ایمپلنت‌های دندانی به عنوان راهکاری برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و محافظت از سلامت دهان و دندان، در استخوان فک قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌ها پس از نصب نهایی ظاهر و کارکرد کاملا طبیعی خواهند داشت. بر خلاف تصور بسیاری از افراد ایمپلنت صرفا یک قطعه نیست و از چند جزء مختلف ساخته شده است. اجزای ایمپلنت دندان در چند مرحله در دهان شما قرار می‌گیرند تا نهایتا بتوانند ظاهر یک دندان طبیعی را بازسازی کنند.

در این مقاله به معرفی هر کدام از این اجزا، نقش آن‌ها و زمان نصب هر کدام خواهیم پرداخت.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت شامل چندین قطعه است که به یکدیگر متصل می‌شوند. ایمپلنت شامل یک ریشه است که باعث می‌شود این دندان‌ها کاملا ثابت باشند و مانند دندان طبیعی به نظر برسند. مهمترین اجزای ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است:

اجزای دائمی ایمپلنت  دندان
ایمپلنت اقساطی

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

اجزای دائمی ایمپلنت دندان

این اجزای شامل سه قطعه است که پس از تکمیل درمان نیز برای همیشه در دهان شما باقی خواهد ماند:

  • فیکسچر (پایه)
  • اباتمنت
  • تاج ایمپلنت

اجزای موقت ایمپلنت دندان

بعضی از قطعات هستند که در فرایند درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و مدتی نیز در دهان شما باقی می‌مانند. اما این قطعات دائمی نیستند و دندانپزشک پس از چند هفته یا ماه آن‌ها را از دهان شما خارج می‌کند. این قطعات شامل موارد زیر است:

  • کاوراسکرو
  • هیلینگ کپ
  • ایمپرشن کوپینگ
  • آنالوگ

در ادامه به معرفی بیشتر هر یک از این اجرا می‌پردازیم.

اجزای موقت ایمپلنت دندان

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر یکی از مهمترین اجزای ایمپلنت دندان است. فیکسچر به عنوان پایه ایمپلنت عمل می‌کند و در واقع ریشه دندان جدید شما خواهد بود. فیکسچر غالبا به صورت یک پیچ است و مستقیما در استخوان فک شما در ناحیه دندان از دست رفته قرار می‌گیرد. طول و قطر فیکسچر به ناحیه کاشت و استخوان فک شما بستگی دارد. پس از قرار دادن و طی شدن دوره بهبود، که باعث پیوند خوردن فیکسچر و استخوان می‌شود، ایمپلنت شما برای دریافت اباتمنت و سپس تاج نهایی آماده می‌گردد. فیکسچر معمولا از جنس تیتانیوم است.

فیکسچر ایمپلنت

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

اباتمنت بخشی است که مستقیما به پایه ایمپلنت پیچ می‌شود. این قطعه میانی ارتباط بین فیکسچر و تاج را فراهم می‌کند و به عنوان یک تکیه‌گاه برای پروتز نهایی شما عمل می‌نماید. ایمپلنت به طور کلی همسطح با استخوان پیچ می‌شود. تاج دندان را نمی‌توان مستقیما به فیکسچر متصل کرد؛ زیرا این کار باعث تحریک لثه و استخوان می‌شود. بنابراین لازم است از یک قطعه میانی به نام اباتمنت استفاده شود که به پایه ایمپلنت متصل می‌گردد. این اباتمنت می‌تواند از تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخته شود.

اباتمنت ایمپلنت

تاج ایمپلنت چیست؟

روکش یا تاج بیرونی‌ترین اجزای ایمپلنت دندان است. تاج در واقع بازسازی ظاهر دندان طبیعی شما است که روی ایمپلنت نصب می‌شود. این پروتز روی اباتمنت قرار می‌گیرد و تنها عنصر قابل مشاهده خواهد بود که ظاهری کاملا شبیه دندان طبیعی شما دارد. این پروتز معمولا از جنس چینی یا سرامیک ساخته می‌شود. تاج چینی و سرامیکی رنگی شبیه دندان‌های شما و مقاومت بالایی در برابر فشار و دما دارد.

تاج ایمپلنت

کاور اسکرو ایمپلنت چیست؟

کاوراسکرو نوعی پیچ است که به عنوان پوشش روی فیکسچر قرار می‌گیرد. بعد از پایان کاشت پایه، این قطعه روی آن نصب می‌شود. کارکرد کاوراسکرو این است که از ورود عفونت و باکتری‌ها به درون ناحیه‌ای که فیکسچر کاشته شده است جلوگیری کند.

کاور اسکرو یک قطعه موقت است و هنگام جراحی دوم برداشته می‌شود تا سایر قطعات روی پایه نصب گردند.

