از دست دادن دندان‌ها به هر دلیلی می‌تواند تجربه آزاردهنده‌ای باشد. روش‌های مختلفی برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد. بهترین روش شناخته شده تاکنون ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان شامل کاشت یک پیچ فلزی در استخوان فک است. سپس در ادامه قطعه‌ای به نام اباتمنت روی آن نصب می‌شود که امکان نصب پروتز دندان را فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بیشتر قطعه و انواع و کاربردهای آن بپردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

اباتمنت چیست؟

اباتمنت چیست؟

این محصولات در واقع رابط‌ها یا تکیه‌گاه‌هایی هستند که به ایمپلنت‌های قرار داده شده در استخوان فک پس از اتمام فرآیند بهبودی متصل می‌شوند تا روکش دندان و پیچ را به هم متصل کنند. بنابراین تاج‌ها، پل‌ها یا پروتزهای متحرک متصل به آن‌ها می‌توانند بدون حرکت در دهان باقی بمانند.

این محصولات که پس از کاشت ایمپلنت‌های دندانی ساخته می‌شوند، از نظر زیبایی نیز مورد توجه بیماران هستند. این تکیه‌گاه‌ها می‌تواند به چند صورت مختلف اعمال شوند. همچنین از تنوع گوناگونی از لحاظ جنس و نحوه اتصال برخوردارند.

کاربرد اباتمن در ایمپلنت و مزایای آن

کاربرد و مزایای اباتمنت ایمپلنت چیست؟

  • اباتمنت یک حلقه اتصال بین ایمپلنت و تاج است که تثبیت مطمئن، عمر طولانی و کیفیت لبخند را تضمین می‌کند.
  • این تکیه‌گاه یک عنصر مهم در کل ساختار ایمپلنت است. بدون آن، نصب تاج و تعمیر دندان جدید غیرممکن است.
  • اباتمنت یک تکیه گاه قابل اعتماد برای پروتز تشکیل می‌دهد.
  • استحکام و دوام کل محصول را افزایش می‌دهد.
  • یک انتقال یکنواخت از ایمپلنت به قسمت تاج دندان ایجاد می‌کند.
  • از لثه‌ها در برابر سیمان دندان محافظت می‌کند.
  • پس از تثبیت، دندانپزشک می‌تواند یک تاج، بریج یا سیستم متحرک را نصب کند.

انواع اباتمنت

به طور کلی این محصولات را می‌توان به دو نوع پیش ساخته (استاندارد) و سفارشی تقسیم کرد.

اباتمنت سفارشی ایمپلنت

نمونه‌های سفارشی یا خاص همانطور که از نامشان پیداست محصولاتی هستند که به طور خاص برای بیماران تولید می‌شوند. این نمونه‌ها دقیقا به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بر روی شکاف بافت‌های خود قرار بگیرند. همچنین با طلا یا زیرکونیوم برای تطبیق بهتر با دندان‌ها تولید می‌شوند. با توجه به این عوامل، استفاده از محصولات سفارشی در قسمت‌هایی که از نظر زیبایی مهم هستند، توصیه می‌شود. این نمونه‌ها به راحتی می‌تواند مشکلات دندانی را استتار کند، حتی در مورد تحلیل لثه، که باعث یک مشکل زیبایی شناختی بزرگ می‌شود کاربرد دارد.

برای استفاده از محصولات سفارشی، دندانپزشک وضعیت دهان و دندان بیمار را از نزدیک بررسی می‌کند. سپس این اطلاعات موجود را به آزمایشگاه دندانپزشکی می‌فرستد تا خط پایه‌ای را ایجاد کند که با شکل دهان، خطوط و نمایه مواجهه بیماران مطابقت داشته باشد. چندین گزینه برای نمونه سفارشی وجود دارد. مزایا و معایب این محصولات شامل موارد زیر است:

  • مناسب برای دندان‌های قدامی: در بیماران با لثه نازک، پایه تیتانیوم سفارشی خود را نشان نمی‌دهد.
  • می‌توانید یک زاویه شیب و طراحی جداگانه برای پشتیبانی از پروتز انتخاب کنید.
  • قیمت بالا

اباتمنت پیش ساخته ایمپلنت

اباتمنت استاندارد یا پیش ساخته در اندازه‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شود. عموما توسط شرکت سازنده همراه با ایمپلنت‌ها به دندانپزشک تحویل داده می‌شود. محصولات پیش ساخته ایمپلنت می‌تواند از مواد مختلفی مانند تیتانیوم، فولاد ضد زنگ، طلا و زیرکونیوم ساخته شود.

