ایمپلنت پایه کوتاه راه حلی نوآورانه برای نصب ایمپلنت‌های دندانی است که برای استفاده افرادی که از توده استخوانی محدود در فک خود رنج می‌برند طراحی شده است. اگر تا همین اواخر، بیماران با توده استخوانی کم در ناحیه فک نمی‌توانستند از روش ایمپلنت استفاده کنند یا برای پیوند استخوان نیاز به انجام مراحل آماده سازی پیچیده، پرهزینه و وقت گیر داشتند، روش کاشت ایمپلنت کوتاه برای آن‌ها بسیار امیدوار کننده است.

در مقاله زیر توضیح خواهیم داد که چگونه ایمپلنت‌های دندانی پایه کوتاه امکان کاشت ایمپلنت‌های دندانی را حتی در شرایط از دست دادن توده استخوانی در فک فراهم می‌کنند، همچنین در مورد تفاوت ایمپلنت کوتاه و ایمپلنت معمولی و نحوه انجام این روش صحبت می‌کنیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت پایه کوتاه چیست؟

ایمپلنت پایه کوتاه چیست؟

ایمپلنت‌های پایه کوتاه نزدیک به ۳۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها بین ۵ تا ۸ میلی متر طول دارند. کاربرد آن‌ها بیش از همه در دندان‌های خلفی است. چه در فک پایین و چه در فک بالا و در موقعیت‌هایی که استخوان فک بسیار کمی وجود دارد که بتوان ایمپلنت را ایمن و پایدار قرار داد، این ایمپلنت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعات اخیر نشان داده است که ایمپلنت‌های دندانی کوتاه به همان میزان موفقیت ایمپلنت‌های معمولی هستند. ایمپلنت پایه کوتاه در حال حاضر روشی کم تهاجمی برای به حداقل رساندن عوارض احتمالی و افزایش راحتی بیمار پس از عمل است. ایمپلنت‌هایی که به صورت استاندارد تولید می‌شوند بزرگتر از ۸ میلی متر هستند. ایمپلنت‌های کوچکتر از این به عنوان ایمپلنت‌های کوتاه شده تعریف می‌شوند. به منظور ایجاد یکپارچگی استخوانی کافی با ایمپلنت‌های کوتاه، بدنه ایمپلنت باریک است. بنابراین، حتی اگر طول ایمپلنت کوتاه باشد، ناحیه تماس با استخوان افزایش می‌یابد و توزیع متعادل نیروهای وارد شده بر استخوان تضمین می‌شود.

کاربرد ایمپلنت پایه کوتاه

کاربرد ایمپلنت پایه کوتاه چیست؟

در کاربردهای ایمپلنت، کیفیت استخوان در ناحیه بدون دندان برای ادغام مناسب پیچ و ماندگاری طولانی مدت آن اهمیت حیاتی دارد. مقدار استخوان موجود ممکن است همیشه در حجم مورد نظر نباشد. در چنین مواردی، مداخلات جراحی مختلفی برای به دست آوردن حجم استخوان لازم قبل از ایمپلنت اعمال می‌شود. در جراحی پیوند استخوان سعی می‌شود با بالا بردن سینوس فک بالا، حجم استخوان افزایش یابد. اگر چه نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز این روش‌ها دستاورد مهمی است، اما باعث طولانی‌تر شدن دوره درمان و افزایش هزینه می‌شود و بر راحتی بیمار تاثیر منفی می‌گذارد.

علیرغم رویکرد دقیق در عمل‌هایی که برای افزایش حجم استخوان انجام می‌شود، گاهی اوقات ممکن است عوارض جدی ایجاد شود که می‌تواند باعث آسیب دائمی به دهان شود. در درمان بیمار، همیشه اولویت به دست آوردن نتیجه‌ای سریع، ساده، کم هزینه و کم خطر است. میزان شکست در روش‌های تقویت استخوان بیشتر است. به همین دلیل در موارد بسیاری می‌توان به جای پیوند استخوان، از ایمپلنت دندان پایه کوتاه استفاده کرد.

