ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان افتاده است. اگر یکی از دندان‌های شما به هر دلیلی افتاده یا از بین رفته باشد، پر کردن جای خالی آن اهمیت زیادی دارد. زیرا بدون داشتن دندان‌هایی سالم و کامل، هم زیبایی چهره به هم می‌خورد و هم نمی‌توان از خوردن یک پرس غذای خوشمزه لذت برد. اینجاست که از ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان افتاده استفاده می کنند و این یک اتفاق هیجان انگیز است که ارزش هزینه کردن را دارد.

چرا کلینیک سریتا؟

مشاوره رایگان

ابتدا متخصصان دندانپزشک ما، سلامت دندان‌هایتان را بررسی می‌کنند.

پرداخت اقساطی

نگران مخارج درمان نباشید. می‌توانید هزینه را به‌صورت اقساطی پرداخت کنید.

پزشکان متخصص

از همکاری یک تیم دندانپزشکی متخصص در کلینیک سریتا بهره‌مند می‌شوید.

ضمانت خدمات

قبل از اینکه درمان شما شروع شود، از سریتا ضمانت‌نامه کتبی می‌گیرید.

قیمت ایمپلنت دندان (قیمت گذاری ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟)

نمی‌توان مقدار مشخص و ثابتی را برای قیمت ایمپلنت دندان تعیین کرد زیرا هزینه نهایی ایمپلنت تحت تأثیر چندین عامل قرار می‌‌گیرد، از جمله:

  • تجربه و دستمزد دندانپزشک
  • برند ایمپلنت
  • نوع ایمپلنت
  • روش کاشت ایمپلنت
  • نیاز یا عدم نیاز به انجام درمان‌های تکمیلی مانند پیوند استخوان
  • محل مطب یا کلینیک مورد نظر
  • تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز
  • جنس تاج یا روکش ایمپلنت

قیمت هر واحد ایمپلنت دندان به طور میانگین (3 تا 11 میلیون تومان) است. (در برخی مراکز درمانی این رقم بین 4 الی 6 میلیلون عنوان شده است.) قیمت ایمپلنت کامل دندان (ایمپلنت فول ماوس) برای کسانی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، ضربدر قیمت یک واحد ایمپلنت می‌شود. جهت اطلاع دقیق از قیمت ایمپلنت که بر اساس برند و مدل ایمپلنت و کشور سازنده آن بسیار متفاوت است، لیست قیمت ایمپلنت کلینیک سریتا را مشاهده نمایید.

جدول قیمت ایمپلنت تهران

برند ایمپلنتکشور سازندهقیمت (تومان)
KME ایران4،200،000
Snuconeکره5،000،000
CISکره6،300،000
Evidenceکره7،250،000
biotemکره7،250،000
CMIکره7،250،000
CORE 1کره7،250،000
Megagenکره9،000،000
SICسوئیس9،000،000
NeoDentسوئیس + برزیل10،500،000
Straumannسوئیس19،000،000
Straumann SLActiveسوئیس24،000،000
ایمپلنت اقساطی با سریتا

اقساط 6-10-12-18-24 ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

ایمپلنت دندان اقساطی

کلینیک سریتا شرایطی خاص برای ایمپلنت اقساطی در نظر گرفته است که شامل اقساط 6 - 10 - 12 - 24 ماهه می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

ایمپلنت دندان در سریتا
ایمپلنت دندان در سریتا
ایمپلنت کلینیک سریتا
ایمپلنت کلینیک سریتا
کاشت ایمپلنت دندان
کاشت ایمپلنت در سریتا

تعریف ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک پیچ فلزی است که به جای ریشه دندان افتاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت به استخوانی در فک شما وصل می‌شود که ریشه دندان افتاده در آن قرار دارد. ایمپلنت معمولا از فلزی به نام تیتانیوم ساخته می‌شود.
ایمپلنت دندان می‌تواند از بریج (پل)، تاج یا پروتز دندان پشتیبانی کند. با گذشت زمان، استخوان در اطراف ایمپلنت رشد می‌کند و در جای خود مستحکم و ثابت می‌شود.

https://www.healthdirect.gov.au/dental-implant

افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، ممکن است نسبت به لبخند زدن یا صحبت کردن، حساس شوند. علاوه بر این، به هم ریختگی ترتیب دندان و جا به جایی فک بایت نامنظم ناشی از از دست دادن دندان می‌تواند تأثیر منفی بر عادات غذایی داشته باشد و به مشکلات دیگر در سلامت بدن مانند سوء تغذیه منجر شود. ایمپلنت این امکان را به فرد می‌دهد که مانند دندان طبیعی از خوردن غذا لذت ببرد. علاوه بر این، پایه ایمپلنت به حفظ استخوان فک، جلوگیری از تحلیل استخوان و حفظ ساختار صورت کمک می‌کند.

ایمپلنت کل دندان ها
ایمپلنت کل دندان‌ها
ایمپلنت فک بالا
ایمپلنت فک بالا
ایمپلنت فک بالا
ایمپلنت فک بالا

 اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت‌های دندانی معمولی به شرح زیر هستند:

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت
  • فیکسچر:  فیکسچر که اغلب به عنوان پست ایمپلنت شناخته می‌شود، یک پیچ استوانه‌ای است که مستقیماً در استخوان فک بسته می‌شود. زمانی که در جای خود قرار می‌گیرد و محکم می‌شود، به عنوان یک ریشه دندان مصنوعی عمل می‌کند.
  • اباتمنت: دومین جزء از سه جزء ایمپلنت، کانکتور یا اباتمنت است. اباتمنت بین پایه ایمپلنت و ترمیم پروتز قرار می‌گیرد. به طور معمول یک سر اباتمنت به پست ایمپلنت پیچ می‌شود، در حالی که سر دیگر کارایی دیگری دارد و برای بستن یا چسبیدن به ترمیم دندان به کار می‌رود.
  • روکش یا تاج ایمپلنت: روکش ایمپلنت، تنها قسمت قابل مشاهده از تمام اجزای ایمپلنت دندانی است. تاج ایمپلنت علاوه بر از بین بردن فاصله میان دندان‌ها، نقش تاج دندان را ایفا می‌کند که به کمک اباتمنت و فیکسچر، فشار وارد شده به دندان را به فک انتقال می‌دهد. واضح است که بیماران آن را به ویژه از منظر زیبایی شناختی، مهم‌ترین عنصر می‌دانند. روکش ایمپلنت می‌تواند یک تاج، بریج یا پروتز باشد. یک بریج دندان بر پایه ایمپلنت، می‌تواند دو یا چند فضای مجاور را پوشش دهد. پروتز بر پایه ایمپلنت نیز می‌تواند کل فک یا جزئی از آن را پوشش دهد و توسط چندین ایمپلنت دندان پشتیبانی شود.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از دندان‌پزشکان استفاده از ایمپلنت را برای بهبود لبخند توصیه می‌کنند. اما همه افراد کاندید مناسبی برای این روش نیستند. برای انجام یک کاشت دندان موفق لازم است ویژگی های زیر را داشته باشید.

  • لثه‌های سالم: داشتن لثه‌های سالم بسیار مهم است، زیرا دندانپزشک درطول فرآیند ایمپلنت با لثههای شما کار زیادی خواهد داشت. بنابراین بیمارانی که عفونت‌های لثه مانند ژنژیویت یا بیماری پریودنتال دارند، احتمالاً فرد ایده‌آلی برای این کار نیستند.
  • تراکم استخوان کافی: برای محافظت از ایمپلنت لازم است تراکم استخوان فک شما کافی باشد. برای محکم شدن ایمپلنت‌ها، باید فک قوی داشته باشید. با این حال، افرادی که دارای فک تحلیل‌رفته هستند هنوز هم می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند اما برای بازسازی استخوان ابتدا لازم است درمان دیگری (پیوند استخوان) را پیش بگیرند.
  • بهداشت و سلامت دهان عالی: فرد متقاضی برای انجام ایمپلنت نباید هیچ گونه عفونت یا سایر مشکلات دندانی که می‌تواند در روند جراحی اختلال ایجاد کند، داشته باشد. همچنین لازم است پس از اتمام پروسه کاشت، بهداشت دهان و دندان خود را به دقت رعایت نماید. مسواک زدن روزانه و کشیدن نخ دندان و همچنین مراجعات منظم بعدی به دندانپزشک، گام مهمی برای مراقبت از سلامت دهان و ایمپلنت‌های شما محسوب می‌شود.
  • عدم استفاده از دخانیات: کسانی که از محصولات دارای تنباکو استفاده می‌کنند، برای این روش ایده آل نیستند زیرا سیگار و تنباکو روند بهبودی را کُند می‌کند و می‌تواند شانس موفقیتِ ایمپلنت را کاهش دهد. توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت دهان خود، سیگار را ترک کنید!
  • نبود دندان قروچه: کسانی که به دندان قروچه و فشردن دندان‌ها عادت دارند، ممکن است فشار زیادی به ایمپلنت وارد کنند که احتمال شکست ایمپلنت را افزایش خواهد داد. اگر دندان قروچه می‌کنید، حتما به دندانپزشکتان اطلاع دهید.
اینفوگرافیک ایمپلنت برای چه کسانی و چه دندان هایی مناسب است

کاشت دندان می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه برای بزرگسالان باشد. فرقی نمی‌کند که دندان‌های شما به چه علتی افتاده‌اند. آسیب دیدگی، عفونت یا پوسیدگی هر علتی که پشت خرابی ریشه و تاج دندان باشد؛ با ایمپلنت قابل درمان است.

نوجوانانی که دندان‌هایشان خراب شده و دیگر ریشه‌ای در استخوان فک ندارند نیز به شرطی که رشد استخوان صورت‌شان متوقف شده باشد، می‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند. معمولاً این اتفاق در حدود 16 سالگی برای دختران و 18 سالگی برای پسران رخ می‌دهد.

در اکثر موارد، هر فردی که به اندازه کافی سالم باشد و تحت عمل جراحی کشیدن دندان یا جراحی دهان قرار گیرد، می‌تواند ایمپلنت دندان انجام دهد، اما نکته مهم این است که بیمار لثه سالم و استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشد.

علاوه بر این فرد باید به رعایت بهداشت دهان و دندان و ویزیت منظم دندانپزشکی متعهد باشد. افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، افرادی که دارای اختلالات مزمن کنترل نشده مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی هستند و یا بیمارانی که تحت پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن قرار گرفته‌اند، باید به صورت فردی مورد ارزیابی قرار گیرند.

عکس قبل از ایمپلنت دندان
قبل از ایمپلنت دندان
عکس بعد از اینمپلنت دندان
بعد از ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

کاشت ایمپلنت چطور انجام می‌شود؟

1. معاینه دندان‌ها:

ابتدا وضعیت دندان‌ها، استخوان فک و مقاومت لثه توسط پزشک بررسی می‌شود تا نوع جراحی‌های موردنیاز مشخص شود.

2. کاشت پایه ایمپلنت:

در این مرحله، پایه ایمپلنت داخل استخوان فک کاشته می‌شود. تا زمانی که پایه به استخوان فک جوش بخورد، می‌توانید از دندان موقت استفاده کنید.

3. نصب اباتمنت:

اباتمنت یک اتصال دهنده کوچک بین پایه و روکش است که گاهی در زمان کاشت پایه و گاهی در زمان قرار گرفتن روکش نصب می‌شود.

4. نصب روکش دندان:

در مرحله آخر، روکش ساخته شده در لابراتوار روی اباتمنت قرار می‌گیرد و شما می‌توانید تا آخر عمر، مانند دندان طبیعی از آن استفاده کنید.

فیلم مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

فرآیند کاشت دندان در چندین مرحله انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود که پایه فلزی ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد و دندان‌پزشکان مطمئن شوند که بافت لثه به اندازه کافی در اطراف اباتمنت بهبود یافته تا تاج را محکم کنند. مراحل پروسه ایمپلنت دندان عبارتند از:

اینفوگرافیک مراحل ایمپلنت دندان

CBCT معاینه و عکس

 CBCT مخفف توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی است. سیستم‌‌های CBCT که توسط متخصصان دندانپزشکی استفاده می‌شوند، به دور فرد می‌‌چرخند و با استفاده از اشعه ایکس مخروطی شکل، داده‌‌ها را ضبط می‌‌کنند.

نمونه عکس cbct دندان

در کمتر از یک دقیقه، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تصویر از زوایای مختلف گرفته می‌شود. داده‌های گرفته شده برای بازسازی یک تصویر سه بعدی از قسمت‌های زیر به کار می‌رود:

  • دندان‌ها
  • دهان، فک و گردن
  • گوش، حلق و بینی (ENT)

اسکن CBCT بخش مهمی از فرآیند ایمپلنت است. در مجموع، این فناوری به دندانپزشک این امکان را می‌‌دهد که یک مدل مجازی کامل از بافت‌های نرم، استخوان‌‌ها و دندان‌‌های شما تهیه کند و در نتیجه خروجی نهایی کار، بهتر خواهد شد.

اسکن CBCT به پریودنتیست کمک می‌کند:

  • بایت مناسب را با دقت طراحی کند و خطر ناهماهنگی ایمپلنت‌ها را کاهش دهد.
  • استخوان فک، محل سینوس ماگزیلاری و اعصاب حسی را اندازه گیری و محل آن‌ها را مشخص کند.
  • اندازه و طول مناسب ایمپلنت را برای ثبات، ایمنی و یکپارچگی مطلوب انتخاب کند.
تعداد جلسات ایمپلنت دندان

مدت زمان جلسات ایمپلنت دندان (طول درمان ایمپلنت دندان)

اگر زمان صرف‌شده از مشاوره اولیه تا معاینه پزشکی، جراحی، قرار دادن اباتمنت و در نهایت تاج را در نظر بگیرید، کل پروسه ممکن است ۳ تا ۹ ماه طول بکشد. با این حال، طول درمان تا حد زیادی به شرایط و توانایی‌های فرد بستگی دارد. به عنوان مثال اگر بیمار علاوه بر مراحل ذکر شده در بالا به پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیاز داشته باشد،  این درمان باید قبل از هر کار دیگری انجام شود. در این صورت حداقل بین ۴ تا ۸ هفته به طول درمان اضافه خواهد شد.

