در سال‌های اخیر تقاضا برای کاشت ایمپلنت بسیار افزایش یافته است. از آنجا که ایمپلنت‌ها ثابت هستند و مانند دندان طبیعی شما رفتار می‌کنند راحتی بسیار مطلوب‌تری نسبت به دندان مصنوعی متحرک دارند. اما با این حال فرایند درمان آن پیچیده‌تر از پروتزهای متحرک است. ممکن است هنگام مراجعه برای کاشت ایمپلنت، دندانپزشک به شما بگوید که به جراحی سینوس لیفت نیاز دارید. به طور کلی این توصیه زمانی انجام می‌شود که حجم استخوان فک شما به میزان کافی نباشد. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره نحوه انجام این عمل جراحی و کاربردهایی که دارد صحبت کنیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت چیست؟

سینوس‌ها فضاهایی پر از هوا در دو طرف بینی هستند. این فضاهای خالی روی ایمپلنتی که قرار است جای دندان‌های بالا کاشته شوند، تاثیر می‌گذارد. اگر سینوس‌ها به فک بالا نزدیک باشند ولی برای درمان ایمپلنت به استخوان بیشتری نیاز باشد، جراحی سینوس لیفت انجام می‌شود.

استخوان فک در این ناحیه نازک‌تر از نواحی دیگر است. بنابراین، ممکن است حجم استخوان مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد. طی این عمل غشای سینوس به سمت بالا حرکت می‌کند تا فضایی برای استخوانی که در این ناحیه اضافه می‌شود، ایجاد گردد.

علت انجام جراحی سینوس لیفت

به طور کلی، زمانی که دندان‌های فک بالا از بین می‌روند، استخوان در محل دندان کشیده شده تحلیل می‌رود و فاصله بین دیواره سینوس و لبه استخوان فک کوتاه می‌شود. در نتیجه فضای کافی برای کاشته شدن ایمپلنت در استخوان فک وجود نخواهد داشت. این روش به شما کمک می‌کند تا با بالاتر بردن سینوس‌ها،‌ فضای کافی برای پیوند زدن استخوان مهیا شود.

علت انجام جراحی سینوس لیفت

انواع لیفت سینوس

روش‌های مختلفی برای انجام جراحی سینوس دندان وجود دارد که به تشخیص دندانپزشک شما بستگی دارد. این روش به دو صورت لیفت سینوس باز و بسته انجام می‌شود. اگرچه عمل سینوس می‌تواند دلهره آور به نظر برسد، اما در واقع این روش بسیار راحت و بدون نگرانی است.

این جراحی برای هر ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد انجام می‌شود. بسته به ساختار فک، مراحل ممکن است کندتر یا سریعتر پیشرفت کند. این وضعیت از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

عمل لیفت سینوس باز

در تکنیک جراحی سینوس باز، برشی روی خط لثه ایجاد می‌شود. در حین برداشتن ناحیه سینوس، پودر استخوان در فضای باز گذاشته می‌شود. سپس محل برش با بخیه بسته می‌شود.

عمل لیفت سینوس بسته

در تکنیک جراحی سینوس بسته، کف سینوس با ابزار خاصی به نام استئوتوم شکسته می‌شود و سینوس بالا می‌رود. سپس پودر استخوان در این حفره قرار می‌گیرد.

عمل لیفت سینوس

خطرات و عوارض سینوس لیفت چیست؟

در برخی موارد به دلیل نازک بودن غشای سینوس، ممکن است در حین عمل پارگی ایجاد شود. در حالی که پارگی‌های کوچک رمعمولا خود به خود بهبود می‌یابند، پارگی‌های بزرگ نیازمند مداخله پزشکی هستند.

مانند هر عمل جراحی، خونریزی یا عفونت نیز ممکن است در طول یا بعد از عمل رخ دهد. برای جلوگیری از این عوارض رعایت توصیه‌های پزشک و استفاده از داروهای تجویز شده ضروری است. اگر آب، چای و مایعات مشابهی که بعد از عمل می‌نوشید از بینی شما خارج شد، باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. این اتفاق می‌تواند عواقب بسیار جدی ایجاد کند. این سوراخ در دهان باید توسط پزشک ماهر دوباره بخیه شود.

آیا میتوان عمل کاشت ایمپلنت دندان را همزمان با لیفت سینوس انجام داد؟

آیا میتوان عمل کاشت ایمپلنت دندان را همزمان با لیفت سینوس انجام داد؟

کاشت ایمپلنت را می‌توان در حین عمل لیفت سینوس انجام داد یا آن را با یک عمل جداگانه ۳ تا ۶ ماه پس از عمل لیفت سینوس نصب کرد. این انتخاب با توجه به میزان استخوان از دست رفته، تکنیک جراحی لیفت سینوس، طول ناحیه‌ای که قرار است درگیر شود، تعداد ایمپلنت‌ها و طول و قطر آن‌ها تعیین می‌شود.

