تمام ایمپلنت های دندانی، یک وظیفه دارند: پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته. با اینحال تکنیک و روشی که دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت به کار می برد، می تواند با توجه به وضعیت سلامت لثه های بیمار متفاوت باشد. یکی از تکنیک های محبوب و کم تهاجمی برای کاشت ایمپلنت، استفاده از ایمپلنت پانچ است. در مطلب امروز قصد داریم به طور کامل در مورد انجام ایمپلنت به روش پانچ صحبت کنیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت پانچ چیست؟

ایمپلنت پانچ چیست؟ (ایمپلنت فلپلس)

ایمپلنت پانچ (فلپلس) که به آن ایمپلنت بدون جراحی نیز گفته می شود، یک روش کم تهاجمی است که در آن دندانپزشک بدون کنار زدن فلپ و ایجاد برش در لثه، فیکسچر را درون استخوان فک قرار می دهد. برای این کار، دندانپزشک متناسب با قطر ایمپلنت، لثه بیمار را پانچ می کند و سپس ایمپلنت را درون فک جای می دهد. بدیهی است که تورم و خونریزی با این روش به شدت کاهش خواهد یافت و در اکثر مواقع نیازی به بخیه کردن نیست.

کاشت ایمپلنت به روش پانچ

اخیراً کاشت ایمپلنت بدون فلپ محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بهترین گزینه برای بیمارانی است که تمام شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت موفق مانند حجم استخوان کافی و بافت کراتینه شده لثه را دارند. در روش جراحی بدون فلپ، ایمپلنت دندان از طریق بافت‌های مخاطی دهان بدون انعکاس (برگرداندن) فلپ نصب می‌ شود. کاشت ایمپلنت به روش پانچ پس از رادیوگرافی پانورامیک یا CBCT (توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی) از ناحیه جراحی انجام می شود و فقط در صورتی توصیه می شود که دندانپزشک تشخیص دهد بیمار، مورد مناسبی برای این جراحی است. عدم ارزیابی دقیق بیمار و انجام پانچ دندان بدون دارا بودن شرایط لازم به التهاب و عفونت لثه، تورم استخوانی، پرفوراسیون استخوان فک و شکست کامل ایمپلنت منجر خواهد شد.

قیمت پانچ دندان

قیمت پانچ دندان

تعیین کردن یک رقم ثابت و مشخص برای ایمپلنت به روش پانچ امکان پذیر نیست زیرا عوامل مختلفی می توانند بر قیمت پانچ دندان تأثیر بگذارند، از جمله تعداد دندان هایی که قرار است پانچ شوند، جنس ایمپلنت، تجربه دندانپزشک، محل کلینیک یا مطب دندانپزشکی، محل فضای خالی ایجاد شده در دهان. اما به طور کلی به دلیل سریع تر و راحت تر بودن پروسه ایمپلنت پانچی و عدم نیاز به بخیه، قیمت پانچ دندان پایین تر از سایر روش‌های کاشت ایمپلنت دندان است.

شرایط کاشت ایمپلنت پانچ

همانطور که گفتیم ایمپلنت پانچی، روشی سریع، بدون خونریزی و با هزینه پایین تر (در مقایسه با سایر کاشت های دندانی) است اما با اینحال برای همه افراد مناسب نمی باشد و تحت شرایط خاصی توصیه می شود. دندانپزشک با انجام اسکن های خاص بررسی می کند که آیا شرایط لازم برای پانچ دندان وجود دارد یا نه. فرد بیمار باید:

  • بافت استخوانی کافی و مناسبی داشته باشد.
  • دندانپزشک بتواند به راحتی به بافت استخوانی دسترسی پیدا کند.
  • استخوان فک بیمار، ضخامت مناسبی داشته باشد.
  • لثه بیمار باید دارای بافت نرم باشد.