کاور اسکرو ایمپلنت

هیلینگ اباتمنت چیست؟

پس از اینکه ۲ تا ۳ ماه از کاشت فیکسچر گذشت و پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک شما پیوند خورد نوبت این است که بافت لثه شما برای ادامه فرایند آماده شود. دندانپزشک در این مرحله کاوراسکرو را از روی فیکسچر باز می‌کند و هیلینگ (هیلینگ کپ) را روی آن نصب می‌کند. کارکرد این قطعه این است که رشد و شکل‌گیری بافت لثه در اطراف ایمپلنت را به شکل اصولی فراهم کند. با شکل‌گیری صحیح بافت لثه امکان نصب ایمپلنت با ظاهر و عملکرد طبیعی فراهم می‌شود. هیلینگ اباتمنت به مدت یک تا دو هفته در دهان شما باقی می‌ماند. هیلینگ در مراحل بعد از پایه جدا خواهد شد.

ایمپرشن کوپینگ ایمپلنت چیست؟

یکی از اجزای ایمپلنت دندان که برای قالب‌گیری دندان شما استفاده می‌شود ایمپرشن کوپینگ است. دندانپزشک پس از باز کردن هیلینگ از روی فیکسچر ایمپرشن کوپینگ را روی آن قرار می‌دهد تا مکان و وضعیت دقیق فیکسچر مشخص شود. از این قطعه برای مدل‌سازی و قالب‌گیری دندان شما استفاده می‌شود.

ایمپلنت

آنالوگ ایمپلنت چیست؟

آنالوگ نیز یکی از ابزارهایی است که برای قالب‌گیری از دندان و فک استفاده می‌شود. این قطعه روی ایمپرشن کوپینگ نصب می‌شود. قالب‌گیری به کمک گچ و در اطراف پایه کاشته شده انجام می‌شود. قالب تهیه شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و روکش مناسب برای دندان شما ساخته خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت به ایمپلنت‌هایی گفته می‌شود که کوچک‌تر از ایمپلنت‌های معمولی هستند. در مواردی که استخوان فک نازک‌تر باشد می‌توان از این نمونه‌ها استفاده کرد. ایمپلنت‌های معمولی برای کاشت در استخوان‌های فک نازک نیازمند عمل پیوند استخوان هستند و این باعث طولانی‌تر شدن فرایند درمان و درد و ناراحتی عمل جراحی پیوند خواهد بود. در حالی که مینی ایمپلنت به دلیل اندازه کوچک‌تر در اغلب استخوان‌ها قابلیت کاشت دارند. این نمونه را می‌توان در یک جلسه در استخوان فک قرار داد.

بر خلاف ایمپلنت‌های معمولی که دارای قطعات متعددی هستند مینی ایمپلنت شامل یک پایه (پست)، یک سوکت شبیه حلقه (که روی ریشه قرار می‌گیرد) و یک تاج است که ظاهر دندان را بازسازی می‌کند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- پایه ایمپلنت از چه جنسی است؟

به طور رایج از فلز تیتانیوم برای ساخت فیکسچر استفاده می‌شود. این ماده سازگاری بالایی با بدن دارد و به راحتی با استخوان فک پیوند می‌خورد.

۲- کاوراسکرو چه مدت روی ایمپلنت باقی می‌ماند؟

تا زمانی که پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک ادغام شود. این فرایند می‌تواند حدود ۲ تا ۳ ماه طول بکشد.

۳- اجزای ایمپلنت دندان چیست؟

این قطعات به طور کامل می‌تواند شامل فیکسچر، اباتمنت، کاوراسکرو، هیلینگ کپ، ایمپرشن کوپینگ، آنالوگ و تاج چینی باشد.

۴- آیا احتمال شکستن ایمپلنت وجود دارد؟

این اتفاق به صورت نادر رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عفونت لثه و سیگار کشیدن زیاد رخ دهد.

جمع بندی

ایمپلنت نوعی دندان مصنوعی ثابت است که با کاشته شدن در استخوان فک شما می‌شود و ظاهر و عملکرد دندان طبیعی را بازسازی می‌کند. این دندان‌ها شامل اجزای مختلفی هستند که روی یکدیگری نصب می‌شوند و دندان مصنوعی شما را شکل می‌دهند. اجزای ایمپلنت دندان را می‌تواند به طور کلی به دسته دائمی و موقت تقسیم کرد. اجزای دائمی شامل یک پایه به نام فیکسچر است که به عنوان ریشه در فک شما قرار می‌گیرد، یک اباتمنت که روی فیکسچر نص می‌شود و به عنوان تکیه‌گاه دندان عمل می‌کند و یک تاج دندان که روی آن قرار می‌گیرد و شبیه دندان طبیعی شما است.

اجزای موقت نیز به قطعاتی گفته می‌شود که در طول درمان مدتی در دهان شما قرار می‌گیرد ولی در نهایت از دهان خارج می‌شوند. این قطعات شامل کاوراسکرو (پیچی که روی فیکسچر قرار می‌گیرد تا مانع ورود آلودگی شود)، هیلینگ اباتمنت (که روی فیکسچر قرار می‌گیرد تا شرایط شکل‌گیری لثه را فراهم کند)، ایمپرشن کوپینگ (که برای مدل سازی دندان و فک استفاده می‌شود) و آنالوگ (که روی ایمپرشن کوپینگ نصب می‌شود و به قالب‌گیری کمک می‌کند) می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان ایمپلنت می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید.