از دست دادن دندان‌های طبیعی می‌تواند تجربه ناخوشایندی برای هر کسی باشد. چنانچه تمام یا بخشی از دندان‌های خود را از دست داده باشید، می‌توانید به کمک روش‌های دندانپزشکی با پروتزهای مصنوعی این مشکل را برطرف کنید. بهترین انتخاب کاشت ایمپلنت ثابت است؛ اما در صورتی که به دلیل هزینه بالا یا مشکلات دیگر نتوانید ایمپلنت نصب کنید، استفاده از دندان مصنوعی ژله ای یا معمولی گزینه‌های پیش روی شما است.

این دندان‌ها از مواد متفاوتی ساخته شده‌اند و باعث می‌شود ویژگی‌های آن‌ها نیز متفاوت باشند. دندان‌های ژله ای نرم و انعطاف پذیر هستند و این باعث می‌شود استفاده از آن‌ها برای بسیاری از افراد راحت‌تر باشد. در این مقاله به معرفی این دندان‌های مصنوعی و مقایسه آن‌ها با دندان‌های مصنوعی معمولی می‌پردازیم.

ایمپلنت با اقساط ۲۴ ماهه

ضمانت نامه کتبی + اقساط ۱۲ - ۱۸ - ۲۴ ماهه

دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

دندان‌های ژله ای بر خلاف دندان‌های مصنوعی معمولی به عنوان درمانی با استفاده از مواد نرم‌تر شناخته می‌شود. در  صورت امکان، استفاده از پروتز ژله ای ترجیح دارد زیرا از نظر استفاده راحت‌تر است. اولویت این است که مواد مورد استفاده در ساخت دندان با بدن انسان سازگار باشد. استفاده از مواد ژله مانند و راحت در ساخت دندان مصنوعی که با ساختار کام سازگار می‌شوند، باعث می‌شود که گذاشتن و درآوردن دندان مصنوعی بسیار آسان گردد.

تفاوت دندان‌های مصنوعی ژله ای با دندان مصنوعی در قسمت پایه دندان است که روی فک قرار می‌گیرد. برای ساخت پایه دندان ژله ای از موادی چون اکریلیک،کروم کبالت و نایلون استفاده می‌شود که ساختاری انعطاف‌پذیر دارند. این دندان‌ها حتی راحت‌تر تمیز می‌شوند و ظاهری طبیعی‌تر ایجاد می‌کنند. همچنین به دلیل اتصال محکم این پروتز‌ها، امکان اعمال دندان مصنوعی ژله ای فک بالا بدون نگرانی از خارج شدن وجود دارد.

تفاوت و مقایسه دندان مصنوعی ژله ای با معمولی

مقایسه دندان مصنوعی ژله ای با معمولی

قصد استفاده از دندان مصنوعی را دارید اما نمی‌دانید کدام یک بهتر است! دندان مصنوعی ژله ای یا دندان مصنوعی معمولی؟ برای آنکه راحت‌تر بتوانید گزینه مناسب خودتان را انتخاب کنید، در این بخش ویژگی‌های مختلف دندان مصنوعی ژله ای را با دندان مصنوعی معمولی مقایسه می‌کنیم.

  • دندان مصنوعی ژله‌ای نسبت به دندان مصنوعی معمولی نرم‌تر و منعطف‌تر است بنابراین حس راحتی بیشتری برای بیمار فراهم می‌کند.
  • دندان مصنوعی ژله‌ای نسبت به نوع معمولی، ظاهر طبیعی‌تری دارد.
  • دندان مصنوعی ژله‌ای فشار کمتری به لثه‌ها وارد می‌کند.
  • دندان مصنوعی ژله‌ای سریع‌تر و در مدت زمان کمتری ساخته می‌شود.

در مقابل:

  • هزینه دریافت دندان مصنوعی معمولی در مقایسه با نوع ژله‌ای، پایین‌تر است.
  • تمیز کردن دندان مصنوعی معمولی ساده‌تر است در حالیکه دندان مصنوعی ژله‌ای به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • تحلیل استخوان فک، یکی از عوارض اصلی از دست دادن دندان است که در صورت استفاده از هر دو نوع دندان مصنوعی اتفاق می‌افتد. با اینحال در صورت استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای، این روند تحلیل استخوان سریع‌تر از زمانی خواهد بود که دندان مصنوعی معمولی دارید.
  • جویدن برخی مواد غذایی خصوصا غذاهای سخت و ترد با دندان مصنوعی معمولی راحت‌ترو ساده‌تر از نوع ژله‌ای خواهد بود.

