بسیاری از افراد بعد از نصب پروتز دندان مصنوعی از راحت نبودن استفاده از آن گلایه می‌کنند و با مشکلات متعددی روبرو هستند. اولین مشکلی که افراد با آن مواجه می‌شوند غالبا محکم نبودن پروتز در دهان است که در بسیاری از موارد پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. اما عوارض دندان مصنوعی محدود به این مورد نیست و در صورت عدم رعایت بهداشت ممکن است مشکلات جدی‌تری نیز ایجاد شود.

به یاد داشته باشید که دندان مصنوعی نیز مانند دندان طبیعی و بلکه بیشتر به مراقبت نیاز دارد. در این مقاله به معرفی و بررسی رایج‌ترین مشکلاتی که پس از نصب دندان مصنوعی ایجاد می‌شود می‌پردازیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

معایب دندان مصنوعی

مشکلات بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

استفاده از یک دندان مصنوعی جدید نیاز به زمان برای سازگاری دارد. به طور متوسط این دوره یک ماه طول می‌کشد. اولین عوارض دندان مصنوعی شوک روانی فردی است که تمام یا بخشی از دندان‌های خود را از دست می‌دهد. بنابراین یک دوره سازگاری ذهنی برای پذیرش این واقعیت جدید ضروری است.

به این دوره، سختی پذیرش دندان‌های «خارجی» نیز اضافه شده است. پروتز دندان گاهی اوقات می‌تواند غشاهای مخاطی را تحریک کند، خیلی سفت و یا برعکس خیلی شل به نظر برسد. قلاب‌ها نیز می‌توانند بشکنند. عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث عفونت دهان شود. در ادامه به شرح بیشتر این مشکلات و عوار می‌پردازیم.

عوارض دندان مصنوعی

حالت تهوع و استفراغ با گذاشتن دندان مصنوعی

 اغلب اوقات، این یک پدیده موقتی است، زیرا نفوذ یک جسم خارجی نسبتا بزرگ در دهان باعث ایجاد رفلکس تهوع می‌شود، اما به طور کلی با گذشت زمان از بین می‌رود. وقتی بیشتر طول بکشد، ممکن است به این معنی باشد که طول انتهای پروتز بیش از میزان استاندارد است.

 پروتز دندان‌های بالا باید با دقت بسیار طراحی شود. اگرچه انتهای بلند پروتز ممکن است باعث شود احساس تهوع ادامه دار شود، کوتاه بودن آن نیز می‌تواند باعث لق شدن دندان شود. بنابراین دقت در اندازه مناسب مهم است.

التهاب و ورم لثه از عوارض دندان مصنوعی است

ورم و التهاب لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

این کاملا طبیعی است که لثه‌های شما در ابتدا درد داشته باشند زیرا با دندان مصنوعی شما سازگار می‌شوند. با این حال، اگر درد ادامه داشت، می‌تواند یکی از عوارض دندان مصنوعی باشد و باید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

اگر احساس می‌کنید که دندان مصنوعی شما آنطور که باید مناسب نیست، ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید تا از ایجاد زخم‌های دهانی یا حتی عفونت جلوگیری کنید. حتی تنظیمات جزئی نیز می‌تواند به طور چشمگیری راحتی پروتز شما را بهبود بخشد. یک پروتز نامناسب همچنین می‌تواند باعث زخم لثه شده یا هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن ناراحتی ایجاد کند، زیرا غذا بین پروتز و لثه‌ها قرار می‌گیرد و آنها را تحریک می‌کند.

عفونت دهان مربوط به دندان مصنوعی

عفونت دندان  ناشی از دندان مصنوعی می‌تواند رخ دهد و به صورت تحلیل استخوان همراه با التهاب لثه‌های اطراف پروتز ظاهر شود. این امر به خصوص زمانی که دقت کافی در بهداشت دهان و دندان خود نداشته باشید بیشتر رخ می‌دهد. برای تشخیص ظاهر آن، علائم مختلفی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید:

  • خونریزی لثه
  • از دست دادن استخوان در اطراف پروتز
  • التهاب لثه
  • وجود درد در اطراف پروتز
  • سفت شدن پروتز روی لثه
  • ایجاد چرک در اطراف پروتز دندان

اگر یک یا چند علامت را در این لیست مشاهده کردید، توصیه می‌شود در اسرع وقت با دندانپزشک خود برای بررسی سریع تماس بگیرید.