به طور کلی اگر ارتفاع استخوان بیمار در ناحیه سینوس کمتر از ۴ میلی‌متر باشد، برای قرار دادن ایمپلنت‌ها باید منتظر ماند تا پودرهای استخوان به بافت استخوان تبدیل شوند. تقریبا ۶ ماه پس از عمل، بافت استخوانی به سختی کافی می‌رسد و می‌توان ایمپلنت را نصب کرد. اما در صورت وجود بیش از ۴ میلی‌متر استخوان در ناحیه‌ای که عمل سینوس لیفت انجام می‌شود، امکان قرار دادن ایمپلنت‌ها همزمان با جراحی سینوس دندان وجود دارد.

چه کسانی باید لیفت سینوس را پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام بدهند؟

به طور کلی دندانپزشک انجام این جراحی را در شرایط زیر تجویز می‌کند:

  • اگر ارتفاع استخوان در فک بالا برای نصب ایمپلنت کافی نباشد.
  • اگر کف سینوس خیلی نزدیک به فک بالا باشد.
  • اگر علائم افتادگی سینوس تجربه شود.

چه کسانی نمی توانند سینوس لیفت انجام دهند؟

این عمل برای کسانی که استخوان کافی در ناحیه فک خود دارند نیاز نیست. با این حال ممکن است انجام این عمل برای بسیاری از افراد که استخوان نازکی دارند هم ممکن نباشد. به طور کلی انجام جراحی لیفت سینوس برای گروه‌های زیر توصیه نمی‌شود:

  • افراد مبتلا به سینوزیت حاد
  • افراد مبتلا به بیماری‌ها خود ایمنی
  • وجود اختلالات انعقاد خون
  • بیماری ایدز
  • سرطان

لازم است که پیش از انجام این جراحی در مورد بیماری‌های خود و داروهایی که مصرف می‌کنید با دندانپزشک مشورت نمایید.

مراحل جراحی سینوس لیفت

عمل بالا بردن سینوس یک مداخله جراحی است که روی صندلی استاندارد دندانپزشکی و با بی حسی موضعی انجام می شود. در طی این عمل ناحیه سینوس به میزان لازم بالا می‌رود و از طریق راهی که در دهان باز می‌شود قابل دسترسی می‌گردد. غشای پوشاننده داخل سینوس بالا رفته و پودر استخوان بین آن و استخوان زیرین قرار می‌گیرد. سپس ناحیه تحت درمان با بخیه بسته می‌شود.

شما باید در طول این درمان خونسرد باشید. زیرا با وجود بی‌حسی هیچ‌گونه دردی احساس نمی‌شود. ممکن است در شرایط خاص دندانپزشک از بیهوشی نیز استفاده نماید. به همین دلیل، بیماران به روشی بسیار راحت و بدون احساس درد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

جراحی سینوس لیفت

مراقبت بعد از سینوس لیفت

از آنجایی که جراحی سینوس لیفت درمانی بسیار حساس و پیچیده‌تر از جراحی ایمپلنت است، پس از انجام این عمل نیز بیماران باید به مراقبت از آن توجه کنند. مهمترین نکات مراقبتی شامل موارد زیر است:

  • توصیه می‌شود بیماران حداقل به مدت ۱۰ روز سیگار نکشند، از عطسه و سرفه تا حد امکان خودداری کنند و در این مدت هرگز دهان خود را نبندند.
  • پس از عمل باید از ورزش‌هایی مانند دویدن، فوتبال، والیبال که تنفس را تحریک می‌کند و همچنین فعالیت‌های فعال مانند رقصیدن خودداری شود.
  • از انجام غواصی و سوار شدن به هواپیما باید حداقل به مدت یک ماه خودداری شود، زیرا باعث ایجاد فشار در سینوس‌ها می‌گردد.
  • باید به بهداشت دهان و دندان توجه شود و به نظافت ناحیه عمل توجه شود. نباید از نی در نوشیدنی‌های مایع استفاده کرد.
  • بیرون ریختن آب دهان به مدت ۲۴ ساعت نباید انجام شود. این عملکرد باعث ایجاد فشار منفی و خونریزی می‌گردد.
  • پس از جراحی سینوس دندان توصیه می شود که بیمار بینی خود را باد نکند و آب به بینی خود وارد نکند.
  • از گرمای شدید و آفتاب مستقیم اجتناب کنید.
  • ۲۴ ساعت پس از عمل می‌توان دندان‌ها را مسواک زد.

