دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟ چگونه دندان‌های مصنوعی راحت و ماندگاری داشته باشیم؟ جالب است بدانید ۷۰ درصد افراد بالای ۳۵ سال به دلایل مختلف حداقل یک دندان خود را از دست می‌دهند. تعداد دندان‌های از دست رفته در میان سالی و سالمندی بیشتر نیز می‌شود. از دست دادن دندان نه تنها باعث ایجاد مشکل در غذا خوردن می‌شود، بلکه روی صحبت کردن و لبخند زدن نیز تاثیر می‌گذارد. حتی عدم وجود یک دندان نیز بر سلامت سایر دندان‌ها و استخوان فک تاثیر منفی می‌گذارد.

بنابراین اگر چند یا همه دندان‌های خود را از دست داده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای جایگزین کردن آن‌ها اقدام کنید. اگرچه امروزه کاشت ایمپلنت توصیه می‌شود، اما همچنان پروتزهای مصنوعی چسبی نیز به فراوانی استفاده می‌گردد. در این مقاله به مقایسه کامل این دو روش می‌پردازیم تا بتوانید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مقایسه دندان مصنوعی چسبی با ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی «چسبی» چیست؟

برای اینکه بتوانید مقایسه کنید دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت ابتدا باید هر دو روش درمانی را به خوبی بشناسید. دندان چسبی در واقع همان پروتز دندان متحرک است که به کمک چسب‌های موقتی در جای خود محکم می‌شود. این روش می‌تواند توانایی جویدن و لبخند زیبا را به شما برگرداند و از بافت‌های نرم و سخت دهان شما حمایت کند. از این روش می‌توان برای جایگزین کردن چند دندان یا به صورت پروتز کامل استفاده کرد. این پروتز‌ها به طور اختصاصی برای هر بیمار و با توجه به ویژگی‌ها دهانی او ساخته می‌شوند.

از آنجا که پروتزهای متحرک دارای ریشه نیستند ممکن است در دهان فرد کمی لقی داشته باشند و هنگام جویدن مشکل ایجاد کنند. به همین دلیل برای این دندان‌ها نوعی چسب طراحی شده است که می‌تواند پروتز را برای چند ساعت تا یک روز در جای خود محکم نگه دارد.

ایمپلنت دندان

«ایمپلنت» دندان چیست؟

ایمپلنت دندان به معنای نصب یک ریشه فلزی در استخوان فک و نصب یک روکش دندان روی آن است. بنابراین ایمپلنت یک دندان مصنوعی ثابت است که ظاهر و کارکرد دندان طبیعی شما را بازسازی می‌کند. در نگاه کلی در پاسخ به این پرسش که دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت باید گفت ایمپلنت می‌تواند کیفیت و عملکرد بهتری ارائه دهد؛ اما با وجود این هر کدام از این روش‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند بر انتخاب گزینه مناسب تاثیرگذار باشد.

جنس ریشه‌ای که در فک شما کاشته می‌شود از تیتانیوم یا زیرکونیوم است. این مواد با سلامت انسان سازگاری بالایی دارند و به راحتی با استخوان فک ترکیب می‌شوند تا ریشه محکمی را به وجود آورند. این تنها درمان دندانپزشکی است که می‌توانید با مراقبت خوب تا آخر عمر از آن استفاده کنید. ایمپلنت اگرچه روشی پرهزینه‌تر از پروتز چسبی است، اما با توجه به اینکه راه حلی مادام العمر و راحت است، می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

مزایای دندان چسبی چیست؟

انتخاب دندان مصنوعی چسبی می‌تواند مزایای زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

مزایای دندان مصنوعی چسبی
  • روش ساخت دندان چسبی ساده و سریع است.
  • نیازی به جراحی ندارد.
  • قیمت مناسبی دارد.
  • تنظیم و اصلاح آن‌ها در صورت نیاز آسان است.
  • اگر استخوان فک یا لثه شما ضعیف باشد یا از سلامت کمتری برخوردار باشد، انتخاب مناسب‌تری است.
  • پروتزهای دندانی از ماهیچه‌های صورت حمایت می‌کنند. این باعث می‌شود که ظاهر صورت شما دچار فرورفتگی نشود.

معایب دندان چسبی چیست؟

برای مقایسه اینکه دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت باید معایب هر کدام را بشناسید. مهمترین معایب دندان چسبی شامل موارد زیر است:

  • اگر پروتزها به درستی با چسب دندان محکم نشده باشند، می‌توانند هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن حرکت کنند.
  • آن‌ها باید به طور منظم برای تمیز کردن و نگهداری برداشته شوند. برخی از افراد عادت کردن به استفاده از دندان مصنوعی چسبی را سخت می‌دانند.
  • اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، باید از مصرف برخی مواد غذایی مانند کارامل، سیب یا ذرت بلال خودداری کنید.
  • پروتزهای دندانی شکننده هستند و در صورت افتادن روی زمین ممکن است بشکنند.
  • دندان‌های مصنوعی باید بعد از ۵ تا ۷ سال تعویض شوند.
  • اگر دندان مصنوعی نامناسب باشد یا مانده غذا در آن‌ها انباشته شود، می‌تواند منجر به عفونت، بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌های دیگر شود.
  • پروتزها مانع از تداوم خراب شدن دندان‌های دیگر نمی‌شوند.
مزایای ایمپلنت دندان و مقایسه آن با دندان مصنوعی چسبی

