برای رعایت بهداشت دهان و دندان بهتر است هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند تا مشکلی پیش نیامده است نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست. در صورتی که برخی از مشکلات نهفته هستند و ممکن است شما متوجه آن‌ها نشوید. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که وقتی به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم چه چیزهایی را باید با وی در میان بگذاریم؟ در این مقاله قصد داریم مواردی که باید به دندانپزشک خود بگویید را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ترس از دندانپزشکی

ترس و اضطراب مراجعه به دندانپزشکی

برخی از بیماران اضطراب دندانپزشکی دارند و این امر غیرمعمول نیست. در صورتی که از دندانپزشکی می‌ترسید حتماً به دندان پزشک خود اطلاع دهید. این گونه دندانپزشک شما می‌تواند وضعیت را بهتر درک کند و رویکرد معاینه خود را تغییر دهد تا شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

اشاره به درد یا هر گونه ناراحتی

در صورتی که در بخشی از دهان خود درد یا ناراحتی احساس می‌کنید یا متوجه تغییر خاصی شده‌اید، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا مشکل شما بررسی شود. هرگونه درد کمی می‌تواند نشانه مشکلی باشد که در آینده بدتر شود. به عنوان مثال شما می‌توانید یک پوسیدگی کوچک را زودتر درمان کنید تا این مشکل به دندان‌های بیشتری سرایت نکند.

اشاره به هرگونه تغییر در دهان و دندان

در صورتی که متوجه تغییراتی در دهان یا دندان خود شدید حتماً به دندان پزشک خود اطلاع دهید. به عنوان مثال ممکن است متوجه حساسیت، تغییر رنگ یا خونریزی شده باشید. این مسائل می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی بزرگ‌تر باشد.

نارضایتی از ظاهر دندان‌ها

در صورتی که از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستید حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا روش‌های مختلفی برای اصلاح لبخند و دندان‌ها وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از روکش یا بلیچینگ استفاده کنید.

مراجعه به دنداپزشک،

خونریزی یا حساسیت در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

اگر در زمان مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار حساسیت یا خونریزی می‌شوید، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا وی می‌تواند علت بروز این مشکل را پیدا کند و درمان مناسب را به شما توصیه کند.

سوال در مورد روال بهداشت دهان و دندان

اگر در مورد روال بهداشت دهان و دندان خود سوالی دارید از دندانپزشک بپرسید. شما می‌توانید در مورد نحوه مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه‌ها در خانه از وی سوال کنید.

تمایل به انجام ایمپلنت و سایر گزینه‌های جایگزین دندان

اگر دندان‌های از دست رفته دارید و می‌خواهید جای آن‌ها را پر کنید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا روش‌های مختلفی برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته وجود دارد و دندانپزشک بهترین روش را به شما توصیه خواهد کرد.

دنداپزشکی

عدم مراجعه به دندانپزشک برای زمانی طولانی

در صورتی که مدت زیادی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده‌اید حتماً در ملاقات خود به وی اطلاع دهید تا معاینه شما کامل انجام شود. ممکن است نیاز به انجام کارهایی همچون تمیز کردن دندان‌ها و جرم‌گیری وجود داشته باشد.

استفاده از دهان‌شویه

اگر چه دهان‌شویه جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمی‌شود، اما می‌تواند برای سلامت دندان‌های شما مفید باشد. استفاده از دهان‌شویه به تازه شدن نفس، کنترل باکتری‌ها و استحکام دندان‌ها کمک می‌کند. با این حال باید در انتخاب نوع دهان‌شویه دقت کنید و آن را طبق دستورالعمل‌ها استفاده کنید. با دندانپزشک خود در مورد نوع دهان‌شویه مشورت کنید.

صحبت در مورد جلسات درمانی و هزینه‌ها

در صورت وجود مشکلی خاص ممکن است نیاز به چند جلسه درمانی داشته باشید. در مورد برنامه درمانی و هزینه‌ها سوال بپرسید آمادگی لازم برای آن‌ها را داشته باشید. اگر بیمه دارید، چک کنید که آیا بیمه شما درمان موردنظر را پوشش می‌دهد یا خیر.

دندان قروچه

بسیاری از مردم دندان قروچه می‌کنند و ممکن است حتی از آن اطلاع نداشته باشند. از دندان پزشک خود بخواهید که دندان‌های شما را برای این بررسی کند. دندان قروچه می‌تواند آسیب جدی به دندان‌های شما وارد کند. روش‌های درمانی مختلفی با توجه به شدت بیماری وجود دارد که پس از معاینه، دندانپزشک می‌تواند بهترین روش را به شما توصیه کند.

استفاده از دخانیات

دخانیات می‌تواند روی سلامت دهان و دندان شما تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه در صورت مصرف دخانیات و سیگار حتماً به دندان پزشک خود اطلاع دهید تا وی معاینات را بر این اساس انجام دهد.

تاثیر دخانیات روی دندان ها

اشاره به سوابق پزشکی و مصرف داروهای مختلف

اگر سابقه هرگونه بیماری دندانی یا پزشکی مانند دیابت، سرطان خون، سرطان دهان، سرطان لوزالمعده، بیماری‌های کلیوی و بیماری قلبی را دارید، حتماً به دندان پزشک خود اطلاع دهید. وی از بیماری‌ها می‌توانند بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی بگذارند و ممکن است نیاز باشد فرآیند درمان را بر اساس آن‌ها تنظیم کرد. به عنوان مثال افرادی که مبتلا به ویروس اچ آی وی یا هپاتیت هستند حتماً باید به پزشک خود اطلاع دهند تا معاینات آن‌ها در شرایطی خاص انجام شود.

بیماری همچون دیابت نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های لثه را افزایش دهد. مشکلات قلبی و گوارشی هم می‌توانند چنین مشکلی را ایجاد کنند. داروهای این بیماری‌ها عوارض جانبی مختلفی دارند که می‌توانند روی سلامت دندان تأثیر بگذارند. زنانی که از قرص ضدبارداری استفاده می‌کنند هم باید به دندانپزشک اطلاع دهند زیرا برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها اثر این قرص‌ها را از بین می‌برد. با توجه به موارد گفته شده تمامی بیماری‌ها و داروهای مصرفی خود را به دندان پزشک اطلاع دهید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام آخر

در این مقاله مواردی را که باید به دندانپزشک خود بگویید، بررسی کردیم. شما باید سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. نیازی نیست همیشه به دنبال مشکلی بگردید تا به دندانپزشک مراجعه کنید. برخی از مشکلات دهان و دندان نهفته هستند و تنها با معاینه دندان پزشک مشخص می‌شوند. شما سالی چند بار به دندانپزشک مراجعه می‌کنید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. در صورت ابتلا به چه بیماری‌هایی باید دندانپزشک را مطلع کنید؟

هرگونه بیماری را به دندان پزشک خود اطلاع دهید. فرقی نمی‌کند بیماری شما کنترل شده یا ساده باشد. در هر صورت دندانپزشک شما باید از آن مطلع باشد.

  1. هر چند وقت یکبار باید به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

شما باید سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت هر زمان که متوجه درد یا مشکلی شدید، باید به دندانپزشکی مراجعه کنید.

  1. آیا امکان دارد داروها روی درمان دندانپزشکی اثر بگذارند؟

بله برخی از داروها ممکن است روی روند درمانی شما اثر منفی بگذارند. پس هر گونه داروی را که مصرف می‌کنید به دندانپزشک اطلاع دهید.‌