یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد را هنگام انتخاب دندان مصنوعی دچار مشکل می‌کند، انتخاب بین ایمپلنت دندانی ثابت یا پروتز متحرک است. درمان ایمپلنت و پروتز متحرک که عمدتا با هدف جایگزینی دندان‌های از دست رفته انجام می‌شود، دارای مزایا و معایب متعددی هستند. بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد آن‌ها لازم است با تفاوت‌های بین ایمپلنت و پروتز متحرک آشنا شوید. یکی از این تفاوت‌ها نحوه ساخت دندان مصنوعی ثابت و متحرک است. ساخت و نصب این دو می‌تواند از لحاظ زمان، هزینه و کاربرد تفاوت زیادی داشته باشد.

اگر بین انتخاب ایمپلنت و پروتز متحرک دچار مشکل شده‌اید، در جای درستی هستید. در این مقاله ما سعی می‌کنیم با ارائه اطلاعات دقیق در مورد تفاوت ساخت ایمپلنت و پروتز متحرک و مواد به کار رفته در آن‌ها به شما در تصمیم گیری برای انتخاب ایده‌آل‌ترین روش درمانی کمک کنیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ساخت دندان مصنوعی

روش های ساخت دندان مصنوعی

در هنگام مراجعه به دندانپزشکی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با چند گزینه درمانی متفاوت روبرو می‌شوید. در این قسمت به اختصار هر روش را معرفی می‌کنیم و در قسمت‌های بعد به شرح بیشتر آن‌ها می‌پردازیم. 

ایمپلنت دندان ثابت

این روش در حال حاضر  بهترین روش شناخته شده برای جایگزین کردن دندان است. این درمان شامل کاشت یک ریشه فلزی در استخوان فک شما و سپس نصب یک روکش روی آن است. این دندان ها از لحاظ ظاهر و کاربرد کاملا مشابه دندان‌های طبیعی شما هستند.

ساخت دندان مصنوعی ثابت شامل یک عمل جراحی است که با ایجاد شکاف در لثه شما یک پیچ تیتانیومی را در جای دندان قبلی شما قرار می‌دهد. در بعضی افراد به دلیل تحلیل استخوان فک ممکن است لازم باشد که یک جراحی پیوند استخوان نیز انجام شود. پس از بهبود زخم‌ها و محکم شدن ریشه در استخوان، مراحل بعدی تکمیل می‌شود.

دندان مصنوعی متحرک

پروتز متحرک در دهان شما ثابت نمی‌ماند. این دندان‌های مصنوعی که پس از استفاده باید مرتبا تمیز شوند، برای از بین بردن مشکلات جویدن یا تکلم ناشی از از دست دادن دندان و به دست آوردن ظاهر طبیعی دندان‌ها استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از پروتزهای متحرک وجود دارد که می‌تواند به صورت کامل یه تکه ای تولید شود.

پروتز با در نظر گرفتن جزئیاتی مانند خط وسط دندان‌ها و خط لبخند تهیه می‌شود. دندانپزشک پس از معاینه کامل وضعیت دهان و دندان شما، قالب‌گیری را انجام می‌دهد و سپس در آزمایشگاه پروتزی مناسب و سفارشی برای شما ساخته می‌شود. این پروتزها به اندازه ایمپلنت کارای ندارند؛ اما در عوض قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر است.

پروتز متحرکت بر پایه ایمپلنت

پروتزهای متحرک بر پایه ایمپلنت

این روش به صورت ترکیبی از روش‌های بالا انجام می‌شود. در مواردی که استخوان فک دارای ضخامت و ارتفاع کافی بوده و امکان کاشت ایمپلنت را فراهم می‌کنند ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند دو یا چند ایمپلنت در فک شما کاشته شود و به این وسیله پایداری پروتز متحرک شما که روی لثه‌های شما قرار می‌گیرد بیشتر شود.