باد کردن و ورم صورت از عوارض دندان مصنوعی است

ورم صورت بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

در مواردی ممکن است که ابتدای نصب پروتز ورم و التهاب را در دهان و اطراف آن مشاهده کنید. در صورت وجود تورم و درد، یک یخ پیچیده شده در نایلون را روی گونه‌های خود قرار دهید. مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف کنید و تا حد امکان استراحت کنید. به یاد داشته باشید که با سر کمی بالا بخوابید. برای جلوگیری از تشدید تورم، نوشیدنی‌های خیلی داغ ننوشید و آسپرین مصرف نکنید.

خوابیدن با دندان مصنوعی

در هنگام شب باید پروتز را از دهان خود خارج نمایید. عوارض دندان مصنوعی در صورت استفاده در طول خواب می‌تواند زیاد باشد. کنار گذاشتن دندان مصنوعی در طول شب فواید زیادی برای سلامتی دارد که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می‌کند: فشاری که توسط دندان مصنوعی بر روی لثه و استخوان زیر آن وارد می‌شود، می‌تواند تحلیل استخوان را تسریع کند.
  • به حفظ تناسب خوب کمک می‌کند: استفاده دائمی از دندان مصنوعی به دلیل از دست دادن استخوان و تحلیل لثه، پروتزهای مصنوعی شما ممکن است بیش از حد معمول حرکت کنند و خطر لیز خوردن را افزایش داده و تنوع غذاهایی را که می‌توانید بخورید کاهش می‌دهد.
  • از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کند: ناحیه تماس بین دندان مصنوعی و لثه محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها است که منجر به بوی بد دهان در صبح می‌شود و در نهایت می‌تواند باعث بیماری لثه شود. با خارج نکردن دندان مصنوعی در شب، لثه‌های خود را از یک لحظه استراحت بدون باکتری محروم می‌کنید.
  • به جلوگیری از التهاب لثه کمک می‌کند: خوابیدن با دندان مصنوعی می‌تواند تاثیر منفی بر جریان بزاق داشته باشد و جریان بزاق را مسدود کند که می‌نواند باعث ایجاد بیماری به نام استوماتیت دندان مصنوعی شود. استوماتیت دندان مصنوعی که به آن برفک دهان نیز می‌گویند، وضعیتی است که در آن ناحیه زیر دندان مصنوعی قرمز و متورم می‌شود و منجر به عفونت قارچی و التهاب لثه می‌گردد.
مشکلات استفاده از دندان مصنوعی

لغزش دندان مصنوعی

از عوارض دندان مصنوعی این است که گاهی اوقات متوجه می‌شوید که پروتز از موقعیت خود خارج می‌شود. این ممکن است گاهی اوقات هنگام لبخند زدن، خنده یا سرفه اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن اتفاق بیفتد. اگر دندان مصنوعی جدید شما لیز خورد، به آرامی با گاز گرفتن و بلعیدن آن را تغییر دهید.

با گذشت زمان، یاد خواهید گرفت که پروتز خود را با ماهیچه‌های گونه و زبان در جای خود نگه دارید. چسب دندان مصنوعی نیز برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی مفید است. اگر متوجه شدید که به پروتز جدید خود عادت ندارید و لیز خوردن ادامه دارد، با دندانپزشک خود مشورت کنید. پروتزها ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند تا محکم‌تر شوند. در نهایت، اگر نمی‌توانید به آن عادت کنید، از دندانپزشک خود در مورد تکنیک‌های نصب پروتز بر پایه ایمپلنت دندانی که به شما امکان می‌دهد پروتز محکم‌تری داشته باشید، سوال بپرسید.

