روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد. ایمپلنت از محبوب‌ترین این روش‌ها است. دندانپزشکان دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی را به بیماران ارائه می‌کنند تا پس از ایمپلنت خود بهترین نتیجه را کسب کنند. یکی از مهم‌ترین این توصیه‌ها استفاده از آب نمک بعد از ایمپلنت است. در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از آب نمک بعد از ایمپلنت و اهمیت انجام این کار را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

آب نمک بعد از ایمپلنت

چرا باید بعد از ایمپلنت از آب نمک استفاده شود؟

ممکن است در اجرای ایمپلنت دهان و لثه شما کمی حساس شود. در نتیجه شما باید به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا بهبودی زودتر حاصل شود. یکی از رایج‌ترین توصیه‌ها استفاده از محلول آب نمک بعد از ایمپلنت دندان است. این محلول بهبودی شما کمک می‌کند و موجب تمیز ماندن بخش ایمپلنت شده می‌شود. بسیاری از باکتری‌ها با کمک این محلول از بین می‌روند. شاید فکر کنید آب نمک ممکن است به ناحیه ایمپلنت شده آسیب وارد کند. در صورتی که چنین نیست و شما باید تا زمانی که دندان پزشک توصیه می‌کند از این محلول استفاده کنید.

نمک خواص درمانی زیادی دارد و در کنار از بین بردن باکتری‌ها موجب افزایش جریان خون در دهان می‌شود. با افزایش جریان خون هرگونه زخم و جراحت نیز سریع‌تر بهبود می‌یابد. تمامی این موارد باعث می‌شوند تا از بروز عفونت پس از ایمپلنت جلوگیری شود.

ناگفته نماند که ممکن است شوری نمک باعث شود تا مقداری درد و سوزش احساس کنید. این درد و سوزش بسیار ناچیز خواهد بود و اگر لثه‌های شما حساس نشده باشند و زخمی وجود نداشته باشد، هیچ گونه سوزشی را احساس نخواهید کرد.

نحوه استفاده از آب نمک بعد از ایمپلنت

انجام این کار بسیار ساده است. کافی است نصف قاشق چای خوری نمک خوراکی را با یک لیوان آب گرم یا جوشیده مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا نمک حل شود. اجازه دهید دمای آب کمتر شود و پس از بلند شدن آب محلول را بنوشید اما قورت ندهید. حدود ۱۵ ثانیه محلول را در دهان خود بچرخانید. سپس آب را از دهان خود خارج کنید. 

توصیه می‌شود هر چهار ساعت یک بار و برای دو هفته پس از انجام ایمپلنت از محلول آب نمک استفاده کنید. ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند از این محلول دو بار در روز و برای یک هفته استفاده کنید. در برخی موارد هم توصیه می‌شود از این محلول تنها برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از انجام ایمپلنت استفاده کنید. باید ببینید دندانپزشک شما چه توصیه‌ای می‌کند.

قرقره آب نمک بعد از ایمپلنت

مزایای استفاده از آب نمک بعد از ایمپلنت

از قدیم‌الایام از نمک برای جلوگیری از عفونت و کاهش التهاب استفاده می‌شد. دستورالعمل‌هایی از پاپیروس‌های مصری که مربوط به ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد می‌شوند، پیدا شده است که نشان می‌ دهد آن‌ها از نمک به عنوان دارو استفاده می‌کردند. نمک می‌تواند تعادل PH دهان را به طور موقت تغییر دهد و محیط آن را قلیایی کند. همین امر باعث می‌شود تا بقای باکتری‌ها دشوار شود زیرا آن‌ها نمی‌توانند در محیط‌های قلیایی زنده بمانند. البته ذکر این نکته لازم است که محلول آب نمک لزوماً نمی‌تواند همه میکروب‌ها را مهار کند.

شستشو با آب نمک برخلاف دهان‌شویه‌ها، غشاهای مخاطی شما را تحریک نمی‌کند اما می‌تواند همان عمل پاکسازی را انجام دهد.

علاوه بر این موارد همان طور که پیشتر اشاره کردیم آب نمک می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و موجب تازگی نفس شما شود. در عین حال آب نمک می‌تواند تورم پس از ایمپلنت را با افزایش جریان خون، کاهش دهد.

گاهی ممکن است پس از انجام ایمپلنت یا جراحی، لثه حساس یا متورم شود و فرد نتواند از مسواک برای تمیز کردن آن ناحیه استفاده کند. در این شرایط می‌توان از محلول آب نمک برای شستشوی دهان استفاده کرد.

استفاده از نمک باعث می‌شود تا آب فیزیولوژیک‌تر یا بافت دوست شود و بتوان بهتر از آن برای شستشو استفاده کرد.

مزیت دیگر این محلول از بین بردن بقایای مواد غذایی است.

در برخی موارد شستشو با آب نمک بعد از ایمپلنت، می‌تواند باعث کاهش دردهای خفیف شود.

نکته: محلول آب نمک نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود و تنها در شرایط خاص می‌توان از آن استفاده کرد. البته شما می‌توانید در حالت عادی و در کنار مسواک و نخ دندان، از محلول آب نمک نیز استفاده کنید.

ایمپلنت دندان

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از محلول آب نمک بعد از ایمپلنت دندان پرداختیم. محلول آب نمک می‌تواند به کاهش تورم و درد، از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها و ضدعفونی کردن دهان کمک کند. میزان مصرف را بهتر است از دندان پزشک خود بپرسید تا توصیه‌های وی را با توجه به شرایط خودتان انجام دهید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

  1. آیا می‌توان از محلول آب نمک پس از ایمپلنت دندان استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید با توجه به توصیه دندانپزشک خود از این محلول استفاده کنید.

  1. چگونه محلول آب نمک را برای شست و شوی دهان درست کنیم؟

نصف قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

  1. چگونه از محلول آب نمک پس از ایمپلنت دندان استفاده کنیم؟

کافی است هر ۴ ساعت یک بار و برای چند روز این محلول را به مدت ۱۵ ثانیه در دهان بچرخانید و سپس از دهان خارج کنید.

  1. آیا می‌توان از محلول آب نمک به جای مسواک استفاده کرد؟

خیر. شما می‌توانید از محلول آب نمک در کنار مسواک و خمیر دندان و نخ دندان استفاده کنید. تنها در شرایط خاص که امکان استفاده از مسواک وجود ندارد، می‌توان از این محلول استفاده کرد اما باقی بخش‌های دهان را که سالم هستند، باید با مسواک تمیز کرد.