به خصوص در موارد بی‌دندانی فک پایین که بیشترین مشکلات پایداری وجود دارد، با ۲ یا ۴ ایمپلنت که می‌توان در ناحیه جلوی فک پایین قرار داد، پایداری عالی در این گونه پروتزها فراهم کرد. پروتزهای متحرک بر پایه ایمپلنت در مقایسه با پروتزهای معمولی از لحاظ ماندگاری و راحتی بسیار بهتر هستند.

به طور کلی استفاده از روش ایمپلنت توصیه می‌شود و نتایج ماندگارتر و راحت‌تری را ارائه می‌دهد. اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان یا هر نوع خدمات دندانپزشکی دیگر مانند لمینت و کامپوزیت را دارید می‌توانید از خدمات کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر سریتا استفاده کنید. شرایط پرداخت به گونه‌ای فراهم شده است که بتوانید با اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه خدمات مورد نظر را دریافت نمایید.

مراحل ساخت دندان مصنوعی

مراحل ساخت دندان ثابت و متحرک نیز تفاوت بسیار زیادی با هم دارد. در ادامه مراحل ساخت هر کدام را بررسی می‌کنیم.

مراحل کاشت اینپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

ساخت ایمپلنت دندان به طور عادی طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. آماده‌سازی و قالب‌گیری: دندان یا دندان‌هایی که قرار است ترمیم شوند معاینه می‌شوند و اندازه‌گیری دقیق کل دهان برای مدل‌سازی و روش‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود. تعیین رنگ با تصمیم مشترک بیمار و دندانپزشک انجام می‌شود.
  2. جراحی کاشت ایمپلنت: در این مرحله دندانپزشک طی یک عمل جراحی پیج تیتانیومی یا زیرکونیومی را در استخوان فک شما قرار می‌دهد و روی آن را می‌پوشاند.
  3. نصب اباتمنت: پس از اینکه جراحی شما بهبود یافت و ریشه‌ها در جای خود محکم شدند پزشک یک قطعه فلزی را که رابط بین ریشه و روکش است روی پیچ‌ها نصب می‌کند.
  4. نصب روکش: روکش دندان شما در آزمایشگاه ساخته می‌شود و روی اباتمنت نصب می‌گردد. اگر قصد ترمیم تمام دندان‌ها را داشته باشید نیاز نیست برای هر دندان یک ریشه مجزا کاشته شود؛ بلکه با کاشت چند ایمپلنت در هر فک می‌تواند پروتز کامل را روی آن نصب کرد.

مراحل ساخت دندان مصنوعی متحرک

اولین قسمت از مراحل ساخت پروتز متحرک، ترمیم محل‌های کشیدن دندان است. این مرحله در صورتی نیاز است که برای این فرآیند کشیدن دندان انجام شود. این دوره با توجه به تعداد دندان‌های کشیده شده و ساختار استخوان فک متفاوت است.

اگر محل کشیدن دندان بسته نباشد و فضاهای محل کشیده شده با استخوان پر نشود، ممکن است مشکل سازگاری پروتز ایجاد شود. مراحل ساخت پروتز بعد از ترمیم جای دندان‌ها به شرح زیر است:

  1. ابتدا دندانپزشک از فرد می‌پرسد که چه نوع درمانی از نظر زیبایی و عملکرد می‌خواهد و می‌‌گوید کدام درمان‌ها برای فرد مناسب است.
  2. در ساخت پروتزهای متحرک تنوع‌هایی در مواد، دندان، رنگ و فرم وجود دارد و بیمار می‌تواند در این زمینه انتخاب کند.
  3. قسمت‌های فرورفته لثه و استخوان‌ها در دهان اصلاح می‌شوند تا کار گذاشتن دندان مصنوعی را تسهیل کند.
  4. در مرحله بعد قالب گیری دهان با خمیر مخصوص انجام می‌شود.
  5. پروتز برای ساخت به یک آزمایشگاه ارجاع می‌شود.
  6. پروتز چندین بار آزمایش می‌شود و قسمت‌های نامناسب اصلاح می‌شود.
تعداد جلسات ساخت دندان مصنوعی

