ایمپلنت‌ های دندانی از دندان ‌های طبیعی قوی ‌تر هستند و سال‌ ها دوام می ‌آورند زیرا مستعد پوسیدگی یا بیماری نمی باشند. با این وجود اگر نمی‌ خواهید برای دریافت ایمپلنت‌ های جایگزین مجددا به مطب مراجعه کنید، مهم است که در خانه از ایمپلنت‌های دندانی تان به خوبی مراقبت کنید. یکی از مزایای اصلی ایمپلنت های دندانی آن است که مراقبت از آنها آسان می باشد. تفاوت اصلی بین مراقبت از ایمپلنت و مراقبت از دندان های طبیعی در این مورد است که شما باید محصولات بهداشتی را انتخاب کنید که به ایمپلنت های دندانی تان آسیب نزنند. مهم است که از خراشیده شدن ایمپلنت جلوگیری کنید و بافت نرم اطراف ایمپلنت دندانی خود را تحریک نکنید. در مطلب امروز قصد داریم در مورد خمیر دندان و مسواک مناسب ایمپلنت دندان صحبت کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

خمیر دندان و مسواک مناسب ایمپلنت دندان

چرا رعایت بهداشت برای ایمپلنت دندان بسیار مهم است؟

ایمپلنت های دندانی در صورت مراقبت صحیح می توانند تا پایان عمر باقی بمانند و این امر با پیروی از یک روال بهداشتی پیشگیرانه موثر در خانه آغاز می شود. یکی از مهم ترین خطرات برای ایمپلنت دندان در صورت عدم مراقبت صحیح، پری ایمپلنتیت است.

اما پری ایمپلنتیت دقیقا به چه معناست؟ این وضعیت یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب بافت نرم اطراف ایمپلنت شما می شود و معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • درد اطراف ایمپلنت دندان
  • خونریزی در خط لثه 
  • ایمپلنت شل
  • تورم غدد لنفاوی

پری ایمپلنتیت می تواند عواقب نامطلوبی مانند تحلیل استخوان داشته باشد و حتی ممکن است منجر به از دست رفتن ایمپلنت شود. به همین دلیل پیروی از یک روال دقیق بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است تا بتوانید از طول عمر ایمپلنت دندان خود محافظت کنید.

انتخاب خمیر دندان مناسب ایمپلنت دندان

انتخاب خمیر دندان مناسب ایمپلنت دندان

با تنوع محصولات موجود در بازار، انتخاب خمیر دندان برای دندان های طبیعی نیز کار سختی به نظر می رسد اما زمانی که ایمپلنت یا روکش دندان دارید، انتخاب گزینه مناسب به معنای واقعی کلمه دشوار خواهد بود. اطلاعات زیادی در مورد اینکه چه خمیردندان هایی را باید و نباید روی ایمپلنت های دندان استفاده کنید، وجود دارد. برخی از دندانپزشکان می گویند فقط مارک های خاصی مناسب هستند. در حالیکه بقیه می گویند می توانید از هر خمیر دندانی استفاده کنید. بنابراین، پاسخ درست چیست؟

خمیر دندان سفید کننده نگیرید!

تحقیق و پرس و جو برای انتخاب خمیر دندان، ایده خوبی است زیرا می تواند تأثیر زیادی بر سلامت دندانهایتان داشته باشد. و اگر کارهای دندانپزشکی گران قیمتی انجام داده اید (مانند کاشت دندان) اهمیت بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. بهترین توصیه در مورد خرید خمیر دندان مناسب ایمپلنت آن است که خمیر دندان سفید کننده نگیرید. دندان‌ های طبیعی برای صیقل دادن مینای دندان به یک ساینده ملایم نیاز دارند، اما چیزهایی مانند روکش یا ایمپلنت نیازی به این چیزها ندارند. مواد ساینده، ایمپلنت ها را سفید نمی کنند بلکه فقط آنها را خراش می دهند و در دراز مدت به آنها آسیب می رسانند. ایجاد خراش روی ایمپلنت ‌ها و روکش‌ ها باعث می شود که راحت تر تغییر رنگ دهند و لکه شوند . بسیاری از انواع خمیردندان ها به عنوان محصولات سفید کننده تبلیغ می شوند، بنابراین قبل از خرید حتما بسته بندی محصول مورد نظر  را بررسی کنید.