ایمپلنت فوری طول درمان کوتاه‌تری دارد؛ ولی باید بیمار شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت فوری را داشته باشد. در ایمپلنت فوری کشیدن دندان و قرار دادن پایه ایمپلنت در یک جلسه انجام می‌شود.

عکس قبل از ایمپلنت دندان جلو
قبل از ایمپلنت دندان جلو (خانم کاظمی)
ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا
رضایت از ایمپلنت دندان در سریتا
عکس بعد از ایمپلنت دندان جلو
بعد از ایمپلنت دندان جلو (خانم کاظمی)
مشاوره رایگان ایمپلنت دندان

پرداخت اقساط + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پیوند استخوان، فرآیندی است که برای پر کردن و شکل دادن به استخوان و همچنین بهبود زخم استفاده می‌شود. این پیوندها قابل جذب زیستی هستند و هیچ واکنش آنتی ژن-آنتی بادی ندارند. این پیوندهای استخوانی، به عنوان یک مخزن معدنی عمل می‌کنند که باعث ایجاد استخوان جدید می‌شود.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3722694/

از آنجایی که ایمپلنت‌‌های دندانی مستقیماً به فک بیمار متصل می‌شوند، بنابراین بافت استخوانی کافی و سالم نیاز دارند تا ثابت و محکم باقی بمانند. در مواردی که تراکم استخوان فک بیمار مناسب نباشد از پیوند استخوان استفاده می‌شود.

زمانی که یکی از دندان‌ها بیفتد، بافت استخوان در فرآیندی به نام تحلیل استخوان شروع به کاهش می‌کند. هر چه مدت طولانی‌تری، جای دندان خالی بماند، استخوان بیشتری تحلیل می‌رود. این تحلیل استخوان می‌تواند تا ۲۵ درصد در طول سال اول اتفاق بیفتد. درواقع، از پیوند استخوان برای بازسازی یا پر کردن جای استخوان‌های تحلیل‌رفته، استفاده می‌کنند. علاوه بر این، جمع شدن بافت استخوان می‌تواند ناشی از بیماری لثه، نقص‌‌های رشدی یا حتی آسیب یا ضربه به صورت باشد.

خبر خوب این است که پیوند استخوان یک روش بالینی استاندارد و عادی است که در کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. به عنوان مثال، یک مطالعه بالینی نشان داد که بیش از نیمی از ۱۵۰۰ بیمار ایمپلنت دندانی مورد مطالعه، نیاز به روش پیوند استخوان داشتند. 

کاشت ایمپلنت فوری دندان

جراحی‌های ایمپلنت دندان

برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی از روش‌های مختلف جراحی استفاده می‌شود که انتخاب از میان آن‌ها به وضعیت استخوان فک و نوع کاشت بستگی دارد.

  • جراحی یک مرحله‌ای: در این روش فقط یک برش در لثه ایجاد می‌شود، ایمپلنت درون لثه کاشته و اطراف آن بخیه زده می‌شود. ایمپلنت‌های مورد استفاده در جراحی یک مرحله‌ای چند میلی‌متر بلندتر هستند، به‌طوری‌که پس از بخیه زدن از لثه بیرون می‌زند. پس از سپری شدن زمان کافی برای جوش خوردن ایمپلنت به لثه، اباتمنت و تاج  بدون نیاز به ایجاد برش مجدد به پایه ایمپلنت وصل می‌شوند.  شایان ذکر است که ایمپلنت‌های تک مرحله‌ای، بیشتر مستعد آسیب پذیری هستند بنابراین در هنگام غذا خوردن باید محتاط باشید.
  • جراحی دو مرحله ای: این روش معتبرتر است و سال‌ها است که از آن استفاده می‌شود. ابتدا دندانپزشک با ایجاد یک برش در لثه، پایه ایمپلنت را درون لثه می‌کارد و لثه را بخیه می‌زنند. پس از گذشت حداقل ۳ ماه و جوش خوردن کامل پایه ایمپلنت به استخوان فک، طی یک جراحی، مجددا یک برش در لثه ایجاد می‌شود تا پس از مشخص شدن پایه ایمپلنت، اباتمنت و تاج به آن متصل شوند.

مراحل قالب‌گیری ایمپلنت دندان

برای این که ایمپلنت‌های ساخته شده (مخصوصا روکش ایمپلنت) با حالت دهان و قوس فک بیمار سازگاری و تطابق داشته باشد، نیاز است که از دهان بیمار قالب‌گیری انجام شود. این کار بدون درد بوده و حداکثر 10 دقیقه زمان می‌برد.

این کار به دو روش دیجیتال و سنتی انجام می‌شود. در روش دیجیتال با قرار دادن اسکنر درون دهان بیمار و حرکت دادن آن، تصویری سه بعدی از فضای داخلی دهان آماده می‌شود. با این که این روش بسیار به روز می‌باشد، اما باز هم امکان خطا در آن وجود دارد.

روش معمول یا سنتی که در اکثر کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از خمیر قالب‌گیری است؛ با این که این روش سنتی بوده، اما از دقت بالایی برخوردار است و بسیاری از دندانپزشکان روش سنتی را به روش دیجیتال ترجیح می‌دهند.

مراحل قالب‌گیری ایمپلنت دندان به روش سنتی یا با خمیر قالب‌گیری

  • انتخاب تری (سینی) قالب‌گیری
  • انتخاب نوع ماده قالب‌گیری
  • آماده‌سازی خمیر قالب‌گیری
  • قرار دادن خمیر در دهان و خارج کردن آن
قبل و بعد ایمپلنت دندان کلینیک سریتا خانم بیگی پرکردن جای خالی دندان با ایمپلنت

مزایا ایمپلنت دندان

مهم‌ترین مزایای کاشت دندان عبارت‌اند:

اینفوگرافیک مزایای ایمپلنت دندان
  • به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می‌کند: زمانی که دندانی می‌افتد، احتمال از دست دادن توده استخوانی در فک افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع، استخوان‌های فک به محرکی برای حفظ جرم خود نیاز دارند که آن محرک دندان است. ایمپلنت دندان تنها یک گزینه جایگزین برای دندان است که به‌عنوان محرک استخوان‌های فک شناخته می‌شود و به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می‌کند.
  • با دندان‌های طبیعی شما هماهنگی دارد: ایمپلنت‌های دندانی در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعی وجود دارند. دندانپزشک به دنبال این است، ایمپلنت‌هایی طراحی کند که با رنگ دندان‌های شما مطابقت داشته باشد و شکاف بین دندان‌ها را به خوبی پر کنند. به طوری‌که هیچ‌کس جز شما و دندانپزشکتان متوجه نشوید کدام دندان و کدام ایمپلنت است.
  • نیروی گاز گرفتن و جویدن شما را مانند قبل می‌‌کند: از آنجایی که ایمپلنت‌‌های دندانی با یک پایه تیتانیومی که جایگزین ریشه دندان است، به فک شما متصل می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهند که با نیرویی مشابه با دندان‌‌های طبیعی خود گاز بگیرید. سایر گزینه‌های جایگزین دندان نمی‌توانند نیروی گاز گرفتن و جویدن شما را تا این اندازه تقویت کنند، زیرا روی لثه قرار می‌گیرند و در جای خود ثابت نیستند.
  • از تغییر شکل صورت شما جلوگیری می‌کند: دندان‌ها ساختار صورت شما را حفظ و حمایت می کنند. وقتی دندان‌ها می‌افتند، آن تکیه‌گاه را از دست می‌دهید  که در نهایت باعث می‌شود صورتتان تغییر شکل داده و شما را مسن‌تر نشان می‌دهد. ایمپلنت درست مانند دندان طبیعی است و از تغییر شکل صورت جلوگیری می‌کند.
  • نحوه صحبت کردن را طبیعی می‌کند: برخی از گزینه‌های جایگزینی دندان، مانند دندان مصنوعی می‌توانند بر توانایی شما در تلفظ صحیح کلمات تأثیر بگذارند. افتادنِ دندان‌ها نیز می‌تواند گفتار شما را تغییر دهد. از آنجایی که ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی هستند و کارایی دندان‌های طبیعی را دارند، بنابراین به شما کمک می‌کنند تا به راحتی و به طور طبیعی صحبت کنید.
  • پوسیده نمی‌شود: دندان‌‌های مصنوعی هنوز نیاز به مراقبت دارند تا از تجمع باکتری در دهان و ایجاد عفونت جلوگیری شود اما موادی که ایمپلنت‌های دندانی از آن ساخته شده‌اند، نمی‌‌توانند دچار پوسیدگی شوند. شما هرگز نگران ایجاد حفره در ایمپلنت‌های دندانی خود نخواهید بود!
  • مراقبت آسان: ایمپلنت‌های دندانی نیازی به خرید محصولات خاصی برای تمیز کردن یا مراقبت از آن‌ها ندارند. نیازی به لیوان مخصوص، قرص پاک کننده، چسب یا نخ دندان مخصوص نیست. فقط کافی است مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، درست همانطور که با دندان‌های طبیعی خود رفتار می‌کنید.
  • بدون لغزش خجالت آور: بیمارانی که دارای پروتز مصنوعی هستند، گاهی اوقات در هنگام صحبت کردن، خندیدن یا غذا خوردن در جمع معذب می‌شوند زیرا دندان مصنوعی می‌تواند به وضوح در داخل دهان جابجا می‌شود. اما ایمپلنت‌های دندانی در جای خود محکم می‌شوند و هرگز شما را شرمنده نمی‌کنند.
  • از دندان‌های مجاور پشتیبانی می‌کند: شکافی که به دلیل افتادن دندان به‌وجود می‌آید، می‌تواند باعث تغییر موقعیت دیگر دندان‌ها شود و در نهایت ناهماهنگی بین دندان‌ها به‌وجود آورد. ایمپلنت‌های دندانی این شکاف را پر می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که لبخندی مرتب و یکنواخت داشته باشید.
  • یک راه حل دائمی برای از دست دادن دندان: سایر گزینه‌های جایگزین برای کاشت دندان نیاز به تعمیر یا تعویض دوره‌ای دارند، اما ایمپلنت‌های دندانی طوری طراحی شده‌اند که تقریبا مادام‌العمر هستند.

عوارض ایمپلنت دندان

مانند هر عمل جراحی دیگری، ایمپلنت دندان نیز گاها با عوارض، خطرات و معایبی همراه است. هرچند این عوارض خیلی کم رخ  می‌دهند و در صورت بروز، معمولاً جزئی هستند و به راحتی درمان می‌شوند. برخی از عوارض ایمپلنت دندان که در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از ایمپلنت، ممکن است ایجاد شوند، عبارت‌اند:

عوارض ایمپلنت دندان در کوتاه مدت:

  • خونریزی
  • درد
  • کبودی
  • ورم لثه و صورت
  • ایجاد حساسیت (آلرژی)

عوارض ایمپلنت دندان در طولانی مدت:

  • ایجاد عفونت در محل کاشت دندان
  • لق شدن دندان‌های کناری
  • لق شدن ایمپلنت دندان
  • آسیب‌دیدگی در اطراف ایمپلنت مانند سایر دندان‌ها یا رگ‌های خونی
  • آسیب عصبی که می‌تواند باعث درد، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن لثه‌های اطراف دندان‌های طبیعی، لب‌ها یا چانه شود.

معایب

ایمپلنت‌ نیز مانند هر پروسه درمانی دیگر معایبی به همراه دارند، از جمله:

  • ایمپلنت دندان یک روش پرهزینه است که در بیشتر موارد، تحت پوشش بیمه‌های دندانپزشکی قرار نمی‌گیرد.
  • برخلاف سایر گزینه‌های حاضر برای جایگزین کردن دندان، ایمپلنت‌ نیاز به جراحی دهان دارند و مانند هر عمل جراحی، همیشه خطر عوارض احتمالی در آن وجود دارد.
  • علاوه بر عوارض مرتبط با جراحی، خطر سایر عوارض بالقوه مرتبط با جراحی ایمپلنت دندان نیز وجود دارد. این خطرات می توانند شامل آسیب به دندان‌های اطراف، تأخیر در بهبود استخوان، آسیب عصبی، خونریزی طولانی مدت و شکستگی فک شوند.
  • ایمپلنت دندان یک پروسه زمان‌بر است و تکمیل آن مستلزم جلسات و مراحل متعدد است، به خصوص اگر قبل از کاشت به پیوند استخوان نیاز داشته باشید.
  • همه جراحی‌های ایمپلنت موفقیت آمیز نیستند. به طور متوسط، ایمپلنت‌ در ۵ تا ۱۰ درصد مواقع به شکست منجر می‌شوند.
  • پایه‌های ایمپلنت دندان طوری طراحی شده‌اند که مادام‌العمر دوام داشته باشند. اما با این حال، تاج دندان نیاز به تعویض دارد و اغلب هر ده سال یا بیشتر باید عوض شوند.
رضایت مشتریان از خدمات کلینیک سریتا
نمونه کارهای ایمپلنت دندان کلینیک سریتا

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان (مراقبت برای هر مرحله)

فرآیند ایمپلنت دندان شامل چندین مرحله می‌شود. برنامه مراقبت بعد از ایمپلنت برای هر بیمار تنظیم می‌شود که می‌تواند متناسب با نیازهای او باشد. اما یک سری اصول کلی برای مراقبت از ایمپلنت وجود دارد.

