ایمپلنت دندان یکی از مدرن ترین روش ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است. با این حال، چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند، آن است که ایمپلنت ها فقط ساختار دندان را جایگزین می کنند. یک دندان مصنوعی که به تاج یا روکش ایمپلنت معروف است، باید در بالای ایمپلنت واقعی قرار داده شود تا قسمت دندان جایگزین شود. خود ایمپلنت فقط به عنوان یک سیستم پشتیبانی برای دندان جایگزین عمل می کند. روکش های ایمپلنت یکی از شگفتی های دندانپزشکی هستند که برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده میلیون ها نفر در سراسر جهان استفاده می شوند. اما آنها انواع متعددی دارند و با استفاده از مواد مختلفی ساخته می شوند که از نظر دوام و زیبایی متفاوت هستند. برای آشنایی با انواع و بهترین روکش ایمپلنت دندان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

روکش ایمپلنت دندان

روکش ایمپلنت چیست؟

روکش بر پایه ایمپلنت، شبیه یک تاج دندان معمولی است اما به جای دندان طبیعی توسط ایمپلنت حمایت می‌ شود. تاج ایمپلنت، محافظه کارانه ترین راه برای بازیابی یک دندان از دست رفته است. هدف از روکش، ایجاد هماهنگی با دندان های اطراف و دادن یک دندان کاملاً کاربردی به بیمار است. هنگامی که کاشت ایمپلنت دندان در ابتدا انجام می شود، جراح دهان یک تاج موقت را در بالای ایمپلنت قرار می دهد تا در طول روند بهبودی، بیمار همچنان بتواند از دندانش استفاده کند. بعداً یک تاج دائمی گذاشته می شود. تاج دائمی برای عملکرد کامل ایمپلنت دندان مهم است.

روکش ایمپلنت دندان جلو

روکش ایمپلنت دندان جلو

از دست دادن دندان های جلویی به هر علتی که باشد (مانند وارد آمدن ضربه، پوسیدگی و عفونت) واقعا آزار دهنده است و می‌ تواند شما را از فعالیت های اجتماعی و لبخند زدن در جمع باز دارد. راه حل توصیه شده توسط دندانپزشکان برای این وضعیت، کاشت ایمپلنت دندان و نصب روکش است. اما روکش ایمپلنت دندان جلو نسبت به دندان های عقب، حساس تر و چالش برانگیزتر است زیرا کاملا به چشم می آید و لازم است کاملا طبیعی و هماهنگ با دندان های مجاورش باشد.انتخاب متریال مناسب برای روکش و نحوه اتصال آن به اباتمنت، همگی بر ظاهر نهایی روکش های ایمپلنت دندان جلو تأثیر می گذارند. رعایت درست این موارد به تجربه و تسلط دندانپزشک بر می گردد. بنابراین در انتخاب جراح دهان و متخصص ایمپلنت، دقت بیشتری به خرج دهید.

بهترین روکش ایمپلنت دندان emax است

بهترین روکش ایمپلنت

روکش های ایمپلنت در انواع مختلفی ساخته می شوند که هر کدام، دوام و ویژگی های خاص خودشان را دارند. برای دریافت بهترین روکش ایمپلنت لازم است به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید. او پس از بررسی وضعیت دهان و لثه های شما، میزان بودجه ای که می توانید هزینه کنید و اولویت های شخصی تان می تواند روکش مناسبی به شما توصیه نماید که با شرایط تان کاملا سازگار است.

اما به طور کلی بهترین روکش ایمپلنت دندان روکش ایمکس است که در کلینیک سریتا توسط متخصصین ایمپلنت دندان اجرا و نصب می شود؛ بعد از آن می توان روکش زیرکونیا و PFM را نام برد. از نظر قیمت هم به ترتیب از گران به ارزانتر دسته بندی می شوند.

ایمپلنت دندان اقساطی

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

خوبی ها و مزایای روکش ایمپلنت دندان

مزایای روکش ایمپلنت دندان

در دراز مدت، روکش های ایمپلنت راهی عالی برای جایگزینی دندان از دست رفته یا چندین دندان از دست رفته هستند. در حالی که گزینه های دیگری مانند دندان مصنوعی و بریج های ثابت وجود دارد که ارزش بررسی دارند، اما روکش های ایمپلنت مزایای خاصی نسبت به راه حل های دیگر دارند. آشنایی با مزایای آنها قبل از تصمیم گیری می تواند مفید باشد.

