اولین بار است که از دندان مصنوعی استفاده می ‌کنید و سعی دارید به آن عادت نمایید؟ به خاطر دستیابی به لبخند سفارشی که به دنبال آن هستید، تبریک می گوییم! با این حال، به خاطر داشته باشید که کنار آمدن با دندان مصنوعی خصوصا در روزهای ابتدایی ممکن است آنقدرها هم آسان نباشد. حتی اگر پروتزهای شما کاملاً متناسب و سلامت دهان و دندان شما عالی باشد، ممکن است در روزهای اول کمی ناراحتی را تجربه کنید. حتی ممکن است با زخم های دهانی که به دلیل تحریک لثه ها ایجاد می شوند، روبرو شوید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

این زخم ها لزوماً دلیلی برای نگرانی نیستند اما مطمئناً می توانند آزار دهنده باشند. خوشبختانه راهکارهای ساده ای برای تسکین این ناراحتی و درمان زخم دندان مصنوعی در خانه وجود دارد که در مطلب زیر به آنها خواهیم پرداخت. بنابراین اگر قصد دارید به زودی از پروتزهای دندانی استفاده کنید یا در حال حاضر سرگرم عادت کردن به دندان های مصنوعی جدیدتان هستید، مقاله امروز را از دست ندهید.

چرا دندان مصنوعی لثه را زخم می کند؟

چرا دندان مصنوعی لثه را زخم می کند؟

زخم های لثه ناشی از دندان مصنوعی می‌ توانند به چند طریق ایجاد شوند که در زیر به آنها می پردازیم.

  • دوره سازگاری: یک دوره سازگاری وجود دارد که باید پس از دریافت دندان مصنوعی تحمل کنید. اگر دندان مصنوعی فوری دارید، این دوره سازگاری می تواند طولانی باشد. پروتز فوری، دندانی است که مستقیماً بعد از کشیدن دندان قرار می گیرد. این روش معمول است و پروتز فوری موقتی است اگرچه بسیاری از بیماران آن را برای سالها نگه می دارند. پس از کشیدن دندان، استخوان فرآیند بازسازی را سپری می کند و طی شش ماه آینده تغییر می نماید که این امر می‌تواند بر نحوه تناسب دندان مصنوعی با بافت لثه و استخوان شما تأثیر بگذارد. همچنین فقط یک دوره سازگاری وجود دارد که در آن به احساسی که پروتزها در دهان شما ایجاد می کنند و عملکردشان عادت می کنید. غذا خوردن با دندان مصنوعی نیاز به تمرین دارد و ممکن است با عادت کردن به استفاده از دندان مصنوعی متوجه زخم‌ هایی در دهان و لثه خود شوید. 
  • پروتزهای نامتناسب: اگر دندان مصنوعی شما متناسب نباشد نیز می توانید به زخم های دهانی دچار شوید. به یاد داشته باشید، استخوان با گذشت زمان تغییر می کند. هنگامی که بازسازی کافی انجام شد، احتمالاً پروتزهای شما به خوبی فیت نبوده و بسیار لق خواهند شد. دندان مصنوعی لق باعث سایش بافت لثه می شود و زخم های دردناک و لثه حساس ایجاد می کند. اگر این اتفاق پس از مدتی استفاده از پروتزهای مصنوعی رخ دهد، ممکن است به یک پروتز جدید یا ریلاین دندان مصنوعی (اصلاح پروتز نامتناسب) فعلی خود نیاز داشته باشید. دندان مصنوعی همچنین ممکن است پس از استفاده زیاد باعث شکستگی دندان، ترک و بریدگی شود. درست مانند دندان های طبیعی شما، این امر رایج است و قابل رفع می باشد. مهم است که سعی نکنید خودتان پروتز را صاف (هموار) کنید زیرا این امر می تواند هرگونه وارانتی که ممکن است توسط دندانپزشک ارائه شود را از بین ببرد (باطل نماید).
  • باکتری ها: لازم است از دندان مصنوعی به درستی مراقبت کنید وگرنه باکتری ها در زیر دندان مصنوعی جمع می شوند. پروتزهای دندانی باید حداقل یک بار در روز، هم در قسمت بیرونی و هم در داخل دندان مصنوعی مسواک زده شوند. همچنین شما نباید در طول شب یا هنگام خواب از دندان مصنوعی خود استفاده کنید. بافت لثه شما برای تنفس به زمان نیاز دارد. همچنین استفاده از دندان مصنوعی در شب باعث کاهش تولید بزاق و ایجاد خشکی دهان می شود. در این شرایط باکتری ها به سرعت رشد می کنند. عدم مراقبت مناسب از دندان مصنوعی می تواند باعث شود افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، به عفونت باکتریایی یا قارچی در حفره دهان و لثه های خود مبتلا شوند.
درمان التهاب لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

