رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد اما متاسفانه برخی از افراد از رفتن به دندانپزشکی می‌ترسند. در واقع این ترس بسیار رایج است و موجب می‌شود تا فرد از رفتن به دندانپزشکی امتناع کند. گاهی این ترس آن چنان شدید می‌شود که تبدیل به دنتوفوبیا یا ترس غیرمنطقی از دندانپزشکی می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی علل ترس از دندانپزشکی بپردازیم و روش‌های کنترل و غلبه بر فوبیای دندانپزشکی را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

دلایت ترس از دنداپزشکی

دلایل ترس از دندانپزشکی

دلایل زیادی می‌تواند موجب بروز فوبیا و ترس از دندانپزشکی شود. در ادامه شایع‌ترین دلایل این امر را بررسی می‌کنیم.

ترس از درد

می‌توان گفت رایج‌ترین دلیل فوبیای دندانپزشکی ترس از درد است. معمولاً این ترس ناشی از تجربه‌ای ناخوشایند یا دردناک است که قبل از اتفاق افتاده یا توسط دیگران برای فرد تعریف شده است. به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی اکنون از روش‌هایی استفاده می‌شود که کمترین درد را برای فرد ایجاد می‌کند یا اصلاً فرد متوجه دردی نخواهد شد.

ترس از تزریق یا ترس از عدم اثربخشی بی‌حسی

بسیاری از افراد از سوزن می‌ترسند، مخصوصاً زمانی که سوزن در دهان قرار می‌گیرد. برخی از افراد هم نگران هستند که داروی بیهوشی اثر نکند و به همین دلیل فرایند درمان با درد همراه باشد.

ترس از تزریق

احساس درماندگی و از دست دادن کنترل

وقتی بیمار روی صندلی دندانپزشکی و با دهان باز می‌نشیند و نمی‌تواند ببیند چه اتفاقی دارد می‌افتد، احساس درماندگی می‌کند و به همین دلیل دچار ترس و اضطراب می‌شود.

شرم و از دست دادن فضای شخصی

برخی از افراد به دلیل نزدیکی فیزیکی دندانپزشک در حین درمان دچار اضطراب می‌شوند. علاوه بر این ممکن است از ظاهر دندان‌ها یا بوی بد دهان خود خجالت بکشند.

روش های غلبه بر ترس از دندانپزشکی

روش‌های غلبه و کنترل ترس از دندانپزشکی

افرادی که دچار فوبیای دندانپزشکی هستند می‌توانند از روش‌های مختلفی برای غلبه بر این ترس استفاده کنند. تخمین زده شده است که بین ۹ تا ۱۵ درصد از افراد به دلیل این مشکل به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند. عدم مراجعه به دندانپزشکی و چکاپ نشدن می‌‌تواند مشکلات زیر را دربر داشته باشد:

  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • ترک خوردن دندان
  • بیماری لثه
  • حفره و پوسیدگی دندان
  • رکود لثه
  • دست دادن دندان‌ها
  • درد لثه و دندان

این موارد می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند و موجب شوند تا فرد دندان‌های خود را به تدریج از دست بدهد زیرا علت بروز مشکل شناسایی نشده است. در ادامه کنترل ترس از دندانپزشکی را بررسی می‌کنیم.

انتخاب دندانپزشک و مطب مناسب

انتخاب دندانپزشک با تجربه، با حوصله و خوش اخلاق می‌توانند نظر فرد را در مورد دندانپزشکی تغییر دهد. بهتر است دندانپزشکی را انتخاب کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • پرسنل مهربان و دلسوز
  • نظرات مثبت دیگران
  • دادن پاسخ‌های کامل و ساده به سوالات بیمار
  • فضای آرام و راحت

استفاده از تجهیزات مناسب و با تکنولوژی بالا

اخلاق کارکنان می‌تواند اهمیت بسیاری داشته باشد. مثل من هیچ کس دوست ندارد نزد پزشکی برود که بی‌حوصله و بداخلاق است. ناگفته نماند که تأثیر محیط مطب نیز بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید دندان‌های خود را در محیطی زیبا و آرام با کارکنانی با اخلاق ترمیم یا معاینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به کلینیک سریتا مراجعه کنید. کلینیک سریتا محیطی امن و آرام را برای بیماران فراهم می‌کند تا هرگونه ترس و فوبیا فراموش شود.

