روش‌های مختلفی برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته وجود دارد. ایمپلنت و دندان مصنوعی دو روش اصلی برای پر کردن جای خالی دندان هستند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما می توانید از هر دو روش به صورت همزمان هم استفاده کنید. اما بهتر است قبل از تصمیم گیری، با مراجعه یا تماس با کلینیک دندانپزشکی سریتا، از مشاوره رایگان با متخصصین دندانپزشکی بهره‌مند شوید تا بهترین روش را با توجه به شرایط شما پیشنهاد دهند.

در این مقاله قصد داریم به مقایسه دندان مصنوعی با ایمپلنت بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

ایمپلنت اقساطی (۲۴ ماهه)

ضمانت نامه کتبی + اقساط ۱۲ - ۱۸ - ۲۴ ماهه

دندان مصنوعی

دندان «مصنوعی» چیست؟

دندان‌های مصنوعی نوعی دندان متحرک هستند که می‌توان آنان را از دهان خارج کرد. با این روش می‌توان جای دندان‌های از دست رفته را پر کرد و در عین حال برخی از بخش‌های بافت لثه را نیز جایگزین کرد. دندان‌های مصنوعی دارای پایه اکرلیک صورتی رنگ هستند که از این دندان‌ها حفاظت می‌کند. برخی از دندان‌های مصنوعی دارای یک چارچوب فلزی سبک وزن هستند که استحکام و پشتیبانی بیشتری را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در برخی موارد باید از دندان مصنوعی کامل استفاده کرد اما گاهی نیاز به این کار نیست و می‌توان از دندان‌های مصنوعی استفاده کرد که تنها جای چند دندان را پر می‌کنند.

انواع دندان مصنوعی:

  • دندان مصنوعی کامل: جایگزین تمام دندان‌های فک بالا یا پایین می‌شود یا ممکن است برای هر دو فکر ساخته شود.
  • دندان مصنوعی نیمه کامل: این نوع دندان فقط جای شکاف را پر می‌کند. در واقع بخشی از دندان‌های اصلی فرد باقی مانده‌اند و این دندان‌های مصنوعی فقط جای موارد از دست رفته را پر می‌کنند. این دندان‌ها را با گیره‌هایی مخصوص به دندان‌های موجود متصل می‌کنند.

جدول مزایا و معایب ایمپلنت

در جدول زیر، مهم‌ترین مزایا و معایب ایمپلنت دندان را مرور می‌کنیم.

مزایای ایمپلنتمعایب ایمپلنت
حفظ استخوان و جلوگیری از تحلیل استخوان فکهزینه بالا
بهبود قابل توجه ظاهریک روش تهاجمی است و نیاز به جراحی دارد.
یک روش دائمی و مطمئنطولانی بودن روند درمان
شباهت بسیار زیاد به دندان‌های طبیعیاحتمال بروز عوارض جانبی مانند آلرژی، آسیب به سینوس‌ها و … وجود دارد.
بهبود کیفیت حرف زدن و غذا خوردنامکان شکست ایمپلنت وجود دارد.
ریسک شکست بسیار پایینبرای همه افراد مناسب نیست.
مراقبت سادهاحتمال شکستن بدنه ایمپلنت وجود دارد.
قبل و بعد ایمپلنت دندان، کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

«ایمپلنت» دندان چیست؟

ایمپلنت دندان پایه‌ای تیتانیومی است که در استخوان فک قرار داده می‌شود. در واقع ایمپلنت به جای ریشه عمل می‌کند. این روش راه حلی دائمی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. پایه ایمپلنت در فرایندی به استخوان فک متصل می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا بتواند دندان جایگزین شده را محکم در جای خود نگه دارد. از این روش می‌توان برای جایگزین کردن یک تا چندین دندان استفاده کرد. ایمپلنت ها شبیه دندان‌های طبیعی هستند. آن‌ها دقیقا به مراقبت‌های دندان طبیعی نیاز دارند و نیازی نیست کار بیشتری برای آن‌ها انجام دهید. دوام بالایی هم دارند. ایمپلنت به حفظ ساختار فک نیز کمک کرده و از فرو رفتن صورت جلوگیری می‌کند. وقتی دندان‌های زیادی را از دست بدهید، صورت به سمت داخل جمع می‌شود. با ایمپلنت دیگر این اتفاق نمی‌افتد.

برای اتصال ایمپلنت ابتدا یک پایه تیتانیومی را در استخوان فک قرار می‌دهند. سپس ایمپلنت به طور کامل به استخوان فک متصل می‌شود. پس از اتصال ایمپلنت رابط کوچکی به نام اباتمنت را در بالای آن قرار می‌دهند تا ایمپلنت به تاج دندان متصل شود. در آخر هم پروتز روی اباتمنت نصب می‌شود.

جدول مزایا و معایب دندان مصنوعی

مزایا و معایب دندان مصنوعی به طور خلاصه در جدول زیر آورده شده است.