درمان التهاب لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

خوشبختانه راه‌ های ساده زیادی برای کاهش درد و مراقبت از زخم‌ های مربوط به دندان مصنوعی وجود دارد. نکات زیر می توانند هر گونه ناراحتی را کاهش دهند و به بهبود لثه های شما در حین عادت کردن به پروتزهای دندانی جدید کمک کنند. 

  • از ژل تسکین دهنده درد استفاده کنید: ژل ها و کرم های موضعی می توانند در چنین مواقعی، تسکین دهنده درد باشند. از این محصولات می توان به صورت خارجی روی هر ناحیه دردناک روی لثه یا اطراف دهان استفاده کرد. همچنین می توانید چند بار در روز ژل آلوئه ورا را مستقیماً روی دندان مصنوعی خود بمالید تا سوزش را کاهش دهید. دندانپزشک ممکن است یک بی حس کننده موضعی مانند آنهایی که حاوی بنزوکائین هستند را برای کمک به تسکین درد ناشی از دندان مصنوعی به شما توصیه کند.
  • شستشو با آب نمک: نمک یکی از طبیعی ترین و موثرترین درمان ها برای زخم های دهان است. دندان مصنوعی خود را بیرون بیاورید و یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. برای کمک به تسکین التهاب، این محلول نمک را تا ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید و غرغره کنید.
  • بدون دندان مصنوعی بخوابید: اگر دندان مصنوعی شما باعث ایجاد زخم می شود، فراموش نکنید که در هنگام خواب به دهان خود استراحت دهید. قبل از رفتن به رختخواب، پروتزهای مصنوعی تان را بردارید و به لثه های خود فرصت استراحت دهید.
  • مسکن های بدون نسخه مصرف کنید: مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن می‌ توانند به کاهش درد کمک کنند و در عین حال هرگونه التهاب در دهان را کاهش دهند.
  • دهان خود را تمیز نگه دارید: بهداشت دهان و دندان شما یکی از موثرترین راه ها برای کاهش زخم های دهانی و جلوگیری از هرگونه التهاب یا عفونت است. دندان های مصنوعی خود را به طور منظم مسواک بزنید و آن ها را درون یک محلول پاک کننده دندان مصنوعی که می تواند از تشکیل باکتری ها جلوگیری کند، قرار دهید.

درمان زخم لثه دندان مصنوعی

زخم های لثه ناشی از دندان مصنوعی در چند هفته اول استفاده از پروتز جدید و زمانی که با آن سازگار می ‌شوید، شایع ‌تر هستند، اما ممکن است نشانه ‌ای از تغییر شکل استخوان فک شما به مرور زمان بوده و حاکی از آن باشند که دندان مصنوعی شما نیاز به روکش کردن دارد. اگر زخم‌ های دندان مصنوعی بزرگ و دردناک دارید، احتمال می ‌دهید که ممکن است عفونی شده باشند یا بعد از دو هفته بهبود نیافته ‌اند، آنگاه لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، نکات ذکر شده در بالا عموما برای خلاص شدن از شر زخم های دندان مصنوعی کفایت می کند.

در صورت مزمن شدن و گسترش زخم های لثه احتمالاً باید از یک متخصص دندان‌پزشک کمک بگیرید زیرا به این معنی است که پروتز شما بافت لثه ‌تان را ساییده می کند. در این مواقع، دندانپزشک شما می تواند نواحی را صاف کند تا از عود زخم های لثه جلوگیری نماید.

اگر بیش از یک یا دو ناحیه باعث ایجاد مشکل (زخم و التهاب) شوند، دندانپزشک ممکن است اصلاح پروتز شما را توصیه کند. به این پروسه اصطلاحا ریلاین می گویند و باعث می‌ شود پروتز شما بهتر جا بیفتد.

