یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی از دست دادن دندان‌ها و حفره‌های ایجاد شده بعد از آن است. مشکلات گفتاری، جویدن و زیبایی در افرادی که دندان‌هایشان به دلایل مختلف کشیده یا کنده می‌شود، رخ می‌دهد. افراد جوان نیز ممکن است به دلایل مختلف مانند پوسیدگی، ضربه یا بیماری‌های دهان دندان خود را از دست بدهند. گزینه‌های دندان مصنوعی برای افراد جوان می‌تواند تفاوت‌هایی با سالمندان داشته باشد. زیرا معمولا یک جوان تمام دندان‌های خود را از دست نمی‌دهد و نیاز به ترمیم یک یا چند دندان دارد.

ایمپلنت اقساط ویژه جوانان

الان ایمپلنت کنید ۲ سال دیگه پرداخت کنید!!! اونم با ضمانت کتبی!

برای رفع این مشکلات، دندان‌های از دست رفته باید جایگزین و به روش‌های مختلف درمان شوند. در این مقاله به به معرفی انواع روش‌های موجود و مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین روش کاشت دندان برای جوانان ایمپلنت است.

دندان مصنوعی برای افراد جوان

از دست دادن دندان در جوانان معمولا به صورت یک یا چند دندان رخ می‌دهد. در صورتی که علت نقص دندان پوسیدگی باشد دندانپزشک سعی می‌کند با عصب کشی و پرکردن بین ۵ تا ۱۰ سال دندان را قابل استفاده گرداند. اما معمولا پس از این دوره دندان مجددا قابل درمان نیست و باید به جایگزین کردن آن فکر کرد.

در صورت از دست دادن دندان می‌توان گزینه‌های پروتز متحرک یا ایمپلنت ثابت را به بیمار پیشنهاد داد. هر کدام از این موارد نیز می‌تواند به چند دسته تقسیم شود. شما می‌توانید با مشورت دندانپزشک خود روش مناسب را تعیین کنید.

جایگزینی دندان از دست رفته برای جوانان اهمیت بالایی دارد. برای اینکه غذا به درستی جویده شده و از فک حمایت شود، از مشکلات دندان‌های باقی مانده جلوگیری شده و فرد لبخندی زیبایی داشته باشد ساخت دندان مصنوعی برای جوانان ضروری است. دندان‌های از دست رفته عملکرد مناسب دهان و فک را مختل می‌کند و دندان‌های کنار و بالای دندان از دست رفته حرکت کرده و به جای دندان از دست رفته می‌لغزند.

درمان دندان از دست رفته بلافاصله پس از از دست دادن آن بسیار آسان‌تر از صبر کردن چند ساله است. زیرا با گذشت چند سال ساختار فک و دندان‌های شما به هم می‌ریزد.

انواع دندان مصنوعی های قابل استفاده برای جوانان

انواع دندان مصنوعی برای جوانان

دندان یا دندان‌های از دست رفته را به روش‌های متنوعی می‌توان جایگزین کرد. برخی از این روش‌ها نسبت به سایر روش‌ها ارجحیت بیشتری دارند. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

کاشت ایمپلنت دندان برای جوانان

ایمپلنت دندانی ثابت

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در جوانان، استفاده از ایمپلنت‌های دندانی است. ایمپلنت‌های دندانی ثابت هستند و کاملا مانند یک دندان واقعی به نظر می‌رسند. این روش به عنوان یک راه حل بسیار پایدارتر از روش‌های دیگر شناخته شده است.

تا زمانی که مراقبت‌های دهان و دندان انجام می‌شود، ایمپلنت‌های دندانی را می‌توان برای تمام عمر استفاده کرد. فرآیند کاشت ایمپلنت دندانی با قرار دادن پیچ‌های ساخته شده از تیتانیوم در استخوان فک آغاز می‌شود. پس از آن یک تاج دندانی روی آن پیچ نصب خواهد شد. زمان کاشت ایمپلنت بسته به تعداد دندان‌های از دست رفته و اینکه آیا استخوان فک به اندازه کافی ضخیم و بلند است متفاوت است. بهترین روش برای کاشت ایمپلنت این است که بلافاصله پس از کشیدن دندان با روش ایمپلنت فوری اقدام به کاشت پیچ‌ها کرد. برخی از مزایای این روش شامل موارد زیر است:

  • یکی از موثر ترین و به روزترین گزینه ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است.
  • آن ها ظاهر و احساس طبیعی تری نسبت به روش های دیگر ارائه می دهند.
  • از آنجایی که با دندان های کناری اتصالی ندارند, دیگر دندان ها آسیبی نمی بینند و سالم می مانند.