تعداد جلسات ساخت دندان مصنوعی

در تعداد جلسات و زمان لازم برای ساخت این دندان‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

تعداد جلسات ساخت ایمپلنت دندان

برای ساخت دندان ایمپلنت چند جلسه لازم است. تعداد جلسات ممکن است بسته به تعداد ایمپلنت‌ها متفاوت باشد. در عین حال می‌توان گفت که تراکم استخوان بیمار عامل تعیین کننده‌ای در تعداد جلسات است. زیرا اگر تراکم استخوان کافی نباشد ابتدا باید پیوند استخوان انجام شود. سپس بیمار باید مدتی صبر کند که ممکن است چند هفته ادامه یابد، البته برای هر بیمار یکسان نیست. پس از آن، فرآیند کاشت شروع می‌شود. در این صورت تعداد جلسات بیشتر خواهد بود.

در صورت مناسب بودن تراکم استخوان بیمار، انجام عمل ایمپلنت بلافاصله امکان پذیر است. معاینات معمول دندانپزشکی باید بعد از عمل ایمپلنت انجام شود. پس از معاینه، دندانپزشک شما را در مورد تعداد جلسات تخمینی به شما اطلاع می‌دهد. به  طور معمول حدود ۴ جلسه برای ساخت دندان مصنوعی ثابت نیاز است که با توجه به فاصله بین جلسات می‌تواند چند ماه طول بکشد.

تعداد جلسات ساخت پروتز متحرک

تعداد جلسات ساخت دندان متحرک نیز بسته به شرایط دهان و دندان شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر بخواهید پروتز کامل بسازید لازم است که ابتدا در یک یا چند جلسه دندان‌های باقی‌مانده خود را بکشید و صبر کنید تا جای آن‌ها بهبود یابد. پس از آن ممکن است یک جلسه لازم باشد تا عیوب لثه‌های شما برطرف شود. در یک جلسه نیز از لثه‌های شما قالب گیری می‌شود و در جلسه بعد پروتز ساخته شده در دهان شما قرار می‌گیرد. ممکن است لازم باشد که برای اصلاح مشکلات پروتز یک جلسه دیگر نیز مراجعه کنید. به طور معمول می‌توان در ۳ یا ۴ پروتز متحرک را آماده کرد. این فرایند در کمتر از یک ماه قابل انجام است.

مواد ساخت دندان مصنوعی

مواد ساخت دندان مصنوعی

پروتز ثابت و متحرک همچنین در مواد به کار رفته در ساخت نیز تفاوت دارند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مواد ساخت ایمپلنت دندان

  1. تیتانیوم: تیتانیوم یک فلز عالی برای ساخت مناسب ایمپلنت‌های دندانی است. در واقع، زیست سازگار است، کاملا با استخوان‌های فک ادغام می‌شود و در شرایط بهینه، باعث پس زدن نمی‌شود. مقاوم و سبک است و طول عمر خوبی را تضمین می‌کند.
  2. زیرکونیوم: زیرکونیوم همچنین دارای ویژگی‌های تیتانیوم است، در حالی که حتی از مقاومت بیشتری برخوردار است. این ماده مانند دندان سفید رنگ است، بنابراین جنبه زیبایی شناختی بسیار جالبی را ارائه می‌دهد، زیرا تقلید کامل از ریشه دندان را تضمین می‌کند. با این حال، برخی از ویژگی‌های آن باعث می‌شود که این ماده از تیتانیوم برای ساخت ایمپلنت‌های دندانی کارایی کمتری داشته باشد.

