شما با کمک باندینگ های دندانی می توانید به لبخندی که آرزویش را داشتید، دست پیدا کنید. این درمان قادر است ویژگی های نامطلوب دندان ها را بپوشاند و لبخند شما را اصلاح نماید. یکی از مراحلی که ممکن است پیش از نصب کامپوزیت دندان انجام شود، جراحی لثه برای کامپوزیت است. به احتمال زیاد دندانپزشک شما نحوه انجام این جراحی و اینکه در چه مواردی قبل از کامپوزیت به کار می رود را به طور کامل برای شما توضیح خواهد داد. مطلب زیر نیز می تواند به شما کمک کند که دید جامع تری از این جراحی متداول روی لثه به دست آورید. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

جراحی لثه برای کامپوزیت دندان

جراحی لثه برای کامپوزیت

جراحی لثه برای کامپوزیت که گاهی به آن کانتورینگ لثه یا لیفت لثه نیز می گویند، یک ضرورت پزشکی محسوب نمی شود. اما در شرایطی قبل از نصب باندینگ دندان توصیه می شود تا نتایج حاصل از درمان را چشمگیرتر سازد. این نوع جراحی لثه می تواند عیوب قابل مشاهده لثه های فرد را اصلاح نماید. برخی از افراد از ظاهر لثه های خود راضی نیستند زیرا خط لثه آنها (یعنی محل تلاقی دندان ها با لثه) بیش از حد بالا یا خیلی پایین تر از حد معمول است. لثه های ناهموار می توانند باعث شوند که دندان ها به طور غیر طبیعی بزرگ یا کوچک به نظر برسند و خصوصا در هنگام خندیدن توی ذوق بزنند. دندانپزشکان زیبایی با انجام جراحی روی لثه، آن را صاف می کنند و به روشی یکنواخت و جذاب فرم می دهند (شکل می دهند).

در برخی موارد نیز دندانپزشک به دلیل وجود بیماری در لثه تشخیص می دهد که انجام جراحی لثه قبل از باندینگ لازم است. این جراحی با هدف جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت انجام می شود و در این صورت کاملا ضروری است.

مواردی که باید قبل از کامپوزیت بررسی شود

اگر قصد دارید از باندینگ روی دندان هایتان استفاده کنید، حتما به موارد زیر توجه نمایید.

• مهم ترین نکته قبل از انجام باندینگ، تحقیق در مورد سابقه و تجربه دندانپزشک مورد نظرتان و مشاهده چند نمونه از کارهای قبلی او می باشد. پرس و جو از بیماران حاضر در مطب و دیدن عکس های قبل و بعد از انجام کامپوزیت توسط دندانپزشک می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا تشخیص دهید آیا پزشکی که انتخاب کرده اید، واقعا چیره دست و حاذق است یا خیر.
  • مسئله دیگر، ضرورت جلسه مشاوره پیش از تصمیم گیری نهایی در این مورد است. دندانپزشک در جلسه مشاوره، وضعیت دندان های شما را بررسی می کند تا مطمئن شود کامپوزیت برای آنها مناسب است یا خیر. در جلسه مشاوره احتمالا در مورد ویژگی های باندینگ، طول عمر و نحوه نگهداری از آن نیز توضیحاتی داده خواهد شد.
  • در صورت تصمیم گیری نهایی در مورد انجام کامپوزیت، دندانپزشک شما احتمالا لیستی از نکات مراقبتی قبل از کامپوزیت را به شما ارائه خواهد داد. به عنوان مثال ممکن است از شما بخواهد از چند روز قبل، با دقت بیشتری مسواک بزنید و نخ دندان بکشید یا مصرف قهوه و چای را به تدریج کاهش دهید تا محدود کردن مصرف آنها پس از کامپوزیت، برای شما آزاردهنده نباشد. با اینحال اگر سوال دیگری به ذهنتان رسید، حتما آن را با دندانپزشک خود مطرح نمایید. از سوال کردن نترسید! برخی از مسائل به ظاهر ساده و پیش پا افتاده می توانند تا حد زیادی  بر نتیجه باندینگ دندان شما تأثیر بگذارند.
  • اگر دندانپزشک تشخیص داد که برای نتیجه گیری بهتر از کامپوزیت لازم است درمان دیگری ( به عنوان مثال جراحی لثه، سفید کردن دندان، جرمگیری) قبل از کامپوزیت انجام شود، لطفا در برابر توصیه او مقاومت نکنید و به دندانپزشک با تجربه خود اعتماد نمایید.
جراحی لثه برای کامپوزیت

