باندینگ دندان، یک روش مقرون به صرفه، آسان و بسیار کم تهاجمی برای ترمیم دندان های ترک خورده، شکسته یا لکه دار می باشد. کامپوزیت دندان، گزینه مورد علاقه بسیاری از افراد برای رفع نواقص جزئی دندان هایشان است. با این حال بسیاری دیگر نیز نگران عوارض ناشی از آن هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد یکی از رایج ترین عوارض نصب باندینگ یعنی التهاب بعد از کامپوزیت دندان صحبت کنیم.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

اما قبل از پرداختن به آن، توجه به این نکته ضروری است که هر پروسه درمانی و زیبایی می تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد و کامپوزیت دندان نیز از این مسئله مستثنی نمی باشد. همچنین لازم به ذکر است که این عوارض جانبی، محدود بوده و به راحتی قابل پیشگیری و درمان هستند بنابراین اگر دندانپزشگ با تجربه و معتبری برای امور زیبایی دندان هایتان انتخاب کرده اید، دیگر لازم نیست نگران مشکلات جانبی پس از انجام پروسه های دندانپزشکی تان باشید.

التهاب بعد از کامپوزیت

التهاب لثه بعد از کامپوزیت

بروز التهاب جزئی در لثه ها پس از انجام کامپوزیت، امری محتمل است زیرا مدتی طول می کشد تا شما به بایت و دندان های جدیدتان عادت کنید. این التهاب مختصر می تواند چند روز طول بکشد و باعث ناراحتی و تحریک لثه ها شود. اما بروز التهاب های طولانی تر و بسیار دردناک جزء عوارض جانبی معمول کامپوزیت نیستند و باید بررسی شوند. اگر متوجه شدید که ناراحتی لثه هایتان پس از یک هفته همچنان ادامه دارد، برای ویزیت مجدد به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا علت آن مشخص شود.

علت التهاب و عفونت لثه بعد از کامپوزیت

علل عفونت لثه بعد از کامپوزیت دندان

عمده ترین علت عفونت لثه بعد از کامپوزیت، عدم رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان بعد از نصب باندینگ است. برخی از افراد به دلیل حساس شدن لثه هایشان ممکن است به درستی مسواک نزنند یا نخ دندان نکشند. این کار نه تنها به رفع التهاب و عفونت لثه کمک نمی کند بلکه می تواند آن را تشدید نماید. عادات غلطی مانند استعمال دخانیات نیز می تواند باعث افزایش تجمع پلاک های دندانی شود و احتمال عفونت لثه را بالا ببرد. همچنین اگر دندانپزشک شما استانداردهای لازم برای نصب باندینگ را به خوبی رعایت نکند (مثلا فاصله زیادی بین ماده رزین و لثه ها وجود داشته باشد) جمع شدن ذرات و باقی مانده غذا در این فاصله می تواند به التهاب و متعاقبا عفونت لثه ها منجر شود.

به طور کلی اگر افراد تحت درمان بعد از انجام کامپوزیت، بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمایند و یک دندانپزشک با تجربه و چیره دست را برای این کار انتخاب کنند، احتمال عفونت لثه بعد از باندینگ به شدت کاهش خواهد یافت.

نشانه های عفونت بعد از کامپوزیت دندان

عفونت لثه بعد از انجام کامپوزیت می تواند با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه باشد:

اینفوگرافیک نشانه های عفونت بعد از کامپوزیت
  • قرمز، حساس یا متورم شدن لثه ها
  • خونریزی از لثه ها در هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان
  • پسرفت لثه ها از دندان
  • شل شدن دندان ها (در موارد بسیار شدید عفونت)
  • تغییر در نحوه قرارگیری دندان ها در هنگام گاز زدن (مال اکلوژن)
  • ایجاد چرک بین دندان ها و لثه
  • احساس درد در هنگام جویدن
  • حساس شدن دندان ها
  • بوی بد دهان که حتی پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیز از بین نمی رود.

درمان التهاب بعد از کامپوزیت دندان

التهاب بعد از کامپوزیت دندان به طور معمول در عرض یک هفته تا ده روز از طریق اقدامات خانگی برطرف می شود. شما می توانید برای تسریع روند بهبودی از التهاب، موارد زیر را امتحان نمایید:

اینفوگرافیک درمان و بهبود التهاب بعد از کامپوزیت
  • استرس خود را مدیریت کنید زیرا استرس بالا می تواند التهاب را تشدید نماید.
  • آب بیشتری بنوشید، بخصوص پس از صرف غذا.
  • ویتامین C دریافتی خود را از طریق مصرف یک مکمل ویتامین C یا استفاده بیشتر از میوه ها و سبزیجات افزایش دهید.
  • روزی چند بار دهان خود را با آب نمک غرغره نمایید.
  •  برای تسکین ناراحتی می توانید از مسکن های بدون نیاز به نسخه و داروهای ضد التهاب استفاده نماید.
  • بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید اما مسواک زدن و کشید نخ دندان را با ملایمت انجام دهید تا جلوی تحریک بیشتر لثه ها گرفته شود.
  • دخانیات را ترک کنید زیرا می تواند میزان عفونت و التهاب لثه ها را افزایش دهد.
  • در صورت صلاحدید دندانپزشک تان از دهانشویه های ملایم (و ترجیحا فاقد الکل) استفاده نمایید.

