آیا لثه‌های شما دچار تحلیل شده است؟ پایه‌های ایمپلنت شما قابل رویت است و این مشکل شما را آزار می‌دهد؟ باید گفت این مشکل یکی از رایج‌ترین عوارضی است که می‌تواند در اثر عدم رعایت بهداشت یا عوامل دیگر به وجود آید. تحلیل لثه بعد از ایمپلنت می‌تواند باعث لق شدن دندان‌های جدید یا حتی کنده شدن آن‌ها شود. به همین علت لازم است که نسبت به درمان آن اقدام کنید.

در این مقاله به معرفی این مشکل، خطرات و علل ایجاد آن و نحوه درمان و پیشگیری از تحلیل لثه می‌پردازیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه از مشکلاتی است که ممکن است هم در دندان‌های طبیعی و هم در دندان‌های ایمپلنت رخ دهد. در جریان جراحی ایمپلنت لثه‌های شما آسیب می‌بیند و ممکن است که مستعد تحلیل لثه باشید. تحلیل لثه به طور کلی به معنای کاهش حجم لثه‌ها و از بین رفتن سطح لبه‌های پایینی آن است. این مشکل می‌تواند در اثر عوامل متعددی به خصوص عدم رعایت بهداشت دندان‌ها رخ دهد. تحلیل لثه بعد از ایمپلنت ‌می‌تواند عوارض زیادی را از نظر زیبایی و عملکرد برای شما ایجاد کند.

آیا بیماری لثه بعد از ایمپلنت دندان ایجاد می شود؟

یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان‌های طبیعی بیماری لثه است. این مشکل می‌تواند بعد از کاشت ایمپلنت نیز برای شما مشکلاتی ایجاد کند. همچنین این امکان وجود دارد که هنگام کاشت ایمپلنت دچار بیماری لثه شوید.

با پیشرفت بیماری، لثه‌ها تحلیل پیدا می‌کنند و از پایه ایمپلنت عقب نشینی می‌کنند. به همین علت تحلیل لثه بعد از ایمپلنت باعث می‌شود که دندان‌ها با حمایت ناکافی مواجه شوند. در نتیجه ممکن است ایمپلنت‌های شما شروع به لق شدن یا افتادن کنند.

روند رشد لثه بعد از ایمپلنت

هدف از کاشت ایمپلنت این است که نه تنها جویدن، بلکه عملکردهای زیبایی دندان را نیز بازیابی کند. این هدف تنها با داشتن مقدار کافی بافت استخوانی (برای نگه داشتن ایمپلنت، توزیع بار جویدن) و لثه سالم (برای محافظت از استخوان، دسترسی به مواد مغذی، محافظت از ناحیه کاشت در برابر عفونت) قابل دسترسی است. بنابراین، لثه اطراف ایمپلنت باید از ساختار بافتی مورد نظر و حجم کافی برای تامین موارد زیر باشد:

  • زیبایی شناسی: لثه باید طوری بازسازی شود که با ناحیه لثه دندان‌های مجاور تفاوتی نکند.
  • عملکرد: تامین تغذیه استخوان اطراف ایمپلنت و حمایت از تاج یا پروتز
  • پیشگیری از رد ایمپلنت: لثه ایمپلنت را از پلاک، باکتری و جرم محافظت می‌کند، لثه مناسب خطر عفونت و رد ایمپلنت را کاهش می‌دهد.

بلافاصله بعد از عمل جراحی، لثه شما فرایند بازسازی را آغاز می‌کند. در روزهای نخست لثه‌ها با تورم و کمی درد همراه خواهد بود که به مرور کاهش خواهد یافت. زخم‌ها حدود دو هفته بعد از عمل برطرف می‌شود و سپس نوبت شکل دهی به لثه‌ها است. حدود ۲ تا ۳ ماه بعد از جراحی که ریشه دندان به خوبی محکم شد، دندانپزشک قطعه‌ای به نام هیلینگ اباتمنت را روی پایه ایمپلنت نصب می‌کند که باعث می‌شود لثه شما به شکل صحیح و اصولی رشد کند. شکل‌گیری صحیح لثه شما یک تا دو هفته طول می‌کشد.

بیماری لثه بعد از ایمپلنت، دیده شدن ایمپلنت از زیر لثه

علت دیده شدن ایمپلنت از زیر لثه

پس از اتمام عملیات نصب ایمپلنت، پوشاندن کامل آن با بافت استخوانی و لثه ضروری است. به این ترتیب است که شرایط برای پیوند موفقیت آمیز ایمپلنت در استخوان فراهم می‌شود. اما ممکن است شرایطی به وجود آید که لبه ایمپلنت به دلیل کمبود استخوان و لثه نمایان شود. تحلیل لثه بعد از ایمپلنت یکی از رایج‌ترین دلایل این اتفاق است که خود می‌تواند در اثر عدم رعایت بهداشت ایجاد شود.