مراقبت پس از پیوند استخوان

  • بعد از پیوند استخوان ممکن است در ابتدا درد یا بی‌حسی داشته باشید. پزشک ممکن است داروی ضد درد و یا آنتی بیوتیک تجویز کند. دارو را طبق دستور مصرف کنید.
  • از ایجاد فشار و دست‌کاری در ناحیه جراحی خودداری کنید تا بافت‌ها بهبود پیدا کنند. جویدن شدید، تف کردن یا شستشوی زیاد می‌تواند باعث خونریزی یا عفونت شود. برای یک تا دو روز اول ممکن است کمی خونریزی داشته باشید.
  • دندانپزشک چند عدد گاز استریل را در دهان شما قرار می‌دهد و از شما می‌‌خواهد در یک ساعت اول فشار وارد کنید. در صورت ادامه خونریزی، گاز استریل را تعویض کنید و ۳۰ دقیقه دیگر روی ایمپلنت را فشار دهید.
  • وقتی گاز استریل در دهانتان  قرار دارد، نخوابید یا غذا نخورید. در صورت ادامه یا شروع مجدد خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید.
  • فعالیت بدنی را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول محدود کنید و سر خود را بالا نگه دارید. برای کاهش درد و تورم، هر ساعت به مدت ۳۰ دقیقه از کیسه یخ در کنار صورت خود استفاده کنید.
  • هنگامی که خونریزی قطع شد، می‌توانید شروع به نوشیدن یا خوردن مایعات شفاف کنید. در حالی که دهانتان بی‌حس است مایعات داغ ننوشید. از استفاده از نی خودداری کنید، زیرا مکش می‌تواند جلوی لخته شدن خون را بگیرد.
  • به آرامی غذاهای نرم  را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. از خوردن غذاهای سفت مانند آجیل، ذرت بو داده یا هر غذای حاوی دانه خودداری کنید. داروهای معمول خود را مصرف کنید، مگر اینکه پزشک دستورالعمل‌های متفاوتی به شما داده باشد.
  • سعی کنید سیگار نکشید زیرا در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌کند. تا ۲۴ ساعت پس از جراحی رانندگی نکنید و با ماشین آلات سنگین کار نکنید. این محدودیت تا زمانی که شما داروی مسکن نسخه‌ای مصرف می کنید، ادامه می‌یابد.
اینفوگرافیک مراقبت های بعد از ایمپلنت

مراقبت از ایمپلنت پس از جراحی

  • برش لثه برای ایمپلنت اغلب با بخیه بسته می‌شود که همین موضوع باعث کاهش خونریزی خواهد شد. اما ممکن است بیمار تا 24 ساعت خونریی کمی داشته باشد.
  • گاز استریل را در جای خود نگه دارید و حدود یک ساعت فک خود را فشار دهید. 
  • لب خود را نکشید و محل جراحی را دستکاری نکنید. از تف، آبکشی یا جویدن شدید خودداری کنید.
  • تا 8 ساعت بعد از عمل جراحی نباید دهان شسته شود.
  • بلافاصله بعد از انجام ایمپلنت، غذاهای سفت نجوید و به دندان و ایمپلنت فشار نیاورید.
  • ممکن است دهان و جای ایمپلنت‌ها به مدت ۲ تا ۳ روز تورم داشته باشد. سر خود را بالا نگه دارید و از کمپرس یخ در کنار صورت خود استفاده کنید. دستورالعمل‌های پزشک خود را برای مصرف داروهای مسکن دنبال کنید.
  • تا 1 روز بعد از انجام ایمپلنت دندان، از مسواک زدن خودداری کنید.
  • در روز بعد از عمل، دهان خود را 3 تا 4 بار با آب نمک گرم بشویید. دندان‌ها و لثه‌های خود را مسواک بزنید، اما مراقبت ناحیه جراحی‌شده باشید. از استفاده از پراکسید هیدروژن یا وسایلی که آب را در دهانتان می‌پاشند (اسپری می‌کنند) خودداری کنید.
  • تا یک هفته بعد از انجام عمل، از خلال دندان و نخ دندان برای ناحیه جراحی‌شده استفاده نکنید.
  • افرادی که ایمپلنت کرده‌اند باید از خوردن قهوه و نوشیدن چای در سه روز اول پرهیز کنند.
  • پس از قطع خونریزی و برداشتن گاز، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرم کنید. از استفاده از وسایلی که لبه‌ی تیزی دارند، خودداری کنید و با سمتی که کاشت انجام داده‌اید، غذا نجوید. به مدت ۲۴ ساعت از نی استفاده نکنید.
  • می‌توانید برای تمیز کردن دهان و جلوگیری از رشد میکروب‌ها، از دهان شویه استفاده کنید. بهترین محلول برای شستشوی دهان، کلرهگزیدین است که می‌توانید روزی 3 بار از آن استفاده کنید.
  • اگر تحمل کنید، می‌توانید به آرامی به روال عادی غذایی خود برگردید.
  • استراحت کنید و فعالیت بدنی را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول محدود کنید؛ این کار باعث کاهش خونریزی و با قطع آن می‌شود. حداقل به مدت ۳ روز سیگار نکشید زیرا این کار، روند بهبودی را کند می‌کند و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان (قرار دادن اباتمنت و به دنبال آن تاج دندان)

پس از تکمیل فرآیند ایمپلنت دندان لازم است نکات مراقبتی و دستورالعمل‌های بهداشتی دهان و دندان را به خوبی دنبال کنید تا شانس موفقیت این جراحی را به حداکثر برسانید. ایمپلنت دندان مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند و به همان میزان به مراقبت نیاز دارد. برای مراقبت از ایمپلنت، باید روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

برای پلک‌سازی دندان‌ها و معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. از جویدن هر چیزی که می‌تواند دندان یا ایمپلنت شما را بشکند، خودداری کنید. مصرف محصولات کافئین‌دار و حاوی تنباکو را محدود کنید زیرا می‌توانند  دندان‌ها را لک کنند.

عکس قبل از ایمپلنت دندان جلو
ایمپلنت دندان جلو در سریتا
ایمپلنت دندان جلو
کاشت ایمپلنت دندان در سریتا
عکس نتیجه نهایی ایمپلنت دندان جلو
نتیجه نهایی ایمپلنت دندان در کلینک سریتا

مصرف چه داروهایی برای ایمپلنت مضر است؟

مصرف برخی داروها پس از انجام فرآیند ایمپلنت، می‌تواندباعث بروز برخی عوارض‌ها شود. برای مثال، مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن ممکن است باعث خونریزی و التهاب در ناحیه ایمپلنت شود. برای جلوگیری از این مشکلات، پزشکان معمولاً در حین عمل جراحی، بیمار را به دقت در مورد داروهایی که قبل از و بعد از جراحی باید و نباید مصرف کنند، آگاه کرده و توصیه‌هایی ارائه می‌کنند.

همچنین، برخی داروها ممکن است باعث افزایش خطر عفونت در ناحیه ایمپلنت شوند. برای مثال، داروهایی که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند مانند استروئیدها، ممکن است باعث افزایش خطر عفونت شوند. بنابراین، پزشکان ممکن است توصیه کنند که بیماران از مصرف این داروها در قبل و بعد از جراحی، خودداری کنند.

در کل، برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در ناحیه ایمپلنت به وجود آیند، بیماران همیشه باید با پزشک خود درباره نحوه مصرف دارو و تغییراتی مه در سلامت آنها به‌وجود آمده، صحبت کنند.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

این بسیار طبیعی است که بیماران پس از کاشت دندان خود کمی ناراحتی و درد داشته باشند. معمولا مدت زمان درد در افراد مختلف متغیر است، اما معمولاً می‌توان انتظار داشت که این درد بین ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی ادامه یابد. با این حال اگر ۳ تا ۴ هفته پس از عمل خود همچنان درد دارید، این می‌تواند نشانه عفونت باشد.

علائم عفونت ایمپلنت دندانی، شبیه به بیماری لثه است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • لق شدن ایمپلنت 
  • قرمز و متورم شدن لثه‌های اطراف ایمپلنت
  • بو و طعم بد دهان
  • درد ضربان‌دار در اطراف ایمپلنت
  • چرک قابل مشاهده
  • مشکل در جویدن
  • تب
  • خونریزی اطراف ایمپلنت در هنگام مسواک زدن
عکس گرافیکی انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی انواع مختلفی دارند که از چند جهت قابل بررسی است.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نحوه قرارگیری پایه ایمپلنت

  • اندوستیال (endosteal): در این روش پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد.
  • ساب‌پریوستیال (subperiosteal): در این روش، پایه ایمپلنت روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار داده می‌شود. (مناسب افرادی که استخوان فک ضعیفی دارند)
  • ترنسواستیل (Transosteal): در این روش، پایه ایمپلنت بین بافت لثه و استخوان فک به صورت U شکل قرار می‌گیرد.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نحوه کاشت

  • فرورونده: در این روش که از مستحکم‌ترین روش‌های کاشت دندان به شمار می‌آید، ایمپلنت به صورت پیچ‌های فرورونده در اندازه‌های مختلف و متناسب با طول استخوان فک و لثه بیمار انتخاب و در جای خالی دندان کاشته می‌شود.
  • درون کاشتی: تفاوت این نوع ایمپلنت با مورد قبلی، یک قالب فلزی است که داخل لثه قرار می‌گیرد و با استخوان فک چفت شده و در نهایت، دندان مصنوعی روی آن قرار می‌گیرد. استفاده از این نوع ایمپلنت به کسانی پیشنهاد می‌شود که استخوان فک کم ارتفاعی دارند و نمی‌خواهند از دندان‌های مصنوعی قدیمی استفاده کنند.
  • چهارچوب راموس: افرادی که استخوان فک ضعیف‌تری دارند نمی‌توانند از روش درون کاشتی استفاده کنند. برای این افراد ایمپلنت‌هایی با چهارچوب راموس گزینه‌ی مناسب است که معمولا برای فک پایین کاربرد بیشتری دارند.
رضایت بیمار از ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

انواع ایمپلنت دندان بر اساس کشور سازنده

  • ایمپلنت دندان سوئیسی: یکی از ۵ کشور محبوب در زمینه ساخت قطعات ایمپلنت را می‌توان، ایمپلنت سوئیسی دانست. از شرکت‌های سوئیسی که در این زمینه فعالیت دارند می‌توان به شرکت اشترومن، اس ای سی، اس پی ای، بیودنتا و ایده اشاره کرد. معروف‌ترین برند در میان آن‌ها، اشترومن است که برای افرادی که تراکم استخوانی کمی دارند، ایمپلنت سوئیسی اشترومن می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این بدان معناست که شرایط استخوانی فک بیمار یکی از عوامل تعیین‌کننده در مورد نوع ایمپلنت است.
  • ایمپلنت دندان کره ای: در ایران، ایمپلنت کره‌ای محبوبیت خاص خود را دارد. زیرا از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب است و درصد موفقیت بالایی دارد. به همین دلیل، هم پزشکان و هم بیماران از آن استقبال می‌کنند. از برندهای ایمپلنت کره‌ای می‌توان به برندهای اوستم، دنتیوم، مگاژن، نئوبیوتیک و دنتیس اشاره کرد. اوستم معروف‌ترین و اولین برند ایمپلنت کره‌ای است، اما مگاژن محبوب‌ترین آن‌هاست. بهترین نوع ایمپلنت کره‌ای برند DIO است، اما این نوع ایمپلنت قیمت نسبتا بالایی دارد.
  • ایمپلنت آمریکایی: آمریکا، یکی از کشورهای پیشگام در ساخت قطعات ایمپلنت است و کیفیت خوبی را نیز در قطعات تولیدی ارائه می‌کند، اما این نوع ایمپلنت از ایمپلنت‌های سوئیسی و کره‌ای گران‌تر است. باید به این نکته اشاره کرد که، کیفیت بسیار بالایی دارد. از انواع برندهای آمریکایی می‌توان به زیمر بیومت، آسترا تک و اینترالاک اشاره کرد. از مزایای ایمپلنت آمریکایی می‌توان به تنوع در شکل اباتمنت‌های آن اشاره کرد که با اکثر تاج‌های دندان سازگار می‌شود.
  • ایمپلنت فرانسوی: کشور فرانسه نیز در تولید ایمپلنت، در میان بهترین کشورها قرار دارد. از جمله برندهای فرانسوی ایمپلنت می‌توان به Biotec و IDI اشاره کرد.
  • ایمپلنت آلمانی: برندهای آلمانی نیز در ایران کاربرد و طرفداران زیادی دارد. آلمان هم مانند سایر کشورهای نامبرده توانسته سهم خوبی از بازار ایمپلنت دندان را به خود اختصاص دهد. از بهترین برندهای ایمپلنت آلمانی می‌توان به Bego و Medintika اشاره کرد.
  • ایمپلنت ایرانی: کشور ایران نیز با بهره‌مندی از دانش روز دنیا توانسته در عرصه تولید ایمپلنت‌های دندانی نقش مهمی را ایفا کند و در کنار کشور‌های مطرح جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. از جمله برند‌های مطرح ایمپلنت ایرانی می‌توان به کیمیا کاشت اطبا، کوشا فن پارس و نیک کاشت آسیا اشاره کرد.
عکس قبل از ایمپلنت فک بالا
قبل از ایمپلنت دندان (آقای دلاوری)
رضایت از ایمپلنت در سریتا
قبل و بعد ایمپلنت دندان در سریتا
عکس بعد از اینپلنت فک بالا
بعد از ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا (آقای دلاوری)
ایمپلنت اقساطی

