اگر دندان خود را از دست داده‌اید می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف جای خالی آن را پر کنید. یکی از بهترین و ماندگارترین روش‌ها ایمپلنت کردن است. درست است ایمپلنت بسیار کوچک است اما از اجزای مختلف تشکیل شده است. در این مقاله قصد داریم تا به تعریف کاور اسکرو، آنالوگ و ایمپرشن کوپینگ ایمپلنت بپردازیم. ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان، قبل و بعد ایمپلنت دندان

«ایمپلنت» چیست؟

وقتی دندان شما می‌افتد یا به هر دلیلی آن را از دست می‌دهید،جای آن خالی می‌شود و ممکن است غذا خوردن،حرف زدن و حالت چهره شما را تحت تاثیر قرار دهد. روش‌های مختلفی برای پر کردن جای خالی دندان و جلوگیری از این مشکلات وجود دارد. بسیاری از افراد ایمپلنت را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند. برای انجام این کار ابتدا دندانپزشک دندان‌های فرد را بررسی می‌کند. 

در صورتی که امکان انجام ایمپلنت وجود داشته باشد، قالب‌گیری انجام می‌شود و دندان در لابراتوار ساخته می‌شود. سپس دندان ساخته شده با کمک پیچی از جنس تیتانیوم در استخوان فک و لثه قرار می‌گیرد. پس از این کار تاج ساخته شده به پیچ وصل می‌شود. حال بیمار باید از دندان‌های خود مراقبت کند تا ایمپلنت محکم و سفت شود. ظاهر طبیعی و ماندگاری بالا موجب شده است تا این روش انتخاب بسیاری از افراد باشد. ایمپلنت از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که کیفیت هر کدام از آن‌ها و همچنین کاربردشان در ماندگاری ایمپلنت بسیار مهم است.

معرفی اجزای ایمپلنت

ایمپلنت دارای اجزای مختلفی است. تمامی این اجزا بسیار مهم هستند و باید با کیفیت باشند تا ایمپلنت شما ماندگار بماند. ایمپلنت دندان هفت قسمت اصلی دارد. در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • تاج
  • اباتمنت
  • فیکسچر
  • هیلینگ اباتمنت
  • ایمپرشن کوپینگ
  • کاور اسکرو
  • آنالوگ ایمپلنت

در ادامه می‌خواهیم سه مورد آخر را توضیح دهیم.

ایمپرشن کوپینگ ایمپلنت

ایمپرشن کوپینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

از ایمپرشن کوپینگ ایمپلنت برای قالب‌گیری استفاده می‌شود. در واقع این بخش مشخص می‌کند که پروتز یا روکش دندان دقیقا در کجا باید قرار بگیرد. ایمپرشن کوپینگ با پیچ روی فیکسچر وصل می‌شود. ابتدا هیلینگ کپ را باز می‌کنند. سپس این بخش را روی فیکسچر محکم می‌کنند. پس از آن دندان پزشک قالب‌گیری را انجام می‌دهد. برای انجام قالب‌گیری از دو روش استفاده می‌شود که در ادامه آنان را بررسی خواهیم کرد.

قالب‌گیری باز

دقت کار در این روش بالا می‌رود و می‌توان از آن برای انتخاب اباتمنت زاویه‌دار استفاده کرد. برای اجرای این روش قالب‌گیری، ایمپرشن کوپینگ را روی فیکسچر می‌بندند. سپس مواد قالب‌گیری را در اطراف آن وارد می‌کنند. در این حالت از تری (Tray) معمولی استفاده می‌شود و جایگاه ایمپرشن‌ها را در آن سوراخ می‌کنند؛ یعنی وقتی تری را روی ایمپرشن کوپینگ قرار می‌دهند، نوک آن‌ها از تری بیرون میزند. در همین حین که تری در دهان وجود دارد، پیچ ایمپرشن را باز می‌کنند و آن‌ها را نیز به همراه قالب از روی ایمپلنت برمی‌دارند.

قالب‌گیری بسته

اگر امکان انتخاب اباتمنت وجود نداشته باشد، دندان پزشک مجبور می‌شود قالب‌گیری را در سطح فیکسچر انجام دهد. این گونه می‌توان محل اباتمنت و فیکسچر را در قالب بازسازی کرد و با توجه به آن اندازه و قطر اباتمنت را انتخاب کرد. در این حالت هیلینگ بسته است و مواد قالب‌گیری به اطراف آن وارد می‌شود. سپس تری قالب‌گیری بسته را روی ایمپرشن کوپینگ قرار می‌دهند. بخش داخلی تری همان محل قرارگیری ایمپرشن‌ها خواهد بود. در نهایت هم تری را به لابراتوار ارسال می‌کنند.

کاور اسکرو ایمپلنت

کاور اسکرو ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

کاور اسکرو ایمپلنت یک پیچ کوچک است که روی فیکسچر و پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود تا آلودگی‌ها، باکتری‌ها، خون و بافت لثه به فیکسچر نفوذ پیدا نکنند. پس می‌توان گفت کاربرد کاور اسکرو ایمپلنت جلوگیری از بروز عفونت است. به عنوان مثال، با ورود تکه‌های غذا به این بخش ممکن است عفونت ایجاد شود؛ اما با وجود کاور اسکرو این اتفاق نمی‌افتد. این بخش از ایمپلنت تا زمان بسته شدن هیلینگ روی فیکسچر در دهان باقی می‌ماند.

آنالوگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

بخش دیگری که می‌خواهیم معرفی کنیم، آنالوگ ایمپلنت نام دارد. از این قطعه فلزی برای مدل‌سازی فک بیمار استفاده می‌شود. با گذشت ۳ تا ۴ ماه پس از جراحی، قالب‌گیری انجام می‌شود و آنالوگ را به ایمپرشن کوپینگ یا ترانسفر کوپینگ پیچ می‌کنند. در واقع آنالوگ مدل شبیه سازی شده فیکسچر است و وقتی قالب‌گیری انجام می‌شود، نقش آن را ایفا می‌کند. قالب‌گیری نیز با گپ انجام می‌شود و این گچ اطراف این قطعه را احاطه می‌کند. این گونه وضعیت دهان بیمار در قالب مشخص می‌شود. در نهایت هم آن را با آچاری مخصوص باز می‌کنند و از قالب اصلی جدا می‌کنند. سپس قالب به لابراتوار ارسال می‌شود تا اباتمنت مناسب بیمار انتخاب شود و تاج دندان با توجه به فک و سایر دندان‌ها ساخته شود.

آنالوگ ایمپلنت

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام آخر

در این مقاله به بررسی بخش‌هایی از ایمپلنت پرداختیم و ایمپرشن کوپینگ، کاور اسکرو و آنالوگ ایمپلنت را معرفی کردیم. تمامی این بخش‌ها اهمیت بالایی دارند و باید از بهترین نوع آن‌ها استفاده شود؛ زیرا تمام این اجزا و مراحل به هم مرتبط هستند و در صورتی که یکی از آن‌ها اشتباه انجام شود، روی کل نتیجه اثر منفی می‌گذارد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم قصد انجام ایمپلنت را دارید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.