ایمپلنت های دندانی، جایگزین‌های دائمی هستند که برای پر کردن جای خالی یک یا چند دندان از دست رفته به کار می روند. در حالت ایده آل به ازای هر دندان خالی، یک پایه ایمپلنت کاشته می شود. در این صورت، فشار وارده بر دندان در هنگام جویدن به شکل بهتری توزیع می شود و امکان شکستن و ترک خوردن تاج یا شل شدن پایه ایمپلنت کاهش می یابد. اما برخی بیماران ممکن است دو یا چند دندان از دست رفته در کنار هم داشته باشند. سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌ شود، آن است که کاشت ایمپلنت برای چند دندان مجاور به چه صورتی انجام می شود؟ آیا برای هر دندان لازم است یک پایه جداگانه درون لثه قرار بگیرد؟ در مطلب امروز به طور کامل توضیح خواهیم داد که ایمپلنت دو دندان کنار هم چگونه انجام می شود، ایمپلنت چند دندانی چیست و چه مزایایی دارد. امیدواریم تا پایان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت دو دندان کنار هم

روش های کاشت دو دندان کنار هم

ساده ترین روش برای کاشت دو دندان کنار هم استفاده از دو ایمپلنت جداگانه است. اما در صورتی که استخوان فک بیمار تحمل نگه داشتن دو پایه نزدیک به هم را نداشته و یا فضای کافی برای کاشت دو پایه وجود نداشته باشد، می توان از یک ایمپلنت برای جایگزینی دو دندان مجاور استفاده کرد. این پروسه در مقایسه با کاشت دو ایمپلنت، سریع تر، کمتر تهاجمی و کم هزینه تر خواهد بود.

ایمپلنت دو دندان کنار هم

اگر فقط یک دندان از دست داده باشید، دندانپزشک تان یک ایمپلنت را در استخوان فک قرار می دهد. پس از جوش خوردن ایمپلنت به بافت اطراف آن، یک روکش برای جایگزینی قسمت بالایی دندان از دست رفته دریافت خواهید کرد.

همچنین می توان از یک ایمپلنت دندان برای جایگزینی دو دندان مجاور هم استفاده کرد. هنگامی که ایمپلنت با استخوان فک پیوند خورد ، دندانپزشک شما یک رویه ترمیم دو واحدی روی آن قرار می دهد. یک واحد تاج و واحد دیگر پونتیک (دندان مصنوعی که به تاج چسبیده است) خواهد بود.

مزایای استفاده از ایمپلنت برای چند دندان، ایمپلنت برای دو دندان کنار هم

ایمپلنت چهار دندان کنار هم

اگر سه یا بیشتر از سه دندان پشت سر هم را از دست داده اید، ممکن است برای جایگزینی همه آنها به دو ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید. دندانپزشک شما می تواند یک ایمپلنت در هر انتهای شکاف (فضای خالی) قرار دهد. ایمپلنت ها تاج ها را پشتیبانی می کنند و روکش ها از ۱ تا ۳ پونتیک بین آنها پشتیبانی می کنند. بنابراین در مجموع، دو ایمپلنت دندان می ‌تواند حداکثر جایگزین پنج دندان شود.

ایمپلنت چند دندانی چیست؟

ایمپلنت چند دندان ، یک روش مقرون به صرفه تر برای لذت بردن از خواص حفظ استخوان ایمپلنت های دندانی ارائه می دهد. ایمپلنت به ندرت برای جایگزینی چندین دندان به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد اما می توان آن را با یک ایمپلنت دیگر ترکیب کرد و تا پنج دندان را جایگزین نمود. این بدان معناست که یک ایمپلنت به تنهایی می تواند حداکثر سه دندان مصنوعی را پشتیبانی کند.

ایمپلنت ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته عالی بوده و تنها پروتزهای دهانی هستند که مانع از بین رفتن بافت استخوانی ناشی از از دست دادن دندان می شوند. ایمپلنت همچنین پرهزینه ترین راه برای جایگزینی دندان از دست رفته است. هزینه ایمپلنت می تواند بیشتر از هزینه یک مجموعه کامل پروتز باشد. بنابراین، استفاده از ایمپلنت چند دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته باعث صرفه جویی در هزینه بیماران خواهد شد.