مزایای دندان مصنوعیمعایب دندان مصنوعی
قیمت مقرون بصرفهجویدن و خوردن غذاهای ترد و چسبناک دشوار خواهد بود.
طول درمان کوتاهبه مراقبت دقیق نیاز دارد.
بهبود تکلممدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید.
بهبود عملکرد جویدناحتمال تحریک لثه و ایجاد زخم‌های دهانی وجود دارد.
بهبود ظاهرراحت نبودن در هنگام تلفظ برخی از کلمات 
یک درمان کوتاه مدت است و هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دارد.
از تحلیل استخوان فک جلوگیری نمی‌کند. 
ظاهر نسبتا غیر طبیعی دارد.
مقایسه ایمپلنت و دندان مصنوعی

مقایسه دندان مصنوعی با ایمپلنت

ایمپلنت و دندان مصنوعی، هر کدام از آن‌ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مقایسه نحوه اجرا و نصب دندان مصنوعی با ایمپلنت

مراحل نصب ایمپلنت:

برای این که بتوان ایمپلنت را نصب کرد، استخوان کافی باید در فک وجود داشته باشد تا بتوان ایمپلنت‌ را در آن پیچ کرد. برای نصب ایمپلنت ابتدا ریشه آسیب دیده را می‌کشند. سپس سوراخی در استخوان فک ایجاد می‌کنند. حال پایه ایمپلنت دندان (فیکسچر) را در فک می‌کارند. بالای فیکسچر هم تاج قرار می‌گیرد؛ اما پیش از آن استخوان فک باید در اطراف پایه رشد کند تا فیکسچر ایمپلنت در جای خود محکم شود این فرآیند ممکن است چند ماهی طول بکشد. در آخر نیز تاج دندان را که به شکل دندان واقعی ساخته شده است، نصب می‌کنند.

طراحی و نصب دندان مصنوعی:

این در حالی است که دندان‌های مصنوعی نیاز به کاشته شدن ندارند. پس در صورتی که فرد استخوان کافی در فک نداشته باشد، می‌تواند از دندان مصنوعی معمولی برای پر کردن جای خالی دندان‌ها استفاده کند. قبل از ساخت پروتزها دندانپزشک بایت و هم‌ترازی فک بالا و پایین را بررسی می‌کند تا مطمئن شود جویدن و صحبت کردن با دندان‌های جدید برای بیمار راحت خواهد بود. سپس دندان مصنوعی در لابراتوار ساخته می‌شود و دندانپزشک آن را در دهان بیمار قرار می‌دهد. پس از آن هر گونه تنظیمات لازم را اجرا می‌کند تا دندان‌های مصنوعی با دهان فرد سازگار باشند. پروتزها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که شبیه دندان‌ها و لثه‌های طبیعی باشند و با نوع خاصی از چسب که آن‌ها را به لثه‌های فرد می‌چسبد، در جای خود ثابت می‌شوند.

دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان

مقایسه هزینه ایمپلنت و دندان مصنوعی

ایمپلنت های دندانی گران‌تر از دندان مصنوعی و سایر روش‌های درمانی مانند بریج هستند. البته قیمت می‌تواند بر اساس عوامل مختلف متفاوت باشند. از آنجایی که فرایند اجرای ایمپلنت سخت‌تر و حساس‌تر است، قیمت بیشتری هم خواهد داشت. در واقع هزینه ست کامل دندان مصنوعی تقریباً برابر با هزینه یک ایمپلنت می‌شود. در صورتی که بیماران تمایل داشته باشند از ایمپلنت استفاده کنند، می‌توانند از پرداخت اقساطی کلینیک سریتا بهره ببرند.

مقایسه مراقبت ها و شرایط نگهداری دندان مصنوعی با ایمپلنت دندان

مراقبت های ایمپلنت:
مراقبت از ایمپلنت همانند مراقبت از دندان طبیعی است؛ یعنی شما باید روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید. نخ دندان بکشید و هر شش ماه یک بار برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنید. نگهداری بهتر می‌تواند عمر ایمپلنت را بیشتر کند. ایمپلنت دائمی است و در صورت ترک خوردن یا شکستن روکش‌های اصلی می‌توانید تنها روکش را جایگزین کنید.

مراقبت های دندان مصنوعی:
تمیز کردن دندان مصنوعی باید به صورت روزانه انجام شود. پس از صرف غذا باید آن‌ها را خارج کنید و مسواک بزنید. همچنین اگر از چسب استفاده می‌کنید، لازم است که تکه‌های باقی مانده چسب را هم از روی لثه‌ها پاک کنید. شب‌ها دندان مصنوعی را از دهان خارج کنید و در آب یا محلول مخصوص دندان مصنوعی قرار دهید. از آنجایی بایت دهان فرد با گذشت زمان تغییر پیدا می‌کند، دندان‌های مصنوعی را باید هر از چند گاهی تعویض کنید.