چه زمانی ایمپلنت پایه کوتاه استفاده خواهد شد؟

بیشترین استفاده از این نمونه‌ها هنگام وجود استخوان کم در ناحیه فک است. با این حال ممکن است در شرایطی با وجود استخوان کافی نیز دندانپزشک این ایمپلنت‌ها را توصیه کند. هنگامی که یک درمان ایمپلنت برنامه ریزی می‌شود، کمیت و کیفیت استخوان باقیمانده، نوع پروتز، الزامات زیبایی شناختی و عوامل مختلف بیومکانیکی برای انتخاب ابعاد بهینه ایمپلنت در نظر گرفته می‌شود.

مزایای استفاده از ایمپلنت پایه کوتاه

مزایای استفاده از ایمپلنت پایه کوتاه

ایمپلنت کوتاه بر خلاف تکنیک‌های پیوند استخوان به خصوص از نظر راحتی برای بیمار مزایای زیادی دارند:

  • کاهش خطر تماس با ریشه دندان مجاور
  • کاهش خطر عوارض بعدی
  • کاهش زمان بهبود بعد از جراحی
  • ساده سازی مراقبت‌های بعد از کاشت
  • نیازی به تشخیص پیچیده و پرهزینه از قبل نیست، زمان درمان به طور قابل توجهی کوتاه‌تر است و در نتیجه هزینه‌های درمان نیز کمتر است.
معایب ایمپلنت پایه کوتاه

‌معایب ایمپلنت کوتاه

  • کاهش سطح ایمپلنت: موفقیت درمان ایمپلنت مستقیما با فرآیند ترکیب شدن پیچ با استخوان مرتبط است که به وسیله سطح تماس بین استخوان و ایمپلنت حاصل می‌شود. کاهش طول این ایمپلنت‌ها می‌تواند احتمال عدم موفقیت را افزایش دهد.
  • توزیع تنش نامطلوب: اینکه به طور معمول از ایمپلنت‌های کوتاه استفاده نمی‌شود با این باور مرتبط است که ایمپلنت‌های بلند فشار را در سطح خود کاهش می‌کنند. بنابراین، وجود یک سطح ایمپلنت کوتاه می‌تواند باعث فشار بیومکانیکی بیشتر باشد.

ایمپلنت پایه کوتاه برای چه افرادی توصیه می شود؟

در حالت عادی برای قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی باید استخوان فک کافی در دسترس باشد تا بتوان ریشه‌های دندان مصنوعی را که معمولا از تیتانیوم ساخته شده‌اند را به طور محکم و ایمن نصب کرد.

با این حال، به ویژه در بیماران مسن، استخوان اغلب خیلی نازک است یا مقدار استخوان موجود ناکافی است. سال‌های طولانی بی دندانی یا استفاده طولانی مدت از پروتزهای دندانی منجر به تحلیل پیشرونده استخوان شده است. تحلیل استخوان به ویژه در فک پایین مشخص است.

به منظور پیشگیری از پیوند استخوان با جراحی، ایمپلنت‌های دندانی کوتاه جایگزین بسیار خوبی برای ایمپلنت معمولی هستند. به لطف طول کوتاه آن‌ها، حتی در صورت نازک بودن استخوان و شرایط سخت، می‌توان آن‌ها را بدون پیوند استخوان نصب کرد.

ایمپلنت کوتاه برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

ایمپلنت کوتاه برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

اگر تراکم استخوانی شما به حد مناسب است توصیه نمی‌شود که از ایمپلنت کوتاه استفاده کنید. زیرا به طور معمول سطح تماس نمونه‌های معمولی بیشتر است و می‌تواند فشار ناشی از جویدن را بهتر توزیع کند. اگر بلافاصله پس از کشیدن دندان بخواهید ایمپلنت را نصب کنید معمولا استخوان فک شما در وضعیت مناسبی است و هنوز تحلیل نرفته است. بنابراین غالبا در این شرایط می‌توانید از ایمپلنت معمولی استفاده کنید.