در صورت تداوم التهاب و حساسیت لثه علیرغم به کار بردن توصیه های فوق به دندانپزشک مراجعه کنید.

عمده ترین روشی که به منظور رفع التهاب لثه بعد از کامپوزیت به کار می رود، جرمگیری دندان و روت پلنینگ است. جرمگیری، جرم ها و باکتری ها را از روی دندان ها و زیر لثه ها پاک می کند. روت پلنینگ نیز سطح ریشه ها را صاف می کند تا به جلوگیری از چسبیدن باکتری ها کمک نماید. اگر این روش ها موفقیت آمیز نبود و التهاب شدت گرفت، ممکن است جراحی لثه توصیه شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوریت دندان عکس قبل و بعد
نمونه کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا

سوالات متداول

اینها برخی از سوالات پرتکرار در مورد کامپوزیت های دندانی هستند که مرورشان خالی از لطف نیست.

۱. ماندگاری و دوام باندینگ دندان چقدر است؟

کامپوزیت دندان می تواند بین ۳ تا ۱۰ سال دوام داشته باشد. به طور کلی هر چه از لثه ها و دندان های خود بهتر مراقبت کنید، دوام باندینگ دندان شما طولانی تر خواهد شد.

۲. انجام باندینگ دندان چقدر طول می کشد؟

نصب کامپوزیت برای هر دندان حدود ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. بنابراین اصلاح و ترمیم دندان های جلویی شما با این روش معمولا در یک جلسه کامل خواهد شد.

۳. کدام مشکلات دندانی را نمی توان با کامپوزیت برطرف کرد؟

ونیرهای کامپوزیت محدودیت هایی دارند و همیشه راه حل مناسبی برای اصلاح مشکلات دندانی شما نیستند. کامپوزیت ها نمی توانند جایگزین دندان های از دست رفته شما شوند، شلوغی بیش از حد دندان ها را رفع کنند یا راه حلی برای دندان قروچه باشند.

۴. به طور کلی چه عواملی باعث بروز التهاب در لثه ها می شود؟

عوامل عمده التهاب لثه عبارتند از:

• ژنژیویت: ژنژیویت، شایع ترین علت التهاب لثه است که می تواند باعث تحریک و تورم لثه های شما شود.
  • بارداری: تغییرات هورمونی در طول بارداری باعث افزایش جریان خون در لثه ها می شود. این افزایش در جریان خون می تواند به تحریک، التهاب و حتی خونریزی از لثه های شما منجر شود. همچنین این تغییرات هورمونی در توانایی بدن برای مبارزه با باکتری هایی که باعث التهاب لثه می شوند، اختلال ایجاد می کند و احتمال ابتلا به ژنژیویت را افزایش می دهد.
  • عفونت: عفونت های ناشی از قارچ ها و ویروس ها به طور بالقوه می توانند باعث تورم لثه شوند. اگر هرپس (تبخال) دارید، این وضعیت ممکن است به بیماری به نام ژنژیواستوماتیت هرپس حاد منجر شود که باعث تورم لثه ها خواهد شد. برفک که نتیجه رشد بیش از حد مخمرهای طبیعی در دهان است نیز می تواند التهاب لثه ایجاد کند.
  • سوء تغذیه: کمبود برخی ویتامین ها بخصوص ویتامین های B و C می تواند باعث بروز التهاب و تورم لثه شود.
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان

۵. سفید کردن دندان ها باید قبل از باندینگ انجام شود یا بعد از باندینگ؟

اگر پس از نصب کامپوزیت، دندان های خود را سفید کنید آنگاه رنگ باندینگ دیگر به طور کامل با دندان های شما مطابقت نخواهد داشت و کمی تیره تر به نظر خواهد رسید. زیرا سفید کردن دندان ها روی باندینگ های شما تأثیری ندارد. بنابراین اگر قصد سفید کردن دندانهایتان را دارید، این کار را قبل از انجام هر گونه پروسه زیبایی دندان ها انجام دهید.

کلام آخر

یکی از دغدغه های افرادی که قصد انجام باندینگ را دارند، احتمال بروز التهاب بعد از کامپوزیت دندان است. قرمز و متورم شدن لثه ها، خونریزی پس از مسواک زدن و بوی بد دهان از رایج ترین نشانه های عفونت بعد از کامپوزیت هستند. رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، اجتناب از مصرف سیگار و انتخاب یک دندانپزشک با تجربه برای نصب کامپوزیت می تواند تا حد بسیار زیادی جلوی ملتهب و عفونی شدن لثه ها پس از باندینگ را بگیرد. با این حال در صورت طولانی شدن علائم ذکر شده در بالا لازم است برای انجام بررسی بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.