قطره برای زخم لثه دندان مصنوعی

یکی از گزینه‌ های موثر و آسان برای درمان زخم دندان مصنوعی، استفاده از قطره های موضعی است. این قطره ها عموما حاوی عصاره گیاهانی هستند که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارند. برای نتیجه گیری بهتر از این قطره ها باید آنها را روزی ۳ تا ۴ بار (پس از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان تان) روی ناحیه ملتهب لثه قرار دهید. استفاده از قطره برای زخم لثه دندان مصنوعی باعث تسریع روند بهبودی و کنترل راحت تر التهاب ناشی از پروتزهای دندانی می شود.

دارو برای زخم لثه دندان مصنوعی

انواع داروهایی که می توانید برای درمان زخم دندان مصنوعی به کار ببرید، عبارتند از ژل ها و پماد های بی حس کننده و ضد درد، مسکن های بدون نیاز به نسخه، دهانشویه های آنتی باکتریال و حاوی استروئید، قرص های مکیدنی و در موارد شدید، آنتی بیوتیک‌های موضعی و خوراکی که باید توسط دندانپزشک تجویز شوند.

انواع زخم دندان مصنوعی

زخم دندان مصنوعی می‌ تواند به صورت آفت های دهانی ظاهر شود. در واقع آفت های دهانی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند که ساییدگی و فشار ناشی از دندان مصنوعی، یکی از علل متداول آنها است. بهبود این نوع زخم ها حدود ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد و استفاده از محلول آب نمک و قطره های ضد آفت می تواند دوره بهبودی را کوتاه تر نماید.

یک نوع دیگر از زخم پروتزهای دندانی، استوماتیت دندان مصنوعی است. دنچر استوماتیت معمولاً توسط کاندیدا ( نوعی قارچ ) ایجاد می شود و به آن قارچ دندان مصنوعی نیز می گویند. وجود مقادیر کمی کاندیدا در دهان طبیعی است. اما زمانی که عدم تعادل وجود داشته باشد، کاندیدا می تواند خارج از کنترل رشد کند و منجر به عفونت قارچی شود. اصلی ترین علت آن، عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان و پاکسازی ناقص پروتزهای دندانی است.

درمان خانگی زخم لثه دندان مصنوعی

درمان خانگی

استفاده از درمان های خانگی و طبیعی، روش دیگری برای کاهش ناراحتی و تسکین زخم لثه دندان مصنوعی است. بغیر از غرغره با آب نمک، شما می توانید برای فرونشاندن درد و التهاب لثه برخی داروهای گیاهی ضد التهاب را نیز امتحان کنید. 

بعضی از  گیاهان حاوی مواد فعالی هستند که می توانند به پیشگیری و کنترل درد لثه از دندان مصنوعی کمک کنند. از جمله:

  • ژل آلوئه ورا: آلوئه ورا که مصرف خوراکی نیز دارد، یکی از بهترین درمان ها برای مدیریت درد و زخم دندان مصنوعی است. اثر تسکین دهنده آن می تواند به آرام کردن لثه های متورم شما کمک کند. مقدار کمی از آن را روی لثه های متورم و دردناک خود بمالید تا ویژگی های طبیعی تسکین دهنده و ضد باکتریایی آن را تجربه کنید.
  • زردچوبه: فرهنگ های سراسر جهان از دیرباز از زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی آن استفاده کرده اند. ماده فعال زردچوبه، کورکومین، حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است و می تواند به کاهش التهاب لثه از دندان مصنوعی کمک کند.
  • چای سیاه: چای سیاه حاوی تانن است که می تواند با باکتری های مضر مبارزه کند و تورم لثه را تسکین دهد. آن را گرم بنوشید تا از تماس مایع گرم با لثه های متورم خود لذت ببرید، که می تواند به تحریک جریان خون کمک کند. حتما بعد از نوشیدن چای دهان تان را غرغره کنید زیرا می تواند باعث خشکی دهان شود و در نتیجه احتمال ایجاد پلاک و جرم روی دندان مصنوعی شما را افزایش دهد.
  • میخک: میخک حاوی عنصری به نام اوژنول است که دارای آنتی اکسیدان های مهم و همچنین برخی از اثرات ضد التهابی است. سعی کنید میخک آسیاب شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مزایایی که میخک می تواند برای لثه های ملتهب شما فراهم کند، بهره مند شوید.

