یکی از بهترین روش‌ها برای پر کردن جای خالی دندان‌های افتاده و از دست رفته استفاده از ایمپلنت است. ظاهر طبیعی و ماندگاری ایمپلنت باعث شده است تا بسیاری از افراد این روش را برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته خود انتخاب کنند. برای اینکه ایمپلنت خوب جوش بخورد باید چند بخیه روی لثه زده شود. در این مقاله قصد داریم نحوه کشیدن بخیه ایمپلنت را توضیح دهیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قبل و بعد ایمپلنت، کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

«ایمپلنت» چیست؟

اگر دندان خود را به هر دلیل از دست داده‌اید می‌توانید با استفاده از ایمپلنت آن را جایگزین کنید. در این روش یک پایه پیچی از جنس تیتانیوم در قسمت استخوان فک شما قرار می‌گیرد تا دندان مصنوعی جدید شما به خوبی در جای خود محکم شود. این پیچ با بدن سازگار است و نیازی به نگرانی در مورد ایجاد حساسیت نیست. در واقع تمامی بخش‌های ایمپلنت با بدن سازگار هستند و دوام بالایی دارند. برای نصب ایمپلنت نیازی به تراشیدن دندان‌های مجاور دندان از دست رفته نیست.

برای انجام این کار ابتدا باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک تمام دندان‌های شما را معاینه خواهد کرد. سپس از فک و دهان خود باید عکس بگیرید. دندان‌پزشک عکس را با دقت بررسی خواهد کرد تا بتواند تشخیص دهد آیا می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد یا خیر. در صورت تائید دندان‌پزشک سوراخی را در داخل لثه فرد ایجاد می‌کند. این سوراخ برای قرار گرفتن پایه ایمپلنت است. در نتیجه برای بستن این سوراخ باید از بخیه استفاده شود. بخیه‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کشیدن بخیه ایمپلنت دندان، کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

انواع بخیه ایمپلنت

برای بستن شکاف لثه از دو نوع نخ بخیه استفاده می‌شود. در کل بخیه در دو نوع جذبی و غیر جذبی تولید می‌شود.

  • بخیه جذبی: همان‌طور که از نام این بخیه پیداست از موادی ساخته شده است که توسط بدن جذب می‌شود. در واقع نیازی به کشیدن بخیه نیست. معمولاً این بخیه ۳ تا ۵ روز باقی می‌ماند و پس از این مدت بدن آن را جذب می‌کند. این بخیه‌ها از موادی ساخته می‌شوند که حساسیت‌زا نیستند. در نتیجه نیازی نیست نگران ایجاد آلرژی باشید.
  • بخیه غیر جذبی: این بخیه‌ها از پلی‌استر، نایلون یا ابریشم ساخته می‌شوند. در نتیجه بدن نمی‌تواند این مواد را جذب کند. بعد از ۷ تا ۱۰ روز دندان‌پزشک شما می‌تواند این بخیه‌ها را بکشد. فرایند کشیدن بخیه‌ها زمان‌بر نیست و با توجه به تعداد آن‌ها در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.
درد کشیدن بخیه ایمپلنت دندان

آیا کشیدن بخیه ایمپلنت درد دارد؟

وقتی دندان‌پزشک می‌خواهد بخیه ایمپلنت را بکشد، از مواد بی‌حس‌کننده استفاده نمی‌کند زیرا نیازی به انجام این کار نیست و شما دردی را احساس نخواهید کرد. در زمان کشیدن بخیه ایمپلنت نباید تکان بخورید یا حرف بزنید. اگر این موارد را رعایت کنید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. شما تنها چیزی شبیه به قلقلک دادن را احساس خواهید کرد. اگر هم متوجه دردی شوید آن‌قدر ناچیز است که نیاز به استفاده از بی‌حس‌کننده نیست ست و در عرض چند ثانیه برطرف می‌شود. پس نگران درد کشیدن بخیه ایمپلنت نباشید.

ممکن است پس از کشیدن بخیه‌ها مقدار بسیار کمی خونریزی داشته باشید. این خونریزی پس از مدت بسیار کوتاهی رفع می‌شود. گاهی ممکن است تا یک ماه در زمان غذا خوردن یا مسواک زدن متوجه خونریزی جزئی شوید. این امر نیست طبیعی است و لثه شما به مرور بیشتر جوش می‌خورد. در صورتی که نگرانی در این زمینه دارید به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. معمولاً توصیه می‌شود به صورت روزانه محلول آب ولرم و نمک را قرقره کنید تا زخم ایجاد شده زودتر جوش بخورد.

زمان کشیدن بخیه ایمپلنت، کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

زمان کشیدن بخیه ایمپلنت

همان‌طور که پیشتر توضیح داد این نیازی به کشیدن بخیه جذبی نیست زیرا بدن شما آن را جذب می‌کند. پس نگرانی برای این قضیه نخواهید داشت اما بخیه‌های غیر جذبی را باید کشید. لثه شما ۷ تا ۱۰ روز پس از بخیه شدن جوش می‌خورد. دندان‌پزشک شما نیز در این زمان می‌تواند بخیه لثه را بکشد. البته ناگفته نماند که بهبودی کامل بافت لثه زمان بیشتری را نیاز دارد.

ممکن است چهار تا پنج هفته طول بکشد تا بافت لثه به صورت کامل بهبود پیدا کند. گاهی هم ممکن است بدن فرد به بخیه‌ها واکنش نشان دهد و سیستم ایمنی بدن آن را جسم خارجی تلقی کند. در این حالت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز است و دندان‌پزشک باید زخم شما را بررسی کند. بروز این اتفاق نادر است و معمولاً برای افرادی رخ می‌دهد که مشکل خود ایمنی دارند.