این نمونه‌ها توسط سازنده برای نوع و اندازه خاصی از ایمپلنت ساخته شده است و پس از نصب نیازی به پیکربندی و تنظیم ندارد. به عنوان یک قاعده، بهتر است از آن‌ها برای ایمپلنت‌هایی استفاده شود که در ناحیه زیبایی نیستند. از مزایا و معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در زمان نصب
  • قیمت پایین
  • پایه زیر لثه قرار دارد و بافت‌های اطراف ایمپلنت ملتهب می‌شوند.
  • لبه تاج آویزان است و پلاک روی آن جمع می‌شود. می‌تواند غشای مخاطی را خراش دهد.
انواع اباتمنت از نظر جنس

انوع اباتمنت از نظر جنس

به طور رایج آن‌ها را می‌توان از لحاظ جنس به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • اباتمنت تیتانیومی: اتصال‌های تیتانیومی به دلیل خواص عالی آلیاژهای تیتانیوم ترجیح داده می‌شوند. این محصولات عملکرد بسیار خوبی دارند، زیست سازگاری دارند و می‌توانند برای هر نوع ترمیم پروتزی استفاده شوند. اکثر دندانپزشکان به دلیل فشار جویدن، نمونه‌های تیتانیومی را ترجیح می‌دهند.
  • اباتمنت زیرکونیومی: اتصال‌های زیرکونیومی انتخابی مدرن برای تکمیل بهتر ترمیم ایمپلنت دندان هستند. محصولات زیرکونیومی گزینه بسیار مطلوبی برای برنامه ریزی روش‌های ترمیم ارائه می‌دهند.
  • سایر مواد: علاوه بر تیتانیوم و زیرکونیوم، تکیه‌گاه‌های ایمپلنت را می‌توان از مواد دیگری مانند آلیاژ طلا و فولاد ضد زنگ نیز ساخت. این نمونه‌ها باریک‌تر هستند و در مواردی برای بعضی افراد مناسب‌تر هستند.
انواع اباتمنت از نظر نحوه اتصال

انواع اباتمنت از نظر نحوه اتصال

این محصولات بر اساس نحوه اتصال می‌توانند به دو نمونه زیر تقسیم شوند:

  • اباتمنت پیچی: اگر آسیب دیده باشد، پزشک ممکن است تاج را جایگزین کند یا بردارد. مواد روکش برداشته می‌شود و ایمپلنت باز گردد. این محصولا معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کند.
  • اباتمنت چسبی (سمان شونده): برداشتن چنین پروتزی غیرممکن است. اگر اباتمنت ایمپلنت بشکند، ممکن است کل پروتز نیاز به تعویض داشته باشد. بقایای سیمان می‌تواند زیر بافت‌های نرم قرار گیرد و باعث التهاب شود.

برای مواردی که زیبایی در اولویت قرار دارد، نمونه‌های چسبی انتخاب بهتری هستند. هنگامی که زیبایی از اولویت پایین‌تری برخوردار است، ترمیم‌های پیچ دار انعطاف پذیری بیشتری را برای پزشکان فراهم می‌کند و خطر عفونت یا شکست ایمپلنت را به دلیل سمان اضافی از بین می‌برد.

انواع اباتمنت از نظر روش ساخت

انوع اباتمنت از نظر روش ساخت

این اتصال‌ها از لحاظ ساخت می‌توانند انواعی داشته باشند که شامل موارد زیر است:

تک جزء (اباتمنت مستقیم)

اتصال استاندارد مستقیم که یکی از ویژگی‌های آن طراحی یک تکه از سر تا رزوه است، هیچ محوری برای پیچی که به ایمپلنت متصل می‌شود وجود ندارد.

دو جزئی

طراحی با پیچ  یکپارچه متحرک انجام می‌شود و یک شفت در تکیه گاه وجود دارد، یک میله در آن قرار می‌گیرد که به نخ متصل می‌شود. بنابراین، بدنه به ایمپلنت متصل می‌شود.

ترکیبی

در صورتی نصب می‌شود که ایمپلنت در محل بهینه‌ای قرار گرفته باشد و نیازی به اصلاح یا چرخش اضافی روی ساختار نباشد. پزشک قبل از قرار دادن ایمپلنت، ضخامت مخاط، ارتفاع و عرض استخوان فک را اندازه‌گیری می‌کند تا ارتفاع دقیق ساختار را تعیین کند.