اقساط 6-10-12-18-24 ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

انواع ایمپلنت بر اساس روش انجام

  • ایمپلنت دندان بدون جراحی: در ایمپلنت بدون جراحی یا همان ایمپلنت پانچ، به وسیله دستگاه مخصوص محل مورد نظر برای کاشت پایه، پانچ می‌شود و نیاز به برش لایه‌ای از بافت لثه  و طبعا بخیه هم نیست. به دلیل نداشتن بخیه، طول دوره‌ی درمان و بهبودی نیز کمتر است و در صورتی که بیمار به هر دلیلی امکان انجام جراحی را نداشته باشد، می‌تواند از ایمپلنت بدون جراحی با حداقل درد و خونریزی استفاده کند.
  • ایمپلنت دندان زیگوماتیک: در ایمپلنت‌های معمولی پایه‌های ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شوند اما در ایمپلنت‌های زیگوماتیک یا زایگوما، پایه ها در زیر استخوانی به نام زایگوما (بالاتر از استخوان فک و نزدیک به سینوس) کاشته می شود. کاشت پایه طی یک عمل جراحی که بیمار بیهوش است، انجام می‌شود و در نتیجه بیمار درد کمتری احساس می‌کند. طول درمان ایمپلنت دندان در هر دو روش زیگوماتیک و معمولی مشابه است.
  • ایمپلنت فوری: در ایمپلنت معمولی، بین مرحله اول که کاشت پایه ایمپلنت است و مرحله دوم که نصب روکش دندان است، یک وقفه زمانی  ۳ الی ۶ ماهه می‌دهند تا پایه و استخوان به خوبی به هم پیوند بخورد. اما در ایمپلنت فوری این وقفه زمانی وجود ندارد و به کاشت دندان بلافاصله بعد از افتادن یا کشیده شدن دندان، ایمپلنت فوری دندان می‌گویند.
  • ایمپلنت لیزری: در ایمپلنت لیزری برش لثه توسط لیزر انجام می‌شود که باعث آسیب کمتر به بافت لثه می‌شود و درد، خونریزی و تورم در ناحیه کاشت نیز در این روش کمتر است. از طرفی لیزر خاصیت ضدعفونی هم دارد که می‌تواند امکان ابتلا به عفونت را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • ایمپلنت دندان مینی یا میکرو: برای کاشت پایه‌های ایمپلنت، به مقدار مشخصی از سطح استخوان نیاز است. پایه ایمپلنت، حدود ۳ میلی‌متر فضا نیاز دارد که از طرفین هم به اندازه ۱٫۵ میلی‌متر باید از ریشه‌های مجاور فاصله داشته باشد. یعنی به طور کلی، ۶ میلی‌متر فضا به ازای هر پایه نیاز است. اما در بعضی از بیماران این مقدار فضای استخوانی وجود ندارد که در این مواقع می‌توان از ایمپلنت‌های میکرو که سایز کوچک‌تری دارند، استفاده کنند به همین خاطر است که به این نوع ایمپلنت‌ها، ایمپلنت مینی گفته می‌شود.
  • ایمپلنت پایه کوتاه: این نوع ایمپلنت، بیشتر برای دندان خلفی برای فک بالا و پایین استفاده می‌شود. ایمپلنت پایه کوتاه بیشتر زمانی استفاده می‌شود که کیفیت، حجم استخوان و یا تراکم استخوان در ناحیه فک کم باشد.
  • ایمپلنت دیجیتال: در این روش بر خلاف روش سنتی، ابتدا از دهان یک مدل 3 بعدی با اسکنر تهیه می‌شود، سپس محل قرار گیری دندان‌ها مشخص شده و روکش ایمپلنت، بر اساس دندان‌ها و محل دقیق پایه ایمپلنت در فک، طراحی می‌شود. سپس با توجه به مدل 3 بعدی سرجیکال گاید ساخته می‌شود. ایمپلنت دیجیتال بسیار دقیق‌تر از روش‌های دیگر ایمپلنت است.

بهترین برندهای ایمپلنت دندان

تا به اینجا متوجه شدیم که برندهای بسیاری در حوزه تولید ایمپلنت فعالیت دارند. اما با این حال شاید نیمی از آن‌ها برای شما ناآشنا باشند یا دندانپزشکتان فقط در مورد ۲ تا ۳ برند با شما صحبت کرده باشد. البته عرضه و تقاضای ایمپلنت مانند هر تجارت دیگری، یک عامل مهم محسوب می‌شود. اما با این حال، نکته کلیدی در انتخاب برندهای ایمپلنت دندانی، شرایط بالینی بیمار است. در زیر به معرفی ۱۰ مورد از بهترین برندهای ایمپلنت دندان می‌پردازیم.

برند اشترومن ایمپلنت دندان ساخت سوئیس
  • اشترومن (Straumann): اشترومن در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد و یک شرکت معروف ایمپلنتولوژی سوئیسی است که محصولات دندانپزشکی متنوعی تولید می‌کند. تولیدات آن‌ها بسیار نوآورانه، با دوام و ایمن است. و بیشتر محصولات این برند به متخصصان و کلینیک‌های دندانپزشکی ارسال می‌شود. کامل بودن دسته‌بندی محصول در اشترومن باعث شده که این برند و محصولات آن مورد تایید، بسیاری از کلینیک‌ها و متخصصان دندانپزشکی باشد. با این حال به عنوان یکی از بهترین مارک‌های ایمپلنت دندان در سطح جهان، برخی ابزارهای ایمپلنت و سایر محصولات Straumann نسبتا گران هستند.
  • هایوسن (Hiossen) : هایوسن نیز یکی از محبوب‌ترین برندهای ایمپلنت دندان و شرکتی آمریکایی است که زیر مجموعه‌ای از شرکت کره‌ای اوستم (Osstem) به شمار می‌آید. این شرکت با هدف دسترسی بهتر به مشتریان و تحلیل مشتری از نزدیک، در کشور آمریکا تاسیس شد. علاوه بر این، هایوس یکی از اصلی‌ترین برندهای ایمپلنت دندان در ایالات متحده و جهان می‌باشد. این شرکت همواره در تلاش است تا رضایت مشتریان خود را به حداکثر برساند. یکی از اصلی‌ترین کارهای هایوس برای افزایش کیفیت ایمپلنت‌ها، توجه به بازخورد مشتریان و همچنین تجزیه و تحلیل نیاز مصرف‌کننده است. هایوسن در یک مرکز بسیار مدرن مستقر است و آن‌ها بخش زیادی از درآمد خود را در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‌کنند. امروزه این شرکت ابزارها و محصولات مرتبط با ایمپلنت را به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر می‌کند.
  • زیمر بیومت (Zimmer Biomet): زیمر بیومت یکی دیگر از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دندانپزشکی در جهان است. آن‌ها سخت کار می‌کنند تا کیفیت، یکپارچگی و ایمنی را حفظ کنند. این کمپانی در تولید محصولات بهداشت دهان و دندان از ترکیب مهارت و علم استفاده می‌کند تا محصولاتی پیشرفته تولید کند. آن‌ها علاوه بر اینکه یکی از شرکت‌های پیشرو در آموزش هستند، خدمات مخصوصی نیز در اختیار متخصصان دندانپزشکی قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند بهترین خدمات را به بیماران ارئه دهند.
  • نوبل بیوکر - داناهر - (Nobel Biocare): نویل بیوکر، یک شرکت با تجربه در زمینه سیستم‌های ایمپلنت دندان است. دفتر مرکزی این شرکت در سوئیس است و آن‌ها محصولات خود را در ژاپن، سوئد و ایالات متحده تولید می‌کنند. محصولات این کمپانی به بیش از ۸۰ کشور دنیا عرضه می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها آموزش و دوره‌های ویژه‌ای برای متخصصان دندانپزشکی دارند.
  • دنتسپلی سیرونا: دنتسپلی سیرونا، یک برند آمریکایی است که در سال ۱۸۹۹ تأسیس شده، و در سال ۱۸۷۷ تأسیس شد، در سال ۲۰۱۶ با برندی آلمانی به نام سیرونا ادغام شد. اگرچه آن‌ها قبل از اینکه یکی شوند، شرکت‌های نسبتاً متوسطی در منطقه خود بودند، اما از سال ۲۰۱۶ تجارت خود را به طرز چشمگیری توسعه دادند. امروزه این شرکت با فعالیت های نوآورانه، مورد توجه قرار گرفته است و بهترین محصولات ممکن را به متخصصان دندانپزشکی و بیماران در سراسر جهان ارائه می‌دهد. این شرکت سیستم ایمپلنت Astra Tech را ارائه می‌دهد که بسیار بادوام، کاربردی و زیبا است.
  • بایوهورایزن (Biohorizon): بایوهورایزن، یک شرکت نسبتاً جدید است که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد. این شرکت توسط تیمی از مهندسان در دانشگاه آلاباما راه‌اندازی شد. تمرکز این شرکت بر خدمات، علم و نوآوری است. آن‌ها انواع مختلفی از سیستم‌های ایمپلنت و سایر محصولات دندانپزشکی را ارائه می‌دهند. شما این امان را دارید تا یک ایمپلنت از میان ایمپلنت‌های سری Tapered، Conelog Progressive یا قدیمی این برند انتخاب کنید. Biohorizons به ارائه آخرین فناوری به بیماران، توجه زیادی دارد. بنابراین اولویت این شرکت، برقراری روابط خوب با کلینیک‌ها است زیرا آن‌ها پل ارتباطی بین شرکت تولیدکننده و بیماران هستند.
  • یوروتکنیکا (Euroteknika): یوروتکنیکا که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده، یک شرکت دندانپزشکی معروف فرانسوی است. فعالیت‌های اولیه این شرکت علاوه بر کارهای دندانپزشکی، شامل پروتز آزمایشگاهی، جراحی و ایمپلنت می‌شود. این شرکت به طور مداوم بر روی فناوری‌های جدید کار می‌کند و سعی دارد مانند بسیاری از برندهای دیگر ایمپلنت دندان، آخرین فناوری را به جامعه دندانپزشکی ارائه دهد. علاوه بر این، آن‌ها به سادگی، قابل اعتماد هستند و به کیفیت اهمیت زیادی می‌دهند.
  • مگاژن (Megagen): مگاژن، یک برند کره‌ای است که توسط گروهی از جراحان دندانپزشکی در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. این شرکت به ویژه سعی می‌کند راه‌حل‌هایی را برای مشکلات چالش برانگیز بیابد که نوآوری و کیفیت در آن‌ها حرف اول را می‌زنند. آن‌ها مدل‌های مختلفی را برای نیازهای مختلف ارائه می‌دهند، مانند Anyridge، Rescue، Anyone، Mini و EZPlus. AnyRidge در این میان، احتمالاً معروف‌ترین محصول شرکت Megagen است. AnyRidge یک سیستم ایمپلنت همه کاره است و به دلیل پایداری مکانیکی بالا، امکان انتخاب سایزهای مختلف را می‌دهد و در کنار آن ماندگاری بالای این سیستم، باعث بالا رفتن تقاضا برای آن شده است.
  • ایمپلنت دایرکت (Implant Direct): یکی از برندهای پیشگام ایمپلنت دندان دایرکت است که به مشتریان خود امکان خرید آنلاین محصولات را می‌دهد. این شرکت علاوه بر فروش ایمپلنت، خدمات آموزشی نیز ارائه می‌دهد. این ایمپلنت‌ها در یک مرکز تولیدی بزرگ در کالیفرنیای ایالات متحده تولید می‌شوند. این شرکت، ایمپلنت‌ها را به بیش از ۴۰ کشور به‌طور مستقیم یا از طریق توزیع‌کنندگان می‌فروشد. ایمپلنت‌های آن‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • دی تی آی (DTI): دی تی آی، یکی از برندهای برجسته ایمپلنت دندان در ترکیه است. دفتر مرکزی شرکت در چکمکوی، استانبول و مرکز تولید آن نیز در گبزه، کوجالی واقع شده است. این شرکت تلاش می‌کند، با مشارکت تعدادی از دانشمندان، پزشکان و مهندسان از نقاط مختلف جهان راه اندازی شد. این شرکت تا با سایر موسسات پیشرو در بخش ایمپلنت همکاری داشته باشد. در DTI شاهد طراحی عالی، عملکرد بالا، دوام و خدمات بسیار برای ارائه هستیم. علاوه بر این، قیمت گذاری ئر این شرکت نسبتاً مقرون به صرفه‌تر از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی است.
ایمپلنت دندان جلو عکس قبل و بعد
ایمپلنت دندان جلو در کلینیک سریتا
ایمپلنت دندان جلو اقساطی

اقساط 6-10-12-18-24 ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

ایمپلنت دندان‌های جلو

اهمیت ایمپلنت دندان‌های جلو در این است که مستقیما بر روی ظاهر فرد تاثیرگذار است. ایمپلنت این دندان‌ها با ایمپلنت دندان‌های عقبی تفاوت زیادی ندارد فقط به علت حساسیت بیشتر دندان‌های جلو، این کار باید با دقت بیشتر، مواد مرغوب‌تر و توسط دندانپزشک با تجربه‌تر انجام شود.

به علت اهمیتی که دندان‌های جلو در چهره فرد دارند، اکثر افراد مایلند هنگام کشیدن دندان، کاشت یا ایمپلنت نیز انجام دهند. این کار زمانی که دندان و لثه شرایط نرمالی دارند، امکان‌پذیر خواهد بود.

نکته مهمی که در رابطه با کاشت دندان‌های جلو باید به آن توجه داشت، وجود سمزاین طح استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت است به این معنی که اگر میزان استخوان در ناحیه دندان‌های جلو کمتر از اندازه نرمال جهت کاشت دندان باشد، فرآیند ایمپلنت ممکن است با ریسک بیشتری مواجه شود و خطر ناموفق بودن آن افزایش می‌یابد. تشخیص این مورد با دندانپزشک متخصص است، به همین دلیل قبل از انجام ایمپلنت دندان جلو، در رابطه با این موضوع از دندانپزشک خود سوال کنید.

نمونه ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا
ایمپلنت دندان سریتا
نمونه ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا
کاشت ایمپلنت کلینیک سریتا
نمونه ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا
نمونه ایمپلنت کلینیک سریتا

ایمپلنت دندان نیش

دندان نیش به دلیل خاص بودن شکل ظاهری و قرار گرفتن در ردیف بالا و جلوی دهان، از اهمیت خاصی در نحوه صحبت، غذا خوردن و زیبایی افراد برخوردار است.