با این اوصاف بهتر است کدام یک را انتخاب کنید؟ دندان مصنوعی ژله‌ ای یا دندان مصنوعی معمولی؟ در واقع گزینه مناسب برای هر بیمار به شرایط و اولویت‌های او بستگی دارد. اگر بودجه محدودی دارید و در رعایت بهداشت دهان و دندان چندان دقیق نیستید، دندان مصنوعی معمولی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. اما اگر با هزینه درمان مشکلی ندارید و اولویت شما ظاهر طبیعی‌تر پس از دریافت دندان مصنوعی است، مطمئنا دندان مصنوعی ژله ای به شما توصیه خواهد شد.

بهترین نوع دندان مصنوعی ژله ای

بسته به ترجیحات یا نیازهای بیماران، انواع دندان مصنوعی ژله ای نیز ممکن است متفاوت باشد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری برای استفاده از آن لازم است در مورد انواع آن از دندانپزشک خود سوال کنید. دندان‌های ژله ای می‌توانند بر اساس شکل به دو نوع کامل و تکه‌ای دسته‌بندی شوند. همچنین می‌توان بر اساس جنس مواد سازنده آن‌ها را در چند دسته قرار داد. مناسب‌ترین پروتز بر اساس ساختار دهان و کام تعیین می‌شود و نمی‌توان پیش از معاینه در مورد بهترین نمونه آن قضاوت قطعی کرد. در هر صورت بهترین پروتز دندان ژله ای که انتخاب می‌کند باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • با کسب تجربه در مدت زمان کوتاهی بتوانید بدون هیچ مشکلی از دندان‌های خود استفاده کنید.
  • پوشیدن و درآوردن آن ساده باشد تا بتوانید به طور منظم صبح یا عصر آن را تمیز کنید.
  • ظاهر کاملا طبیعی داشته باشد.
  • با توجه به ساختار فک و لثه‌های باقی مانده شما قابل اجرا باشد.

ساخت پروتز ژله ای چقدر طول می‌کشد؟

درمان دندان مصنوعی انعطاف پذیر نسبت به سایر روش‌های درمانی پروتز زمان کمتری می‌برد. از آنجایی که مواد مورد استفاده در این درمان به راحتی آماده می‌شوند، پس از انجام اندازه گیری‌ها می‌توان آن‌ها را در مدت زمان کوتاهی آماده کرد.

در این فرآیند درمانی، جلسات کنترل و اصلاح نیز در مدت زمان کوتاهی کامل می‌شود، زیرا به دلیل مواد خاص آن، وضعیت آلرژی در دهان وجود ندارد. به همین دلیل، درمان می‌تواند در نصف مدت زمان سایر درمان‌های پروتز به نتیجه برسد.

از آنجایی که این روش درمانی راه حل دائمی است، پس از دریافت درمان مناسب می‌توان بدون مشکل از پروتز استفاده کرد. اگرچه هیچ گونه کنترلی در استفاده از پروتزهای انعطاف پذیر الزامی نیست، اما توصیه می‌شود که دندانپزشکان به طور متوسط ​​سالی دو بار معاینات منظم را انجام دهند تا پروتز مورد استفاده بیشتر دوام بیاورد و از بروز مشکلات غیرمنتظره در کام جلوگیری شود.

مزایای دندان مصنوعی ژله ای

مزایا دندان مصنوعی ژله ای

مزایای استفاده از دندان ژله ای با توجه مواد مورد استفاده متفاوت است. اما به طور کلی مزایایی که می‌تواند برای شما فراهم کند شامل موارد زیر است:

  • از آنجایی که ماده مورد استفاده با ساختار داخل دهانی سازگار است، در زمان بسیار کوتاهی با کام و فک سازگار می‌شود.
  • به دلیل ساختار ژله ای، هیچ آسیبی در هنگام قرار دادن پروتز روی کام ایجاد نمی‌کند.
  • می‌توان آن را به راحتی تنها با آب تمیز کرد.
  • از آنجایی که دندان مصنوعی انعطاف پذیر دارای ساختار نرمی است، می‌توان از آن بدون آسیب حتی در استفاده طولانی مدت استفاده کرد.
  • مشخص است که ظاهر خارجی آن نیز بسیار زیبا است، زیرا ساختاری ناسازگار با دندان مانند فلز ندارد.
  • ساختار نرم آن به جاگذاری و برداشتن آسان پروتز کمک می‌کند.
  • رنگ طبیعی‌تری دارد.
  • در اثر گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمی‌شود.
معایب دندان مصنوعی ژله ای