اباتمنت زاویه دار

اباتمنت‌های زاویه دار زمانی استفاده می‌شوند که ایمپلنت‌های دندانی موازی با دندان‌های مجاور یا ایمپلنت‌های مجاور قرار نگیرند. در این صورت دندانپزشک می‌تواند از این نمونه‌ها برای دستیابی به خطوط ترمیمی مناسب استفاده کند. معمولا برای تاج‌ها یا پل‌های تکی با استفاده می‌شود.

اباتمنت چگونه نصب می شود؟

این تکیه‌گاه‌ها را می‌توان به دو روش ثابت کرد. اینکه جراح از کدام یک استفاده می‌کند به نوع اتصال و شرایط بیمار بستگی دارد.

۱- نصب یک مرحله ای

  • پزشک پیچ ایمپلنت و اباتمنت را کاشت می‌کند.
  • تاج موقت را بلافاصله وصل می‌کند.

۲- نصب دو مرحله ای

  • پس از عمل جراح یک پوشش روی پیچ تیتانیومی قرار می‌دهد. لثه را بخیه می‌زند و تا زمانی که ترمیم استخوانی کامل شود، صبر می‌کند.
  • پس از ۴ تا ۶ ماه، پزشک به آرامی بافت نرم محل عمل را سوراخ می‌کند.
  • سر پیچ کاملا از بافت بیرون آورده می‌شود.
  • اباتمنت نصب می‌شود.

عوارض بعد از نصب اباتمنت

  • تحرک یا افتادگی: این عارضه زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که ریشه مصنوعی بیش از حد عمیق کاشته شده باشد.
  • ناراحتی هنگام جویدن: این مشکل باید به پزشک اطلاع داده شود. زیرا ممکن است قطعه با اندازه نامناسب گذاشته شده باشد.
  • حساسیت: در این مورد، دندانپزشک ممکن است آنتی هیستامین تجویز کند.
  • خونریزی لثه یا بخیه: معمولا برای بهبودی بهتر، پزشکان شستشوی دهان را با جوشانده‌های گیاهی یا محلول‌های ضد عفونی کننده توصیه می‌کنند.

قیمت اباتمنت چقدر است؟

همانطور که گفتیم این محصولات انواع گوناگونی دارند. اگر نمونه سفارشی برای شما استفاده شود هزینه آن بالاتر خواهد. همچنین جنس آن، برند، کشور تولید و دندانپزشک معالج نیز بر هزینه شما تاثیرگذار خواهد بود.

قبل از ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان در سریتا
بعد از ایمپلنت دندان نتیجه نهایی

سوالات متداول

۱- آیا امکان تعویض اباتمنت وجود دارد؟

بله. اگر قطعه توسط یک برند معروف تولید شده باشد، به راحتی می‌توان جایگزینی برای آن پیدا کرد. کلینیک سریتا از برند های معروف ایمپلنت استفاده کرده و خدمت ایمپلنت خود را با ضمانت کتبی ارائه میدهد و در صورت نیاز به تعویض، بعد از بررسی شرایط دندان توسط متخصص ایمپلنت، بدون هیچ مشکلی این کار انجام می شود.

۲- اباتمنت چگونه انتخاب می‌شود؟

قبل از نصب آن، پزشک محل و عمق کاشت (فک بالا یا پایین، ناحیه قدامی یا خلفی)، موارد منع مصرف، ترجیحات و بودجه بیمار را در نظر می‌گیرد.

۳- آیا نصب اباتمنت بلافاصله بعد از کاشت پیچ انجام می‌شود؟

بستگی به روش مورد استفاده دندانپزشک دارد. در بعضی موارد می‌توان در یک مرحله آن را انجام داد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع بندی

برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد. ایمپلنت‌ها نوعی پیچ فلزی هستند که در استخوان فک کاشته می‌شوند و یک روکش روی آن‌ها نصب می‌شود. اما برای اتصال روکش به پیچ، به یک رابط به نام اباتمنت نیاز است. این محصول از یک طرف به پیچ و از طرف دیگر به پروتز متصل می‌شود. این می‌تواند باعث شود تعویض پروتز در صورت آسیب ممکن شود.

این محصولات انواع گوناگونی از لحاظ جنس و نحوه اتصال دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. در صورتی که علاقه‌مندید در این‌باره بیشتر مطالعه کنید به سایر مقالات سایت ما سر بزنید.