اگر می خواهید بیشتر مراقب باشید، سعی کنید از دندانپزشک خود در مورد استفاده از خمیر دندان های نسخه ای روی ایمپلنت های دندانی خود سوال کنید. شاید از این ایده خوش تان نیاید، اما واقعاً تضمین می کند که هیچ ماده ساینده ای در خمیر دندان وجود ندارد که بتواند به ایمپلنت آسیب برساند. اگر نمی‌ خواهید خمیر دندان‌ های نسخه ‌ای را امتحان کنید، توصیه می‌ کنیم از هر خمیر دندانی که روی آن واژه «سفید کننده» یا «کنترل تارتار» درج شده، دوری کنید.

به طور کلی از تمام انواع خمیردندان های زیر اجتناب نمایید:

  • خمیر دندان مخصوص افراد سیگاری
  • خمیر دندان روشن کننده و ضد لکه
  • خمیر دندان حاوی جوش شیرین، سدیم فلوراید یا فلوراید قلع
انتخاب مسواک مناسب ایمپلنت دندان

انتخاب مسواک مناسب ایمپلنت دندان

مسواک زدن دندان ها ( روزی ۲ بار) یکی از راه‌های اصلی جلوگیری از تجمع باکتری در اطراف ایمپلنت ‌های دندانی است اما این کار با مسواک های معمولی آسان نیست زیرا این مسواک‌ ها برای تمیز کردن همه نواحی دهان به طور همزمان طراحی نشده‌ اند. 

بسیاری از متخصصان دندانپزشکی استفاده از مسواک دستی بسیار نرم (مسواک بچه نرم) را در چند هفته اول پس از کاشت ایمپلنت توصیه می کنند. این کار می تواند به جلوگیری از تحریک بافت های حساس در طول فرآیند بهبود کمک کند. پس از بهبود این ناحیه، مسواک برقی یک انتخاب عالی برای روتین مراقبت از دندان هایتان است.

به طور کلی شما می توانید ایمپلنت دندان و نواحی اطراف آن را با استفاده از مسواک دستی یا برقی تمیز نگه دارید. البته توجه داشته باشید که تمیز کردن کامل ایمپلنت با مسواک معمولی، برای بسیاری از افراد کار دشواری است. مسواک های برقی اغلب برای بیمارانی توصیه می شود که در اعمال فشار کافی (نه کم و نه زیاد) در هنگام مسواک زدن مشکل دارند.

به خاطر داشته باشید:

  • مسواک های نرم یا فوق العاده نرم از خراشیدگی ایمپلنت شما جلوگیری می کنند.
  • سعی کنید حداقل ۲ دقیقه مسواک بزنید و تمام قسمت های دندان خود را کاملاً تمیز کنید.
  • دندان های خود را حداقل ۲ بار در روز و در صورت امکان بعد از غذا مسواک بزنید.
  • یک بار در روز از مسواک بین دندانی استفاده کنید.
مسواک مخصوص ایمپلنت دندان چیست؟

مسواک مخصوص ایمپلنت دندان چیست؟

بهترین مسواکی که می توانید برای مراقبت از ایمپلنت های خود تهیه کنید، مسواک مخصوص ایمپلنت دندان است. این مسواک ها معمولا گران هستند اما با توجه به مزایایی که ارائه می دهند، ارزشش را دارند. قسمت گردن این مسواک ها زاویه دار است و به همین دلیل می توانند فضای زیر ایملنت را به خوبی تمیز کنند و ازتجمع باکتری ها در این ناحیه دور از دسترس جلوگیری نمایند. برای تمیز کردن بین دندان ها نیز از مسواک بین دندانی استفاده کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

واترجت بهترین انتخاب برای دندان‌های ایمپلنت شده

واترجت دندان که به واترپیک یا نخ دندان آبی یا فلوسر آبی نیز معروف است، اختراع نسبتا جدیدی می باشد. این دستگاه یک تکنیک بدون سیم برای کشیدن نخ بین دندان ها است که معمولا از چند قطعه ساده تشکیل شده اند:

  • یک پمپ و یک موتور
  • یک مخزن آب
  • یک نوک یا سر برای فلوسر آب

این دستگاه تمیز کننده بین دندانی، جریان باریک و ثابتی از آب را به دهان شما اسپری می کند. هنگامی که این جریان تحت فشار به سمت دندان ‌ها و لثه‌ ها می‌ رود، بقایای مواد غذایی و پلاک ‌های دندانی را از نواحی که دسترسی به آنها بسیار دشوار است، پاک می ‌کند. همچنین مطالعات نشان داده است که استفاده از واترجت تا ۲۹ درصد موثرتر از نخ دندان سنتی است. بنابراین این دستگاه برای دندان های ایمپلنت شده گزینه مناسبی بوده که البته قیمت بالایی دارد.