مقایسه و تفاوت ایمپلنت پایه کوتاه و معمولی

تفاوت ایمپلنت کوتاه با ایمپلنت معمولی چیست؟

اگر در گذشته طول کوتاه‌ترین ایمپلنت دندان ۱۰ میلی متر بود و برای نصب ایمپلنت نیاز به استخوان فک با حجم حداقل ۱۰ میلی متر بود، امروزه ایمپلنت‌های دندانی کوتاه تا ۵ میلی متر نیز موجود است. این بدان معناست که برای انجام ایمپلنت در بیماران با حجم استخوان کمتر از ۱۰ میلی متر در استخوان فک، نیازی به انجام عمل بازسازی استخوان یا لیفت سینوس نیست.

روش نصب ایمپلنت دندان پایه کوتاه تفاوت اساسی با روش استاندارد نصب ایمپلنت دندان ندارد. از آنجایی که ایمپلنت‌های کوتاه باعث می‌شوند پیوند استخوان فک غیرضروری باشد، ایمپلنت‌های دندانی را به روشی سریع، کارآمد و مقرون به صرفه تبدیل می‌کنند.

میزان موفقیت پذیری ایمپلنت پایه کوتاه چه قدر است؟

اصولا ایمپلنت‌های دندانی را می‌توان در هر مرحله از زندگی اعمال کرد، اما برای افزایش شانس موفقیت این روش، بسیار مهم است از قبل بررسی شود که آیا وضعیت سلامتی بیمار به او اجازه می‌دهد تا یک عمل موفقیت آمیز انجام دهد و یا خیر؟

بررسی وضعیت فیزیکی کاندیدای ایمپلنت دندان، از جمله بررسی ساختار استخوان فک، وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها در دهان، بررسی سابقه پزشکی و بررسی عادات بیمار مهم است . به عنوان مثال، داروهایی که مصرف می‌کند، عادات سیگار کشیدن و بررسی شرایط زمینه‌ای احتمالی که موفقیت عمل را کاهش می‌دهد یا دوره زمانی لازم برای بهبودی را طولانی‌تر می‌کند و غیره از این موارد است.

زمانی که ایمپلنت‌های دندانی با ابزارهای حرفه‌ای و پس از انجام کارهای مقدماتی مناسب انجام می‌شود، یک عمل پزشکی با موفقیت در حدود ۹۵ درصد است. از این جهت فرقی بین ایمپلنت پایه کوتاه و پایه بلند وجود ندارد. کاشت ایمپلنت دندان معمولا بدون درد است و در صورت نیاز با بی‌حسی موضعی یا بی حسی کامل انجام می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی کوتاه به بازیابی دهان بیمار و بازیابی توانایی جویدن، صحبت کردن و لبخند زدن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده حرفه‌ای از ایمپلنت‌های دندانی کوتاه از نظر کیفیت و دوام به همان نتیجه‌ای می‌رسد که از ایمپلنت دندان معمولی انتظار است.

کاشت ایمپلنت پایه کوتاه

نصب ایمپلنت کوتاه چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شد، کاشت دندان با ایمپلنت پایه کوتاه تفاوت اساسی با کاشت دندان با ایمپلنت پایه بلند ندارد. اولین مرحله در کاشت ایمپلنت کوتاه، سوراخ کاری در استخوان فک است که پس از آن ایمپلنت به استخوان پیچ می‌شود.

مرحله بعدی انتظاری است که تا چهار ماه طول می‌کشد تا پیوند پیچ کاملا در استخوان جذب شود و در بافت موجود ادغام گردد. پس از این مدت، تاج، بریج یا پروتز بر اساس نیاز بیمار روی ایمپلنت‌ها نصب می‌شود.

مراقبت های بعد از ایمپلنت پایه کوتاه

اگرچه استفاده از ایمپلنت دندان پایه کوتاه می‌تواند بیماران را از انجام مراحل آماده سازی پیچیده مانند پیوند استخوان و لیفت سینوس نجات دهد و ایمپلنت دندان را ساده کند، با این حال، مهم است که بدانیم هنگام استفاده از ایمپلنت کوتاه، در شرایطی که تحلیل استخوان در ناحیه ایمپلنت اتفاق می‌افتد، ممکن است اتصال آن شل شود.