معایب دندان مصنوعی ژله ای

معایب پروتزهای منعطف در مقایسه با مزایای متعدد آن اندک است. اما به هر حال موارد زیر ممکن است جزئی از معایب آن باشد:

  • هزینه ممکن است به دلیل ساخت پیچیده بالاتر باشد.
  • تناسب یا تنظیم برای متخصصان دندانپزشکی ممکن است دشوار باشد
  • بیشتر مستعد تجمع باکتری است.
  • در صورت افتادن از دست شما امکان شکستن آن‌ها بیشتر است.
  • به طور متوسط عمر کمتری دارند.

دندان مصنوعی ژله ای به لطف راحتی و ایمنی که ارائه می‌دهند، برای بسیاری از افراد مناسب هستند. اگر به انتخاب آن‌ها فکر می‌کنید لازم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. شما اکنون آماده هستید تا یک انتخاب آگاهانه برای موفقیت خود در آینده داشته باشید.

چگونه از دندان ژله ای مراقبت کنیم؟

مراقبت از دندان مصنوعی انعطاف پذیر به راحتی انجام می‌شود؛ زیرا حاوی فلز یا ماده‌ای نیست که باعث ایجاد شرایط آلرژیک شود. برخی از مواردی که در نگهداری باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

  • مانند تمام درمان‌های دندانپزشکی، باید مراقب باشید که دندان‌های مصنوعی ژله ای را به طور مرتب دو بار در روز، یعنی صبح و عصر تمیز کنید.
  • همانند تمیز کردن دندان مصنوعی معمولی، فرآیند تمیز کردن پروتز ژله ای نیز به صورت تمیز کردن مستقیم با آب با جدا کردن آن از کام است. استفاده از آب به تنهایی کافی در نظر گرفته می‌شود.
  • انتخاب مسواک‌های نرم برای ماندگاری طولانی مدت از پروتز بسیار مهم است.
  • از آنجایی که این دندان‌ها در ساختاری مناسب برای رنگ طبیعی دندان طراحی شده‌اند، نیازی به استفاده از مواد شیمیایی مختلف نیست.

معایب دندان مصنوعی معمولی

در حالی که پروتزهای متحرک دندان به فرد این امکان را می‌دهد تا زندگی روزمره خود را بدون مشکل دنبال کنند و دندان‌های از دست رفته خود را بازیابند، اما استفاده از نمونه‌های معمولی می‌تواند با معایبی همراه باشد که استفاده از آن را با مشکل مواجه کند. مهمترین مشکلات این دندان‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به علت ساختار سخت، ممکن است باعث ایجاد فشار و زدگی در ناحیه لثه‌ها شود.
  • وجود فلز در ساختار آن‌ها می‌تواند باعث بروز حساسیت شود.
  • احتمال سازگار شدن با ساختار دهان کمتر از نمونه‌های ژله ای باشد.
  • در صورت عدم ساخته شدن مناسب می‌تواند تراز فک و دهان را از بین ببرد.
  • دوره ساخت و نصب آن طولانی‌تر است.
  • بیش از پروتزهای ژله‌ای نیازمند اصلاح و کنترل هستند.
  • بوی بدی بیشتری در دهان ایجاد می‌کنند.

قیمت و هزینه دندان مصنوعی ژله ای در مقایسه با معمولی

هزینه پروتز ژله ای به عنوان یک برنامه درمانی می‌تواند بر اساس نیاز شما و نوع آن متفاوت باشد. مشخص است که بسته به تعداد دندان‌ها یا کلینیکی که درمان در آن انجام می‌شود، هزینه آن نیز متفاوت خواهد بود.

برای اطلاع از هزینه دندان مصنوعی با پروتز انعطاف‌پذیر، قبل از هر چیز، یک معاینه اولیه لازم است. در نتیجه معاینه مشخص می‌شود که هزینه با توجه به تعداد دندان‌ها یا موقعیت‌های مختلف در ساختار کام محاسبه می‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت هزینه یک دندان ژله ای دائمی می‌تواند بیشتر از نمونه‌های معمولی باشد.

