حتما می‌دانید که خدمات دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار نمی‌گیرند. از طرفی هزینه نسبتا زیادی را نیز برای کاشت دندان پرداخت می‌کنید. بنابراین باید نسبت به عوامل مخرب ایمپلنت‌های جدید حساس باشید. مصرف سیگار یکی از مواردی است که تاثیر منفی زیادی روی ایمپلنت‌ها دارد. دامنه آثار منفی دخانیات به بعد از کاشت دندان ختم نمی‌شود. بلکه حتی از مدتی قبل از ایمپلنت نیز باید نسبت به ترک سیگار و قلیان اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با تاثیر سیگار بر ایمپلنت آشنا کنیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تاثیر سیگار روی ایمپلنت

مصرف سیگار چه تاثیری بر ایمپلنت دارد؟ 

تاثیر سیگار بر ایمپلنت را باید در دو بخش جداگانه بررسی کرد. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حتما پیش از کاشت دندان مصنوعی مصرف دخانیات را ترک کنید. حداقل یک هفته باید بین دوره قطع مصرف دخانیات تا ایمپلنت دندان فاصله باشد. به طور کلی احتمال موفقیت ایمپلنت لثه در افراد بیش از ۹۸ درصد است. تجربه نشان داده است که مصرف دخانیات احتمال موفقیت این فرآیند را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. 

آسیب دیدن لثه و تضعیف استخوان فک 

تاثیر قلیان بر ایمپلنت نیز مشابه سیگار است. وجه مشترک سیگار و قلیان را باید در وجود نیکوتین در هر دوی آن‌ها جستجو کرد. نیکوتین قابلیت نفوذپذیری بالایی در لثه و استخوان فک دارد. به همین دلیل مصرف طولانی مدت دخانیات زمینه را برای آسیب دیدن لثه و تضعیف استخوان فک فراهم می‌کند. این پدیده تحت عنوان بیماری پریودنتیت شناخته می‌شود. 

همان طور که می‌دانید در فرآیند ایمپلنت، دندان مصنوعی با استفاده از فیکسچر درون استخوان فک کاشته می‌شود. برای دسترسی به استخوان فک لازم است که برشی در ناحیه لثه ایجاد شود. موفقیت ایمپلنت دندان در گرو فرآیندی است که تحت عنوان استئواینتگراسیون شناخته می‌شود. به زبان ساده منظور ترکیب شدن استخوان فک با ایمپلنت و تثبیت جایگاه آن در دهان است. ضعیف شدن استخوان فک و آسیب دیدن لثه، باعث می‌شود که این فرآیند به‌خوبی شکل نگیرد. در نتیجه احتمال شکستن ایمپلنت به مراتب افزایش پیدا می‌کند. 

مصرف سیگار چه تاثیری بر ایمپلنت دارد؟ 

افزایش احتمال بروز عفونت‌های دهانی 

تاثیر سیگار بر ایمپلنت را می‌توان در افزایش احتمال بروز عفونت‌های دهانی نیز جستجو کرد. در محل برش‌هایی که برای کاشت دندان ایجاد می‌شوند، زخم‌هایی به وجود می‌آیند. نیکوتین موجود در دخانیات، جریان خون در لثه‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. به این ترتیب دوره بهبود زخم‌ها طولانی‌تر می‌شود. این موضوعی است که احتمال بروز عفونت‌های دهانی را به مراتب افزایش می‌دهد. 

تاثیر قلیان بر ایمپلنت به عنوان یک عامل مخرب دائمی شناخته می‌شود. البته تجربه نشان داده است که هفته‌های ابتدایی بعد از کاشت دندان خیلی حساس‌تر هستند. چراکه این زمان به جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک اختصاص می‌یابد. در نتیجه باید در حداقلی‌ترین حالت چند هفته قبل و بعد از ایمپلنت دندان مصرف دخانیات را کاملا متوقف کنید. 

