باندینگ دندان، یک ترمیم همه کاره است که می‌ تواند انواع مختلفی از مشکلات عملکردی و زیبایی دندان های شما را برطرف سازد. اگر به دنبال حفظ لبخندی درخشان بعد از نصب کامپوزیت هایتان هستید، مهم است که بدانید ماده رزین به کار رفته برای باندینگ به مرور زمان لکه دار و زرد شده و به درمان های سفید کننده معمول نیز پاسخ نمی دهد. بنابراین لازم است با رعایت یکسری موارد ساده، این فرایند ناخوشایند را به تعویق بیندازید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

اما علت زرد شدن کامپوزیت چیست؟ از چه روش هایی می توان برای سفید کردن کامپوزیت دندان استفاده کرد؟ حتما سوالاتی از این قبیل به ذهن تان خطور کرده است. در مطلب امروز به طور کامل در مورد علت تغییر رنگ کامپوزیت و کارهایی که می توانید برای روشن و درخشان تر کردن آن انجام دهید، صحبت خواهیم کرد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

اینفوگرافی علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان

علت تغییر رنگ کامپوزیت

چند عامل در زرد شدن و ایجاد لکه روی کامپوزیت های دندانی شما نقش دارند. برخی از آنها مستقیما به خود شما مربوط می شوند و برخی دیگر به دندانپزشکی که کار کامپوزیت را انجام می دهد. مهم ترین دلایل زرد شدن کامپوزیت از این قرار هستند:

  • مصرف زیاد نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگ دار مانند قهوه، شکلات، چای پر رنگ و نوشابه های تیره می تواند کامپوزیت های شما را مستعد زرد شدن و ایجاد لکه سازد.
  • عدم رسیدگی مناسب به بهداشت دهان و دندان نیز عامل مهم دیگری در تغییر رنگ کامپوزیت شما است. مسواک زدن منظم و صحیح (حداقل دو بار در روز)، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه های ملایم باید جزء ثابت روتین روزانه مراقبت از دندان های شما باشد.
  • اگر اهل مصرف دخانیات هستید، توصیه اکید کنار گذاشتن سریع تر آن است. سیگار، قلیان و سایر محصولات تنباکو علاوه بر تأثیرات نامطلوب بر روی سلامت شما می توانند باعث زرد شدن و تغییر رنگ سریع تر کامپوزیت های شما شوند.
  • استفاده از خمیر دندان های ساینده باعث ایجاد خراش های ریز روی سطح کامپوزیت می شود و احتمال لکه شدن و تغییر رنگ سریع تر آن را افزایش خواهد داد.
  • کیفیت و جنس کامپوزیت به کار رفته روی دندان ها نیز عامل دیگری است که بر میزان و سرعت کدر و لکه دار شدن آن تأثیر می گذارد. از آنجایی که ساختار شیمیایی برندهای مختلف کامپوزیت با یکدیگر متفاوت است، بنابراین به یک اندازه در برابر زرد شدن و تغییر رنگ مقاوم نخواهند بود. اگر برای انجام کامپوزیت دندان های خود به کلینیک یا مطب معتبری مراجعه کنید، می توانید مطمئن باشید که مناسب ترین کامپوزیت برای دندان های شما انتخاب خواهد شد.
  • اگر دندانپزشک شما استانداردهای اولیه لازم در فرم دهی و پولیش کامپوزیت را رعایت نکند، احتمال زرد شدن این ترمیم های دندانی در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت. زیرا هر چه سطح کامپوزیت صاف تر باشد، مواد رنگی کمتری روی آن جمع خواهد شد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک مورد نظر شما، تجربه و تبحر کافی برای نصب صحیح کامپوزیت را دارد.
قبل و بعد از کامپوزیت دندان در سریتا
روش های سفید کردن کامپوزیت دندان

روش های سفید کردن کامپوزیت دندان

اگر زرد شدن کامپوزیت ها آزارتان می دهد و قصد دارید کل دندان هایتان را سفید کنید تا کامپوزیت هایتان نیز روشن تر شوند، دست نگه دارید! باید بدانید که باندینگ های دندانی به روش های معمول سفید کردن دندان پاسخ نمی دهند و انجام این کار فقط باعث روشن تر شدن دندان های طبیعی شما خواهد شد. بنابراین تفاوت رنگ کامپوزیت با دندان های طبیعی افزایش یافته و بیشتر به چشم می آید. در واقع عوامل سفید کننده فقط باعث کاهش استحکام باندینگ دندان خواهد شد و روی روشن کردن آن تأثیری ندارد. برای آنکه مطمئن شوید تمام دندان های قابل مشاهده در لبخند شما همرنگ هستند، می توانید یک از دو گزینه زیر را انتخاب کنید: 

روش های سفید کردن کامپوزیت دندان
  • انجام پولیش توسط دندانپزشک: اگر لکه ها و نواحی تغییر رنگ داده کامپوزیت شما محدود و بیشتر شبیه خراش هستند، سعی کنید برای انجام یک پولیش اصولی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پولیش می تواند لکه ها و تیرگی های کامپوزیت را از بین ببرد و دندان های شما را مجددا براق نماید.
  • جایگزینی باندینگ: اگر دندان های شما همچنان براق اما تیره تر از قبل به نظر می رسند، ممکن است لازم باشد رزین لکه دار را با رزین باندینگی که با رنگ دندان های مجاور هماهنگی دارد، جایگزین نمایید. اگر مدت زیادی از نصب کامپوزیت شما گذشته است و قصد سفید کردن آن را دارید، این روش می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.
روش رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

برای سفید کردن کامپوزیت دندان در خانه می توانید چند روش زیر را به کار ببرید. البته توجه داشته باشید که اکثر آنها جنبه پیشگیرانه دارند و همانطور که گفته شد، برطرف کردن زردی کامپوزیت به طور اصولی باید توسط دندانپزشک و در مطب انجام شود.