ایمپلنت دندان نیش یا ترمیم دندان نیش با استفاده از ایمپلنت، یک روش جایگزین برای ترمیم دندان نیش است. در این روش، فلزات غیر قابل جذب در بدن (معمولا تیتانیوم) در استخوان فک قرار داده می‌شود. این ساختار، در واقع ستونی برای قرار دادن دندان مصنوعی است. دندان مصنوعی در بالای ستون ایمپلنت قرار می‌گیرد و به عنوان دندان ثابتی که به جای دندان اصلی قرار گرفته است، عمل می‌کند.

ایمپلنت دندان نیش معمولا در زمان بروز برخی مشکلات دندان مانند خراشیدگی، شکستگی، عفونت، بیماری‌های لثه و پیری ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا ایمپلنت درد دارد؟

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های کاشت دندان از دست رفته است و طبیعی است که انجام مراحل آن با کمی درد همراه باشد. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که میزان درد ایمپلنت با توجه به پارامتر‌های مختلف، متفاوت است.

درد ایمپلنت تا حداکثر 7 تا 10 روز کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. شما می‌توانید با رعایت موارد زیر، این چند روز را آرام‌تر سپری کنید:

  1. مصرف مسکن
  2. عمل به توصیه‌های دندانپزشک
  3. عدم خوردن غذا با فکی که ایمپلنت دارد

اگر پس از گذشت دو هفته همچنان درد داشتید، باید برای اطمینان از عدم عفونت ایمپلنت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.علت ادامه‌دار شدن درد می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  1. احتمال پس زدن ایمپلنت وجود دارد،
  2. بافت یا رشته‌های عصبی آسیب دیده‌اند،
  3. قرص‌های مصرفی با هم تداخل پیدا کردند،
  4. بهداشت دهان و دندان رعایت نشده است،
  5. ایمپلنت عفونت کرده است،
  6. پایه ایمپلنت تحت فشار ناگهانی و زیادی قرار گرفته است،
  7. سیستم ایمنی شما مشکل پیدا کرده است،
  8. امکان واکنش‌های آلرژیک وجود دارد،
  9. در اطراف دندان ایمپلنت شده خون‌رسانی ضعیف شده است.
مشاوره و راهنمایی حضوری مراجعین در سریتا توسط دکتر

چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت کنند؟

کاشت ایمپلنت برای تمام افراد مناسب نیست. عوامل مختلفی می‌توانند بر موفقیت آمیز بودن فرآیند ایمپلنت‌ تأثیر بگذارند. با اینکه تمام این مواردی که در زیر نام می‌بریم نمی‌توانند شما را از ایمپلنت محروم کنند، اما جراح دهان شما باید آن‌ها را در طول مشاوره اولیه ارزیابی کند.

  • دیابت کنترل نشده
  • سرطان
  • سابقه پرتو درمانی فک
  • بیماری‌های استخوانی که بر بهبود استخوان تأثیر می‌گذارند.
  • سیگار کشیدن
  • اعتیاد به الکل
  • بیماری لثه کنترل نشده
  • مصرف برخی داروها مانند استروئیدها یا سرکوب کننده‌های ایمنی
  • سابقه دندان قروچه یا فشردن فک‌ها

ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی ماندگاری بالایی دارند و دلیل عمر بالای آنها  موادی است که ایمپلنت‌ها از آن ساخته می‌شوند (تیتانیوم) و همچنین نحوه جوش خوردن آنها با استخوان نیز در این طول عمر تاثیر دارد. تحقیقات بالینی نشان می‌‌دهند که میزان دوام ایمپلنت‌ها در طول ۱۰ سال ۹۴ درصد و در طی ۱۵ سال ۹۱ درصد است و این مطالعات منجر به فناوری‌ها و روش‌‌های جدیدی شده است که به ماندگاری بیشتر ایمپلنت‌‌‌های دندانی کمک کرده است. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به دندان قروچه یا تراکم استخوان پایین، می‌توانند از تکنیک‌های مختلف ایمپلنت دندان و روش‌های تکمیلی بهره ببرند و حتی همین موضوع میزان افراد ایده‌آل برای انجام ایمپلنت را افزایش داده است.

کاشت ایمپلنت دندان و عکس نتیجه نهایی

میزان موفقیت ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان شانس موفقیت بالایی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که میزان موفقیت ایمپلنت بیش از ۹۵ درصد است. اما با این حال، عوامل متعددی می‌توانند بر موفقیت ایمپلنت تأثیر بگذارند که، از جمله آن‌ها می‌توان به سلامت بیمار و کیفیت ایمپلنت اشاره کرد. معمولا احتمال عدم موفقیت ایمپلنت‌های بدون کیفیت یا نامتناسب بیشتر است.

فک، لثه‌ها و بدن سالم همگی در موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان نقش دارند. علاوه بر این، داشتن یک روتین بهداشت دهان و دندان، پس از کاشت ایمپلنت نیز بسیار مهم است.

با اینکه ایمپلنت‌های دندانی دچار پوسیدگی نمی‌شوند، اما احتمال ایجاد پری ایمپلنتیت (بیماری لثه ناشی از ایمپلنت‌های دندانی) در برخی افراد وجود دارد.

موفقیت بالا 95 درصدایمپلنت های کلینیک سریتا

دلایل شکست ایمپلنت دندان

دو دلیل اصلی که باعث شکست فرآیند ایمپلنت‌های دندانی می‌شوند، عبارت‌اند از پری ایمپلنتیت و جوش نخوردن ایمپلنت. پری ایمپلنتیت زمانی اتفاق می‌افتد که شما به خوبی از دندان‌های خود مراقبت نکنید. پری ایمپلنتیت، نوعی بیماری لثه است که در آن عفونت به استخوان آسیب می‌رساند. معمولا اگر پری ایمپلنتیت فورا تشخیص داده نشود، می‌تواند باعث لق شدن دندان شما شود.

عدم جوش خوردن استخوان نیز زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان فک شما در نزدیکی ایمپلنت رشد نکند و جای ایمپلنت محکم نشود. این امر بستگی علاوه بر اینکه از پیوند استخوان استفاده کرده‌اید یا نه و یا از چه تکنیکی برای جراحی‌تان استفاده شده ، به کیفیت استخوان شما ربط دارد. هنگامی که ایمپلنت  به خوبی با استخوان فک شما ادغام نشود، معمولاً در مراحل اولیه درمان به شکست منجر خواهد شد.

بهترین متخصص ایمپلنت دندان و بهترین کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

در حالی که پری ایمپلنتیت و استئواینتگراسیون ناموفق دو عامل اصلی هستند، اما دلایل دیگری برای عدم موفقیت فرایند ایمپلنت وجود  دارد که عبارت‌اند از:

  • دیابت
  • بیماری لثه
  • استخوان فک ناکافی
  • محل قرارگیری نامناسب در دهان
  • داروها
  • کاشت ایمپلنت ضعیف
  • شرایط پزشکی زمینه‌ای، از جمله سرطان
  • سیگار کشیدن
  • دندان قروچه
  • خون‌رسانی ضعیف به ناحیه ایمپلنت
  • واکنش‌های آلرژیک
  • آسیب به عصب
  • عفونت‌های موجود در دهان
  • حرکت ایمپلنت در طول ریکاوری
  • عدم ارائه زمان کافی برای ادغام ایمپلنت
  • مشکلات سلامتی بیمار
  • عفونت‌های باکتریایی
  • فشار شدید روی ایمپلنت
  • دندان قروچه 
  • کمبود استخوان
  • کمبود بافت لثه
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • پرتو درمانی سر و گردن
  • گیر کردن بیش از حد غذا بین ایمپلنت‌ها

عدم موفقیِ زودهنگام ایمپلنت‌های دندانی، ۳ تا ۴ ماه پس از جراحی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از برخی مشکلات احتمالی، دندانپزشک شما باید پروتکل‌های مناسبی را  در حین جراحی رعایت کند، از جمله ضدعفونی کامل، جلوگیری از گرم شدن بیش از حد استخوان، تکنیک فلپ و کاشت ایمپلنت‌ها در جایی که استخوان کافی وجود دارد. حتی در صورت انجام تمام مراحل توسط یک جراح دهان حرفه‌ای، باز هم این احتمال وجود دارد که ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش نخورد.

انتخاب یک دندانپزشک ماهر و با تجربه می‌تواند برخی از عوامل موثر بر عدم موفقیت ایمپلنت دندان را از بین ببرد.

علائم شکست ایمپلنت دندان

شکست ایمپلنت دندانی زود هنگام یا دیر هنگام با علائمی همراه است. موارد زیر می‌توانند نشان دهنده وجود یک عارضه باشند:

  • مشکلات جویدن
  • التهاب لثه
  • عقب نشینی لثه
  • تحریک و تورم در محل ایمپلنت
  • جابجایی یا لق شدن ایمپلنت یا دندان جایگزین شده
  • درد یا ناراحتی شدید
آیا در بارداری می توان ایمپلنت کرد؟

ایمپلنت دندان در بارداری

انجام ایمپلنت دندان، پس از سه ماهه اول بارداری مشکلی ندارد. اما اگر نیازی فوری به کاشت ایمپلنت ندارید، بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید. زیرا ایمپلنت می‌تواند برخی خطرات احتمالی برای شما داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. اشعه ایکس: بخشی از پروسه نصب ایمپلنت دندان شامل گرفتن عکس‌های اشعه ایکس از دهان شما برای ارزیابی تراکم استخوان، موقعیت دندان‌ها و سایر اطلاعات مهم می‌شود. قرارگرفتن جنین در معرض حتی مقدار کمی از اشعه ایکس خطرناک است.
  2. بی حسی و بیهوشی: استفاده از بی حسی موضعی در دوران بارداری بدون خطر است، اما بیهوشی عمومی ممکن است خطرناک باشد. قرار دادن ریشه ایمپلنت در استخوان فک، نیاز به جراحی دارد. این کار را با بی حسی موضعی می‌توان انجام داد، اما برخی از دندانپزشکان بیهوشی عمومی را توصیه می‌کنند، به خصوص اگر بیمار استرس زیادی داشته باشد.

اگر ایمپلنت دندان، شما را عصبی یا مضطرب می‌کند، بهتر است آن را تا زمانی که باردار نیستید به تعویق بیندازید. استرس بی‌مورد در دوران بارداری، ارزش این ریسک را ندارد. استرس زیاد می‌تواند باعث فشار خون بالا در دوران بارداری شود که در نهایت منجر به تاثیر منفی بر جنین می‌شود.

اگر دندانی دارید که به شدت پوسیده و همراه با درد است، ممکن است نیاز به کشیدن آن داشته باشید. اگر این دندان عقب است و زیاد قابل مشاهده نیست، می‌توانید تا زمان به دنیا آوردن نوزاد خود منتظر بمانید. اما اگر دندان جلویی است، ممکن است بخواهید بلافاصله آن را با ایمپلنت تعویض کنید. از سه ماهه دوم به بعد، ایمپلنت دندان با بی حسی موضعی برای شما بی‌خطر است.

آیا افراد دیابتی می توانند ایمپلنت کنند؟

ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی

ایمپلنت‌ برای بیماران دیابتی مزایای بسیاری دارد. به‌عنوان مثال التهاب، سوزش و عفونت‌هایی که بیشتر در دندان مصنوعی یا دندان‌های طبیعی بیمار شایع است را از بین می‌برد. اما با این حال، افراد دیابتی برای افزایش احتمال موفقیت فرآیند ایمپلنت، نیاز به مراقبت‌های ویژه قبل و بعد از کاشت دارند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند ایمپلنت‌های دندانی برای افراد مبتلا به دیابت کنترل شده بی‌خطر است.

اینفوگرافیک روش های کاشت ایمپلنت برای دیابتی ها

اهمیت ایمپلنت و پر کردن جای خالی دندان

برخی تصور می‌کنند پر کردن جای خالی دندان از دست رفته چندان مسئله مهمی نیست! آن‌ها از خطرات و مضرات وجود جای خالی دندان خبر ندارند و شاید بعضی افراد نیز بودجه کافی برای انجام کاشت دندان را ندارند.

اگر امکان انجام ایمپلنت را ندارید، می‌توانید از روش‌های ارزان‌تر مانند ساخت دندان‌های مصنوعی استفاده کنید. این روش‌ها بهتر از خالی ماندن جای آن و مواجه شدن با عوارض و خطراتی است که در پی عدم انجام آن به وجود می آید.

البته در کلینیک سریتا امکان پرداخت قسطی برای تمام خدمات وجود دارد. بنابراین می‌توانید برای حفظ سلامتی دندان‌های خود بدون نگرانی از خدمات ایمپلنت با کیفیت استفاده کنید.

عوارض خالی ماندن جای دندان

واقعیت این است که وجود یک خلا و فضای خالی بین دندان‌ها مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. از جمله مضرات و خطرات خالی ماندن جای دندان و عدم ترمیم و پر کردن آن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تغییر مکان دندان‌ها: وقتی بین دندان‌ها فضای خالی ایجاد شود، فشار بین دندان‌ها و لثه از بین می‌رود و امکان دارد به مرور زمان دندان‌ها و لثه به سمت پر کردن جای خالی دندان حرکت کنند.

2- ایجاد بی نظمی در دندان و تغییر حالت صورت: حرکت دندان‌ها و تغییر لثه می‌تواند طرح لبخند شما و حتی حالت صورت را در بدترین حالت، تغییر دهد.

3- مشکلات غذا خوردن و تکلم: با وجود جای خالی دندان، غذا خوردن و جویدن دچار مشکل می‌شود و حتی می‌تواند تکلم را تحت تاثیر قرار دهد.

4- عفونت جای خالی دندان: در صورتی که بعد از خالی شدن دندان جای آن به درستی پر نشود، باقی‌مانده غذا در آنجا جمع می‌شود و به مرور زمان می‌تواند به دندان‌های کناری آسیب بزند و و باعث بوی بد در دهان شود.