پیشگیری

می گویند پیشگیری بهتر از درمان است و همین امر در مورد زخم لثه به خاطر گذاشتن دندان مصنوعی نیز صدق می کند. اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از زخم های دندان مصنوعی انجام دهید، مانند:

  • حتما در طول شب دندان مصنوعی خود را بیرون بیاورید.
  • پروتزهای دندانی خود را هر روز تمیز کنید. ذرات غذا را خارج کنید تا لثه های شما را تحریک نکنند. ناگفته نماند تمیز کردن منظم می تواند به حذف جرم دندان از دندان مصنوعی نیز کمک کند.
  • غذاهای نرم بخورید. اگر دندان مصنوعی جدید دارید، با مصرف غذاهای نرم می توانید راحت تر به آنها عادت کنید.
  • از غذای چسبناک خودداری کنید. اگرچه زمانی که به دندان مصنوعی عادت کردید قادر هستید هر چیزی را با دندان مصنوعی بخورید، اما در دوره سازگاری با اجتناب از غذای چسبناک، می توانید احتمال تحریک لثه و ایجاد زخم های دهانی را کاهش دهید.  
  • از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید. چسب دندان مصنوعی می تواند به جلوگیری از درد لثه کمک کند زیرا از قرار گرفتن ذرات غذا بین لثه و دندان مصنوعی جلوگیری می کند. همچنین پروتز را در جای خود نگه می ‌دارد تا از حرکت آن و تحریک لثه ‌ها جلوگیری کند، به شرطی که پروتز شما به درستی بر روی آن نصب شود.
  • از محرک هایی مانند نوشیدنی های داغ، تند، اسیدی یا شور خودداری کنید. غذا و نوشیدنی خیلی تند یا داغ می تواند زخم های دندان مصنوعی را بیشتر تحریک کند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

موارد زیر، برخی از سوالات پر تکرار در مورد زخم های دندان مصنوعی هستند.

۱. زخم دندان مصنوعی چگونه است؟

آنها معمولاً به صورت یک لکه قرمز با مرکز سفید یا زرد ظاهر می شوند و هنگام لمس دردناک هستند. اگر پروتزهای مصنوعی شما کاملاً متناسب نباشد یا اگر هنوز به آنها عادت نکرده اید، ممکن است در مناطقی که دندان مصنوعی به بافت ساییده می شود، آفت های دهانی ایجاد شوند.

۲. چگونه می توان تشخیص داد که دندان مصنوعی نامتناسب است؟

دندان مصنوعی نامتناسب با علائم زیر همراه است:

  • درد و ناراحتی
  • لغزیدن و حرکت پروتز در دهان
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در خوردن و بلعیدن
  • درد در لثه که اغلب با خونریزی همراه است.
  • صدای کلیک هنگام غذا خوردن
  • بوی بد یا طعم عجیب دهان

۳. آیا زخم دندان مصنوعی می تواند عفونی شود؟

زخم دندان مصنوعی می تواند عفونی شود و خونریزی کنند که منجر به تجمع خون در زیر دندان مصنوعی شما می شود. خونریزی همچنین نقطه ورود جدیدی را برای باکتری ها به بدن ایجاد می کند که باعث رشد و شدیدتر شدن عفونت می شود. اگر به طور مرتب دندان مصنوعی خود را بیرون نیاورید و تمیز نکنید و لثه های خود را مسواک نزنید، این خطر بیشتر می شود.

حرف آخر

استفاده از دندان مصنوعی می‌تواند باعث تورم، تحریک، درد و زخم لثه ‌های زیرین دندان مصنوعی شود. این عارضه چیزی است که به آن زخم دندان مصنوعی معروف است و تقریباً نیمی از افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، این وضعیت را تجربه می نمایند. خوشبختانه راه حل های ساده ای برای درمان زخم دندان مصنوعی و همچنین راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این زخم ها وجود دارد. لازم به ذکر است که در صورت تداوم زخم لثه دندان مصنوعی علی رغم به کار بردن درمان های خانگی و توصیه های مفید باید برای دریافت کمک پزشکی به دندانپزشک مراجعه کنید.