  • علاوه بر مسواک زدن صحیح و منظم، نوع مسواک شما نیز نقش مهمی در جلوگیری یا به تعویق انداختن تغییر رنگ کامپوزیت شما دارد. دقت داشته باشید که از یک مسواک با پرزهای نرم (soft) برای مسواک زدن دندان های کامپوزیت شده تان استفاده کنید تا به ایجاد خراش روی کامپوزیت و متعاقبا تجمع لکه و زردی روی خراشیدگی های ایجاد شده منجر نشود.
  • مصرف چای و قهوه را به حداقل برسانید و پس از استفاده از آنها حتما دهان تان را با آب بشویید.
  • برای آنکه مدت طولانی تری از لبخند درخشان تان لذت ببرید، لازم است مصرف دخانیات را به طور کامل ترک نمایید.
  • برخی برندها خمیر دندان های مخصوص کامپوزیت ونیر به بازار عرضه می کنند. این محصولات باعث حفظ درخشش و رفع لکه های بسیار جزئی کامپوزیت ها می شوند اما فاقد مواد ساینده زبر و ترکیبات مضر برای کامپوزیت ها هستند. دندانپزشک تان می تواند یک گزینه مناسب را به شما پیشنهاد نماید.
  • اگر قصد سفید کردن دندان های طبیعی خود را دارید، حتما این کار را قبل از نصب کامپوزیت انجام دهید. بدین ترتیب می توانید کامپوزیت روشن تری انتخاب کنید که با رنگ دندان های طبیعی تان هماهنگی بیشتری داشته باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

عکس قبل و بعد از کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا

سوالات متداول

موارد زیر، چند سوال در مورد سفید کردن کامپوزیت و دندان هستند.

۱. آیا می توانم از خمیر دندان حاوی جوش شیرین برای دندان های باندینگ شده استفاده کنم؟

خیر. شما نباید برای سفید کردن کامپوزیت دندان هایتان از محصولات حاوی جوش شیرین استفاده نمایید زیرا این کار فقط باعث تضعیف پیوند کامپوزیت با مینای دندان شما و ایجاد خراشیدگی روی آن خواهد شد و تأثیری روی سفید کردن کامپوزیت ندارد.

۲. چرا روش های معمول سفید کردن دندان ها روی کامپوزیت بی تأثیر است؟

دندان های طبیعی، پر از منافذ بسیار ریزی هستند که رنگ غذاها و نوشیدنی ها را جذب می کنند و باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. در حالیکه درمان های سفید کننده می توانند منافذ دندان های طبیعی را تمیز کنند اما کامپوزیت های دندان شما فاقد منفذ هستند و به همین دلیل به روش های معمول سفید کردن پاسخ نمی دهند.

۳. آیا می توانم پس از درمان اولیه باندینگ، کل دندان هایم را سفید کنم؟

سفید کردن دندان بعد از باندینگ، فرایند پیچیده ای است. معمولا برای این کار کامپوزیت دندان های شما برداشته شده و پس از دریافت درمان سفید کننده، باندینگی متناسب و هماهنگ با رنگ دندان های جدیدتان برای شما نصب خواهد شد. این پروسه زمانبر و هزینه بر خواهد بود. به همین دلیل است که توصیه می شود سفید کردن دندان ها را قبل از نصب اولیه کامپوزیت انجام دهید.

حرف آخر

حال که می دانید تیرگی و لکه های دندان های کامپوزیت شده را نمی توان به روش های معمول سفید کردن برطرف نمود، سعی کنید با عمل به نکات ذکر شده در مطلب فوق از این مسئله پیشگیری کنید. اگر با وجود مسواک زدن منظم و عدم استفاده از دخانیات و کاهش مصرف قهوه و چای به خاطر تیرگی و زردی کامپوزیت های خود ناراحت هستید، به جای تلاش برای سفید کردن آنها به تنهایی و به هر قیمتی در خانه حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا یک پولیش اصولی روی کامپوزیت های شما انجام شود. روش های ذکر شده برای رفع زردی کامپوزیت در خانه عموما جنبه پیشگیرانه دارند و بنابراین سفید کردن کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک، مطمئن ترین روشی است که می توانید از آن استفاده کنید. تیرگی ها و لکه های جزئی و متوسط معمولا بدین ترتیب برطرف خواهند شد. در موارد شدید تیرگی و زردی ممکن است لازم باشد کامپوزیت خود را جایگزین نمایید.