با توجه به موارد فوق، پیشنهاد می‌کنیم حتما جهت جایگزینی دندان‌های از دست رفته اقدام کنید. البته دقت داشته باشید جای خالی دندان عقل، مشکلات دیگر دندان‌ها را ندارد، چرا که فاصله بین دندان‌ها را به هم نمی‌زند. جای خالی دندان حتی برای کسانی که می‌خواهند ارتودنسی انجام دهند نیز معضل بزرگی است، هر چند با روش ارتودنسی می‌توانید این فضا را پر کنید، ولی در صورتی که زمان زیادی از خالی بودن جای دندان گذشته و فضای کوچکی بین دندان‌ها وجود داشته باشد در غیر این صورت مناسب‌ترین روش، ایمپلنت دندان است.

روش های جایگزینی دندان: ایمپلنت-دندان مصنوعی-بریج دندان

ایمپلنت دندان برای کودکان و دندان شیری

بله، ایمپلنت دندان برای کودکان و دندان‌های شیری ممکن است، اما در موارد خاص و تنها برای کودکانی که تکمیل رشد دندان‌های شان هنوز نشده است و دندان‌های آن‌ها به دلایلی از دست رفته است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که یک دندان شیری با مشکل مواجه می‌شود و نیاز به جایگزینی دندان وجود دارد، معمولاً از یک پروتز دندان شیری استفاده می‌شود تا دندان جایگزین شود. اما در مواردی که بیماری‌هایی مانند هایپوپلازی دندان (ناکافی بودن حجم و اندازه دندان) یا تروما (صدمه دیدن دندان) باعث از دست رفتن دندان شیری می‌شوند و دندان بالایی جایگزینی موجود نیست، ایمپلنت دندان می‌تواند به عنوان روشی جایگزین برای جایگزینی دندان شیری استفاده شود.

اما بهتر است تا زمان تکمیل رشد استخوان فک و صورت، صبر کرد. زیرا به مرور و با رشد کودک سایر دندان‌ها حرکت می‌کنند اما ایمپلنت دندان ثابت باقی می‌ماند و ممکن است باعث ایجاد مشکل در فرد شود.

ایمپلنت بهتر است یا بریج؟

گاهی برای بیمار این سوال پیش می‌آید که ایمپلنت بهتر است یا بریج؟ کدام یک درمان بهتری هستند. واقعیت این است که برای هر بیمار با توجه به شرایط و سلامت سایر دندان‌ها بهترین روش فرق می‌کند.

  • طول درمان:درمان ایمپلنت دندان نسبت به بریج پیچیدگی بیشتری دارد و پیاده سازی آن حداقل ۶ ماه زمان می‌برد. این در حالی است که بریج دندان برای یک واحد نهایت ۳ یا ۴ جلسه زمان می‌برد.
  • هزینه:قیمت ایمپلنت دندان در مقایسه با بریج بیشتر است. البته برآورد هزینه به عوامل مختلفی چون تعداد دندان‌ها، نوع برند، روش درمان و … بستگی دارد.
  • طول عمر:هر دو طول عمر بالایی دارند. اگر هر دو درمان را در شرایط مراقبتی صحیح و یکسان در نظر بگیریم، مدت ماندگاری برای ایمپلنت تا ۲۰ سال و حتی مادام العمر و برای بریج‌ها تا ۱۵ است.
  • شرایط بیمار:در شرایطی که تعداد دندان‌های از دست رفته زیاد باشد درمان بریج جوابگو نخواهد بود. ایمپلنت هم به تنهایی ممکن است قابل انجام نباشد. در نتیجه به دلیل هزینه بر بودن و میزان تراکم استخوانی بیمار، ترکیب این دو درمان بهترین گزینه خواهد بود. در شرایطی هم که یک یا تعداد محدودی دندان از دست رفته باشد، بریج بهترین گزینه است.
عکس قبل از ایمپلنت کل دندان ها
قبل از ایمپلنت کل دندان‌ها (آقای دوراج)
عکس بعد از ایمپلنت کامل دندان ها
بعد از ایمپلنت کل دندان‌ها (آقای دوراج)
رضایت از ایمپلنت فک بالا و پایین در کلینیک سریتا
رضایت از ایمپلنت کل دندان‌ها در کلینیک سریتا
مشاوره رایگان ایمپلنت دندان

پرداخت اقساط + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

مقایسه ایمپلنت با دندان مصنوعی

هر دو جایگزین دندان‌های از دست رفته، دندان مصنوعی و ایمپلنت، مزایا و معایبی دارند. برای نصب ایمپلنت، تراکم استخوان کافی در فک لازم است و فرایند نصب ایمپلنت ممکن است چند ماه طول بکشد. اما در صورتی که فرد استخوان کافی در فک نداشته باشد، می‌توان از دندان مصنوعی استفاده کرد. دندان‌های مصنوعی به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و به راحتی در دهان بیمار قرار می‌گیرند. از نظر قیمت، هزینه ایمپلنت بیشتر از دندان مصنوعی است.

نصب ایمپلنت نیاز به چند مرحله دارد و فرایند بلندی است. با این حال، ایمپلنت‌ها به صورت دائمی بوده و شبیه دندان‌های طبیعی هستند. دندان‌های مصنوعی هم با استفاده از چسبی به لثه‌ها متصل می‌شوند و به شکلی طبیعی در دهان قرار می‌گیرند. همچنین، برای استفاده از دندان‌های مصنوعی، نیاز به استخوان در فک نیست و این جایگزین برای افرادی که استخوان کافی ندارند مناسب است.

ایمپلنت کل دندان‌ها

ایمپلنت فول موس یا کل دهان، به روشی گفته می‌شود که در آن تمام دندان‌های فک بالا یا فک پایین یا هر دو، کشیده می‌شود و تعداد مشخصی پایه ایمپلنت کاشته می‌شود، و بعد ثابت شدن پایه ها یک دست کامل دندان مصنوعی روی این پایه های ایمپلنت قرار داده می‌شود.

ایمپلنت فول موس به نسبت کاشت تک به تک دندان ها بسیار به صرفه تر و سریعتر است:

  • تعداد پایه ایملپنت کمتری مصرف می‌شود.
  • مدت زمان انتظار برای قرار گیری و ثابت شدن پایه‌های ایمپلنت کمتر است.
  • تعداد زیادی از دندان‌ها به صورت همزمان نصب و آماده استفاده می‌شود.
اوردنچر چیست؟

اوردنچر

اوردنچر همان ایمپلنت کل دندان‌هاست، انواع اورنچر عبارتند از:

  • اوردنچر میله‌ای
  • اوردنچر توپی
  • اوردنچر پارسیل

اوردنچر ها به 3 صورت: الف) بر پایه ایمپلنت، ب) بر پایه ایملپنت و لثه و ج) بر پایه لثه، می توانند نصب گردند که مورد الف از همه بهتر است.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

در مقایسه بین دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت و دندان مصنوعی متحرک، بر اساس نظر افراد استفاده کننده از این دو روش، دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت از نظر کارایی و زیبایی و عملکرد بسیار شبیه دندان‌های طبیعی عمل کرده‌اند و رضایت بیشتری را جلب کرده‌اند. بنابراین پزشکان در وحله اول و با توجه به شرایط بیمار این روش را برای کسانی که می‌خواهند دندان‌های فک پایین یا بالا رو به صورت کامل کاشت کنند پیشنهاد می‌دهند. در شرایطی که دهان بیمار حمایت استخوانی کافی در فک را دارا نباشد این روش پیشنهاد نمی‌شود و از روش‌های متحرک استفاده می‌شود.

محاسبه تعداد ایمپلنت لازم برای انواع کاشت دندان

ایمپلنت دندان به روش‌های مختلف و در تعداد مختلف انجام می‌شود و از این رو باعث شده تا برای بیماران و مراجعین همیشه سوال باشد که چه تعداد ایمپلنت مورد نیاز است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا کسانی که یک فک کامل مثلا فک بالا یا پایین هر دو را به صورت کامل می‌خواهند ایمپلنت کنند معمولا به تعداد 8 ایمپلنت برای فک بالا و 6 ایمپلنت برای فک پایین نیاز دارند تا به عنوان پایه عمل کرده و دندان مصنوعی ثابت روی آن نصب شود.

روش دیگر ایمپلنت دندان به نام all on 4 هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این روش دندان مصنوعی فک بالا یا پایین تنها روی 4 پایه ایمپلنت تثبیت شده و قرار می‌گیرد.

برای مراجعینی که فقط یک، دو یا 3 دندان کنار هم را می‌خواهند ایمپلنت کنند، روش‌های دیگر کاشت ایمپلنت دندان مانند: دو دندان با یک ایمپلنت و یا 3 دندان با یک ایمپلنت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت فراهم بودن شرایط هر 2 یا 3 دندان روی یک پایه ایمپلنت نصب می‌شوند.

مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در تعداد ایمپلنت عبارتند از:

  • ناحیه کاشت دندان
  • تعداد دندان
  • کیفیت بافت استخوان فک

شل شدن ایمپلنت دندان (لق شدن ایمپلنت دندان)

همانطور که در اول صفحه گفته شد اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت شامل 3 بخش می‌باشند. شل شدن تاج ایمپلنت و اباتمنت معمولا راه حلی ساده دارد، تاج ایمپلنت را دوباره چسب می‌کنند یا در صورت شکستگی طراحی و ساخته شده و دوباره نصب می‌شود، در مورد اباتمنت، معمولا با بیچ کردن دوباره آن به پایه ایمپلنت مشکل رفع می‌شود اما شل شدن پایه ایمپلنت از مهم‌ترین مواردی است که بیمار باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

دلایل زیادی برای شل شدن پایه ایمپلنت وجود دارد و متناسب با هر کدام روشی برای حل آن نیست هست. اما در بدترین شرایط ممکن است به دلیل عفونت و یا عدم جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت، ایمپلنت شکست خورده باشد و بیمار نیاز به پیوند استخوان و نصب مجدد ایمپلنت پیدا کند.

از جمله علائم شل شدن پایه ایمپلنت:

  • حرکت دندان ایمپلنت از پایه
  • احساس درد
  • تغییر در رنگ و ظاهر لثه
  • خونریزی

در این شرایط حتما باید به پزشک متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کرده و ویزیت شوید و هرچه سریع‌تر درمان را آغاز کنید. (کلینیک سریتا با کادر متخصص ایمپلنت آماده خدمت‌گذاری به همه هوطنان عزیز می‌باشد.)

ننحوه صحیح مسواک زدن و نگهداری از ایمپلنت دندان و مسواک و خمیر دندان مناسب

خمیر دندان و مسواک مناسب ایمپلنت دندان

دندان طبیعی برای تمیز شدن نیاز به مقداری ماده ساینده دارد، که خمیر دندان‌های معمولی برای تمیزی دندان‌های طبیعی حاوی مقداری مواد ساینده و مواد شست و شو دهنده هستند. اما دندان‌های مصنوعی، روکش دندان، روکش ایمپلنت از این حالت مستثنی هستند.

برای تمیز کردن روکش ایمپلنت و یا تاج ایمپلنت بهتر از است از خمیر دندان حاوی مواد ساینده استفاده نشود، این خمیر نوع خمیر دندان‌ها نه تنها باعث تمیزی روکش و تاج ایمپلنت نمی‌شوند بلکه با ایجاد شیار در سطح ایمپلنت در مرور زمان باعث لکه شدن و تغییر رنگ در آن‌ها می شوند.

بهترین خمیر دندان برای ایمپلنت را بهتر است از دکتر خود بخواهید تا به شما معرفی کند. اما اگر می‌خواهید خودتان اقدام به خرید کنید از خمیر دندان‌های حاوی مواد سفید کننده دوری کنید و خمیر دندان‌های ژله‌ای بدون مواد سفید کننده تهیه کنید.

با توجه به توضیحات داده شده، حتما متوجه شده‌اید که مسواک‌ها هم ممکن است روی ایمپلنت شما خش بیاندازند، برای جلوگیری از این کار پیشنهاد می‌شود که از مسواک‌های مخصوص ایمپلنت استفاده کنید که البته گران هستند، اما به ایمپلنت شما آسیبی وارد نمی‌کنند و با زاویه خاصی که دارند می‌توانند تمام بخش‌های ایمپلنت شما را تمیز کنند.

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟ و چی نخوریم؟

رعایت صحیح نکات تغذیه‌ای برای افرادی که ایمپلنت کرده‌اند در اوایل دوره درمانی ضروری است.

تا چند ساعت بعد از ایمپلنت: تنها می‌توان مواد غذایی مایع و یا آبکی مصرف کرد، از سیگار به طول کلی باید دوری کنید. غذاهای جویدنی نیز بهتر است تا یک یا دو هفته مصرف نشود.

یک یا دو هفته بعد از ایمپلنت: شما می‌توانید غذاهای نرم و پروتئینی مصرف کنید، اما همچنان سیگار نمی‌توانید بکشید، و غذاهای سفت نیز مصرف نکنید. آدامس، کارامل، میوه‌های اسیدی نیز در این مدت مصرف نشوند.

یک ماه بعد از ایمپلنت: در این زمان دندان‌های شما فرآیند درمان خود را کامل کرده‌اند و می‌توانید از اکثر مواد غذایی استفاده کنید اما بهتر است که غذاهای سفت و سیگار را ترک کنید.

حرف آخر

جراحی ایمپلنت دندان، روشی است که ریشه‌‌های دندان را با پایه‌‌های فلزی و پیچ‌ شکل جایگزین می‌‌کند و جای خالی دندان از دست رفته را با دندان‌های مصنوعی پر می‌نماید که بسیار شبیه به دندان‌های واقعی هستند.  نحوه انجام جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. مزیت اصلی ایمپلنت، پشتیبانی محکم از دندان‌های جدید شماست ، فرآیندی که نیاز به ترمیم استخوان محکم در اطراف ایمپلنت دارد. از آنجایی که این ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد، این روند می‌تواند چندین ماه طول بکشد بنابراین باید صبور باشید.