در چه شرایطی می توان از یک ایمپلنت برای دو دندان استفاده کرد؟

برای آنکه از یک ایمپلنت برای جایگزینی دو دندان استفاده شود، لازم است دو دندان کاملا کنار هم باشند یعنی برای دو دندان غیر مجاور نمی توان از یک ایمپلنت استفاده کرد (حتی اگر فقط یک دندان بین این دو فضای خالی وجود داشته باشد). در موارد زیر معمولا از یک ایمپلنت برای جایگزینی دو دندان مجاور استفاده خواهد شد:

  • اگر دو دندان از دست رفته شما در ناحیه جلوی دهان تان باشد، به دلایل زیبایی شناختی معمولا از یک ایمپلنت برای جایگزینی آنها استفاده خواهد شد.
  • همچنین اگر استحکام استخوان فک شما به اندازه ای باشد که نتواند چند ایمپلنت جداگانه را پشتیبانی کند، استفاده از یک ایمپلنت برای دو دندان راه حل مناسبی خواهد بود.
  • اگر زمان و یا هزینه محدودی در اختیار دارید، کاشت یک ایمپلنت برای دو دندان می تواند به نفع شما باشد.
قبل و بعد ایمپلنت چند دندان کلینیک سریتا

مزایای ایمپلنت چند دندانی

ایمپلنت چند دندانی به فردی که چندین دندان خود را از دست داده است یا اصلاً دندان ندارد، امکان می دهد که به راحتی غذا بخورد و به خوبی صحبت کند. این ایمپلنت ها همچنین لبخند را زیبا می سازند و از تحلیل لثه و زوال استخوان جلوگیری می کنند. ایمپلنت ها به عنوان دندان های مصنوعی که طبیعی به نظر می رسند، کاملا راحت هستند. همچنین، آنها ریسک جابجایی دندان های مجاور را از بین می برند.

تیتانیومی که دندانپزشکان در ایمپلنت های دندانی استفاده می کنند، یک ماده زیست سازگار است. بنابراین بیمار هرگز نباید نگران باشد که بدنش ایمپلنت را پس بزند. در عوض، ایمپلنت به استخوان می چسبد و محکم در جای خود باقی می ماند. پس از جوش خوردن به استخوان فک، ایمپلنت چند دندانی به لنگر یا پایه ای تبدیل می شود که دندانپزشک دندان های مصنوعی را روی آن قرار می دهد.

مراقبت از ایمپلنت چند دندانی آسان است. درست مانند دندان های طبیعی، فرد باید حداقل دو بار در روز مسواک بزند و نخ دندان بکشد. برخلاف پروتزهای مصنوعی، اینها یک راه حل دائمی هستند که هر گونه مشکل لغزش را ( که در پروتز مشاهده می شود) برطرف می کنند. همچنین لازم نیست برای تمیز کردن از دهان خارج شوند.

یک لابراتوار دندانپزشکی ،ایمپلنت چند دندانی را بر اساس نیاز بیمار سفارشی می کند. بنابراین ظاهر و عملکردی کاملا مشابه دندان های طبیعی فرد خواهد داشت.

ایمپلنت چند دندانی علاوه بر مزایای ایمپلنت های تکی، جنبه های مثبت دیگری نیز دارد، از جمله: 

  • هزینه انجام ایمپلنت چند دندانی نسبت به ایمپلنت های جداگانه پایین تر است.
  • دوره نقاهت کوتاه تری دارد.
  • ظاهر طبیعی تری ایجاد می کند.
  • برای افرادی که استخوان های فک آنها قدرت پشتیبانی از چندین پایه ایمپلنت را ندارد، ایده آل است.
  • دوره درمان کوتاه تری دارد زیرا به کاشت پایه های ایمپلنت کمتری نیاز است.
  • مراقبت از آن آسان است.