مواد ساخت دندان مصنوعی متحرک

  1. رزین: اگر نگاه کنیم که یک پروتز متحرک چگونه است، ساختار صورتی رنگی را می‌بینیم که مانند لثه است. این پایه معمولا از رزین ساخته شده است؛ ماده‌ای که کار با آن بسیار آسان است و خواص خوبی دارد.
  2. سرامیک: این ماده همچنین به طور گسترده‌ای برای ساخت پروتز استفاده می‌شود، زیرا ماده‌ای سفت و سخت است. به لطف سرامیک، دندان‌های جدیدی ساخته می‌شود که ظاهری بسیار طبیعی به دهان بیمار می‌دهد.
  3. فلز: این ماده پایه پروتز است و باعث استحکام آن می‌شود. برخی از متداول‌ترین فلزات مورد استفاده عبارتند از: نقره، پالادیوم، کروم، کبالت و نیکل. لازم به ذکر است که برخی افراد به این نوع مواد حساسیت دارند.
  4. کروم کبالت: از این ماده می‌توان پایه‌های انعطاف پذیر یا ژله‌ای ساخت. نحوه ساخت دندان مصنوعی ژله ای شبیه به سایر پروتزها است، با این تفاوت که این دندان‌ها انعطاف پذیر هستند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

ساخت دندان مصنوعی تکی

اگر یک دندان خود را از دست داده باشید نیز می‌توان به هر دو روش ثابت و متحرک آن را جایگزین کرد. کاشت ایمپلنت یک انتخاب بسیار مناسب برای رفع این مشکل است و دندان کاشته شده کاملا شبیه دندان طبیعی شما خواهد بود. با روش دندان مصنوعی تکه ای نیز می‌توان این مشکل را برطرف نمود. با این حال این دندان‌ها ممکن است پایداری لازم را نداشته باشند و انتخاب مناسبی برای استفاده دائمی نباشند.

ساخت دندان مصنوعی در منزل امکان پذیر است؟

ساخت پروتز مصنوعی یک کار تخصصی است که نیازمند دانش و مهارت لازم است؛ بنابراین امکان ساخت آن در منزل توسط خود فرد نیست. به علاوه دستگاه ساخت دندان مصنوعی نیز معمولا گران قیمت هستند و خرید آن‌ها برای استفاده شخصی به صرفه نیست. با این حال کلینیک‌هایی وجود دارند که به ارائه خدمات قالب‌گیری دندان در منزل می‌پردازند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

دندان مصنوعی ثابت استفاده راحت‌تر، ماندگاری بالاتر و ظاهر طبیعی‌تری دارند.

۲- فرایند ساخت دندان مصنوعی چقدر طول می‌کشد؟

ساخت ایمپلنت دندان به دلیل اینکه باید پیچ با استخوان فک شما ادغام شود می‌تواند چند ماه طول بکشد اما ساخت پروتز متحرک می‌تواند در زمان کوتاهی انجام شود.

۳- قیمت ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه آن نسبت به پروتز متحرک خیلی بالاتر است؛ اما اگر تمایل دارید که از روش ایمپلنت استفاده کنید نیازی به نگرانی نیست. کلینیک تخصصی دندانپزشکی سریتا شرایطی را فراهم کرده است که تمام افراد با هر میزان توانایی مالی بتوانند ایمپلنت نصب کنند. شما می‌توانید بدون پیش پرداخت، هزینه خود را در اقساط ۶ الی ۲۴ ماهه پرداخت نمایید.

جمع بندی

دندان مصنوعی ثابت و متحرک دو روشی هستند که برای جبران دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو روش تفاوت زیادی در نحوه ساخت و نصب دارند. برای کاشت ایمپلنت لازم است که یک جراحی لثه انجام شود و ریشه فلزی در فک شما نصب گردد. در مراحل بعد روکش دندان روی این ریشه قرار خواهد گرفت. اما ساخت دندان مصنوعی متحرک بسیار ساده‌تر است و شامل یک فرایند قالب گیری و ساخت پروتز در آزمایشگاه است.

ایمپلنت دندان انتخاب کارآمدتر و ماندگارتری است. اگرچه هزینه ایمپلنت دندان بالاتر است، اما اگر از خدمات کلینیک دکتر سریتا استفاده کنید نیازی به نگرانی در مورد شرایط مالی نیست. زیرا این مرکز شرایطی را فراهم کرده است که بتوانید ضمن استفاده از خدمات بهترین متخصصان کشور، هزینه خود را بدون پیش پرداخت در اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه پرداخت نمایید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.