نحوه ساخت دندان مصنوعی ژله ای

فرآیندهای درمان پروتز ژله ای پس از تشخیص معاینه توسط دندانپزشک آغاز می‌شود. سپس دندانپزشک از لثه‌ها و ساختار دهان شما قالب گیری می‌کند. سپس با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده، ساخت پروتز آغاز می‌شود.

پس از تهیه پروتز، اولین قرار دادن دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود و در صورت لزوم ایرادات آن برطرف می‌گردد. پس از آن خود شخص به راحتی می‌تواند آن را پوشیده و درآورد. ممکن است دندانپزشک در حد فاصل قالب گیری تا ساخته شدن پروتز، دندان‌های مصنوعی موقتی روی دندان شما قرار دهد.

این یک تصور غلط رایج است که ساخت پروتز دشوار یا طولانی مدت است. برعکس، به لطف روش‌های درمانی جدید، درمان‌های پروتز را می‌توان بسیار آسان و سریع انجام داد.

اهمیت مراجعه به دندانپزشک با تجربه و حرفه‌ای

شاید بتوان گفت مهمترین عامل در داشتن دندان مصنوعی راحت، باکیفیت و ماندگار مراجعه به دندانپزشکی است که به کار خود کاملا مسلط است. در ساخت پروتز دندان ریزه‌کاری‌های زیادی وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن ممکن است هیچگاه پروتز شما با کام و لثه‌های شما سازگار نشود.

لازم است که در مورد دندانپزشک خود به خوبی تحقیق کنید و در صورت امکان با چند بیمار که این خدمات از او دریافت کرده‌اند صحبت کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر سریتا است. این مجموعه شامل تیمی از بهترین متخصصان دندانپزشکی است که اولویت را بر رضایت بیمار و کیفیت بالای خدمات قرار داده است.

شما می‌توانید برای دریافت انواع خدمات دندانپزشکی و زیبایی دندان مثل کامپوزیت و لمینت یا کاشت ایمپلنت، دندان مصنوعی ژله ای و دندان اوردنچر و پارسیل می‌توانید با کلینیک دکتر سریتا تماس بگیرید. خدمات دکتر سریتا با شرایط پرداخت اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه نیز قابل انجام است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع بندی

در صورتی که قصد داشته باشید از پروتزهای مصنوعی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود استفاده کنید، گزینه‌های متنوعی در مقابل شما قرار خواهد داشت. در صورت تصمیم به استفاده از دندان‌های متحرک می‌توانید دو انتخاب دندان‌های مصنوعی ژله ای و معمولی در برابر شما خواهد بود. پایه دندان‌های ژله‌ای از مواد نرمی ساخته شده‌اند که فشار را بر لثه‌های شما کاهش خواهد داد. این باعث می‌شود استفاده از آن برای شما راحت‌تر و سازگارتر باشد. رنگ این پروتز‌ها نیز طبیعی‌تر است و دیرتر تغییر رنگ می‌دهد.

در مقابل دندان‌های مصنوعی معمولی پایه‌های سفت و سخت‌تری دارند که در بعضی افراد باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود یا زدگی در لثه‌ها می‌شود. اما دندان مصنوعی معمولی غالبا ارزان‌تر هستند و مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند.

در این مقاله به طور مفصل به معرفی پروتز ژله ای پرداختیم و مزایا و معایب آن را با پروتزهای معمولی مقایسه کردیم. در صورتی که تمایل دارید در این باره بیشتر بدانید می‌توانید سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱- آیا دندان‌های ژله ای دائمی هستند؟

بله دندانپزشک می‌تواند از مواد ژله ای اقدام به ساخت پروتزهای دندان دائمی با ماندگاری بالا کند. همچنین می‌توان از مواد ژله ای برای ساخت پروتز موقت استفاده نمود.

۲- آیا پروتز مصنوعی ژله ای نیاز به تمیز کردن دارند؟

دندان‌های ژله ای را نیز باید مثل سایر دندان‌های مصنوعی از دهان خارج کنید و با آب بشویید. بهتر است روزی دو نوبت دندان‌ها را شستشو دهید.

۳- دندان مصنوعی ژله ای بهتر است یا دندان معمولی؟

بسته به شرایط هر بیمار ممکن است هر کدام از این دندان‌ها مناسب‌تر باشد. در صورت امکان استفاده از دندان‌های ژله‌ای توصیه می‌شود.