اما از آنجایی که فرآیند سازگار شدن پیچ قرار داده شده در استخوان فک ۳ ماه است، روند درمان طولانی‌تر خواهد بود. اما با همه این‌ها، ایمپلنت یکی از بهترین انواع دندان مصنوعی برای جوانان است.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپبنت برای جوانان یا همان اوردنچر

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت (اوردنچر)

دندان مصنوعی اوردنچر یکی از به روزترین و سالم‌ترین روش‌های مورد استفاده در درمان دندان‌های از دست رفته جوانان است.

زمانی که بیش از یک دندان از دست رفته وجود داشته باشد، نیازی نیست برای هر دندانی از دست رفته ایمپلنت گذاشته شود، بلکه یک یا چند ایمپلنت گذاشته می‌شود و پروتزهای دندان روی آن‌ها قرار می‌گیرند.

این باعث می‌شود پایداری پروتز نسبت به زمانی که فقط روی فک قرار می‌گیرد بیشتر شود. این روش مزایای زیر را به همراه دارد:

  • زمانی که چندین دندان در یک ناحیه از دست رفته باشد، یک انتخاب به صرفه است.
  • ترکیبی از چندین ایمپلنت دندانی است و ظاهر آن طبیعی است.

دندان مصنوعی پارسیل

دندان پارسیل به معنای دندان مصنوعی تکه‌ای است. این دندان‌ها متحرک هستند و هنگامی که چند دندان متوالی را از دست داده باشید استفاده می‌شود. این دندان‌ها به دندان‌های باقی مانده در اطراف آن‌ها تکیه داده می‌شوند تا به حالت پایداری برسند. در این درمان از ایمپلنت استفاده نمی‌شود.

این فرآیند نسبت به روش‌های کاشت ایمپلنت دندان و اوردنچر، فرآیندی بدون دردسرتر است؛ اما به اندازه آن‌ها در دهان پایدار نیست، به خصوص اگر فقط برای یک دندان انجام شود. این یک راه حل سریع و اقتصادی در درمان دندان‌های از دست رفته است. ماندگاری با توجه به رعایت نکات مراقبت از دهان و دندان متفاوت است. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقریبا همان ظاهر طبیعی ایمپلنت دندان را ارائه می‌دهد.
  • می‌توان گفت که این روش درمانی مقرون به صرفه‌تری نسبت به کاربردهای ایمپلنت است.
  • از آنجایی که نیازی به جراحی ندارد، پیشرفت فرآیند اغلب بسیار آسان‌تر است.
  • در صورت امکان استفاده از ایمپلنت، این روش توصیه نمی‌شود. زیرا دندان‌های طبیعی مجاور ناحیه دندان از دست رفته را درگیر می‌کند و ممکن است به مرور زمان آسیب ببینند.

دندان مصنوعی متحرک کامل

پروتزهای دندانی ساده‌ترین گزینه مورد استفاده در درمان دندان‌های از دست رفته هستند. این روش زمانی که تمام یا عمده دندان‌های خود را از دست داده باشید موثر است. اگرچه در ساخت دندان مصنوعی برای افراد جوان کمتر لازم می‌شود که پروتز کامل ساخت، اما گاهی ممکن است به دلیل پوسیدگی زیاد یا ضربه چنین روشی نیز لازم باشد. در این روش پروتز کاملی برای هر فک ساخته می‌شود که روی لثه‌های شما قرار خواهد گرفت. این پروتز را می‌توانید خارج کرده و تمیز کنید. از ویژگی‌ها آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان افزودن دندان به پروتز وجود دارد تا از بین رفتن دندانی که ممکن است بعدا رخ دهد از بین برود.
  • در حالی که پروتزهای ایمپلنتی در دهان بیماران حرکت یا بازی نمی‌کنند، این پروتزها می‌توانند هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن در دهان بیمار حرکت کنند و با ایجاد برآمدگی باعث ناراحتی شوند.
  • پروتزهای دندانی باید هر شب بدون استثنا قبل از خواب برداشته و تمیز شوند و هرگز نباید با دندان مصنوعی بخوابند.
کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