مراحل کاشت ایمپلنت پانچ

مراحل کاشت پانچ دندان از این قرار است:

  • ابتدا دندانپزشک به ارزیابی بافت نرم و سخت دهان بیمار می پردازد و با انجام اسکن و رادیوگرافی اطمینان حاصل می کند که فرد، شرایط لازم برای انجام این عمل را دارد.
  • سپس لثه بیمار بی حس می شود.
  • آنگاه دندانپزشک با دستگاه های مخصوص پانچ که سرهایی با سایز متفاوت دارند، سوراخی با عمق و قطر لازم در لثه ایجاد می کند.
  • در این مرحله، ایمپلنت درون سوراخ کاشته می شود و سپس روکش موقت نصب می گردد.
  • ترمیم لثه و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک حدود ۳ ماه طول خواهد کشید. در این فاصله لازم است بیمار برای ویزیت های دوره ای نزد دندانپزشک برود. پس از سپری شدن این مدت، بیمار برای قالب گیری به مطب مراجعه می کند.
  • قالب های گرفته شده به لابراتوار فرستاده می شوند و روکش هایی دقیقا متناسب با آنها ساخته خواهد شد. این کار حداقل ۲ هفته طول می کشد.
  • پس از آماده شدن روکش های دائمی با استفاده از قالب های گرفته شده از بیمار، روکش موقت برداشته شده و تاج های دندانی دائمی نصب می شوند.

مزایای ایمپلنت به روش پانچ

مزایای بسیار پانچ دندان، آن را به یک عمل دندانپزشکی پرطرفدار برای بیماران تبدیل کرده است. مهم ترین مزایای ایمپلنت به روش پانچ عبارتند از:

مزایای ایمپلنت دندان به روش پانچ
  • حداقل تداخل در جریان خون: از آنجایی که برای انجام تکنیک بدون فلپ فقط به ایجاد یک سوراخ روی مخاط نیاز است، جریان خون در مقایسه با آنچه که در جراحی‌هایی کاشت دندان معمولی انجام می‌شود، تحت تأثیر بسیار کمی قرار می گیرد.
  • بهبود سریع تر بافت نرم: جراحی بدون فلپ از بازتاب بافت نرم جلوگیری می کند و ترومای جراحی را کاهش می دهد. در نتیجه، روند لازم برای التیام زخم، با فقدان اسکار و عوارض معمول آن در جراحی‌های معمولی مانند باز شدن فلپ، حداقل است. عدم وجود بخیه در اکثر بیماران نیز باعث می شود که ناحیه جراحی پس از عمل ظاهر بهتری داشته باشد.
  • کاهش خونریزی: یکی از مهمترین مزایای جراحی بدون فلپ که هم پزشک و هم بیمار از آن استقبال می کنند، کاهش قابل توجه خونریزی حین و بعد از عمل است. این ویژگی جراحی کم تهاجمی باعث می شود که پانچ دندان برای بیماران مسن همراه با پاتولوژی های خاص (دیابت، نقص ایمنی) گزینه مناسبی باشد زیرا در این موارد ضروری است که حداقل آسیب ممکن به بیمار وارد شود و عمل در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.
  • کاهش زمان جراحی: عدم وجود بخیه، جراحی را تا حد زیادی ساده می کند و در اکثر موارد، مدت آن را کوتاه می سازد. 
  • عوارض کمتر و افزایش راحتی بیمار: همه مطالعات هم نظر هستند که دوره پس از عمل در ایمپلنت پانچی در مقایسه با جراحی معمولی بسیار کم عارضه تر است و از آنجایی که بیماران بعد از عمل راحت‌تر هستند، از درمان نیز رضایت بیشتری دارند.
  • جلوگیری از تحلیل استخوان: کنار زدن لثه و برگرداندن آن در هر بار باعث تحلیل استخوان فک به میزان نیم میلی متر می شود اما با جراحی فلپلس، از تحلیل استخوان پس از کاشت دندان جلوگیری خواهد شد.
عوارض احتمالی ایمپلنت پانچ