استفاده از روش‌های کاهش اضطراب و داروهای آرام‌بخش

برای غلبه بر این ترس می‌توانید قبل از قرار ملاقاتتان کمی زمان بگذارید و ذهن خود را آرام کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مراجعه به دندانپزشکی کمی پیاده‌روی کنید. حرکات کششی انجام دهید و نفس عمیق بکشید. مدیتیشن هم می‌تواند روشی مناسب برای کاهش اضطراب باشد. اگر میزان اضطراب شما شدید است، پیشنهاد می‌کنیم با دندانپزشک خود تماس بگیرید و از او بخواهید تکنیک‌های آرام‌بخشی ممکن را به شما معرفی کند. ممکن است به شما توصیه شود از داروهای آرام‌بخش استفاده کنید. حتماً نوع دارو را از پزشک خود بپرسید زیرا برخی از داروها ممکن است در روند درمانی اختلال ایجاد کنند.

ترس از دندانپزشکی

همراهی دوست یا فردی آشنا

در صورتی که ترس شما زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود به مطب بروید. ممکن است دندانپزشک به همراه شما اجازه دهد تا در اتاق درمان حضور پیدا کند و این گونه احساس امنیت و آرامش بیشتری پیدا کنید.

زودتر به مطب بروید

برخی از افراد به دلیل دیر رسیدن دچار اضطراب می‌شوند. قرار ملاقات خود را به گونه‌ای تنظیم و برنامه‌ریزی کنید که بتوانید حدود نیم ساعت زودتر به مطب برسید. این گونه می‌توانید کمی در مطب بنشینید و با کارکنان صحبت کنید و سوالات خود را راحت‌تر بپرسید.

اطلاع دادن به دندانپزشک

حتماً در مورد اضطراب خود به دندانپزشک اطلاع دهید و ترس خود را پنهان نکنید. این‌گونه دندانپزشک می‌تواند شما را همراهی کند و از روش‌هایی مخصوص برای شما استفاده کند تا تجربه‌ای آرام و لذت‌بخش داشته باشید.

پرسیدن سوال

هرگونه سوال یا نگرانی یا ناراحتی را با دندان پزشک خود در میان بگذارید. پیش از انجام درمان تمامی سوالات خود را بپرسید تا بدانید که قرار است چه عملی روی دندان‌های شما انجام شود.

اعتماد به دندانپزشک

اگر دندانپزشک شما ماهر و با تجربه باشد نیازی نیست که از فرایند درمان بترسید. این‌گونه می‌توانید با خیال راحت کارهای درمانی را انجام دهید.

استفاده از هدفون‌های حذف صدا

برخی از افراد از صدای دستگاه‌های دندانپزشکی می‌ترسند. در چنین حالتی پیشنهاد می‌کنیم از هدفون استفاده کنید و آهنگ آرام‌بخش برای خود پخش کنید. هدفون‌های مخصوص حذف صدا نیز وجود دارد صورت امکان می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

تمرین تنفس

روش دیگر برای کاهش ترس از دندانپزشکی تمرین تنفس است. روش‌های مختلفی برای تنفس عمیق وجود دارد. شما می‌توانید از این روش استفاده کنید تا اضطراب شما کاهش پیدا کند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

سخن نهایی

حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است و نباید به دلیل ترس از دندانپزشکی به خطر بیفتد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از روش‌های ذکر شده فوبیای دندانپزشکی را از بین ببرید و آن را مدیریت کنید. شما از چه روش‌هایی برای از بین بردن این اضطراب استفاده می‌کنید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

۱. آیا می‌توان اضطراب دندانپزشکی را از بین برد؟

بله. روش‌های مختلفی برای از بین بردن اضطراب دندانپزشکی وجود دارد.

۲. آیا می‌توان با مدیتیشن و تمرین تنفس فوبیای دندانپزشکی را از بین برد؟

بله، مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند هرگونه اضطرابی را کنترل و مدیریت کنید.

۳. آیا محیط مطب روی کاهش ترس و اضطراب تأثیر می‌گذارد؟

بله، محیطی آرام و زیبا می‌تواند باعث کاهش ترس و اضطراب شود.