سوالات متداول

۱. مسواک زدن ایمپلنت های دندانی باید با چه زاویه ای انجام شود؟

اگرچه ایمپلنت ها با دوام هستند، اما شما باید ریسک ایجاد هرگونه خراش سطحی بر روی ترمیم های خود را به حداقل برسانید. در غیر اینصورت، به احتمال زیاد باکتری ها و لکه ها را به خود جذب می کنند. مسواک خود را با زاویه حدود ۴۵ درجه نسبت به خط لثه نگه دارید. مسواک زدن را با حرکات کوتاه انجام دهید و هر بار فقط روی یک دندان تمرکز کنید.

۲. آیا کشیدن نخ دندان برای ایمپلنت های دندانی ضرورت دارد؟

آیا می دانستید که تنها ۱۶ درصد از بزرگسالان هر روز از نخ دندان استفاده می کنند؟ این بدان معناست که ۸۴ درصد از مردم به اندازه کافی نخ دندان نمی کشند! اگر شما هم جزئی از این آمار هستید، با وجود ایمپلنت های دندانی زمان آن رسیده که همه چیز را تغییر دهید. با ایمپلنت های دندانی، کشیدن نخ دندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند. دلیلش آن است که پلاک ها می توانند به راحتی در اطراف ایمپلنت شما جمع شوند و مشکلات دیگری برای سلامت دهانی شما ایجاد کنند. نکته مهم این است که انواع زیادی از نخ دندان وجود دارد که به طور خاص برای کسانی که ایمپلنت دندان دارند طراحی شده است، بنابراین شما واقعاً هیچ بهانه ای برای عدم استفاده از نخ دندان ندارید.

۳. چرا ایمپلنت های دندانی می توانند باعث بوی بد دهان شوند؟

علی رغم مزایای متعدد ایمپلنت های دندانی، آنها می توانند عوارض ناخوشایندی نیز داشته باشند که ایجاد بوی بد دهان یکی از آنها است. خبر خوب این است که بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت دندان قابل رفع است! در بیشتر موارد، بوی بد دهان در افرادی که ایمپلنت دندانی دارند به دلیل عفونت ایجاد می شود. اما گاهی اوقات، علائم عفونت می توانند خفیف و نامحسوس باشند. در برخی موادر علاوه بر طعم و بوی بد در دهان، علائمی نظیر خونریزی لثه یا تورم لثه نیز مشاهده خواهد شد. اگر احساس می کنید دهان تان بد بو شده است (علی رغم مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان) حتما قبل از تشدید علائم برای بررسی احتمال عفونت به دندانپزشک مراجعه کنید. با پیگیری به موقع، این مشکل به راحتی قابل درمان است.

حرف آخر

لبخند، زیباترین چیزی است که می توانید بپوشید! با این حال، اگر پوسیدگی دندان، دندان های از دست رفته یا شکاف های بزرگ و آشکاری در دهان خود دارید، لبخند زدن برای شما به یک چالش تبدیل می شود. به لطف نوآوری های مدرن در دندانپزشکی، دیگر لازم نیست به دندان مصنوعی سنتی به عنوان تنها گزینه جایگزینی دندان های از دست رفته خود بسنده کنید. با ایمپلنت های دندانی می توانید از دندان های جایگزین ایمن تر، طبیعی تر و ماندگارتر لذت ببرید. با این حال، طول عمر ایمپلنت بستگی به نحوه مراقبت از آن دارد. استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب ایمپلنت دندان در روتین مراقبت از دندان هایتان می تواند تا حد زیادی تضمین کننده دوام و ماندگاری مرواریدهای جدیدتان باشد.