هزینه عمل لیفت سینوس چقدر است؟

عمل لیفت سینوس با استفاده از ابزارهای جراحی اتوماتیک و دستی پیشرفته و مواد پیوند استریل (پودر استخوان) انجام می‌شود. علاوه بر این، به یک دندانپزشک مجرب و یک دستیار دندانپزشکی نیاز دارد. این موارد می‌تواند روی هزینه نهایی آن تاثیرگذار باشد. با این حال بسته به وضعیت دهان و دندان بیمار و کلینیک درمانی که مراجعه می‌کنید هزینه می‌تواند تغییر کند. برای تخمین هزینه لازم است که ابتدا توسط یک دندانپزشک حرفه‌ای معاینه شوید.

تفاوت عمل سینوس لیفت و پیوند استخوان چیست؟

این سوالی است که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد. در واقع هدف هر دو روش این است که تراکم استخوان فک شما را افزایش دهد. اما از آنجا که بالای فک بالا سینوس‌ها وجود دارند لازم است که برای پیوند استخوان سینوس‌ها بالاتر بروند. اما برای فک پایین چنین دشواری وجود ندارد. بنابراین عمل سینوس و به همراه تزریق پیوند استخوان برای فک بالا و پیوند استخوان به تنهایی برای فک پایین استفاده می‌شود.

عمل لیفت سینوس

امکان عفونت بعد از عمل سینوس وجود دارد؟

امکان عفونت در هر روش جراحی وجود دارد و تا حد زیادی به عدم رعایت بهداشت و بی‌توجهی در مصرف داروها بستگی دارد. در صورتی که علائم هفونت را مشاده کردید لازم است که سریعا با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

دروه نقاهت عمل لیفت سینوس چند روز است؟

مشکلات اولیه مانند تورم، کبودی و درد بعد از ۲ تا ۴ روز از بین خواهد رفت. اما همچنان باید داروها خود را به طور منظم مصرف کنید. به طور کلی بعد از یک هفته می‌توانید به زندگی عادی خود برگردید. بسته به ساختار فک ممکن است که تا ۶ ناه برای پیوند کامل استخوان زمان لازم باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- آیا عمل لیفت سینوس مضر است؟

زمانی که جراحی لیفت سینوس توسط دندانپزشکان متخصص و مجرب انجام شود هیچ ضرری ندارد. اگر پزشک در نتیجه معاینه به این نتیجه برسد که شما برای این روش مناسب نیستید، به شما اطلاع می‌دهد و گزینه‌های درمانی جایگزین را توضیح می‌دهد.

۲- عمل لیفت سینوس چقدر طول می‌کشد؟

این روش با بی حسی انجام می‌شود و بلافاصله پس از آن می توانید به خانه برگردید. به طور متوسط این روش ​​۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در صورت وجود حجم استخوان کافی، همان جلسه کاشت ایمپلنت نی انجام می‌گردد. این فرآیند نیز حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. جراحی سینوس به طور کلی عمل سختی نیست.

۳- تورم بعد از لیفت سینوس چقدر طول می‌کشد؟

ایجاد تورم بعد از عمل طبیعی است. تورمی که در حین عمل ایجاد می‌شود ۲ تا ۳ روز باقی می‌ماند. پس از آن، تورم به مرور کاهش می‌یابد. در این مدت، باید تمام داروهای تجویز شده توسط پزشکان به طور منظم استفاده شود.

۴- بعد از عمل باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بعد از عمل سینوس لیفت باید مراقب باشید که به مدت ۲۴ ساعت با طرف مقابل غذا بخورید تا از ناحیه زخم محافظت شود. تا دو ساعت بعد از عمل نباید چیزی خورد یا نوشید. پس از جراحی سینوس دندان، هنگام تمیز کردن بینی نباید فشار وارد شود و در صورت نیاز به عطسه باید دهان را باز نگه داشته شود.

حرف آخر

ایمپلنت شامل کاشت یک پیج تیتانیومی در استخوان فک است که به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند. برای کاشت ایمپلنت لازم است که استخوان فک شما تراکم و ارتفاع کافی داشته باشد. در مواردی ممکن است که استخوان فک شما تحلیل رفته باشد. در چنین شرایطی باید استخوان فک تقویت گردد. اما در فک بالا به دلیل مجاورت حفره سینوس با فک ممکن است اکان پیوند استخوان نباشد. در چنین شرایطی پزشک با یک عمل جراحی سینوس‌ها را بالاتر می‌برد و فضا را برای پیوند استخوان فراهم می‌کند.

عمل سینوس لیفت به دو صورت باز و بسته انجام می‌شود که انتخاب آن‌ها با توجه به ارتفاع فعلی استخوان فک بالا انجام می‌گیرد. این روش یک عمل ساده است که با بی حسی موضعی انجام می‌شود. در این مقاله به معرفی کامل این روش جراحی و کاربردهای آن پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر به سایر مقالات منتشر شده در سایت ما مراجعه کنید.