  • ایمپلنت‌کردن دندان‌ها چقدر طول می‌کشد؟
  • پس از عکس‌برداری و معاینه دندان‌پزشک، درصورتی که لثه نیازی به جراحی نداشته باشد، کاشت پایه ایمپلنت در لثه طی یک جلسه انجام می‌شود. پس از اینکه پایه ایمپلنت در لثه استحکام کافی پیدا کرد (حداقل 3 ماه)، قراردادن تاج دندان نیز در یک جلسه کوتاه انجام می‌شود.
  • بهترین نوع یا برند ایمپلنت کدام است؟
  • بهترین ایمپلنت‌ها ساخت کشور سوئیس هستند که معروف‌ترین برند آن، اشترومن (ITI) است. در ادامه می‌توان از ایمپلنت SPI، ایمپلنت SIC، ایمپلنت بیودنتال (biodental)، ایمپلنت ایده (Ihdeh)، ایمپلنت (TRI) نیز به‌عنوان برندهای معروف نام برد. ایمپلنت‌های سوئیسی به جهت کیفیت و جنس مواد به کار رفته در آن‌ها، نسبت به ایمپلنت‌های کره‌ای گران‌تر هستند.
  • وَرَم بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟
  • مدت زمان ورم ایجادشده، وابسته به شرایط بدن بیمار است که می‌تواند از 3 تا 10 روز زمان ببرد، البته دندان‌پزشک راه‌کارهایی برای کنترل و کاهش ورم نیز ارائه می‌دهد که باعث بهبود سریع‌تر می‌شود؛ مانند استفاده از کمپرس سرد و گرم و یا استفاده از دارو.
  • درد بعد از انجام ایمپلنت، چند روز طول می‌کشد؟
  • درد بعد از ایمپلنت برای هر فرد متفاوت است. افراد زیادی تنها همان شب اول درد دارند اما بعضی افراد ممکن است تا 10 روز همچنان درد احساس کنند. پزشک معالج برای کاهش درد ناشی از ایمپلنت، برای شما دارو و مسکن تجویز می‌کند که در نهایت درد چندانی احساس نمی‌کنید و جای نگرانی نیست.
  • بعد از ایمپلنت دندان، تا چند روز باید آنتی‌بیوتیک مصرف‌کنم؟
  • پس از ایمپلنت دندان برای جلوگیری از التهاب و عفونت، باید به مدت 10 روز، هر 8 ساعت یک‌بار آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.
  • بیشتر بخوانید
  • دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا دندان متحرک؟
  • باتوجه به نظر دندان‌پزشکان موجود، دندان مصنوعی ثابت بهتر است. چرا که دندان مصنوعی متحرک در دراز مدت، باعث تحلیل استخوان فک و لثه می‌شود.
  • علائم پس‌زدن ایمپلنت چیست؟
  • التهاب لثه، خون‌آبه، درد خیلی زیاد یا احساس لق‌بودن ایمپلنت از علائم پس‌زدن ایمپلنت هستند. درصورت داشتن هرکدام از این علائم، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.
  • سخت‌ترین مرحله ایمپلنت دندان، کدام مرحله است؟
  • در شرایط خاصی مانند اینکه بیمار سینوس لیفت‌اپن داشته یا نیازمند پیوند استخوان از فک (راموس) باشد، انجام این مراحل کمی سخت هستند؛ که البته اکثر مراجعه‌کنندگان این شرایط خاص را ندارند.
  • چند روز بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت گذاشت؟
  • نظر پزشکان متخصص این است که 3 ماه از کشیدن دندان طبیعی گذشته باشد، تا بتوان ایملپنت را در جای آن قرار داد.
  • بعد از پیوند استخوان برای ایمپلنت، چه مراقبت‌هایی باید انجام داد؟
  • پس از انجام پیوند استخوان، تحت هیچ شرایطی نباید حداقل تا 3 ماه مشروبات الکی، سیگار، قلیان و مواد مخدر مصرف شود.
  • بیشتر بخوانید
  • هزینه ایمپلنت کامل دندان‌های فک بالا و پایین چقدر است؟
  • با توجه به برند استفاده شده، هزینه ایمپلنت‌کردن کل دندان‌ها بین 100 تا 200 میلیون است.
  • هزینه ایمپلنت یک دندان در سال ۱۴۰1 چقدر است؟
  • با توجه به برند ایمپلنت، هزینه بین 5.5 تا 18 میلیون تومان متغیر است.
  • شرایط پرداخت هزینه ایمپلنت در کلینیک سریتا چگونه است؟
  • کلینیک سریتا شرایط پرداخت اقساطی ویژه‌ای برای ایمپلنت دندان درنظر گرفته است تا مراجعین دغدغه‌ای بابت هزینه‌های ایمپلنت نداشته باشند و سلامت و کیفیت کار را ملاک قرار دهند.
  • هزینه پیوند استخوان قبل از ایمپلنت چقدر است؟
  • هزینه هر واحد پیوند استخوان حدود 5.5 میلیون تومان است. در شرایط خاص که پیوند استخوان، از استخوان فک بیمار (راموس) انجام شود، هزینه با توجه به شرایط متغیر است و با تشخیص دندان‌پزشک برآورد می‌شود.
  • قیمت ایمپلنت کره‌ای چقدر است؟
  • قیمت ایمپلنت کره‌ای برای یک دندان، بسته به برند آن بین 5.5 تا 8.5 میلیون تومان است.
  • بیشتر بخوانید
سوالات عمومی ایمپلنت
  • ایمپلنت‌کردن دندان‌ها چقدر طول می‌کشد؟
  • پس از عکس‌برداری و معاینه دندان‌پزشک، درصورتی که لثه نیازی به جراحی نداشته باشد، کاشت پایه ایمپلنت در لثه طی یک جلسه انجام می‌شود. پس از اینکه پایه ایمپلنت در لثه استحکام کافی پیدا کرد (حداقل 3 ماه)، قراردادن تاج دندان نیز در یک جلسه کوتاه انجام می‌شود.
  • بهترین نوع یا برند ایمپلنت کدام است؟
  • بهترین ایمپلنت‌ها ساخت کشور سوئیس هستند که معروف‌ترین برند آن، اشترومن (ITI) است. در ادامه می‌توان از ایمپلنت SPI، ایمپلنت SIC، ایمپلنت بیودنتال (biodental)، ایمپلنت ایده (Ihdeh)، ایمپلنت (TRI) نیز به‌عنوان برندهای معروف نام برد. ایمپلنت‌های سوئیسی به جهت کیفیت و جنس مواد به کار رفته در آن‌ها، نسبت به ایمپلنت‌های کره‌ای گران‌تر هستند.
  • وَرَم بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟
  • مدت زمان ورم ایجادشده، وابسته به شرایط بدن بیمار است که می‌تواند از 3 تا 10 روز زمان ببرد، البته دندان‌پزشک راه‌کارهایی برای کنترل و کاهش ورم نیز ارائه می‌دهد که باعث بهبود سریع‌تر می‌شود؛ مانند استفاده از کمپرس سرد و گرم و یا استفاده از دارو.
  • درد بعد از انجام ایمپلنت، چند روز طول می‌کشد؟
  • درد بعد از ایمپلنت برای هر فرد متفاوت است. افراد زیادی تنها همان شب اول درد دارند اما بعضی افراد ممکن است تا 10 روز همچنان درد احساس کنند. پزشک معالج برای کاهش درد ناشی از ایمپلنت، برای شما دارو و مسکن تجویز می‌کند که در نهایت درد چندانی احساس نمی‌کنید و جای نگرانی نیست.
  • بعد از ایمپلنت دندان، تا چند روز باید آنتی‌بیوتیک مصرف‌کنم؟
  • پس از ایمپلنت دندان برای جلوگیری از التهاب و عفونت، باید به مدت 10 روز، هر 8 ساعت یک‌بار آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.
سوالات تخصصی ایمپلنت
  • دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا دندان متحرک؟
  • باتوجه به نظر دندان‌پزشکان موجود، دندان مصنوعی ثابت بهتر است. چرا که دندان مصنوعی متحرک در دراز مدت، باعث تحلیل استخوان فک و لثه می‌شود.
  • علائم پس‌زدن ایمپلنت چیست؟
  • التهاب لثه، خون‌آبه، درد خیلی زیاد یا احساس لق‌بودن ایمپلنت از علائم پس‌زدن ایمپلنت هستند. درصورت داشتن هرکدام از این علائم، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.
  • سخت‌ترین مرحله ایمپلنت دندان، کدام مرحله است؟
  • در شرایط خاصی مانند اینکه بیمار سینوس لیفت‌اپن داشته یا نیازمند پیوند استخوان از فک (راموس) باشد، انجام این مراحل کمی سخت هستند؛ که البته اکثر مراجعه‌کنندگان این شرایط خاص را ندارند.
  • چند روز بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت گذاشت؟
  • نظر پزشکان متخصص این است که 3 ماه از کشیدن دندان طبیعی گذشته باشد، تا بتوان ایملپنت را در جای آن قرار داد.
  • بعد از پیوند استخوان برای ایمپلنت، چه مراقبت‌هایی باید انجام داد؟
  • پس از انجام پیوند استخوان، تحت هیچ شرایطی نباید حداقل تا 3 ماه مشروبات الکی، سیگار، قلیان و مواد مخدر مصرف شود.
مقایسه ایمپلنت
  • هزینه ایمپلنت کامل دندان‌های فک بالا و پایین چقدر است؟
  • با توجه به برند استفاده شده، هزینه ایمپلنت‌کردن کل دندان‌ها بین 100 تا 200 میلیون است.
  • هزینه ایمپلنت یک دندان در سال ۱۴۰1 چقدر است؟
  • با توجه به برند ایمپلنت، هزینه بین 5.5 تا 18 میلیون تومان متغیر است.
  • شرایط پرداخت هزینه ایمپلنت در کلینیک سریتا چگونه است؟
  • کلینیک سریتا شرایط پرداخت اقساطی ویژه‌ای برای ایمپلنت دندان درنظر گرفته است تا مراجعین دغدغه‌ای بابت هزینه‌های ایمپلنت نداشته باشند و سلامت و کیفیت کار را ملاک قرار دهند.
  • هزینه پیوند استخوان قبل از ایمپلنت چقدر است؟
  • هزینه هر واحد پیوند استخوان حدود 5.5 میلیون تومان است. در شرایط خاص که پیوند استخوان، از استخوان فک بیمار (راموس) انجام شود، هزینه با توجه به شرایط متغیر است و با تشخیص دندان‌پزشک برآورد می‌شود.
  • قیمت ایمپلنت کره‌ای چقدر است؟
  • قیمت ایمپلنت کره‌ای برای یک دندان، بسته به برند آن بین 5.5 تا 8.5 میلیون تومان است.
[show_headings]

شروع قیمت از

برند ایمپلنت قیمت (تومان)
KEM

ساخت ایران

4.200.000
Snucone

ساخت کره

5.000.000
CIS

ساخت کره

6.300.000
Evidence

ساخت کره

7.250.000
biotem

ساخت کره

7.250.000
Megagen

ساخت کره

9.000.000
SIC

ساخت سوییس

9.500.000
ITI

ساخت سوییس

19.000.000
ITI SLActive

ساخت سوییس

24.000.000

هر سوال، انتقاد یا پیشنهادی دارید، با ما درمیان بگذارید

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید، جواب شما را برایتان پیامک می‌کنیم.

مطمئن باشید اطلاعات شخصی شما نزد کلینیک سریتا محفوظ است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + نه =

50 نظر برای “ ایمپلنت دندان چیست؟


  • matin says:

    عالی بود بابت توضحیات ایمپنلت دندان

  • طاهره رهبری says:

    سلام خسته نباشین من فک بالا نیازبه ایمپلنت داره باوجودبیماری دیابت قادرهستم ایمپلنت انجام بدم

    • مشاورین سریتا says:

      درود بر شما
      شرایط بیماری دیابت باید کاملا بررسی بشه و در طول درمان باید کاملا تحت مراقبت باشید.
      حتما مراجعه حضوری داشته باشید ی سری آزمایش قند خون نیاز هست که انجام بشه و با توجه به نتیجه آزمایش میشه گفت که می تونید ایمپلنت کنید یا خیر.

  • رزیتا غفاری says:

    تو هر فک نهایت چند تا پایه ایمپلنت میشه گذاشت ؟؟

  • حسین says:

    سلام من چند سالی هست که چند تا از دندونهیم خود به خود افتاده برای ایمپلنت چیکار باید بکنم آیا ایمپلنت میتونم انجام بدم آیا با لیزر هم میشه ایمپلنت رو انجام داد کدوم روش و کدوم نوع بهتر است و مادام العمر هست؟ لطفاً قیمت با نوع ایمپلنت رو اعلام بفرمایید ممنون و سپاسگذارم موفق و پیروز باشید

  • حامد حیدرلو says:

    سلام
    من متاسفانه بیشتر دندون هام پوسیده و سیاه شده وبه لثه رسیده و اونهایی هم که هستن رو اسمشون رو نمیشه دندون گذاشت
    و نیاز به ایمپلنت کلی داره
    میخواستم بدونم پایین ترین قیمت ایمپلنت تون چقدر هستش و آیا خدمات اقساطی هم ارائه می‌فرمائید
    ممنون میشم اگه جواب بدین

  • mohadese says:

    سلام من فقط یکی از دندونام کمی عقب تر از دندون های کناریشه. میتونم کامپوزیت کنم یا باید حتما ارتودنسی بشه؟

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز!
      کامپوزیت هم میتوانید انجام دهید اما کامپوزیت تنها جنبه ی زیبایی دارد اما اگر بخواهید به لحاظ ساختاری دندان را درمان کنید باید ارتودنسی انجام دهید. برای مقایسه ی ارتودنسی و کامپوزیت از تمامی جنبه ها میتوانید مقاله «ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟»

  • سینا says:

    سلام دندون های من نیاز به ارتودنسی داره تا مرتب بشه از طرفی ایمپلنت هم باید بکنم ایمپلنت رو باید زودتر انجام بدم یا ارتودنسی؟

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز!
      ارتودنسی دندان ها را جا به جا کرده تا به سمت موقعیت درست هدایت کند بنابراین بهتر است ابتدا ارتودنسی انجام داده تا بایت را تنظیم کند سپس برای ایمپلنت اقدام کنید. ضمن اینکه اگر ایمپلنتولوژیست و ارتودنتیست تشخیص دهند که فضای ایمپلنت ارتباطی با ارتودنسی ندارد می توان هر دو درمان را به صورت همزمان پیش برد.