مهمترین عواملی که می‌تواند باعث دیده شدن ایمپلنت از زیر لثه شوند شامل موارد زیر است:

  • عدم مراقبت مناسب پس از کاشت
  • سیگار کشیدن
  • نفوذ ناقص ایمپلنت به بافت استخوان در حین نصب
  • وارد کردن نیروی بیش از حد در هنگام نصب، گرم شدن بیش از حد استخوان، که باعث نکروز بافت استخوانی اطراف ایمپلنت می‌شود.
  • قرارگیری نادرست ایمپلنت در استخوان
  • پیوند ناموفق استخوان
  • در هنگام نصب، حداقل فاصله مجاز بین ایمپلنت‌ها یا بین ایمپلنت و دندان رعایت نشده باشد.
  • اضافه بار ایمپلنت در حین عمل (پروتزهای نامناسب)
  • یک اباتمنت یا تاج بی‌کیفیت روی ایمپلنت نصب شده است.
دیده شدن ایمپلنت از زیر لثه

علت تحلیل لثه بعد از ایمپلنت چیست؟

همان‌طور که گفتیم بروز تحلیل لثه هم برای دندان‌های طبیعی و هم برای دندان‌های ایمپلنت امکان پذیر است. برخی از دلایل این عارضه برای هر دو دندان طبیعی و مصنوعی مشترک است. به عنوان مثال یکی از مهمترین دلایل تحلیل لثه عفونت است. عفونت به سرعت باعث خوردگی لثه خواهد شد. این مشکل در صورت عدم رعایت بهداشت بیشتر اتفاق می‌افتد. بعد از ایمپلنت و به ویژه در ماه اول لثه‌های شما به شدت مستعد عفونت باکتری‌ها هستند. به همین دلیل لازم است که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید.

وجود پلاک و جرم نیز می‌تواند باعث تحلیل لثه شود. همچنین مسواک زدن خشن، مشکلات هورمونی و دندان قروچه نیز می‌تواند به لثه‌ها آسیب بزند.

چگونه پس از ایمپلنت از لثه مراقبت کنیم؟

اول از همه باید توجه داشت که به هیچ وجه در چند ساعت اول پس از عمل، غذا نخورید یا چیزی ننوشید. هنگامی که اثر بی حسی از بین می‌رود، احساسات شما خیلی خوشایند نخواهد بود. بنابر این سعی کنید که باعث فشار به آن‌ها نشوید.

در چند هفته اول از خوردن غذاهای سفت، چسبنده یا هر چیزی که می‌تواند خرد شود یا بین دندان‌هایتان گیر کند اجتناب کنید. غذاهای با محتوای نمک و شکر زیاد و همچنین فلفل تند نامطلوب هستند. خوردن غذاهای سرشار از کلسیم را فراموش نکنید. این باعث بهبودی سریع‌تر شما می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است این عادت را ترک کنید یا کاهش دهید. زیرا سیگار یکی از علت‌های تحلیل لثه بعد از ایمپلنت است. همچنین سعی کنید در مکان‌های گرم مانند حمام و سونا قرار نگیرید و تا زمانی که ایمپلنت با استخوان پیوند می‌خورد شنا نکنید.

ایمپلنت دندان

سفید شدن لثه‌ها بعد از ایمپلنت خطرناک است؟

چند روز پس از جراحی، یک پوشش سفید روی زخم لثه ایجاد می‌شود. این مسئله جای نگرانی ندارد؛ زیرا در واقع نوعی لخته است که به ترمیم زخم کمک می‌کند. از آنجایی که دهان همیشه مرطوب است پوسته نمی‌تواند روی زخم بازسازی شود، به همین علت این لخته روی زخم ایجاد می‌شود که آن را از محیط دهان جدا کند.. تحت هیچ شرایطی این پوسته را از روی زخم جدا نکنید.

تحت این محافظت، زخم شروع به بهبود می‌کند و بدن شما به تدریج شروع به جایگزینی بافت تخریب شده می‌نماید. برداشتن پوشش سفید رنگ فقط باعث تاخیر در بهبود زخم می‌شود. هر چه مدت زمان بهبودی بیشتر شود، احتمال التهاب بیشتر می‌شود، زیرا باکتری‌ها بهتر می‌توانند زخم محافظت نشده را آلوده کنند.

