پروتزهای دندانی ابزارهایی هستند که جایگزین دندان‌های از دست رفته افراد می‌شوند و امکان جویدن راحت را فراهم می‌کنند. هدف اساسی دندان مصنوعی همین بازیابی قدرت جویدن طبیعی است؛ اگرچه نقش آن‌ها در زیبایی صورت و لبخند نیز قابل توجه است. دندان‌های مصنوعی می‌توانند به صورت ثابت یا متحرک تولید شوند و اغلب افراد هنگام انتخاب بین آن‌ها با این پرسش مواجه می‌شوند که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

باید گفت این دو گزینه در موارد مختلفی از جمله ماندگاری، زیبایی، هزینه و عملکرد می‌توانند تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به معرفی این دو پروتز و بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

خصوصیات و ویژگی های دندان مصنوعی مناسب اینفوگرافیک

دندان مصنوعی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهیم که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک باید بدانیم که از دندان مصنوعی چه انتظاری داریم. پروتز دندان مناسب، چه ثابت باشد و چه متحرک باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • با مواد با کیفیت عالی ساخته شده باشد. (دوام و عملکرد را تضمین می‌کند.)
  • ساخته شده با ابعاد دقیق و بازتولید کامل فرم طبیعی دندان‌ها باشد.
  • مقاومت در طول زمان، مشخصه‌ای که اگر با مواد انتخابی مناسب ساخته شود قابل انتظار است.
  • زیبایی بالا برای بازسازی ظاهر طبیعی دندان‌ها

فقدان دندان از جهات گوناگونی برای ما ناخوشایند است. دندان‌های ما نقش اساسی برای بدن ما دارند و اولین نقش را در هضم غذا دارند. علاوه بر این جنبه، دندان‌ها در سطح اجتماعی نقش اساسی دارند. در واقع، یک لبخند زیبا مطمئنا بهترین کارت ویزیت ما برای ارتباط در زندگی اجتماعی است!

فقدان دندان همچنین می‌تواند بر جنبه‌های روان‌شناختی افراد تاثیر بگذارد، افرادی که هنگام ارتباط با افراد دیگر احساس ترس می‌کنند. این مشکلات همچنین می‌توانند بر احساس خوب بودن خود تاثیر بگذارند.

هر پروتز به طور خاص برای اندازه‌گیری نیازهای هر بیمار ساخته می‌شود. علاوه بر این، پروتزها باید کاملا با بقیه دندان‌ها سازگار باشند تا به طور طبیعی جای دندان‌های از دست رفته را بگیرند. به همه این دلایل، تماس با یک مطب دندانپزشکی بسیار تخصصی برای ساخت پروتزهای ثابت یا متحرک ضروری است.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت، با استفاده از ایمپلنت دندان مصنوعی ثابت به دهان متصل می شود

دندان مصنوعی ثابت

همان‌طور که از نام آن پیدا است، دندان‌های مصنوعی ثابت نمی‌توانند توسط بیمار خارج شوند. این پروتز به طور دائم به ایمپلنت‌ها متصل می‌شود. بنابراین آن‌ها کاملا حس دندان‌های طبیعی را فراهم می‌کنند. برای کاشت این دندان‌ها ابتدا پیچ‌های تیتانیومی در فک قرار می‌گیرند و دندان مصنوعی روی آن نصب می‌شود. پروتز ثابت می‌تواند برای یک دندان یا به صورت کامل کاشته شود. در صورتی که بخواهید به طور کامل دندان مصنوعی بگذارید استفاده از دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت بهترین انتخاب است.

معایب و مزایای مصنوعی دندان ثابت

برای اینکه بتوانید انتخاب کنید دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک باید ویژگی‌های هر کدام از این پروتزها را بشناسید. همانطور که قبلا اشاره کردیم، پروتز ثابت دندان به طور دائم توسط دندانپزشک اعمال می‌شود و قطعا این ویژگی خاص آن است.

نتیجه این است که بیمار به هیچ وجه نمی‌تواند آن را خارج کند و برای برداشتن آن باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. ویژگی اساسی دیگر این است که پروتز ثابت دندان هدف اصلی جایگزینی دائمی دندان‌های طبیعی از دست رفته را دارد و کاملا شکل آن‌ها را بازتولید می‌کند.

عکس دندان مصنوعی متحرک، متحرک بهتز است یا ثابت؟

دندان مصنوعی متحرک

دندان متحرک جایگزینی برای دندان‌های طبیعی است که می‌تواند در صورت نیاز برداشته و جایگزین شود. آن‌ها هزینه کمتری دارند، اما ممکن است برای برخی از بیماران ناراحت کننده و ناپایدارتر باشند.

دلیل اصلی توصیه به پروتز متحرک عدم ضخامت یا قوام استخوان فک است. اگر استخوان کافی وجود نداشته باشد یا آسیبی وجود داشته باشد و در نتیجه امکان قرار دادن پروتز ثابت وجود نداشته باشد، بهترین گزینه استفاده از دندان متحرک است.