اقساط ۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

قیمت دندان مصنوعی برای افراد جوان

طبعا با توجه به نوعی دندان مصنوعی که انتخاب می‌کنید هزینه شما نیز می‌تواند تغییر چشمگیری داشته باشد. نصب هر واحد ایمپلنت می‌تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد و در دسترس همه افراد نخواهد بود. ساخت دندان‌های متحرک هزینه بسیار پایین‌تری خواهد داشت و در صورتی که به طور مناسب و توسط یک دندانپزشک مجرب ساخته شود می‌تواند انتخاب مناسبی برای جایگزینی دندان از دست رفته باشد. علاوه بر نوع دندان، تعداد دندان‌های از دست رفته و استانداردهای کلینیک درمانی نیز در هزینه درمانی موثر خواهد بود.

مهمترین علل از دست دندان در جوانان تصادف و حرکات ورزشی است.

علل خرابی و از دست دادن دندان در جوانان

از دست دادن دندان به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. پوسیدگی دندان، بیماری لثه و ضربه از علل شایع از دست دادن دندان در جوانان هستند. برخی افراد بدون دندان خاصی به دنیا می‌آیند و به این حالت فقدان مادرزادی دندان می‌گویند. عوامل ژنتیکی باعث از دست دادن دندان‌های مادرزادی می‌شوند و این وضعیت اغلب در نسل‌های مختلف خانواده دیده می‌شود.

اعتقاد رایج بر این است که از دست دادن دندان بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما نسل‌های جوان نیز دندان‌های خود را از دست می‌دهند. عللی مانند پوسیدگی، عفونت کانال ریشه، عفونت لثه، بیماری پریودنتال، آبسه دندان، ترک و بریدگی دندان و سوءتغذیه می‌توانند منجر به از دست دادن یک یا چند دندان شوند. پیشگیری از این بیمار‌ی‌های دندانی  بهترین راه حل برای جلوگیری از از دست رفتن دندان‌ها در افراد جوان است.

ظاهر صورت شما تا حد زیادی به چانه شما بستگی دارد. جابجایی نامنظم دندان می‌تواند فک شما را کج به نظر برساند و همچنین می‌تواند باعث مشکلات جویدن و درد مفاصل فک شود.

در صورت عدم وجود دندان، حفظ بهداشت دهان و دندان دشوار می‌شود و می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌های سالم، بوی بد دهان، عفونت لثه و پلاک شود. به همین دلیل جدی گرفتن تهیه دندان مصنوعی برای افراد جوان برای پیشگیری از عوارض بعدی الزامی است.

بین دندان مصنوعی ها ایمپلنت بیشترین طول عمر را دارد و برای جوانان توصیه می شود

طول عمر کدام نوع دندان مصنوعی بیشتر است؟

نوع دندان مصنوعی در میزان ماندگاری آن نیز موثر خواهد بود. اگرچه تمام مواردی که در بالا معرفی شدند به عنوان دندان‌های دائمی معرفی می‌شوند، اما باید گفت در واقعیت اغلب آن‌ها بالاخره روزی نیاز به تعویض خواهند داشت.

در ایمپلنت‌های دندانی بین تعویض پیچ و تاج باید تفاوت قائل شد. خود پیچ‌های ایمپلنت دندانی احتمالا تا آخر عمر برای شما دوام خواهند داشت. آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دائمی باشند؛ در واقع، آن‌ها در استخوان کاشته می‌شوند و به تدریج با بافت استخوانی اطراف ترکیب می‌شوند. اگرچه باید گفت خارج شدن پیچ از استخوان غیرممکن نیست و ممکن افرادی با آن مواجه شوند. با این حال، تاج مورد استفاده ایمپلنت دندان ممکن است پس از ۱۵ تا ۲۰ سال به دلیل مشکلات سایش نیاز به تعویض داشته باشد. پروتز‌های اوردنچر بر پایه ایمپلنت نیز می‌توانند طول عمر مشابهی داشته باشند.

طبق آمار، پروتزهای متحرک کامل می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورند. پروتزهای پارسیل نیز حداکثر ۱۵ سال عمر می‌کنند. در این مدت زمان، دهان و همچنین پروتزهای شما می‌توانند دستخوش تغییرات زیادی شوند که عملکرد خوب پروتزها و زیبایی را با چالش مواجه کند.