عوارض احتمالی ایمپلنت پانچ

هر پروسه پزشکی در کنار مزایای متعدد می تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی ایمپلنت به روش پانچ عبارتند از:

  • یک تکنیک کور است: عدم انعکاس فلپ و قطر کم باز شدن مخاط باعث می شود که میدان جراحی حداقل وجود داشته باشد، بنابراین دید بسیار محدود است و مانع از دید صحیح قشر، شکل تاج یا فرورفتگی ها می شود. این امر باعث افزایش عوارضی مانند خراشیده شدن کورتیکال، کاشت بد ایمپلنت و زاویه بد آن خواهد شد.
  • ریسک آسیب دیدن ساختارهای آناتومیک: محدودیت‌های دید می تواند امکان آسیب رساندن به ساختارهای مجاور مانند کورتیکال، به‌ویژه کورتیکال باکال، ریشه دندان‌های مجاور، اعصاب مهم یا سینوس را افزایش دهد.
  • عدم امکان جابجایی فلپ به دلایل زیبایی شناختی: بلند نکردن فلپ و محدود کردن باز بودن آن به چند میلی متر، انجام این تکنیک جراحی پلاستیک پریودنتال را برای افزایش حجم بافت های نرم باکال ایمپلنت یا بهبود وضعیت و حجم پاپیلا بسیار دشوار می سازد. این عمل ها علاوه بر بهبود زیبایی شناختی، ثبات طولانی مدت بافت های نرم اطراف ایمپلنت را تضمین می کنند. به همین دلیل، در مواردی که حجم کمی از بافت نرم وجود دارد، بهتر است برای بهبود وضعیت بافت‌های نرم اطراف ایمپلنت، جراحی معمولی انجام شود.
  • عدم امکان ارزیابی و درمان عیوب استخوانی: به همین دلایل، دید کم مانع از ارزیابی صحیح تاج استخوان و تعیین وجود بی نظمی هایی مانند دهیسنس یا فنستریشن می شود که ممکن است قرار دادن صحیح ایمپلنت در داخل استخوان را به خطر بیندازد. عیوب کرستال نیز به همان اندازه شناسایی نمی شوند و نمی توانند به درستی بازسازی یا منظم شوند.
قبل و بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های پس از انجام کاشت ایمپلنت پانچ

پس از انجام هر نوع جراحی لازم است که بیمار یک سری دستورالعمل و نکات مراقبتی را دنبال کند تا علاوه بر کاهش دوره نقاهت به نتایج بهتری دست یابد. پس از انجام ایمپلنت پانچی به موارد زیر توجه نمایید:

  • دندانپزشک پس از اتمام کار، زمان هایی را برای ویزیت دوره ای شما مشخص خواهد کرد. برای کنترل مناسب، مراقبت از محل کاشت ایمپلنت و دستیابی به نتایج مورد نظرتان حتما در زمان های تعیین شده به مطب مراجعه کنید.
  • حداقل در۲۴ ساعت اول از غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده نکنید و نوشیدنی های خنک و غذاهای نرم مصرف نمایید. 
  • اگر در محل کاشت ایمپلنت خونابه جمع شد، یک تکه گاز استریل به مدت ۲۰ دقیقه روی آن قرار داده و فشار دهید.
  • در ۲۴ ساعت اول از شستشوی دهان خودداری کنید.
  • در صورت تجویز آنتی بیوتیک برای شما حتما دوره درمان را کامل نمایید.
  • در صورت تشدید درد یا تورم پس از چند روز به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای کاهش درد و تورم می توانید از کمپرس یخ در محل جراحی استفاده کنید.
  • از مصرف آدامس و غذاهای چسبنده خودداری نمایید.
  • با ملایمت مسواک بزنید و از مسواک نرم استفاده نمایید.
  • سیگار نکشید.