انواع ایمپلنت چند دندانی

بسته به وضعیت لثه و استخوان فک بیمار گاهی اوقات ممکن است دو یا چند دندان مجاور توسط یک ایمپلنت تکی نگه داشته شوند. ایمپلنت های چند دندانی اغلب برای محکم کردن بریج های ثابت یا پروتزهای تکه ای متحرک استفاده می شوند. انواع ایمپلنت چند دندانی از این قرار هستند.

بریج کنسولی

گاهی اوقات اگر بیمار بخواهد دو دندان مجاور را جایگزین کند، می توان از یک ایمپلنت با دندان دوم متصل به آن استفاده کرد. اما اگر دندان ها در کنار هم نباشند، باید از دو ایمپلنت استفاده شود. 

بریج های بر پایه ایمپلنت

چندین دندان روی یک قوس ممکن است با یک بریج بر پایه ایمپلنت جایگزین شوند. برای حمایت از بریج در طول این روش ممکن است چندین ایمپلنت دندان قرار داده شود. بریج های بر پایه ایمپلنت در مقایسه با بریج های ثابت استاندارد، مزایایی دارند. از جمله:

  • به خاطر ایجاد حساسیت کمتر لثه، آنها از نظر بسیاری از بیماران پایدارتر، راحت تر و قابل اعتمادتر هستند.
  • آنها می توانند توسط بیمارانی استفاده شوند که استخوان فک شان برای حمایت از ایمپلنت های تکی به اندازه کافی قوی نیست.
  • بریج های بر پایه ایمپلنت، عملکرد و زیبایی خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ می کنند زیرا خرابی و فرسودگی آنها کمتر است.
  • بریج های بر پایه ایمپلنت برای خوابیدن یا تمیز کردن نیازی به برداشتن ندارند.
  • هیچ گونه چسب کاری لازم نیست.

پروتزهای تکه ای بر پایه ایمپلنت

مشابه عملکرد بریج های دندانی، پروتزهای تکه ای بر پایه ایمپلنت، عملکردی مشابه بریج های دندانی دارند اما ثابت نیستند و قابل برداشتن می باشند. برای افرادی که از پروتزهای پارسیل استاندارد استفاده می کنند، پروتزهای تکه ای بر پایه ایمپلنت در مقایسه با بریج های ثابت گزینه مناسب تری خواهد بود زیرا بهتر می توانند به آن عادت کنند.

توانایی برداشتن پروتز تکه ای از آن در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند و جایگزین خوبی برای افرادی است که در شب دندان قروچه می کنند. از آنجایی که آنها را می توان از دهان بیرون آورد و تمیز کرد، راه حل های کارآمدی برای ایمپلنت های چند دندانی افرادی هستند که در تمیز کردن و نخ دندان کشیدن دندان های خود مشکل دارند.

یک ایمپلنت چند دندان را پشتیبانی می کند؟

بسته به وضعیت لثه و استخوان فک بیمار گاهی می توان از یک ایمپلنت برای دو دندان استفاده کرد. با این حال در برخی موارد، دو ایمپلنت دندان ممکن است جایگزین پنج دندان از دست رفته شود.

آیا می توان یک ایمپلنت را برای ۳ دندان استفاده کرد؟

تعداد ایمپلنت های مورد نیاز برای جایگزینی دندان ها به وضعیت لثه و تراکم استخوان فک بیمار بستگی دارد. در اکثر اوقات برای جایگزینی ۳ دندان به ۲ عدد ایمپلنت نیاز است. اگر به دنبال استفاده از ۱ ایمپلنت برای ۳ دندان هستید، بریج های دائمی یا پروتزهای تکه ای متحرک را  در نظر بگیرید.

آیا می توان دو دندان جلو را روی یک ایمپلنت نصب کرد؟

نصب دو دندان جلو روی یک ایمپلنت، روش رایجی است زیرا دندان های قسمت جلوی دهان از نظر زیبایی شناختی دارای اهمیت بیشتری هستند. اما بخش دشوار این پروسه، آن است که دو دندان جایگزین طبیعی به نظر برسند و به صورت دو دندان مجزا ظاهر شوند. برای انجام این کار می ‌توان از روش‌های خاص فرم دادن به لثه استفاده کرد.