از نظر زیبایی هم ایمپلنت بر سایر روش ها اولویت دارد

از نظر زیبایی کدام دندان مصنوعی بهتر است؟

اگر از لحاظ بودجه مشکلی نداشته باشید بهترین گزینه برای ایجاد ظاهر طبیعی کاشت ایمپلنت است. ایمپلنت باعث می‌شود دندان شما کاملا شبیه یک دندان طبیعی باشد و برای تشخیص تفاوت آن نیازمند دقت باشد. اما در صورتی که قصد دارید از دندان مصنوعی متحرک استفاده کنید پیشنهاد می‌شود که دندان مصنوعی ژله ای را انتخاب کنید. این دندان‌ها پایه‌ای انعطاف پذیر دارند که رنگ طبیعی‌تری دارد و کمتر دچار تغییر رنگ در اثر زمان می‌شود.

ایمپلنت دندان بالاترین کیفیت را بین دندان مصنوعی ها دارد و برای حوانان هم توصیه می شود

کدام دندان مصنوعی کیفیت بالاتری دارد؟

به طور قطع بهترین انتخاب برای استفاده راحت و ماندگاری کاشت ایمپلنت است. دندان‌های ثابت برای جوانان که می‌خواهند برای طولانی مدت از آن استفاده کنند یک گزینه بسیار مطلوب است. برای کاشت دندان مصنوعی برای افراد جوان به صورت ایمپلنت توصیه می‌شود یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید:

  • کاشت ایمپلنت به روش پانچ: ایمپلنت پانچی به صورت غیر جراحی انجام می‌شود. در صورتی که عفونت لثه یا کمبود استوان فک نداشته باشید، دندانپزشک در یک جلسه و  با ایجاد یک سوراخ بدون نیاز به برش جراحی، ایمپلنت را در جای خود قرار می‌دهد.
  • کاشت ایمپلنت فوری: ایمپلنت فوری به معنای کاشت پیچ ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است. در صورتی که بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت فاصله بیفتد در ساختار فک تغییراتی ایجاد می‌شود که کار دندانپزشک را سخت می‌کند. کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان شانس موفقیت را افزایش می‌دهد.

در صورتی که توانایی مالی برای کاشت ایمپلنت را ندارید روش‌های جایگزین نیز می‌تواند برطرف کننده نیاز شما باشد. برای مثال دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت اوردنچر یک واحد ایمپلنت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این روش با کاشت صرفا یک ایمپلنت هزینه شما را بسیار کاهش می‌دهد؛ در عین می‌تواند پایداری بالایی را برای دندان شما به همراه آورد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

اگرچه از دست دادن کامل دندان‌ها غالبا در افراد مسن اتفاق می‌افتد، اما جوانان نیز ممکن است به دلایل مختلف دچار از دست دادن یک یا چند دندان شوند. مهمترین علل از دست دادن دندان در جوانان می‌تواند پوسیدگی، عفونت لثه یا ضربه باشد. در چنین مواردی می‌توان با روش‌های مختلف این مشکل را برطرف کرد. کاشت ایمپلنت، نصب دندان اوردنچر و پروتز متحرک پارسیل و کامل از گزینه‌هایی هستند که می‌توانند برای رفع مشکلات دندانی استفاده شود.

در صورت امکان کاشت دندان ایمپلنت بهترین انتخاب برای جایگزینی دائمی دندان مصنوعی برای افراد جوان است. برای ساخت انواع دندان مصنوعی می‌توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر سریتا تماس بگیرید. کلینیک دکتر سریتا متشکل از بهترین متخصصان کشور است که انواع خدمات دندانپزشکی را در اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه به شما ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

۱- دندان مصنوعی موقت چیست؟

در حد فاصل قالب گیری تا ساخت پروتز، ممکن است دندانپزشک برای اینکه دهان شما خالی از دندان نباشد یک پروتز موقت در دهان شما قرار دهد. عمر این پروتزها دو تا سه ماه است.

۲- آیا می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان ایمپلنت کاشت؟

بهترین انتخاب همین است که کاشت ایمپلنت در همان جلسه کشیدن دندان انجام شود.

۳- بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان کدام است؟

بهترین انتخاب نصب ایمپلنت به صورت کاشت ایمپلنت فوری یا کاشت ایمپلنت پانچی است.