عدم قرار گیری صحیح دندان مصنوعی روی هم

ممکن است پس از قرار دادن دندان مصنوعی متوجه شوید که دندان‌ها به طور طبیعی روی هم قرار نمی‌گیرند و برای جویدن یا حرف زدن دچار مشکل باشید. علت این مشکل می‌تواند اختلال در شکل صحیح قرار گرفتن استخوان فک شما باشد. همچنین عدم ساخت مناسب پروتز نیز می‌تواند از دلایل آن باشد. در صورتی که این مشکل برای شما آزاردهنده است حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

مشکل قورت دادن با دندان مصنوعی

عوارض قورت دادن روکش دندان

روکش دندان را ممکن است هر چند وقت یکبار، البته به طور تصادفی، بلعید. این خطا در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. در افراد دیگر ممکن است در اثر شکستن آن هنگام مصرف غذاهای سفت یا هنگام خواب بلعیده شود. قورت دادن دندان مصنوعی یک مشکل جدی است. در صورت بروز این اتفاق مدفوع را برای ۱ تا ۲ روز دنبال کنید. در صورت عدم خارج شدن دندان باید به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که دندان بلعیده می‌شود، مهم است که به کدام قسمت از بدن می‌رود. اگر در معده، در چاله اسید بیفتد، اشکالی ندارد. اگرچه اسید آن را به طور کامل حل نمی‌کند، اما ساختار آن را می‌شکند و همراه با سایر پالپ‌ها از بدن شما دفع می‌شود. اگر دندان به دیواره معده چسبیده باشد، خطر سوراخ شدن دیواره وجود دارد. در صورت بروز خونریزی، مداخله فوری لازم است.

اگر دندان به روده کوچک رسیده باشد، ممکن است روده را مسدود کند. همچنین می‌تواند باعث خونریزی شود. به جز معده، سایر اندام‌ها توانایی حل کردن ماده را ندارند. اگر دندان بلعیده شده در عرض ۲ روز بیرون نیامد، مراجعه به متخصص داخلی مفید است. ناحیه دندان با اشعه ایکس مشخص می‌شود و با آندوسکوپی، دندان از بدن خارج می‌شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- اگر به طور مداوم از دندان مصنوعی خود استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده مداوم از دندان مصنوعی می‌تواند منجر به تجمع باکتری، بوی بد دهان و حتی عفونت شود.

۲- آیا باید دندان مصنوعی خود را در طول شب در آب نگه داریم؟

دندان مصنوعی باید مرطوب بماند تا شکل خود را در طول شب حفظ کند. در طول شب، پروتزهای مصنوعی خود را در آب یا محلول دندان مصنوعی قرار دهید.

۳- چه مدت می‌توانیم از دندان مصنوعی خود استفاده کنیم؟

هنگامی که بیدار هستید از دندان مصنوعی خود استفاده کنید و قبل از رفتن به رختخواب آن را بردارید. بیش از ۲۴ ساعت از دندان مصنوعی بدون تمیز کردن آن استفاده نکنید.

۴- عوارض دندان مصنوعی متحرک چیست؟

دندان مصنوعی در صورت عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث بروز عفونت دهان، التهاب لثه و درد شود. همچنین لغزش دندان مصنوعی از رایج‌ترین مشکلات آن است.

جمع بندی

اگرچه نصب پروتز دندان می‌تواند مشکل جویدن غذا و زیبایی شما را حل کند، اما اگر به بهداشت آن اهمیت ندهید ممکن است عوارضی برای شما ایجاد شود. عفونت دها یکی از این موارد است که در صورت مسواک نزدن یا خارج نکردن پروتز هنگام شب رخ می‌دهد. پروتز خود را در شب در ظرف آب قرار دهید تا از خم شدن یا شکستن آن پیشگیری کنید.

لق شدن دندان مصنوعی نیز از مواردی است که بسیاری از آن شکایت دارند. در ابتدای نصب پروتز ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید؛ اما اگر این مشکل همچنان باقی ماند لازم است که به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این مقاله در مورد انواع مشکلات و عوارض دندان مصنوعی صحبت کردیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایر مقالات سایت ما مراجعه کنید.