گاهی نیاز است برای اجرای برخی از روش‌های درمانی دندانپزشکی لثه را برش بزنند. پس از برش لثه باید آن را بخیه زد. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توان سرعت جوش خوردن بخیه لثه را افزایش داد؟ چه نکاتی را در این زمان باید رعایت کرد؟ از انجام چه کارهایی باید خودداری کرد؟ در این مقاله توصیه‌ها و دستورالعمل‌های جوش خوردن بخیه لثه را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نکات مهم برای زود جوش خوردن بخیه لثه

برای زودتر جوش خوردن بخیه لثه چه کارهایی باید انجام دهیم؟

با رعایت برخی نکات و موارد می‌توانید کاری کنید که روند بهبودی و جوش خوردن بخیه لثه زودتر انجام شود. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

محافظت از ناحیه بخیه شده

صحبت کردن، غذا خوردن و نوشیدن در چند ساعت اولیه دشوار خواهد بود. در نتیجه نباید زیاد حرف بزنید. دهان خود را زیاد باز کنید. علاوه بر این، قبل از رفتن به مطب غذا بخورید تا در چند ساعت اولیه گرسنه نشوید. از نوشیدن مایعات داغ و گرم خودداری کنید. از تف کردن هم خودداری کنید زیرا ممکن است به زخم فشار وارد کند.

استراحت کردن

با توجه به میزان بخیه‌ها و تعداد آن‌ها باید این نکته را رعایت کنید. معمولاً تا ۲۴ ساعت اول باید مراقبت لثه خود باشید و پس از آن می‌توانید کارهای خود را به راحتی انجام دهید. در روز اول نباید کارهای سنگین انجام دهید. پس از یک هفته می‌توانید سایر کارها و فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

ترک سیگار برای زود جوش خوردن لثه، نکات مهم در زود جوش خوردن بخیه لثه

ترک سیگار و الکل

سیگار و الکل می‌توانند روند بهبودی را کاهش دهند. حداقل تا دو هفته پس از جراحی از مصرف این موارد خودداری کنید. شما باید این کار را پیش از جراحی خود شروع کنید زیرا مواد موجود در سیگار و الکل موجب رقیق شدن خون و بروز مشکلاتی در زمینه خونریزی می‌شوند.

مصرف آب و مایعات فراوان

نوشیدن آب و مایعات شفاف در این دوران بسیار حیاتی است. برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید زیرا مکش می‌تواند زخم شما را مختل کند. در ۲۴ ساعت اول از نوشیدن مایعات گازدار، کافئین دار یا گرم خودداری کنید.

استفاده از کمپرس سرد

اگر پس از بخیه درد دارید یا لثه شما ورم کرده است، پیشنهاد می‌کنیم از کمپرس سرد استفاده کنید. بهتر است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول از کمپرس سرد استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا تورم، کبودی و ناراحتی‌ها کاهش پیدا کند.

مسکن برای زود جوش خوردن بخیه لثه

استفاده از مسکن

اگر پس از بخیه لثه درد دارید، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. در صورت نیاز به داروهای مسکن قوی‌تر با دندانپزشک خود مشورت کنید تا وی برای شما نسخه بنویسد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

احتمالاً استفاده از مسواک و نخ دندان در این زمان برای شما دشوار می‌شود اما برای افزایش سرعت جوش خوردن بخیه لثه باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. می‌توانید از مسواک‌های نرم استفاده کنید و اطراف بخیه‌ها را به آرامی مثال بزنید. توصیه می‌شود در ۲۴ ساعت اول و شستشوی دهان خودداری کنید. پس از آن هر چند ساعت یک بار و بعد از غذا دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. این کار را برای یک هفته انجام دهید. برای تهیه محلول آب نمک، نصف قاشق چای‌خوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و پس از خنک شدن آب آن را غرغره کنید. سپس آب را بیرون بریزید. آب نمک می‌تواند التهابات و ورم را کاهش دهد.

مصرف ویتامین A و C

این ویتامین‌ها به بدن شما کمک می‌کند تا التهاب را سریع‌تر رفع کند. در نتیجه روند بهبودی تسریع پیدا می‌کند. ویتامین A به بدن شما کمک می‌کند که کم آب شود و غشای مخاطی در حین بهبودی حفظ شود. سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، طالبی و کلم پیچ سرشار از ویتامین A هستند. مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی و فلفل دلمه‌ای نیز سرشار از ویتامین C هستند.