  • ظاهر طبیعی: یکی از دلایل اصلی انتخاب بسیاری از تاج های ایمپلنت، ظاهر طبیعی آنهاست. آنها اساساً مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند و در بسیاری از موارد، حتی بهتر از دندان های اصلی بیمار قبل از از دست دادن هستند.
  • افزایش اعتماد به نفس: روکش های ایمپلنت اعتماد به نفس بیشتری را برای بسیاری از افراد فراهم می کنند زیرا هر چه بهتر به نظر برسید، احتمالاً اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
  • حداکثر راحتی: روکش های ایمپلنت عملکردی همانند دندان های طبیعی دارند و اغلب راحت تر از سایر گزینه های جایگزینی دندان هستند.
  • بهبود کارایی: خوردن، صحبت کردن و سایر عملکردهای دهان بدون دندان دشوارتر است و دندان مصنوعی و سایر راه حل های جایگزین اغلب این مشکل را به طور کامل حل نمی کنند. روکش ایمپلنت روشی موثر برای بازگرداندن عملکرد کامل دهان است.

انواع روکش ایمپلنت

انواع مختلفی از روکش های ایمپلنت وجود دارد. بسته به محل دندان و سایر عوامل، یک نوع ممکن است گزینه ارجح نسبت به دیگری توسط دندانپزشک باشد. یک مشاوره کامل همیشه برای تعیین بهترین گزینه برای بیمار ضروری است.

۱. زیرکونیا

روکش های زیرکونیا solid بهتر است در پشت دهان (نواحی دندان های آسیاب کوچک و بزرگ) استفاده شوند. مواد زیرکونیا سفید است و در چندین رنگ وجود دارد اما فاقد شفافیت طبیعی دندان‌ های انسان می باشد. بنابراین هنگامی که از زیرکونیا برای دندان های جلویی (ثنایا و نیش) استفاده می شود، مواد با یک نسخه شفاف تر زیرکونیا مجدداً روکش می شوند تا ظاهر طبیعی تری برای دندان ها ایجاد کنند.

زیرکونیای نیمه شفاف در حالی که دوام کمتری نسبت به زیرکونیای جامد دارد، با چارچوبی از زیرکونیای جامد پشتیبانی می شود. تاج های روکش شده (نیمه شفاف + زیرکونیای جامد) ظاهر بسیار زیبایی را ایجاد می کنند، زیرا نور بیشتری از آنها عبور می کند که باعث می شود به دندان های طبیعی شبیه تر به نظر برسند که این امر، آنها را برای دندان های قدامی (جلو) ایده آل می کند. زیرکونیا با مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد، در نتیجه خطر واکنش های آلرژیک کاهش می یابد.

۲. سرامیک ترکیب شده با فلز (PFM)

این نوع تاج زمانی (قبل از کاربرد زیرکونیا) استاندارد طلایی بود. این نوع روکش ها از منظر مکانیکی به خوبی کار می کنند، به این معنی که می توانند غذاهای سفت را برای مدت طولانی تحمل کنند و همچنین مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند. با این حال، پایه فلزی گاهی اوقات می تواند به صورت یک خط تیره در امتداد خط لثه دندان مشخص شود، که به خاطر نمایان شدن این خط تیره، کمتر بر روی دندان های قدامی (جلو) به کار می رود.

همانطور که از نام آن پیداست، این تاج ها با پایه آلیاژی فلزی ( با فلزاتی مانند طلا، کبالت، نیکل و تیتانیوم) ساخته می شوند. این کار به آنها استحکام می بخشد. این پایه فلزی با پرسلن پوشانده شده می شود تا ظاهری طبیعی مانند دندان به تاج بدهد.

۳. ایمکس

روکش های ایمکس توسط شرکت دندانپزشکی سوئیسی ایوکلار ویوادنت ساخته شده است. آنها دارای پایه شیشه سرامیکی لیتیوم دی سیلیکات هستند که بسیار محکم است و ظاهری بسیار نزدیک به دندان های طبیعی را ایجاد می کند. دوام این تاج ها نصف تاج های زیرکونیایی است. آنها ممکن است برای بیمارانی که نیش قوی ندارند (که ممکن است تاج را بشکند) مناسب باشند.

۴. طلا

تاج های طلا معمولاً ترکیبی از طلا و فلز دیگری مانند پالادیوم، کروم یا نیکل هستند. استفاده از یک آلیاژ، استحکام تاج را افزایش داده و هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. طلا باعث می شود که این روکش ها بسیار مستحکم باشند، بنابراین به ندرت ترک می خورند یا می شکنند و به سرعت فرسوده نمی شوند. آنها همچنین جلای بسیار بالایی دارند که تمیز کردن و نگهداری آنها را آسان تر می کند و در نتیجه به طول عمر آنها کمک می نماید.

