمول طول می‌کشد.

نکاتی برای زود جوش خوردن ایمپلنت

برای آنکه به زود جوش خوردن ایمپلنت دندان خود کمک کنید، لازم است چند نکته ساده را در دوره بهبودی رعایت نمایید که شامل موارد زیر هستند.

  • حفظ سلامت دهان و دندان در دوره نقاهت ایمپلنت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع جوش خوردن ایمپلنت یک فرایند طبیعی محسوب می‌شود و رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان توسط بیمار می‌ تواند بیشترین تأثیر را در زود جوش خوردن ایمپلنت داشته باشد. برای این منظور لازم است حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و روزانه حداقل یک بار نخ دندان بکشید.
  • انتخاب یک دندانپزشک با تجربه و ماهر برای کاشت ایمپلنت می تواند احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل برساند.
  • برای جلوگیری از بروز عفونت حتما آنتی بیوتیک‌ های تجویز شده توسط دندانپزشک تان را به موقع و به طور کامل مصرف کنید.
  • حداقل از دو هفته قبل از کاشت ایمپلنت تا جوش خوردن کامل آن به استخوان فک از مصرف دخانیات اجتناب کنید.
  • شستشوی دهان با آب نمک و یا دهانشویه های ضد باکتری به تسریع بهبودی لثه و محل کاشت ایمپلنت کمک می کند.
  • تا بهبودی کامل از انجام ورزش‌ های پربرخورد و شدید پرهیز کنید.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان در این دوران، مصرف قند را محدود کنید، از میوه ها و سبزیجات بیشتری استفاده کنید و میزان پروتئین، ویتامین د و کلسیم دریافتی خود را افزایش دهید.
ایمپلنت دندان

مدت زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت

برای اینکه ایمپلنت های دندانی پایدار شوند و به استخوان فک شما جوش بخورند، باید فرآیندی به نام osseointegration را طی کنند. این جایی است که ایمپلنت با استخوان اطراف ترکیب می شود. این فرآیند به منظور ثابت نگه داشتن ایمپلنت در جای خود و ایجاد پشتیبانی طولانی مدت برای دندان جایگزین ضروری است. تکمیل فرایند استئواینتگراسیون چند ماه طول می کشد. اکثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند که ایمپلنت های دندانی آنها در عرض ۳ تا ۶ ماه به طور کامل به استخوان فک آنها جوش بخورد. در این مدت، ایمپلنت و استخوان اطراف، یک پیوند قوی ایجاد می کنند. این پیوند برای ایمن و پایدار ماندن ایمپلنت اهمیت بسیاری دارد.

مدت زمان دقیق جوش خوردن ایمپلنت دندان با توجه به محل کاشت ایمپلنت و وضعیت بیمار متفاوت است. به طور کلی مدت زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین حدود ۲ تا ۳ ماه و در فک بالا ۳ تا ۶ ماه خواهد بود.

علائم جوش خوردن ایمپلنت

همان‌طور که پیشتر توضیح دادیم فرایند استخوان‌سازی باید انجام شود تا ایمپلنت به صورت کامل جوش بخورد. استخوان‌سازی زمان زیادی می‌برد. به همین دلیل ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه می‌توانیم متوجه جوش خوردن ایمپلنت شویم؟

همان‌طور که توضیح دادیم این فرایند ماه‌ها زمان می‌برد. لثه شما بسیار زودتر جوش می‌خورند اما مشخص نیست که استخوان‌سازی انجام شده است یا نه زیرا شما نمی‌توانید آن را ببینید. در صورتی که دندانپزشکی ماهر و با تجربه باشد این روند به درستی پیش خواهد رفت و پایه ایمپلنت شما شل نخواهد شد. به هر حال شما دارید هزینه زیادی بابت انجام این کار پرداخت می‌کنید. در نتیجه می‌خواهید که بهترین نتیجه را از آن بگیرید. تشخیص جوش خوردن ایمپلنت سخت است.

به همین دلیل توصیه ما این است که صبر داشته باشید و در دوران نقاهت به خوبی از خود مراقبت کنید. پس از گذر دوران نقاهت می‌توانید با ایمپلنت کارهایی را انجام دهید که با دندان طبیعی خود انجام می‌دادید. تا جایی که امکان دارد در دوران نقاهت ایمپلنت خود دست نزنید و همیشه از آن مراقبت کنید و به آن فشار وارد نکنید. از ایمپلنت و دندان‌های اطراف آن به عنوان ابزار استفاده نکنید. به عنوان مثال از این ناحیه و البته تمامی دندان‌های خود برای شکستن پوست آجیل استفاده نکنید.

جوش نخوردن ایمپلنت

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان

در صورت مشاهده علائم زیر پس از دریافت ایمپلنت، در اسرع وقت به جراح ایمپلنت خود مراجعه کنید زیرا اینها می توانند نشانه جوش نخوردن ایمپلنت باشند.

  • لق شدن و تکان خوردن ایمپلنت دندان
  • عفونت در محل کاشت ایمپلنت
  • پسروی لثه
  • ادامه درد و ناراحتی
  • تورم، التهاب و خونریزی
  • اشکال در جویدن

کلام آخر

در این مقاله به بررسی علائم جوش نخوردن ایمپلنت و نشانه‌های جوش خوردن آن پرداختیم. همان‌طور که توضیح دادیم چند ماه زمان می‌برد تا ایمپلنت دندان جوش بخورد. در نتیجه شما باید در این زمان صبور باشید از هر گونه فعالیتی که روی روند بهبودی ایمپلنت اثر می‌گذارد خودداری کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

جوش خوردن ایمپلنت دندان

سوالات متداول

  1. منظور از استخوان‌سازی چیست؟

وقتی پایه ایمپلنت به استخوان فک و لثه جوش می‌خورد، فرایند استخوان‌سازی انجام می‌شود.

  1. چقدر طول می‌کشد تا پایه ایمپلنت جوش بخورد؟

زمان جوش خوردن ایمپلنت در افراد مختلف متفاوت است و بین سه تا پنج ماه زمان می‌برد.

  1. نشانه جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست؟

وقتی پس از گذراندن چندین ماه همچنان دندان لق است یعنی ایمپلنت جوش نخورده است. در واقع ایمپلنت از همان ابتدا نباید لق بزند هر چه از زمان نصب بگذرد باید محکم‌تر و سفت‌تر شود.