راه های درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

با توجه به شرایط شما ممکن است که دندانپزشک یکی از راه‌حل‌ها زیر را پیشنهاد کند. هر راه حلی برای همه افراد قابل انجام نیست.

جراحی پیوند لثه

در این روش دندانپزشک از قسمتی از لثه‌های شما که پوشش کافی دارد قسمتی را جدا کرده به قسمتی که لثه تحلیل رفته است پیوند می‌زند. با این روش ایمپلنت بیرون زده پوشش داده می‌شود.

تعویض روکش

در برخی موارد ممکن است با تعویض روکش و قالب گیری مجدد بتوان مشکل دیده شدن ایمپلنت را برطرف کرد.

درمان تحلیل لثه با لیزر

این یک روش مدرن است که در جراحی‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برش‌های جراحی با لیزر علاوه بر اینکه کمترین آسیب را به لثه‌ها می‌زند، می‌تواند با خارج کردن پلاک‌ها و بافت نرم را از لثه‌ها جدا کند. لیزر همچنین لایه نازکی که بین لثه و استخوان قرار می‌گیرد را از بین می‌برد

کاشت مجدد ایمپلنت

در شرایطی که مشکل با هیچ روشی قابل حل نباشد ممکن است تنها راه باقی‌مانده خارج کردن ایمپلنت و کاشت دوباره آن باشد.

روش های درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

مزایای درمان تحلیل لثه با جراحی پیوند لثه

استفاده از روش جراحی برای درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت می‌تواند مزایای زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • محافظت از بافت‌های زیرین در برابر تاثیرات خارجی آنزیم‌های بزاق و ضربه
  • پوشش کامل زخم جراحی
  • ضایعات سطحی در زخم جراحی ایجاد نمی‌شود.
  • کنترل فرآیند ترمیم سطح لثه
  • ترمیم حجم مورد نظر لثه و جلوگیری از تغییر شکل بافت نرم

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی امکان‌پذیر است؟

باید گفت انتخاب شیوه درمان تحلیل لثه به میزان پیشرفت آن بستگی دارد. اگر تحلیل زیاد نباشد ممکن است بتوان با روش‌های غیرجراحی آن را برطرف کرد. ممکن است صرف با متوقف کردن روند تحلیل نیازی به مداخله دیگری نباشد. به عنوان مثال ممکن است دندانپزشک روش روت پلنینگ و اسکیلینگ را که به پاکسازی عمیق سطوح دندان و خط پایین لثه می‌پردازد را تجویز کند. استفاده از پرسلن صورتی که همرنگ لثه‌های شما است نیز می تواند برای پوشاندن جای خالی لثه‌ها به کار رود.

پیشگیری و جلوگیری از تحلیل لثه

برای جلوگیری از تحلیل لثه بعد از ایمپلنت، متخصصان اقدامات پیشگیرانه زیر را توصیه می‌کنند:

  • رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان با استفاده از خمیردندان‌های مناسب
  • تمیز کردن منظم (حذف پلاک‌های نرم و سخت)
  • شستشوی دهان با محلول‌های ضد عفونی کننده مبتنی بر متیل سالیسیلات و کلرهگزیدین
  • خوردن غذاهای سرشار از ویتامین، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و سایر مواد مفید.
  • کاهش مصرف دخانیات
لکه های سفید لثه پس از ایمپلنت

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- چگونه از تحلیل لثه جلوگیری کنیم؟

معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید، از مسواک زدن خشن بپرهیزید و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

۲- آیا کاشت ایمپلنت باعث تحلیل لثه می‌شود؟

به خودی خود باعث این مشکل نمی‌شود؛ اما به دلیل زخم‌ها اگر بهداشت را رعایت نکنید ممکن است انواع بیماری‌های لثه رخ دهد.

۳- تحلیل لثه بعد از ایمپلنت چگونه درمان می‌شود؟

رایج‌ترین و موثرترین راه آن جراحی پیوند لثه است. با این روش‌های غیرجراحی و درمان با لیزر نیز بسته به شدت تحلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دندان‌های ایمپلنت رخ دهد تحلیل لثه است. تحلیل لثه اگرچه در دندان‌های طبیعی نیز رخ می‌دهد اما بعد از کاشت ایمپلنت می‌تواند باعث نمایان شدن ریشه ایمپلنت یا حتی رد آن شود.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت می‌تواند به علل متعددی از جمله عفونت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، جرم و مصرف دخانیات ایجاد شود. به کمک روش‌های جراحی یا غیرجراحی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.