واضح است که طلا به دلیل ظاهر غیرطبیعی که دارد، بعید است برای دندان های قدامی (جلو) انتخاب شود. طلا گران است، اما انتخاب بسیار خوبی برای دندان های خلفی (پشتی) است.

۵. اکریلیک (PMMA) /  رزین کامپوزیت

هر دوی این مواد می ‌توانند دندان ‌های بسیار زیبایی را تولید کنند، با این حال بادوام نیستند و بنابراین باید فقط به عنوان راه حل های کوتاه مدت یا موقت در نظر گرفته شوند.

PMMA (پلی متیل متاکریلات اکریلیک) یک پلاستیک مهندسی شده است. تاج های تمام رزینی با مخلوطی از ذرات پلاستیکی و شیشه ای ساخته می شوند. این مواد ارزان ‌ترین نوع روکش‌هایی را که می ‌توانید بخرید، فراهم می‌ کنند اما راحت‌تر فرسوده می ‌شوند و احتمال شکستگی آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل در صورت لزوم به عنوان تاج موقت و کوتاه مدت توصیه می شوند.

نصب روکش ایمپلنت

دو روش اصلی برای اتصال روکش های دندانی به ایمپلنت وجود دارد. راه اول استفاده از پیچ است. روش دوم توسط سمان کردن تاج روی اباتمنت که به ایمپلنت متصل می شود.

  • چسباندن تاج ایمپلنت با سمان دهانی: یک دندانپزشک می تواند انتخاب کند که روکش را با سمان دندان به اباتمنت بچسباند. این روش معمولاً برای اهداف زیبایی بر روی دندان های جلویی انجام می شود. سمان دندان به رنگ دندان است، به این معنی که روکش دندانی که در جلو با سمان دندان متصل شده است، تغییر رنگی که در روکش های پیچ دار ایجاد می شود را نخواهد داشت. با این حال، سمان کردن تاج دندان بر روی ایمپلنت چندین جنبه منفی دارد. مهم ترین آنها این است که چسبندگی این سمان آنقدر زیاد است که در صورت نیاز به ترمیم و جدا سازی تاج، برداشتن روکش دندان بسیار دشوار خواهد بود و تقریبا همیشه به شکستن تاج و در نهایت جایگزین کردن آن منجر می شود.
  • اتصال روکش با پیچ: برخی از روکش های دندانی را می توان مستقیماً روی اباتمنت پیچ کرد. از نظر طول عمر، سهولت استفاده و سهولت تعمیر، چسباندن روکش های دندان با پیچ روش بهتری است. عیب اصلی پیچ ها این است که زیبایی ظاهر کمتری نسبت به سمان دندانی دارند و به همین دلیل بیشتر روی دندان های عقب استفاده می شوند.

چسب روکش ایمپلنت

چسب دندان که با عناوینی مانند سمان دندان یا چسب روکش دندان شناخته می شود، توسط دندانپزشکان برای محکم کردن ایمپلنت یا ترمیم دندان (پل ثابت، اینله، آنله یا تاج دندان) روی دندان های آسیب دیده شما استفاده می شود. انواع مختلفی از چسب برای روکش ایمپلنت وجود دارد. چسب های دندانی که برای ایجاد مهر و موم دائمی در نظر گرفته می شوند، عبارتند از زینک فسفات، گلاس آینومر (GI)، گلاس آینومر اصلاح شده با رزین (RMGI) و سمان رزینی.

درد بعد از روکش ایمپلنت

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا درد بعد از قرار دادن روکش ایمپلنت طبیعی است یا نه! از آنجایی که قرار دادن یک ترمیم ایمپلنت مانند تاج دندان روی ایمپلنت شما می تواند کمی فشار و ناراحتی به دندان های اطراف وارد کند بنابراین داشتن کمی درد نگران کننده نیست. در واقع، این حس کاملاً شبیه به احساسی است که پس از سفت شدن بریس‌ ها ایجاد می‌ شود. هر چند این حس درد طبیعی است اما باید در عرض یک تا دو هفته کاملا رفع شود.

افتادن روکش ایمپلنت دندان

افتادن روکش ایمپلنت

عوامل متعددی می توانند باعث شل شدن یا افتادن تاج ایمپلنت شوند. شایع ترین علت جدا شدن تاج ایمپلنت، شکسته شدن سمانی است که آن را به پایه ایمپلنت متصل می کند. اگر چه سمان اغلب به درستی کیور می شود، اما یک کیور اشتباه باعث می شود سمان سریع تر در هم بشکند. اگر خود تاج شکسته شود، باید تعویض شود. تاج ها را گاهی اوقات می توان تعمیرو دوباره وصل کرد یا در برخی موارد ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. در شرایط بسیار نادر، دندانپزشک ممکن است نیاز به تعویض کل ایمپلنت داشته باشد.