دندان مصنوعی متحرک می‌تواند به صورت کامل تمام دندان‌ها کامل یا بخشی از آن‌ها را پوشش دهد. این دندان‌ها می‌توانند به صورت نیمه متحرک نیز ساخته شوند که در ادامه به معرفی انواع آن‌ها می‌پردازیم.

معایب و مزایای دندان مصنوعی متحرک

پروتزهای متحرک دندان معمولا برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در افراد مسن استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که در صورتی که فرد با هزینه مشکلی نداشته باشد و از لحظات تراکم استخوان فک نیز مناسب باشد دندان‌های متحرک کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا پروتزهای ثابت به مراتب بادوام تر و قابل اعتمادتر هستند.

بزرگترین مزیت آن‌ها هزینه کم ساخت و نصب آن‌ها و همچنین جدی‌ترین عیب آن‌ها عدم پایداری و ماندگاری کمتر آن‌ها است.

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

انتخاب یک نوع پروتز دندان به وضعیت بیمار بستگی دارد. یک دندانپزشک پس از معاینه دقیق و تشخیص وضعیت حفره دهان به بیمار توصیه می‌کند چه روشی برای بازسازی دندان‌ها مناسب است.

در این معاینه تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند و همچنین وضعیت اولیه فک و مخاط دهان در نظر گرفته می‌شود. در صورت لزوم، پیوند استخوان در صورتی که استخوان فک نازک باشد، یا ترمیم قدامی لثه‌های آسیب دیده امکان پذیر است.

نکات مهم برای انتخاب دندان مصنوعی ثابت و متحرک

هنگام انتخاب مناسب‌ترین پروتز دندان برای هر بیمار باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. از بودجه گرفته تا ظاهر زیبایی یا نگهداری از این موارد است که قبل از تصمیم گیری نهایی باید در مورد آن‌ها فکر کنید. در ادامه مهمترین عوامل موثر بررسی می‌شود.

مقایسه قیمت دندان مصنوعی ثابت و متحرک

مقایسه هزینه

نوع دندان مصنوعی تاثیر بسیار چشمگیری هزینه آن خواهد داشت. یکی از عواملی که مستقیما در انتخاب پروتز ثابت یا متحرک تاثیر می‌گذارد قیمت آن است. هزینه شما هنگامی که درمان به مداخله پیچیده‌ای مانند جراحی نیاز دارد، ممکن است بیشتر نیز باشد. معمولا اغلب افراد می‌توانند از پس هزینه دندان متحرک برآیند اما پرداخت هزینه دندان ثابت برای همه افراد مقدور نیست.

وضعیت اولیه بیمار

پس از تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت دهان، می‌توان فهمید که کدام دندان مصنوعی برای بیمار مناسب‌تر است. با در نظر گرفتن تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند، محل خاص دندان‌های از دست رفته یا آسیب‌دیده، و فضای اولیه لثه و استخوان فک، درمان به گونه‌ای طراحی می‌شود که راحتی و بهبودی را در اولویت قرار دهد.

نتایج مورد انتظار

بیمار انتظار چه نتایجی را دارد؟ در یک فرد جوان، زیبایی شناسی عامل بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. زمانی که دندان‌هایی که قرار است جایگزین شوند اهمیت غیر از زیبایی دارند، ظاهر چندان مهم نیست، هدف اصلی عملکرد در جویدن است.

طول عمر

به طور عادی عمر یک دندان ثابت بیشتر از دندان متحرک است. با این حال ممکن است که کسی یک پروتز متحرک را برای ۲۰ سال نیز استفاده کند، در حالی که شخصی به دلیل عدم مراقبت صحیح یا بیماری‌های مثل دیابت پس از ۱۰ سال دندان مصنوعی ثابت را از دست بدهد.

تخصص حرفه ای

بسته به دندانپزشکی که به بیمار کمک می‌کند، تخصص آن‌ها ممکن است بر نصب انواع خاصی از پروتزها متمرکز شود. به همین دلیل است که مقایسه نظرات و توصیه‌های چند دندانپزشک برای یافتن بهترین راه حل ضروری است.

مراقبت از دندان مصنوعی، نکات و شرایط

مراقبت از دندان مصنوعی

یکی از مواردی که ممکن است در انتخاب اینکه دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک موثر باشد نحوه مراقبت و نگهداری از آن‌ها است. مراقبت و نگهداری از هر نوع پروتز دندان متفاوت است. در حالی که دندان‌های مصنوعی متحرک با خارج کردن آن‌ها از دهان و شستن جداگانه آن‌ها با مواد شوینده ملایم راحت‌تر تمیز می‌شوند، حفظ دندان‌های مصنوعی ثابت نیاز به تمیز کردن کامل‌تری با محصولات مختلف دارد.

برای یافتن بهترین جایگزین‌ها با یک متخصص حرفه‌ای دندانپزشکی مشورت کنید و از بین مد‌ل‌های پروتزهای ثابت یا متحرک که در حال حاضر وجود دارد، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انواع دندان مصنوعی ثابت

انواع دندان مصنوع ثابت می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • پروتز‌های متکی بر دندان: انواع روکش‌ها و ونیرها که به بازسازی عملکرد و زیبایی دندان می‌پردازند از این دسته هستند.
  • دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت: همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم این پروتزها دندان‌هایی هستند که روی پیچ‌های نصب شده در فک قرار می‌گیرند.