مصرف ویتامین آ و سی برای زود جوش خوردن بخیه لثه

استفاده از چای کیسه‌ای

پیشنهاد می‌کنیم یک چای سیاه کیسه‌ای را درون فنجان قرار دهید. پس از خیس شدن آن را از فنجان خارج کنید. سپس در فریزر یا یخچال قرار دهید تا خنک شود. پس از آن کیسه چای را مستقیماً روی لثه‌های خود قرار دهید. چای سیاه حاوی اسید تانیک است که انعقاد خون را تحریک می‌کند و خاصیت بی‌حسی جزئی دارد. در صورتی که لثه‌های شما پس از بخیه تحویل شده باشند، می‌توانید از این روش برای تسکین التهاب استفاده کنید.

خوردن غذاهای نرم

معمولاً خوردن غذا پس از بخیه زدن لثه دشوار می‌شود. فشار ناشی از غذا خوردن نیز می‌تواند جوش خوردن بخیه لثه را کند بکند. در نتیجه شما باید برای مدتی غذاهای نرم بخورید و از آن بخش از دهان که بخیه در آن وجود دارد، استفاده نکنید. پیشنهاد می‌شود تا یک هفته مراقب غذاهای خود باشید و از خوردن غذاهای سفت، گرم یا جویدنی که زخم را تحریک می‌کنند، خودداری کنید.

برای افزایش سرعت جوش خوردن بخیه لثه چه غذاهایی بخوریم؟

همان طور که اشاره کردیم در این زمان باید غذاهای نرم و مغذی و سرشار از ویتامین بخوریم. علاوه بر این از خوردن برخی از غذاها خودداری کنید. در این بخش این موارد را بررسی می‌کنیم.

  • سوپ

سوپ می‌تواند غذایی مفید برای شما باشد زیرا سرشار از مواد مغذی است و خوردن آن نیز راحت است.

  • ماست

ماست گزینه مفید دیگری است که می‌توانید در این زمان مصرف کنید تا بخیه لثه شما زودتر جوش بخورد. خوردن ماست نیز راحت است و نیاز به جویدن ندارد. در نتیجه  به لثه شما فشار وارد نمی‌شود.

  • پوره‌ها

اگر جویدن برای شما دشوار است می‌توانید غذاهای خود را تبدیل به پوره کنید. پوره سیب زمینی، پوره هویج، پوره سیب و… همگی گزینه‌های مفیدی برای این زمان هستند.

از خوردن غذاهای زیر در این دوران خودداری کنید:

  • غذاهای دارای کافئین
  • غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا داغ
  • غذاهای تند و پر از ادویه
  • غذاهای اسیدی
  • غذاهای شور
  • غذاهایی که دانه‌های ریز دارند
  • غذای سفت

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جوش خوردن بخیه لثه

کلام آخر

در این مقاله به نکاتی اشاره کردیم که برای افزایش سرعت بهبودی جوش خوردن بخیه لثه مفید هستند. معمولاً بخیه‌های لثه زود جوش می‌خورند و مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند اما این مورد در صورتی تحقق می‌یابد که فرد به خوبی از خود مراقبت کند و در کنار رعایت نکات گفته شده از وارد شدن ضربه به این ناحیه جلوگیری کند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. آیا بخیه لثه باعث تورم می‌شود؟

مقداری تورم بعد از بخیه لثه طبیعی است و اکثر بیماران به آن دچار می‌شوند.

  1. برای زود جوش خوردن بخیه لثه باید از چه مسواکی استفاده کنیم؟

به مدت یک هفته از مسواک ای نرم استفاده کنید.

  1. آیا محلول آب نمک می‌تواند باعث افزایش سرعت روند بهبودی و جوش خوردن بخیه لثه شود؟

بله. محلول آب نمک می‌تواند باعث کاهش تورم، التهاب و درد شود.

  1. برای جوش خوردن بخیه لثه چگونه باید غذا بخوریم؟

در دوران نقاهت باید غذاهای مقوی، نرم و با دمای پایین بخورید.