قیمت روکش ایمپلنت

موارد مختلفی می توانند بر قیمت روکش های ایمپلنت تأثیر بگذارند. از جمله محل کلینیک یا مطب دندانپزشکی، سابقه دندانپزشک و میزان دستمزد او، برند ایمپلنت، جنس روکش ایمپلنت، روش ساخت روکش توسط لابراتوار، دوام و ماندگاری آن و روش اتصال روکش ایمپلنت. شایان ذکر است روکش هایی که با چسب به ایمپلنت متصل می شوند، قیمت پایین تری نسبت به روکش های متصل شده با پیچ دارند.

عکس قبل و بعد ایمپلنت ، نمونه کار ایمپلنت کلینیک سریتا

نحوه ساخت روکش ایمپلنت

پس از قرار گیری پایه ایمپلنت در استخوان فک و التیام کامل آن (بین ۳ تا ۶ ماه طول می کشد) می توان روکش ایمپلنت را روی آن سوار کرد. برای این منظور لازم است ابتدا از دهان بیمار قالب گیری شود و این قالب جهت ساخت روکش ایمپلنت سفارشی به لابراتوار ارسال شود. در مدتی که روکش دائمی شما آماده می شود، معمولا دندانپزشک از یک روکش موقت برای ایمپلنت شما استفاده خواهد کرد. روکش سفارشی شما با توجه به قالب فرستاده شده به لابراتوار ساخته می شود و سپس دندانپزشک آن را روی ایمپلنت شما امتحان می کند. در صورت مناسب نبودن روکش، برای انجام اصلاحات لازم مجددا به لابراتوار ارسال می شود. و در مرحله پایانی، روکش متناسب و سفارشی شده شما روی ایمپلنت تان نصب خواهد شد و فرایند نسبتا طولانی کاشت دندان به پایان می رسد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

تعدادی از سوالات پر تکرار شما عزیزان در مورد روکش های ایمپلنت را در قسمت زیر گردآوری کرده ایم.

۱. آیا تاج ایمپلنت شل می تواند باعث درد شود؟

بله. اگر تاج شل باعث درد یا سوزش شما شده است، بهتر است هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا او به سرعت درد و همچنین مشکل دندان را برطرف می کند. دندانپزشک می تواند روکش ایمپلنت شل شده را به دقت ارزیابی کند، برنامه ای برای ثابت کردن آن در جای خود ارائه دهد تا جلوی افتادن آن را بگیرد.

۲. آیا روکش های ایمپلنت با روکش های معمولی متفاوت هستند؟

در حالی که یک روکش دندان بر روی دندانی دارای ساختار ریشه سالم نصب می شود اما تاج ایمپلنت دندان جایگزین کل دندان از دست رفته می شود. بر خلاف تاج دندانی که بالای خط لثه قرار می گیرد، ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و سپس تاج ایمپلنت دندان توسط یک پیچ یا چسب به آن متصل می شود.

۳. آیا لثه ها روی تاج ایمپلنت دندان رشد می کنند؟

گاهی اوقات لثه های شما می توانند روی پایه ایمپلنت دندانی شما رشد کنند، قبل از اینکه بتوانید دندان جایگزین خود را بگیرید. به همین دلیل، دندانپزشک یک اباتمنت یا تاج موقت روی ایمپلنت قرار می دهد تا اطمینان حاصل شود که بافت روی ایمپلنت در طول بهبود رشد نمی کند.

حرف آخر

ایمپلنت دندان یک پیچ تیتانیومی است که با جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرد. هنگامی که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، برای استئواینتگراسیون (همجوشی کافی با استخوان فک) تست می شود که برای موفقیت ایمپلنت حیاتی است. سپس یک پایه محکم برای حمایت از تاج ایمپلنت فراهم می کند. هر تاج ایمپلنت یا توسط یک پیچ نگهدارنده به ایمپلنت متصل می شود یا روی یک قطعه فلزی (اباتمنت) سمان می شود. قرار دادن تاج ایمپلنت پس از کاشت ایمپلنت دندانی، مرحله نهایی کاشت دندان است و پس از نصب در موقعیت، مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسد و احساس می شود. با بهداشت مناسب دندان و معاینات منظم دندانی، ایمپلنت‌ ها و روکش‌های دندان می‌توانند مادام ‌العمر باقی بمانند که آنها را به گزینه‌ ای عالی برای دراز مدت برای ترمیم لبخند شما تبدیل می‌کند.