التهاب لثه

ژنژیویت (التهاب لثه)، فرم اولیه بیماری لثه است و زمانی اتفاق می افتد که پلاک ها روی دندان های شما در امتداد خط لثه جمع می شوند. شما با مسواک زدن صحیح دندان هایتان پلاک ها را از بین می برید اما در صورت تجمع پلاک، لثه ها تحریک می شوند و شروع به خونریزی و تورم خواهند کرد. اگر پلاک ها سفت و سخت شوند، به آنها تارتار یا جرم گفته می شود که در این صورت برای برداشتن آنها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

خونریزی لثه، یکی از علائم شایع التهاب لثه است. حساسیت، قرمزی و تورم لثه نیز معمولا در افراد مبتلا به التهاب لثه رخ می دهد. ژنژیویت عموما با برداشتن پلاک های جمع شده از روی دندان ها درمان می شود. اگر التهاب لثه شما در عرض دو هفته با مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه برطرف نشد، لازم است برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت وجود التهاب لثه قبل از انجام کامپوزیت لازم است ابتدا این مشکل برطرف شود زیرا خود کامپوزیت در برخی مواقع باعث عفونت لثه خواهد شد و اگر شما بدون درمان التهاب لثه خود برای نصب کامپوزیت اقدام نمایید، احتمال عفونت لثه و عوارض ناشی از آن به شدت افزایش می یابد.

جراحی لثه قبل از اجرای کامپوزیت

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که جراحی لثه برای کامپوزیت دندان شما ضروری است، معمولا از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه مورد نظر استفاده خواهد کرد. این کار در مطب و تنها در یک جلسه انجام می شود. دندانپزشک می تواند جراحی لثه را با چاقوی جراحی، لیزر یا رادیوسرجری (جراحی با امواج رادیویی) انجام دهد که این امر به تجربه پزشک و امکانات مطب او بستگی دارد.

به عنوان مثال لیزر برای کانتور مجدد لثه و سپس چسباندن و بستن بافت لثه به منظور ایجاد یک شکل ایده آل و جلوگیری از خونریزی متعاقب به کار می رود. همچنین اگر بیماری و عفونت لثه وجود داشته باشد، دندانپزشک می تواند از لیزر برای از یبن بردن حفره هایی که باکتری ها را به دام می اندازند، استفاده کند تا جلوی عفونت های بعدی را بگیرد. از دندانپزشک خود بپرسید که کدام تکنیک برای شما مناسب است. او باید قبل از جراحی توضیح دهد که قرار است چه کارهایی در طول عمل روی لثه های شما انجام شود.

اغلب دندانپزشکان برای نشان دادن فرایند  کار از یک قلم استفاده می کنند و یک خط برای علامت گذاری خط لثه جدید می کشند. به این ترتیب می توانید ببینید که دقیقا قرار است چه مقداری از لثه برداشته شود یا خط لثه چگونه شکل می گیرد. گاهی اوقات برای دستیابی به بهترین نتایج طولانی مدت، استخوان جلوی دندان نیز در حین کانتورینگ لثه برداشته می شود. در صورت استفاده از لیزر برای جراحی لثه نیازی به بخیه زدن لثه ها نیست و مهر و موم کردن رگ های خونی توسط لیزر انجام می شود.

اما اگر از چاقوی جراحی استفاده شود، در پایان کار لثه ها بخیه زده می شوند که غالبا این بخیه از نوع جذبی خواهد بود. شما در چند روز اول پس از عمل لثه می توانید از داروهای ضد درد برای تسکین سوزش و ناراحتی لثه های خود استفاده کنید و بهتر است غذاهای نرم مصرف نمایید. پس از سپری شدن دوره نقاهت، شما مجددا به مطب مراجعه می کنید تا درمان کامپوزیت برای شما انجام شود.