قبل و بعد ایمپلنت دندان کلینیک سریتا

هزینه

هزینه دریافت ایمپلنت ها به عوامل متعددی مانند تعداد ایمپلنت ها، وضعیت سلامت لثه و دهان بیمار، دستمزد دندانپزشک، مهارت متخصص و روش کاشت بستگی دارد. به طور کلی هزینه کاشت های دهانی در مقایسه با سایر روش های جایگزینی دندان بالا است اما با در نظر گرفتن مزایای متعددی که ارائه می دهند، ارزشش را دارد. با استفاده از روش کاشت دو دندان کنار هم و یا ایمپلنت چند دندانی، شما می توانید به میزان زیادی در هزینه نهایی صرفه جویی کنید. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

در زیر چند سوال متداول در مورد ایمپلنت های دندانی را مرور می کنیم.

۱. چه تعداد ایمپلنت دندان را می توان در یک جلسه دریافت کرد؟

اکثر دندانپزشکان تنها ۴ ایمپلنت دندان را در یک ویزیت انجام می دهند. به طور کلی، ۴ ایمپلنت می توانند یک قوس کامل از دندان ها (حدود ۸ دندان) را نگه دارد. دندانپزشکان ممکن است بین ۱ تا ۴ ایمپلنت در یک ویزیت برای بیمار نصب کنند.

۲. روش ایمپلنت All-on-4 چیست؟

اگر تمام دندان های خود را در طول یک قوس از دست داده اید، این امکان وجود دارد که آنها را با چهار ایمپلنت دندان جایگزین کنید. این به لطف یک روش خاص به نام All-on-4 امکان پذیر است. یک دندانپزشک ماهر ایمپلنت ها را در مکان های استراتژیک فک قرار می دهد. دو ایمپلنت در جلوی دهان قرار می گیرند و دو ایمپلنت به صورت زاویه دار در عقب دهان و در مکان هایی که استخوان به طور طبیعی قوی و ضخیم هستند، کاشته می شوند. این قرارگیری دقیق اجازه می ‌دهد تا جراحی تا حد ممکن کمتر تهاجمی باشد و در عین حال پشتیبانی قوی برای ترمیم روی ایمپلنت‌ ها فراهم کند.

حرف آخر

در برخی موارد می توان از ۱ ایمپلنت دندان برای جایگزینی ۲ دندان استفاده کرد. این تکنیک معمولاً در ناحیه جلوی دهان استفاده می شود. دلیل این امر، عرض کمتر این دندان ها و این واقعیت است که آنها معمولاً نیروی کمتری نسبت به دندان های آسیاب در عقب دهان تحمل می کنند.

با این حال یکی ازموانع کلیدی در هنگام جایگزینی دو دندان مجاور که توسط یک ایمپلنت دندانی پشتیبانی می ‌شوند، آن است که به جای دو دندان چسبیده به هم، مانند دو دندان جداگانه و مستقل به نظر برسند.

به بیان ساده این امکان وجود دارد که دو دندان را روی یک ایمپلنت سوار کرد. اما تنها زمانی از نظر زیبایی شناختی دلپذیر به نظر می رسند که ساختار لثه ها به گونه ای باشد که انگار دو دندان مجزا را احاطه می کنند. تغییر شکل لثه، یک روش بسیار تخصصی و پیچیده و تنها راه انجام این کار است.

کاشت ایمپلنت های دندان به طور کلی پروسه حساسی محسوب می شود و به تجربه زیادی نیاز دارد. میزان دقت و مهارت مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت چند دندانی، بیشتر از ایمپلنت های معمولی خواهد بود. بنابراین برای انتخاب متخصص ایمپلنت خود وسواس بخرج دهید و ابتدا مطمئن شوید که شرایط لازم برای ایمپلنت چند دندانی را دارید.