مصرف الکل بعد از ایمپلنت 

علاوه بر تاثیر سیگار بر ایمپلنت باید به آثار مخرب مصرف الکل نیز اشاره کنیم. جالب است بدانید که آثار منفی سیگار و الکل روی ایمپلنت تقریبا مشابه یکدیگر هستند. با مصرف الکل احتمال شکستن دندان‌های مصنوعی افزایش می‌یابد. به علاوه اینکه بهبود زخم‌ها خیلی طول می‌کشد و احتمال بروز عفونت بالا می‌رود. الکل دشمن مواد معدنی دهان و دندان به حساب می‌آید و این موضوع باعث تضعیف استخوان فک می‌شود. به طور کلی اگر نمی‌توانید الکل را برای همیش کنار بگذارید، حداقل در یک بازه زمانی یک ماهه قبل و بعد از ایمپلنت، مصرف آن را متوقف کنید. 

تاثیر سیگار روی ایمپلنت دندان

نگاهی به آثار مخرب دخانیات بر بهداشت دهان و دندان 

تا اینجا به بررسی تاثیر سیگار بر ایمپلنت پرداختیم؛ اما لازم است که توجه شما را به چند نکته مهم دیگر نیز جلب کنیم. باید دقت داشته باشید که دامنه تاثیر منفی دخانیات صرفا به دندان‌های مصنوعی محدودی نمی‌شود. بلکه سیگار و قلیان تهدیدی برای سلامت دهان و دندان شما به شمار می‌روند. بوی بدن دهان ساده‌ترین نتیجه منفی مصرف دخانیات است. موضوعی که باعث رنجش خاطر اطرافیان می‌شود. 

البته داستان ممکن است به جاهای خطرناکی نیز بکشد. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که مصرف سیگار، احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. محرک‌های شیمیایی موجود در دخانیات و خشکی دهان در اثر مصرف سیگار و قلیان عوامل اصلی زمینه‌ساز این بیماری به حساب می‌آیند. نیکوتین موجود در دخانیات باعث کوچک شدن رگ‌های خونی در لثه می‌شود. به همین دلیل کیفیت جریان خون در لثه افت پیدا می‌کند. موضوعی که احتمال بروز عفونت‌ها را به مراتب افزایش می‌دهد. 

موضوع دیگری که شاید کمتر درباره آن شنیده باشید، سرطان دهان است. هرچند در بین انواع سرطان چندان رایج نیست؛ اما نباید فراموش کنید که می‌تواند آثار مخرب زیادی به همراه داشته باشد. از جمله اینکه باعث تغییر در فرم صورت می‌شود یا حتی در موارد شدید زمینه مرگ و میر افراد را فراهم می‌کند. مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی بروز چنین بیماری در افراد به شمار می‌رود. 

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

آثار مخرب سیگار روی ایمپلنت

کلام پایانی 

مجموع آنچه باید درباره تاثیر سیگار بر ایمپلنت بدانید را در این مطلب بررسی کردیم. به طور کلی باید بدانید که مصرف دخانیات به همان میزان که برای سلامت دندان‌های طبیعی خطرناک هستند، باعث آسیب رسیدن به پروتزهای دندانی نیز می‌شوند. اگر تصمیم به ایمپلنت دندان دارید، باید به سراغ سبک زندگی جدید بروید. در سبک زندگی جدید باید عادت‌های منفی مانند مصرف سیگار و قلیان را به‌طور کامل کنار بگذارید. در غیر این صورت نمی‌توانید به نتیجه‌ای پایدار از کاشت دندان امیدوار باشید. 

سوالات متداول 

۱. آیا سیگار و قلیان برای ایمپلنت مضر هستند؟ 

بله، مصرف دخانیات باعث عدم دستیابی به نتیجه رضایت بخش و پایدار در کاشت دندان می‌شود. 

۲. تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید سیگار و قلیان مصرف کرد؟ 

حداقل باید بین ۲ تا ۳ ماه بعد از ایمپلنت دندان از مصرف هرگونه دخانیات پرهیز کنید. 

۳. آیا سیگار و قلیان الکترونیک برای ایمپلنت مضر است؟ 

بله؛ تحقیقات علمی نشان می‌دهندکه ضرر سیگار و قلیان الکترونیک برای سلامت ایمپلنت به همان اندازه دخانیات معمولی است.

۴. تاثیر مواد مخدر بر ایمپلنت چیست؟ 

هرگونه ماده مخدر مانند تریاک نیز باعث تضعیف استخوان فک و افزایش احتمال شکستن ایمپلنت دندان می‌شود.