آیا پس از پانچ ایمپلنت به روکش موقت نیاز است؟

جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک حداقل سه ماه طول می کشد و روکش های دائمی شما پس از این مدت نصب خواهند شد. در این فاصله غالبا دندانپزشکان از یک روکش موقت روی ایمپلنت استفاده می کنند تا علاوه بر ایجاد ظاهر بهتر به محافظت نسبی از ایمپلنت کاشته شده کمک کند. با اینحال توجه داشته باشید که این روکش موقت استحکام بالایی ندارد و باید تا زمان نصب روکش های دائمی تان محتاط باشید.

میزان موفقیت ایمپلنت پانچ چقدر است؟

موفقیت جراحی ایمپلنت دندان به برخی از عوامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • بهداشت دهان بیمار
  • وضعیت سلامتی بیمار
  • برنامه ریزی درمانی مبتنی بر اپراتور (اپراتوری) شامل ارزیابی قبل از عمل، پیش از کاشت ایمپلنت دندانی 
  • تکنیک جراحی
  • اصلاح نهایی پروتز
  • پایداری ایمپلنت
  • رعایت مراقبت های پس از عمل توسط بیمار

اگر ایمپلنت به روش پانچ به صورت اصولی و با رعایت استانداردهای لازم انجام شده باشد و بیمار نیز دستورالعمل های مراقبتی پس از عمل را دنبال نماید، موفقیت این روش حدود ۹۸ درصد خواهد بود.

تفاوت ایمپلنت پانچ و ایمپلنت معمولی

تفاوت ایمپلنت پانچ و ایمپلنت معمولی

در ایمپلنت معمولی، دندانپزشک با ایجاد برش در لثه و برگرداندن آن، پایه ایمپلنت را با یک زاویه مناسب درون فک قرار می دهد. اما در پانچ دندان با تصویربرداری سه بعدی از دهان، محل مناسب کاشت ایمپلنت بدون برش در لثه مشخص می شود و سپس فقط با ایجاد یک سوراخ متناسب با قطر ایمپلنت، عمل کاشت انجام می شود. به دلیل سریع بودن ایمپلنت پانچی و عدم وجود بخیه و خونریزی، بسیاری از بیماران ترجیح می دهند از پانچ دندان استفاده کنند اما این روش برای هر بیماری مناسب نیست و در صورت عدم وجود شرایط لازم به شکست منجر خواهد شد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

مرور سوالات پرکاربرد زیر می تواند برای شما مفید باشد.

۱. ایمپلنت پانچی برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که از جراحی و خونریزی وحشت دارند، آنهایی که به خاطر بیماری فشار خون یا مشکلات قلبی قادر نیستند جراحی ایمپلنت انجام دهند و کسانی که آستانه درد پایینی دارند، در صورت داشتن شرایط مناسب می توانند از ایمپلنت به روش پانچ استفاده کنند.

۲. تجربه جراح تا چه میزان در موفقیت ایمپلنت پانچی موثر است؟

تجربه دندانپزشک شما در میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی تأثیر زیادی دارد. ابا اینحال این مسئله در مورد پانچ دندان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا به علت شکافته نشدن و بالا نرفتن لثه، جراح دید محدودتری خواهد داشت و اگر تجربه کافی نداشته باشد، ممکن است ایمپلنت را با زاویه نامناسبی درون استخوان فک قرار دهد.

حرف آخر

جراحی ایمپلنت بدون فلپ، مزیت های مختلفی دارد زیرا این یک روش غیر تروماتیک است که هم برای دندانپزشک و هم برای بیمار مناسب می باشد. علاوه بر این، راحتی بیمار را افزایش و زمان جراحی را کاهش می دهد و همچنین به حفظ حجم بافت نرم و سخت اطراف کمک می کند. اما قبل از انجام این عمل لازم است ارزیابی های اولیه توسط دندانپزشک انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود که بیمار واجد شرایط مورد نیاز برای این جراحی می باشد.