هزینه جراحی لثه برای کامپوزیت دندان

هزینه جراحی لثه برای کامپوزیت

نمی توان مقدار ثابت و مشخصی را برای جراحی لثه قبل از کامپوزیت تعیین کرد. هزینه این کار تحت تأثیر چندین عامل قرار می گیرد. به عنوان مثال تجربه و سابقه دندانپزشک، مکان و محل مطب یا کلینیکی که به آن مراجعه می کنید، پوشش بیمه ای شما، وسعت جراحی انجام شده روی لثه ها و تکنیک به کار رفته برای جراحی همگی می توانند بر هزینه نهایی جراحی لثه شما تأثیر بگذارند. دندانپزشک در جلسه مشاوره، پس از ارزیابی وضعیت لثه ها و دندان های شما و انتخاب تکنیک مناسب می تواند قیمت دقیق جراحی لثه برای کامپوزیت را مشخص نماید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

موارد زیر، برخی از سوالات متداولی هستند که ممکن است برای شما پیش بیاید.

۱. آیا پس از جراحی لثه، لثه های من دوباره رشد خواهند کرد؟

بعید است که لثه های شما دوباره رشد کنند و بالای دندان هایتان را بپوشانند. بدن انسان در بهبود بریدگی ها و آسیب ها فوق العاده عمل می کند اما این مسئله در مورد رشد مجدد بخش های برداشته شده و جایگزینی مجدد آنها صدق نمی کند. این خبر خوبی در مورد کانتورینگ لثه است: این یک روش دائمی است و بنابراین دیگر نیاز نیست نگران لبخند لثه ای باشید.

۲. مراقبت های پس از جراحی لثه از چه قرار هستند؟

بعد از تغییر شکل لثه ها، رعایت بهداشت دهان و دندان برای چند هفته اول پس از عمل بسیار مهم است. تا زمانی که لثه ها به طور کامل بهبود پیدا کنند، لازم است مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ملایم تر از حد معمول انجام گیرد تا از تحریک بافت حساس لثه جلوگیری شود. تحریک بافت لثه می تواند به خونریزی و ایجاد عفونت منجر گردد. از یک دهانشویه ملایم استفاده کنید تا بدون ایجاد سوزش به از بین بردن میکروب های روی لثه کمک کند. در چند روز اول پس از جراحی لثه غذاهای نرم مصرف کنید و از خوراکی های ترش و تند اجتناب نمایید.

۳. چه چیزی باعث ناهمواری لثه ها می شود؟

چند عامل می توانند باعث شوند که لثه های شما خیلی بالا یا خیلی پایین بروند. لثه هایی که بیش از حد پایین باشند، بخش بزرگی از دندان های شما را می پوشانند و باعث کوچک به نظر رسیدن دندان های شما می شوند. این وضعیتی است که با عنوان لبخند لثه ای شناخته می شود. لبخند لثه ای ممکن است در نتیجه ژنتیک، یک مشکل سلامتی خاص یا مصرف داروهای تجویزی بخصوص باشد. لثه هایی که بیش از حد بالا هستند و دندان های شما را بلند نشان می دهند، اغلب ناشی از تحلیل لثه می باشد. یعنی وضعیتی که در آن بافت لثه از دندان عقب کشیده و ریشه دندان را آشکار می کند. فرورفتگی لثه نه تنها می تواند دندان های شما را بزرگتر نشان دهد بلکه ممکن است به مشکلات جدی مانند پوسیدگی و از دست دادن دندان نیز منجر شود. تحلیل لثه نیز می تواند نشانه بیماری پریودنتال (زوال ساختارهای نگه دارنده دندان یعنی لثه و استخوان) باشد.

۴. سایر روش های درمان لبخند لثه ای کدام است؟

رایج ترین گزینه هایی که برای اصلاح لبخند لثه ای وجود دارند، عبارتند از انجام ارتودنسی، نصب کامپوزیت، جراحی لب، کانتورینگ لثه و تزریق بوتاکس به عضلات بالا برنده لب.

ونیرهای کامپوزیت، روشی سریع و کم هزینه برای اصلاح مشکلات ظاهری جزئی دندان ها هستند. در برخی موارد ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که برای دستیابی به نتیجه بهتر لازم است قبل از شروع پروسه نصب کامپوزیت، جراحی لثه انجام شود. جراحی لثه برای کامپوزیت معمولا در مواقعی توصیه می شود که لثه ناهموار باشد یا بیماری پریودنتال (التهاب و عفونت درمان نشده لثه) وجود داشته باشد. جراحی لثه در مطب دندانپزشک و معمولا طی یک جلسه با بی حسی موضعی انجام خواهد شد.