  • سمانه says:

    سلام پسر من به تازگی ۱۷ ساله شده و یکی از دندوناش (دندون شماره ۸) دچار تحلیل خارجی شده و هم دندانپزشک وهم متخصص ایمپلنت تشخیص دادن که باید ایمپلنت کنه. سوالم اینه برای ایمپلنت زود نیس؟ مشکلی پیش نمیاد؟

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز!
      بهترین زمان برای ایمپنلت زمانی است که رشد استخوان فک به نهایت رسیده و متوقف شود اما از طرفی هم فراهم بودن شرایط استخوان فک هم یکی از فاکتورهای مهم در دریافت ایمپنلت است. بنابراین ممکن است متخصص ایمپنلنت اینگونه تشخیص داده باید زودتر ایمپنلت کند اما در صورت امکان می توان ابتدا تحلیل استخوان را کنترل و درمان کرد سپس از طریق روش های دیگر جایگزینی دندان مانند بریج دندانی، جای دندان را پر کرد تا زمانی که از عدم رشد استخوان فک اطمینان حاصل شود.

  • بهنام says:

    سلام من ۴ تا از دندون های عقب سمت راستم را باید بکشم اگر بزارم همونطور جاش خالی بمونه مشکلی داره یا نه؟

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز!
      دندان های عقبی برای جویدن هستند و فقدان آن ها باعث فشار چند برابری روی دندان های دیگر می شود. افزایش احتمال آسیب به سایر دندان ها، تحلیل استخوان فک و دفرمه شدن صورت به مرور زمان از عوارض جای خالی دندان در دراز مدت است. بهترین کار این است که تا دیر نشده با یکی از روش های جایگزینی دندان، نسبت به پر کردن جای خالی دندان ها اقدام کنید.

  • حسن says:

    سلام وقتتون بخیر
    من در فک بالا دچار تحلیل استخوان هستم و دندانپزشک گفته باید دندان هامو بکشم و دندون مصنوعی بزارم اما من دندون مصنوعی نمی خوام. شما راه حلی دارید؟

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز!
      دندان شما باید بررسی شده و با توجه به سلامت دندان های مجاور، میزان و شدت تحلیل نوع درمان مشخص شود. اما پیوند بلوک استخوانی (یکی از روش های پیوند استخوان) در صورتیکه تحلیل استخوان شدید باشد میتواند فضا را برای دریافت ایمپلنت آماده کند.

  • سارا الماسی says:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم‌بپرسم شما ایمپلنت تمام زیرکونیا انجام می دید منظورم کل ایمپلنت هست چون از برخی جاها پرسیدم فقط روکش زیرکونیا دارند

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز
      بهترین و ایده آل ترین حالت برای ایمپلنت این است که پایه ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم و روکش ها سرامیکی باشند. مگر اینکه فرد به فلز تیتانیوم آلرژی داشته باشد که در این صورت از متریال دیگه ای استفاده میشه

  • ahmad says:

    سلام من سیگاری هستم و ۳ تا از دندونامو کشیدم و می خوام ایمپلنت کنم. من نمی خوام کلا ترک کنم فقط می خوام بدونم چه مدت بعد از ایمپلنت بهتره سیگار نکشم؟

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز!
      همواره توصیه این است که برای ماندگاری هرچه بیشتر درمان سیگار یا مصرف هر نوع دخانیات را کاملا متوقف کنید اما در غیر این صورت هم حداقل ۴ تا ۶ ماه پس از ایمپلنت بهتر است مصرف دخانیات را متوقف کنید چون رگ های خونی را منقبض و خونرسانی به ناحیه ایمپلنت را ضعیف می کند و در نتیجه ممکن است روند درمان ایمپلنت کند یا حتی در مواردی با شکست مواجه شود.

  • مهتاب says:

    سلام من حدودا ۴ هفته ی پیش یکی از دندون های فک بالام رو ایمپلنت کردم اما هنوز گونه ی متورمه. این روند طبیعیه؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      تا چند روز پس از جراحی ایمپلت متورم شدن نواحی صورت طبیعی است اما ۴ هفته تقریبا طولانی است و بهتر است به متخصص ایمپلنت مربوطه مراجعه تا ناحیه ایمپلنت بررسی شود.

  • مهری اخوان says:

    سلام من یک خانم ۶۰ ساله هستم و حدود ۲۰ ساله که در فک بالا بریج دندانی دارم به این صورت که سه دندون انتهایی رو پوشانده حالا دندانپزشکم اصرار داره که ایمپلنت کنم؟ یعنی ایمپلنت از بریج بهتره؟

    • مشاور سریتا says:

      سلام دوست عزیز!
      با توجه به آنکه این مدت طولانی از بریج دندانی شما می گذرد، استخوان این ناحیه ممکن است در آینده دچار تحلیل شود حتی در همین لحظه تا حدودی تحلیل صورت گرفته بنابراین پیشنهاد می شود برای جلوگیری از این عارضه می توانید از ایمپلنت استفاده کنید ضمنا پشنهاد می کنم مقاله « ایمپلنت بهتر است یا بریج » را مطالعه کنید.

  • مهناز says:

    سلام من خانمی ۵۵ ساله هستم و در فک بالا از پروتز استفاده می کنم، میتونم ایمپلنت کنم؟ ایمپلنت از پروتز بهتره؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      به لحاظ سنی برای ایمپلنت مانعی وجود ندارد. البته که شرایط دهان و دندان های شما باید توسط متخصص ایمپلنت مورد بررسی قرار گیرد. در مورد اینکه ایمپلنت بهتر است یا پروتز باید گفت که در صورتی که امکان ایمپلنت وجود داشته باشد، ایمپلنت بهتر است چون استخوان فک و بافت لثه درصورت فقدان دندان به مرور زمان دچار تحلیل می شوند. برای جلوگیری از این عارضه بهتر است ایمپنلت کنید.

  • مهدی says:

    سلام پدر من ۶۵ ساله هستن و مدت زیادی تقریبا ۷ سالیه که از دندون مصنوعی استفاده میکنه ایا میتونه ایمپلنت کنه؟؟؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      به طور معمول همه افرادی که دندان های خود را برای مدت طولانی از دست داده اند هم می توانند ایمپلنت کنند و فاکتور سن و مدت زمان بی دندانی برای کاشت ایمپنلت چندان تعیین کننده نیستند.

  • لیلی says:

    با سلام!
    من به تازگی ۶ تا ایمپلنت کاشتم که دندانپزشک گفت چند روزی برای اینکه روکش موقت بزاره زمان میبره.من چطور می تونم بدون دندان و روکش روی ایمپلنت غذا بخورم؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      حتی اگر روکش موقت هم دارید بهتر است برای جویدن از دندان ایمپلنت شده استفاده نکنید چون بافت لثه نیاز به زمان دارد تا با ایمپلنت ادغام شده و بهبود یابد. توصیه این است در این دوره از رژیم غذایی نرم استفاده کنید.

  • آذر قربانی says:

    سلام من شنیدم ایمپلنت باعث عفونت سینوس ها می شه درسته؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      اگر ناحیه ی بی دندانی بیمار در فک بالا و مبتلا به بیماری های پریودنتال ( تحلیل لثه و …) باشد که باعث می شود تراکم کافی از استخوان فک برای کاشت ایمپلنت معمولی در دسترس نباشد در این صورت دندانپزشک از ایمپلنت زیگوماتیک استفاده می کند. این نوع ایمپلنت ها تا نزدیکی استخوان زیر گونه فرو میروند و ممکن است سینوس ها را تحریک کند که البته انتخاب یک ایمپلنتولوژیست متبحر و باتجربه می تواند تحریکات را کنترل کند. مقاله «ایمپلنت زیگوماتیک » را حتما بخوانید.

  • قائدی says:

    سلام من ۳ هفته پیش کاشت ایمپنلت رو انجام دادم ولی امروز پیچ پوشش ایمپلنت جداشد و افتاد. من در سفر هستم و فعلا نمیتونم به دندانپزشکی مراجعه کنم. من باید چکار کنم ؟ ایا خطرناکه ؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      قطعه جداشده را حتما نگه دارید و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید و در طول مدتی که امکان مراجعه ندارید سعی کنید فضا را تمیز نگه دارید. بهتر است روزانه حداقل دوبار با محلول آب و نمک گرم به مدت ۳۰ ثانیه فضا را از هر گونه باکتری پاک کنید.

  • amir ebrahmi says:

    سلام من تعدادی زیادی از دندونامو از دست دادم و اون تعداد کمی هم که دارم خیلی سالم نیستن. من چند تا از دندونامو میتونم ایمپلنت کنم؟ میشه جواب بدید؟؟؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      ابتدا باید دندان های موجود بررسی و در صورت امکان درمان شوند. از آنجایی که ایمپلنت کل دندان ها روش چتدان معقولی نیست و با توجه به تعداد دندان های موجود استراتژی های خاص پیاده سازی می شود. ما در مقاله ی « ایمپلنت کل دهان » به طور مفصل در این باره صحبت کرده ایم.

  • لیلا says:

    سلام من باید دو تا از دندونامو بکشم. یکیشون دندون جلوییم هست و یکیشم که عفونت داره نیازه که پیوند استخوان بشه. چقدر بعد از کشیدن دندونام میتونم ایمپلنت کنم؟؟؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      دندانی که پیوند استخوان می شود به ۴ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد تا سطح استخوان بهبود کامل یافته و برای کاشت ایمپلنت مساعد شود. درمورد دندان جلویی هم در صورت مساعد بودن تراکم استخوانی و دیگر شرایط لازم، ایمپلنت فوری انجام دهید. برای اطلاع بیشتر به مقاله « ایمپلنت فوری دندان » مراجعه کنید.

  • hosein says:

    سلام من ۵ سال پیش ایمپلنت انجام دادم و الان شکسته. من باید چیکار کنم؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      ایمپلنت شما حتما باید توسط متخصص ایمپلنت بررسی شود تا مشخص شود کدام قسمت از ایمپلنت دچار شکستگی شده است. اگر فقط تاج دندان شکسته باشد که تنها همین قسمت تعویض می شود و اگر خود ایمپلنت هم شکسته باشد باید ایمپلنت را خارج و مجددا کاشت شود.

  • علیخانی says:

    سلام! من ۳۰ سالمه و ۱۰ سال پیش ایمپلنت انجام دادم. چند وقتی است که لثه اطراف ایمپلنت به سمت عقب رفته و ایمپلنت نمایان شده. من الان باید چیکار کنم؟ باید ایمپلنت رو بردارم؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      عارضه تحلیل لثه قابل درمان است اما ممکن است درمان طولانی شود. ایمپلنت شما برداشته شده و پیوند استخوان انجام می شود. پیوند استخوان بخش تحلیل رفته از لثه را جبران میکند. ۴ تا ۶ ماه زمان لازم است که در این مدت یک تاج مریلند برای شما نصب می شود برای راحتی و زیبایی لبخند شما. بعد از گذشت این زمان که بهودی حاصل شود، ناحیه مورد نظر آماده برای کاشت مجدد ایمپلنت است. پیشنهاد میکنم برای اطلاع بیشتر حتما مقاله « پیوند استخوان » را بخوانید.

  • علی امینی says:

    من ۴۵ سالمه که یکی از دندونام افتاده و لثه هم تحلیل رفته، امکان ایمپلنت وجود دارد؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      سلامت دندان و بافت لثه بهتر است که توسط متخصص بررسی شود و در صورت امکان برای انجام ایمپلنت از طریق پیوند استخوان می توان بافت لثه را تقویت و برای ایمپلنت آماده کرد.

  • سحر says:

    سلام مادر من ۵۸ ساله هستن و ۵ سالی هست که تعدادی که دندوناشونو از دست دادن. هنوزم می تونن ایمپلنت کنن؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      بله امکان ایمپلنت در این زمان هم وجود دارد اما توصیه این است که در اولین فرصت نسبت به انجام ایمپلنت اقدام کنید. چونکه هر چه زمان بیشتری از فقدان دندان بگذرد، میزان تحلیل استخوان فک و لثه بیشتر می شود. ضمن اینکه ایمپلنت کمک میکند مشکلاتی در جویدن یا گاز زدن نداشته باشید.

  • مریم says:

    سلام!
    من یکی از دندون های جلوم ک قبلا عصب کشی کردم دوباره خراب شده و هم ریشه و هم روکش از بین رفته، باید ایمپلنت کنم؟ خیلی درد داره؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      میزان آسیب دیدگی دندان شما باید توسط متخصص ایمپلنت بررسی شود و در صورتی که ریشه و تاج دندان قابل ترمیم نباشند، بله باید ایمپلنت کنید. میزان احساس درد در ناحیه دندان های قدامی هم تفاوت چندانی با دیگر دندان ها ندارد ضمن اینکه درد ناشی از ایمپنلت طبیعی و قابل کنترل است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مقاله « ایمپلنت دندان جلو » را بررسی کنید.

  • محمد says:

    سلام من ۶۰ سالمه و تعداد زیادی از دندونام ریخته و فقط سه یا چهارتا دندون توی هر فکم دارم ایا میشه ایمپلنت کنم؟

    • admin says:

      سلام دوست عزیز!
      ایمپلنت دندان در سن ۶۰ سالگی و یا بیشتر مانعی ندارد. یکی از مهم ترین شرایط لازم برای انجام ایمپلنت این است که استخوان فک شما تراکم و استحکام لازم را دارا باشد. در این صورت بله می توانید ایمپلنت را انجام دهید.

مشاوره رایگان از متخصصان سریتا

برای مشاوره رایگان، شماره تلفن خود را وارد کنید تا 24 ساعت آینده، با شما تماس می‌گیریم.