در صورت شل شدن یا باز شدن بخیه‌های ایمپلنت چه باید کرد؟

در صورتی که بخیه‌های شما زودتر از یک هفته سست شده‌اند باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک باید لثه شما را معاینه کند. ممکن است بافت لثه در همین زمان کوتاه جوش خورده باشد اما گاهی لازم است بخیه را دوباره بزنند زیرا لثه و زخم نباید باز باشد. این امر موجب بروز عفونت می‌شود. در صورت شل شدن بخیه باید مراقب زخم خود باشید و تا زمان مراجعه به دندان‌پزشک از دست زدن و فشار وارد کردن به آن خودداری کنید.

گاهی ممکن است دندان‌پزشک بگوید با وجود سست شدن بخیه‌ها مشکل ایجاد نخواهد شد اما شما باید با دقت از این زخم مراقبت کنید. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر پزشک شما بخیه‌ها را درست بزند، احتمال کمی وجود دارد تا آن‌ها شل بشوند. از طرفی هم نحوه مراقبت فرد از زخم و بخیه بسیار اهمیت دارد. اگر فرد به درستی مسواک نزند، غذا را به درستی نخورد و به بخیه‌ها دست بزند، ممکن است موجب شل شدن آن‌ها بشود.

نحوه کشیدن بخیه ایمپلنت

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم بخیه‌های جذبی را نمی‌کشند و بدن شما آن‌ها را جذب خواهد کرد. در صورتی که بخیه‌های غیر جذبی باید پس از یک هفته تا ده روز توسط دندان‌پزشک کشیده شود. انجام این کار بسیار ساده است. دندان‌پزشک بخشی از نخ را پاره می‌کند. سپس آن را بیرون می‌کشد. پس از کشیده شدن بخیه همچنان زخم کمی وجود دارد. در نتیجه شما باید مراقب آن زخم باشید.

نحوه مراقبت از لثه بخیه شده پس از ایمپلنت

وقتی لثه شما بخیه شده است یعنی زخمی وجود دارد. حتی پس از کشیدن بخیه نیز مقدار کمی زخم وجود خواهد داشت که به مرور زمان خوب می‌شود. شما باید در این زمان به خوبی از بخیه و محل زخم مراقبت کنید.

نحوه کشیدن بخیه ایمپلنت

رعایت بهداشت دهان و دندان

درست است که بخیه‌هایی در دهان شما وجود دارند اما این اما نباید باعث شود تا شما مسواک نزنید و نخ دندان نکشید. ناحیه بخیه زده شده را با مسواکی نرم و به صورت آهسته تمیز کنید. همچنین می‌توانید از دهان‌شویه توصیه شده توسط دندان‌پزشک یا محلول آب ولرم و نمک استفاده کنید.

استفاده از مسکن و آنتی بیوتیک

ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از عفونت لثه و اطراف بخیه به شما آنتی بیوتیک بدهد. حتماً این داروها را سر وقت مصرف کنیم تا از بروز هرگونه خارش، سوزش و عفونت جلوگیری شود. در صورتی که در یک تا دو روز اول درد دارید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا مسکنی را به شما توصیه کند و آن را مصرف کنید. البته معمولاً بخیه ایمپلنت درد زیادی نخواهد داشت.

عدم مصرف سیگار

سیگار کشیدن باعث کند شدن روند بهبودی می‌شود. حتی ممکن است دود سیگار باعث ایجاد عفونت شود. پس در این زمان از کشیدن سیگار خودداری کنید.

خوردن غذاهای نرم

از آنجایی که لثه شما بخیه شده است و ممکن است با هرگونه فشاری پاره شود باید به خوبی از آن مراقبت کنید. غذای خود را با قسمتی از دهان خود بجوید که بخیه ندارد. علاوه بر این از خوردن غذا و نوشیدنی داغ خودداری کنید. داغ بودن غذا می‌تواند باعث ایجاد خونریزی و درد شود. علاوه بر این در این زمان غذاهای نرم بخوریم تا سفتی غذا به بخیه فشار وارد نکند.

عدم انجام فعالیت‌های سنگین

به مدت سه روز از انجام هرگونه کار سنگین، خم کردن سر و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی تمام نکات لازم در رابطه با کشیدن بخیه ایمپلنت پرداختیم. همان‌طور که توضیح دادیم برای بخیه زدن از دو نوع نخ جذبی و غیر جذبی استفاده می‌شود. بخیه جذبی توسط بدن جذب خواهد شد اما بخیه غیر جذبی را دندان‌پزشک باید بکشد. کشیدن آن نیز زمان بسیار کمی می‌برد و میزان درد و خونریزی آن بسیار ناچیز است. پس جای نگرانی نیست. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. برای بخیه زدن ایمپلنت از چه نوع نخی استفاده می‌شود؟

دو نوع نخ برای انجام این کار وجود دارد: جذبی و غیر جذبی

  1. چه کسی باید نخ بخیه غیر جذبی را بکشد؟

این کار باید توسط متخصص و دندان‌پزشک انجام شود.

  1. بخیه‌های ایمپلنت را پس از چند روز می‌توان کشید؟

پس از ۷ تا ۱۰ روز می‌توان بخیه‌ها را کشید.

  1. آیا در زمانی که بخیه‌ای در دهان وجود دارد می‌توان مسواک زد؟

بله شما می‌توانید در این زمان از مسواک ای نرم استفاده کنید.

  1. آیا کشیدن بخیه ایمپلنت درد دارد؟

خیر کشیدن بخیه ایمپلنت درد ندارد اما ممکن است در زمان انجام این کار مقداری خارش و سوزش را احساس کنید. این احساس درد بسیار ناچیز است و پس از چند دقیقه رفع می‌شود.