مزایای ایمپلنت دندان

مهمترین مزایای انتخاب ایمپلنت دندان موارد زیر است:

  • استفاده از آن‌ها بسیار راحت و مانند دندان‌های طبیعی است.
  • ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند و حرکت نمی‌کنند.
  • ظاهر ایمپلنت‌های دندانی کاملا طبیعی است.
  • نگهداری ایمپلنت‌های دندانی آسان است. شما باید آن‌ها را مانند دندان‌های طبیعی تمیز کنید، دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید.
  • ایمپلنت‌های دندانی در صورت مسواک زدن منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانند تا ۲۰ سال یا حتی تا پایان عمر دوام بیاورند.
  • به دندان های مجاور آسیب نمی رسانند.
  • ساختار استخوان فک را حفظ کرده و از تحلیل آن جلوگیری می‌کنند.

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

  • پروسه درمان معمولا طولانی است.
  • برای کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی است. مانند تمام جراحی‌ها، خطراتی از جمله خونریزی، عفونت، بی حسی یا آسیب به عضلات مجاور یا حفره سینوسی وجود دارد.
  • ایمپلنت یک روش درمانی گران قیمت است.
  • برای بیمارانی که لثه یا فک ضعیفی دارند توصیه نمی‌شود یا اینکه نیاز به عمل پیوند استخوان است.
  • کاشت آن‌ها برای افرادی که زیاد سیگار می‌کشند توصیه نمی‌شود.
  • برای بیمارانی که از دندان قروچه شبانه رنج می‌برند (که شب ها دندان قروچه می کنند) مناسب نیست.
مقایسه قیمت ایملپنت و دندان مصنوعی چسبی

مقایسه قیمت دندان چسبی و ایمپلنت

اگر می‌خواهید بدانید که از لحاظ قیمت دندان مصنوعی چسبی بهتر است یا ایمپلنت باید گفت که ایمپلنت از لحاظ هزینه می‌تواند به شکل چشم‌گیری بالاتر باشد. مزیت دندان چسبی این است که هر فردی با هر توانایی مالی می‌تواند آن را انتخاب کند و به هر حال مشکلات جویدن و ظاهر خود را برطرف نماید. اما ممکن است پرداخت هزینه ایمپلنت برای همه مقدور نباشد. اگرچه باید توجه داشت که برند ایمپلنت نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر هزینه آن داشته باشد.

خوشبختانه با شرایط پرداختی که کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر سریتا فراهم کرده است شما می‌توانید خدمات ایمپلنت را بدون پیش پرداخت و با اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه انجام دهید. بنابراین توصیه می‌شود به دلیل محدودیت‌های مالی از انتخاب ایمپلنت صرف نظر نکنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مقایسه طول درمان دندان چسبی و ایمپلنت

همان‌طور که گفتیم درمان ایمپلنت طولانی‌تر از پروتز چسبی است. اگرچه کاشت پایه ایمپلنت در زمان کوتاهی و در یک جلسه قابل انجام است، اما باید بین ۲ تا ۳ ماه صبر کنید تا ریشه‌ها به خوبی به استخوان فک جوش بخورند و در جای خود محکم شوند. نصب روکش دندان پس از این دوره امکان‌پذیر است. در حالی که ساخت پروتز مصنوعی چسبی از مرحله معاینه تا آماده شدن می‌تواند فقط دو هفته طول بکشد. با توجه به اینکه برای نصب ایمپلنت باید دوره بی دندانی طولانی‌تری سپری شود ممکن است برخی افراد در مورد اینکه دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت دچار تردید شوند.

مقایسه ماندگاری ایمپلنت با دندان مصنوعی

مقایسه ماندگاری دندان مصنوعی چسبی و ایمپلنت

یکی از مزیت‌های ایمپلنت نسبت به پروتز‌های متحرک دوام طولانی مدت آن ها است. ایمپلنت به عنوان یک روش دائمی استفاده می‌شود و اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید ریشه‌های کاشته شده تا همیشه در دهان شما باقی می‌ماند. اگرچه روکش‌ها ممکن است پس از ۱۰ تا ۱۵ سال نیاز به تعویض داشته باشند.

اما پروتز چسبی یک روش دائمی نیست. پروتز‌ها در اثر گذشت زمان ساییده می‌شوند یا تغییر شکل می‌دهند. این مشکل باعث می‌شود از لحاظ کارکرد و زیبایی دچار مشکل شوند. دندان مصنوعی چسبی معمولا بین ۸ تا ۱۵ سال ماندگاری خواهد داشت.

تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت دندان

با دقت در جدول زیر که ویژگی‌های هر روش را در کنار یکدیگر مقایسه کرده است می‌توانید به این پرسش که دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت پاسخ دهید:

پروتز دندانایمپلنت دندان
مواد سازندهساخته شده از مواد اکریلیک یا رزین، فلز، سرامیک یا زیرکونیومساخته شده با تیتانیوم یا آلیاژ تیتانیوم و زیرکونیوم. جنس پروتز ایمپلنت نیز می تواند مشابه دندان چسبی باشد.
زیباییآن‌ها می‌توانند بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی باشند. ظاهر آن‌ها در طول زمان می‌تواند افت کند و فلز آن نمایان شود.این گزینه بیشتر شبیه دندان‌های طبیعی است و در طول زمان دچار افت نمی‌شود.
ایمنیمعمولا بی‌خطر هستند، اما اگر شب‌ها آن‌ها را خارج نکنید یا به بهداشت دهان توجه نکنید می‌تواند موجب عفونت شود.حرکت نمی‌کنند و نمی‌افتند، محکم‌تر و ایمن‌تر هستند. با این حال رعایت بهداشت ضروری است.
نحوه نصبآن‌ها به لثه، سقف دهان یا دندان‌های مجاور متصل می‌شوند، به این معنی که هر دندان به تنهایی استقلال ندارد.ایمپلنت در استخوان فک نصب می‌شود و روکش روی ایمپلنت قرار می‌گیرد، بنابراین به دندان‌های مجاور بستگی ندارد و به آن‌ها فشار اضافه وارد نمی‌کند.
ماندگاریدر بهترین شرایط بین ۸ تا ۱۵ سال دوام می‌آورند.اگر به درستی از آن‌ها مراقبت شود، می‌توانند یک عمر دوام بیاورند. دلیل اصلی از دست دادن آن‌ها می‌تواند عفونت استخوان اطراف ایمپلنت باشد.
قیمتهزینه مناسب و به صرفه‌ای دارند.هزینه نسبتا بالایی دارند.

دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟

در بیشتر موارد توصیه ما این است که ایمپلنت دندان را انتخاب کنید، عمدتا به این دلیل که بیشترین شباهت را از لحاظ ظاهر و عملکرد به دندان طبیعی شما ایجاد می‌کند. اگرچه ممکن است هزینه آن بیشتر از هزینه پروتز باشد، اما مزایای آن باعث می‌شود در مجموع انتخاب به صرفه‌تری باشد. زیرا ایمپلنت یک روش مادام العمر است و غالبا نیازی به تعمیر و اصلاح ندارد. همچنین مشکلاتی مانند لقی و احساس بدی که وجود پروتز در دهان شما ایجاد می‌کند وجود ندارد.

به طور خلاصه، هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد و دوام، به طور کلی ایمپلنت بهتر از دندان چسبی است. با این حال، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ممکن است در مواردی نصب ایمپلنت توصیه نشود. برای انتخاب بهترین روش لازن است که حتما توسط یک دندانپزشک معاینه شوید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت دندان ماندگاری و کیفیت بسیار بالاتری به نسبت دندان مصنوعی معمولی دارد

سوالات متداول

۱- چسب دندان مصنوعی چیست؟

چسب دندان مصنوعی می‌تواند به صورت خمیر، نوار یا پودر تولید شود. با استفاده از این مواد می‌توان دندان مصنوعی متحرک را در جای خود محکم کرد تا حرکت نکند. ماندگاری این چسب‌ها می‌تواند از چند ساعت تا یک روز متفاوت باشد.

۲- آیا کاشت ایمپلنت دندان قسطی ممکن است؟

با استفاده از خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا می‌توانید انواع خدمات دندانپزشکی را در اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ بدون پیش پرداخت انجام دهید.

۳- دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت؟

به طور کلی ایمپلنت توصیه می‌شود؛ زیرا کیفیت، ماندگاری و ظاهر طبیعی بهتر دارد. اما برای انتخاب بهترین روش لازم است ابتدا توسط یک دندانپزشک معاینه شوید.

جمع بندی

اگر دندان‌های خود را از دست داده‌اید توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر آن‌ها را با دندان مصنوعی جایگزین کنید. زیرا جای خالی دندان می‌تواند باعث آسیب به ساختار فک و جابجایی سایر دندان‌ها شود. درمان دندان‌های از دست رفته به کمک کاشت ایمپلنت یا دندان مصنوعی چسبی امکان‌پذیر است.

ایمپلنت به معنای کاشت یه ریشه ثابت در استخوان فک و ساخت یک تاج دندان روی آن است. دندان چسبی به معنای پروتز دندان متحرک است که به کمک چسب موقت در جای خود محکم می‌شود. به طور کلی انتخاب ایمپلنت توصیه می‌شود؛ زیرا از لحاظ کیفیت، سهولت استفاده و ماندگاری بهتر از دندان چسبی است. با این حال هزینه بالاتری دارد و ممکن است برای همه افراد قابل نصب نباشد. برای اطلاعات بیشتر یا اطلاع از شرایط خدمات دندانپزشکی کلینیک دکتر سریتا با ما تماس بگیرید.