بنابراین، برای حفظ نتیجه ایمپلنت دندان، رعایت یک روال منظم مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان با کمک‌های دندانپزشکی اختصاصی طبق توصیه پزشک بسیار مهم است. مسواک زدن و نخ دندان و مراجعه به دندانپزشک برای معاینه برای حفظ نتیجه ضروری است.

طول ایمپلنت دندانی مورد نیاز برای ایمپلنت دندان چگونه تعیین می شود؟

طول ایمپلنت دندانی مورد نیاز برای ایمپلنت دندان چگونه تعیین می شود؟

برای اینکه دندانپزشک بداند آیا بیمار کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان استاندارد است یا نیاز به ایمپلنت کوتاه است، سی تی اسکن انجام می‌شود که در آن ساختار فک بیمار بررسی شده و ابعاد آن بررسی می‌شود. ابعاد و نوع خاص ایمپلنت انتخاب شده از نتایج بررسی به دست آمده است.

ایمپلنت بلند دندان در چه شرایطی مناسب نیست؟

از آنجایی که یکی از الزامات آستانه برای انجام موفقیت آمیز ایمپلنت دندان، در دسترس بودن استخوان فک در حداقل حجم است، همه بیماران نمی‌توانند روش سنتی کاشت دندان را انجام دهند. بسیاری از افراد از نازک شدن فک رنج می‌برند، این می‌تواند به دلیل از دست دادن دندان‌ها که منجر به تحلیل فک، بیماری لثه یا مشکلات ژنتیکی می‌شود باشد.

در نتیجه این نگرانی وجود دارد که ایمپلنت به درستی در داخل استخوان فک جذب نشود. در بسیاری از مواقع در تلاش برای ساختن استخوان، روشی به نام لیفت سینوس انجام می‌شود که در آن غشای سینوس فک بالا بلند می‌شود تا جایی برای استخوان فک بالا ضخیم شود. اما ممکن است این روش برای همه مناسب نباشد. استفاده از ایمپلنت‌های کوتاه، بیمار را از این مراحل آماده سازی پیچیده، زمان بر و پرهزینه نجات می‌دهد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- ایمپلنت کوتاه پایدارتر است یا ایمپلنت معمولی؟

اگر یک دندانپزشک مجرب این کاشت ایمپلنت را انجام ندهد تفاوت خاصی وجود نخواهد داشت؛ با این حال در صورت امکان استفاده از پیچ‌های معمولی ترجیح داده می‌شود.

۲- طول ایمپلنت پایه کوتاه چقدر است؟

به طور معمول بین ۵ تا ۸ میلی‌متر است.

۳- چه زمانی از ایمپلنت کوتاه استفاده می‌شود؟

زمانی که تراکم یا کیفیت استخوان فک به حد لازم نباشد.

حرف آخر

بهترین روشی که برای جایگزین کردن دندان‌های افتاده مورد استفاده قرار می‌گیرد ایمپلنت است. ایمپلنت به معنای نصب نوعی پیچ فلزی در استخوان فک و نصب پروتز دندان روی آن است. پیچ‌های پروتز می‌توانند در ابعاد مختلفی تولید شوند. در صورتی که اندازه این پیچ‌ها کمتر از ۱۰ میلی‌متر باشد به آن‌ها ایمپلنت پایه کوتاه گفته می‌شود. در گذشته چنین پیچ‌های کوتاهی وجود نداشت و این می‌توانست برای بعضی افراد متقاضی ایمپلنت مشکل ساز شود. زیرا اگر ضخامت استخوان فک فرد کمتر از ۱۰ میلی‌متر بود، لازم بود که حتما عمل پیوند استخوان فک انجام شود. اما با ظهور ایمپلنت‌های دندانی کوتاه‌تر در بسیاری از موارد می‌توان بدون نیاز به جراحی پیوند استخوان، کاشت ایمپلنت را انجام داد.

موفقیت این نمونه‌ها مشابه ایمپلنت‌های معمولی است. اما لازم است که به طور دقیق از آن‌ها مراقبت شود و به طور منظم از مسواک و معاینات دندانپزشکی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به سایر مقالات منتشر شده در سایت ما مراجعه کنید.