انواع دندان مصنوعی متحرک

همان‌طور که گفتیم پروتزهای متحرک دندان‌هایی هستند که می‌توانند توسط بیمار متصل و خارج شوند. انواع مختلفی دندان مصنوعی متحرک مانند دندان مصنوعی کامل، پروتز تکه‌ای (پارسیل)، پروتز فوری و اوردنچر وجود دارد. که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

  • دندان مصنوعی کامل: این پروتزها از اکریلیک تولید می‌شوند که توسط بافت استخوانی باقی مانده در فک پایین و بالا در مواردی که دندانی در دهان شما باقی نمانده است، پشتیبانی می‌شود. در موارد خاصی که امکان ساخت ایمپلنت وجود ندارد، این گزینه بهترین انتخاب است. استفاده از دندان‌های چینی در پروتزهای کامل به طور کلی روش سالمی نیست. به همین دلیل امروزه بیشتر از دندان‌های پلاستیکی در این پروتزها استفاده می‌شود. با این حال، این دندان‌ها ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ دهند.
  • دندان‌های مصنوعی تکه‌ای: در مواردی که برخی از دندان‌های طبیعی وجود دارند از این پروتزها استفاده می‌شود. پروتزهای تکه‌ای با سیم‌های خاصی به دندان‌های اصلی متصل می‌شوند و ماندگاری را ایجاد می‌کند. برای بیمارانی که فکر می‌کنند این ظاهر سیمی زیبایی ندارد، می‌توان پروتزهای زیبایی را به‌طور دقیق‌تری متصل کرد. اما در حالت کلی ممکن است این دندان‌ها به خوبی در جای خود پایدار نباشند.
  • پروتز فوری: در مواردی که تمام دندان‌های اصلی نیاز به کشیدن دارند و بیمار تمایلی به دوره بی دندانی نداشته باشد، به محض برداشتن دندان‌های طبیعی می‌توان بلافاصله پروتز مصنوعی ساخت. زمانی که بهبودی کامل شد و بافت‌ها با این پروتزها ناسازگار شدند، شروع به ساخت پروتزهای دائمی بیمار می‌کنند.
  • دندان‌های متحرک اوردنچر: پروتزهایی  را که دندانپزشک بر روی چند دندان طبیعی یا ریشه در دهان با انجام برخی اقدامات خاص می‌سازد، اوردنچر نامیده می‌شود. دندان یا ریشه‌های طبیعی که پروتز روی آن قرار می‌گیرد، باعث حفظ و ثبات پروتز می‌شود.
  • دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت: پروتزهای متحرک روی ایمپلنت برای بیمارانی که پروتز کامل دندان آن‌ها در دهان ناپایدار است ایده آل است. پروتز روی ایمپلنت را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی ساخت. روش انتخاب شده به تعداد ایمپلنت‌های قرار داده شده در دهان و محدودیت‌های عملکردی بستگی دارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

عکس بعد از ایمپلنت دندان

حرف آخر

خوشبختانه شما به کمک پروتزهای مصنوعی می‌تواند ظاهر و عملکرد دندان‌های از دست رفته خود را بازگردانید. بسیاری از افراد که قصد ساخت دندان مصنوعی را دارند در مورد ویژگی‌های دندان متحرک و ثابت سوال می‌پرسند. باید گفت تفاوت بین این دو مورد بسیار زیاد است. دندان‌های ثابت بر پایه ایمپلنت‌هایی که به صورت پیج در فک قرار می‌گیرند نصب می‌شوند و امکان خارج شدن ندارند. در حالی که دندان‌های متحرک روی قسمت باقی مانده از فک و لثه‌ها قرار می‌گرد و می‌توان آن را خارج نمود.

در حالت کلی پروتز ثابت توصیه می‌شود؛ اما هزینه بالاتری دارد و ممکن است به دلیل برخی شرایط سلامتی امکان‌پذیر نیز نباشد. در این مقاله به این پرسش که دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک پاسخ دادیم و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروتزهای دندانی می‌توانید به مقالات سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱- آیا همه افراد می‌توانند از دندان ایمپلنت استفاده کنند؟

خیر. پزشک باید ابتدا وضعیت استخوان فک، لثه‌ها و سلامت عمومی شما را بررسی کند. در برخی موارد که استخوان فک تحلیل رفته است با جراحی پیوند استخوان می‌توان مشکل را برطرف کرد.

۲- آیا هزینه ایمپلنت دندان زیاد است؟

باید گفت تفاوت زیادی بین هزینه این دو نوع دندان مصنوعی وجود دارد. اما برای ساخت یک دست کامل دندان نیاز نیست که برای همه دندان‌ها ریشه تیتانیومی ساخته شود. بلکه در هر فک چند پیج کافی است و این در کاهش هزینه بسیار موثر است.

۳- دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک؟

این به شرایط مالی و سلامتی بیمار بستگی دارد؛ اما در صورت امکان ایمپلنت یا دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت توصیه می‌شود.