نقاط ضعف دندان مصنوعی در مقابل ایمپلنت

ایمپلنت‌ها معمولاً راه حل ایمن و موثری برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستند اما ممکن است طیف وسیعی از عوارض همانند عفونت را ایجاد کنند. البته ناگفته نماند که در صورت انتخاب دندان پزشک ماهر و نگه‌داری صحیح میزان بروز عوارض به حداقل می‌رسد. معمولاً تنها ۵ تا ۱۰ درصد آن‌ها دچار چنین عوارضی می‌شوند. در ادامه رایج‌ترین عوارض دندان مصنوعی را بررسی می‌کنیم:

  • تکان خوردن مداوم دندان‌ها
  • ایجاد زخم روی لثه
  • ظاهر (نسبتاً) غیرطبیعی
رایج ترین مشکلات دندان مصنوعی

مقایسه ایمپلنت با دندان مصنوعی از نظر عملکرد و احساس

ایمپلنت‌ها ممکن است برای بیمار حس راحتی بیشتری را ایجاد کنند و جویدن با آن‌ها راحت‌تر باشد. ممکن است کمی طول بکشد تا فرد به دندان مصنوعی عادت کند. گاهی هم ممکن است جویدن با صدای بلند انجام شود و فرد در زمان حرف زدن متوجه تکان خوردن آن شود. پس از گذشت چند ماه احساس بیمار به دندان مصنوعی هم طبیعی خواهد شد. این در حالی است که ایمپلنت ثابت است و روی گفتار و جویدن اثر نمی‌گذارد. ایمپلنت‌ها می‌توانند از تحلیل رفتن استخوان نیز جلوگیری کنند. در نتیجه شکل صورت فرد با گذر زمان فرورفته نخواهد شد.

مقایسه دندان مصنوعی با ایمپلنت از نظر ماندگاری و دوام

به طور کلی، پروتزهای مصنوعی باید هر پنج تا هشت سال یک‌بار تعویض شوند.‌علت این امر هم تغییر ساختار صورت با گذر زمان است. در نتیجه امکان دارد دندان‌های مصنوعی فرد شل شوند و دیگر مانند حالت اول روی لثه قرار نگیرند. در حالی که ایمپلنت می‌توانند به اندازه دندان‌های طبیعی عمر کنند. کافی است از آن‌ها مراقبت شود.

چه عواملی روی انتخاب دندان مصنوعی یا ایمپلنت اثر می‌گذارند؟

هنگام انتخاب یکی از این دو روش باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم.

  • سن

از آن جایی که ایمپلنت‌ها راه حلی دائمی هستند، ممکن است افراد زیر ۶۰ سال این گزینه درمانی را انتخاب کنند؛ زیرا می‌توانند چندین دهه از ایمپلنت استفاده کنند. علاوه بر این، فرایند اجرای ایمپلنت برای افرادی که سن پایین‌تر دارند، بهتر خواهد بود. برای همین افراد مسن‌تر ترجیح می‌دهند از دندان مصنوعی استفاده کنند تا درگیر درمان‌های تهاجمی و وقت‌گیر نشوند.

  • تراکم استخوان

برای کاشت ایمپلنت باید میزان تراکم استخوان فک مهم است؛ زیرا استخوان کافی باید وجود داشته باشد تا فک بتواند پست‌ها را در جای خود نگه دارد. افرادی که استخوان کافی ندارند، کاندیدای خوبی برای ایمپلنت نیستند. افزایش سن، بیماری لثه، آسیب به فک، عدم ترمیم دندان و خالی بودن جای آن برای طولانی مدت می‌تواند روی تراکم استخوان اثر بگذارد. برای تقویت تراکم استخوان فکر می‌توان از پیوند استخوان استفاده کرد اما این فرایند گران‌تر و پیچیده‌تر است.

مقایسه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن نهایی

در این مقاله به مقایسه دندان مصنوعی با ایمپلنت پرداختیم. همان طور که توضیح دادیم گاهی فرد می‌توانند از بین این دو گزینه یکی را انتخاب کند اما گاهی جای انتخاب وجود ندارد و باید آن چه را انجام داد که دندان پزشک توصیه می‌کند. به طور کلی ایمپلنت‌ها بهتر از دندان‌های مصنوعی هستند اما قیمت بسیار بالاتری دارند و افرادی که دچار مشکلات استخوان فک هستند، نمی‌توانند از آن استفاده کنند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. کدام بهتر است، دندان مصنوعی یا ایمپلنت؟

به طور کلی ایمپلنت‌ها گزینه بهتری نسبت به دندان‌های مصنوعی هستند اما همه افراد نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.

  1. چه کسانی نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند و باید دندان مصنوعی را انتخاب کنند؟

افرادی که دچار مشکلات استخوان فک هستند و فک آن‌ها استخوان کافی برای نگه‌داری از پایه ایمپلنت را ندارد، نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.

  1. هزینه دندان مصنوعی بیشتر است یا ایمپلنت؟

هزینه ایمپلنت بسیار بالاتر از دندان مصنوعی است. علت این امر هم ماندگاری، ظاهر طبیعی‌تر و مقاومت بیشتر است.