وقتی صحبت از دندانپزشکی زیبایی به میان می آید، باندینگ کامپوزیت یکی از کم تهاجمی ترین و مقرون به صرفه ترین روش های درمانی موجود است که نتایج فوری را به شما ارائه می دهد. باندینگ کامپوزیت، جایگزینی برای ونیرهای سنتی بوده و روشی است که در آن از مواد رزین همرنگ دندان برای ترمیم یا تغییر شکل دندان‌ های شما استفاده می‌ شود. این درمان هنگامی به کار می رود که دندان‌ ها شکسته، ترک خورده، به طور طبیعی کج و دارای فاصله باشند یا نیاز به فرم دهی مجدد داشته باشند. اگر قصد دارید به زودی کامپوزیت انجام دهید، حتما این سوال برایتان پیش آمده که کامپوزیت فک بالا و کامپوزیت فک پایین به چه تعداد ونیر کامپوزیت نیاز دارد، قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت چقدر است و یا هزینه انجام این روش حدودا چقدر خواهد بود. در مطلب امروز به تمام این سوالات رایج پاسخ خواهیم داد.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت فک بالا و پایین

تعداد ونیر کامپوزیت فک بالا و پایین

اگر کنجکاو هستید که به چند عدد ونیر برای کامپوزیت فک بالا و پایین خود نیاز دارید، لازم است بدانید که دندانپزشکان زیبایی برای تعیین تعداد کامپوزیت‌ های مورد نیاز به چند فاکتور توجه می‌ کنند. تعداد کامپوزیت های مورد نیاز اغلب از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و به خواسته بیمار و اینکه قصد دارد چه نوع مشکل دندانی را پنهان کند، بستگی خواهد داشت.

با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد تعداد کامپوزیت ها لازم است یک ارزیابی و اسکن کامل از دندان ها برای درک و برآورده کردن اهداف زیبایی بیمار انجام شود. برای حدس زدن تعداد کامپوزیت‌ های مورد نیاز، یک روش ساده وجود دارد که خودتان می توانید در خانه امتحان کنید: کافی است به آینه نگاه کنید و هنگام لبخند زدن تعداد دندان های قابل مشاهده را ببینید.

شما باید روی دندان های جلویی بالا و پایین تمرکز کنید تا ببینید چه تعداد از آنها هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند. سپس از خود بپرسید که چه تغییراتی را دوست دارید ببینید و آنها را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. معمولاً دندانپزشکان توصیه می کنند که روی دندان های جلویی فوقانی و تحتانی تمرکز کنید. با این حال، اگر فکر می کنید لبخند شما پهن تر است و تعداد بیشتری از دندان های شما قابل مشاهده است، ممکن است به بیش از ۶ یا ۸ ونیر کامپوزیت نیاز داشته باشید.

قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت فک پایین و فک بالا

قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت به عوامل مختلفی مانند تجربه دندانپزشک، برند کامپوزیت مورد استفاده و کیفیت ماده باندینگ بستگی دارد. قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت بسته به برند کامپوزیت از ۱ تا ۳ میلیون تومان متغیر است.

کامپوزیت فک پایین

آیا فک پایین را هم باید کامپوزیت کرد؟

در اغلب موارد، کامپوزیت فقط روی دندان های جلویی فک بالا کفایت می کند زیرا آنها در هنگام لبخند زدن، بیشتر به چشم می آیند و اصلاح آنها می تواند لبخند فرد را تا حد زیادی بهبود ببخشد. اگر هدف شما از کامپوزیت فک پایین، هماهنگ کردن رنگ دندان های پایین با کامپوزیت های بالا و روشن تر کردن لبخندتان است، می توانید از روش‌ های دیگری مانند سفید کردن برای دندان های فک پایین استفاده کنید که سریع تر و کم هزینه تر هستند. اما اگر دندان های جلویی فک پایین شما مشکلات دیگری مانند کجی جزئی، فاصله، ترک خوردگی و لب پرشدگی دارند که می خواهید آنها را بپوشانید، آنگاه انجام کامپوزیت برای فک پایین نیز توصیه می شود. 

باندینگ کامپوزیت می تواند ظاهر کلی دندان های پایینی را بهبود بخشد. در حالی که می‌توان آن را هم روی دندان‌های بالا و هم روی دندان‌های پایین انجام داد، اما در مورد فک پایین باید چند عامل در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، بایت بیمار باید بررسی شود زیرا در صورت عادت به دندان قروچه و ساییدن دندان ها روی هم، کامپوزیت ها نمی توانند مدت زیادی روی دندان ها باقی بمانند. همچنین اگر دندان های فک پایین شما درشت باشند، نصب کامپوزیت روی آنها می تواند باعث برجسته شدن لبخند شما و برخورد مداوم دندان های پایین با لب‌ها شود که خوشایند نخواهد بود.

کامپوزیت کل دندان ها

مطمئن نیستید که آیا کامپوزیت کل دندان ها برای شما لازم است یا نه؟ همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، تصمیم گیری در مورد تعداد ونیرهای کامپوزیتی که باید دریافت کنید، تا حد زیادی به مشکل دندان های شما بستگی دارد. همه ما منحصر به فرد هستیم و به شکل متفاوتی لبخند می زنیم بنابراین نیازهای ما نیز متفاوت هستند. اگر کسی لبخند پهنی داشته باشد، ممکن است به بیش از ۴ کامپوزیت روی هر دو ردیف دندان های فک پایین و بالا نیاز داشته باشد. اگر کسی لبخند باریکی داشته باشد، ممکن است به بیش از ۴ یا ۶ کامپوزیت نیاز نداشته باشد. همانطور که قبلا گفتیم، هر لبخند متفاوت است و ممکن است به درمان های دندانی متفاوتی نیاز داشته باشد. برای بسیاری از افراد، هزینه مهم ترین عامل در تصمیم گیری است. در چنین مواردی، بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید چگونه می توانید هزینه را به حداقل برسانید. 

کامپوزیت کل دندان ها

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱. آیا باندینگ کامپوزیت می تواند شکاف یا فاصله بین دندان های جلویی من را ببندد؟

باندینگ کامپوزیت، گزینه بسیار خوبی برای بستن فاصله های کوچک بین دندان ها است. با این حال اگر فاصله بیش از حد بزرگ باشد، آنگاه کامپوزیت به تنهایی نمی تواند مشکل را برطرف نماید و لازم است از ارتودنسی استفاده شود.

۲. چه دندان هایی برای باندینگ کامپوزیت مناسب هستند؟

افرادی که از مشکلات دندانی زیر رنج می برند، می توانند از کامپوزیت کمک بگیرند:

  • دندان های لکه دار یا تغییر رنگ داده – اغلب به دلیل قهوه یا سیگار کشیدن زیاد ایجاد می شود.
  • پوسیدگی یا حفره های دندانی جزئی
  • فضاها و شکاف های بین دندانی محدود
  • عقب رفتن لثه ها یا مشخص شدن ریشه های دندان ها
  • دندان های شکسته، ترک خورده یا لب پر شده
  • شلوغی و نامنظم بودن دندان ها
  • کوتاه بودن دندان ها در مقایسه با دندان های مجاور

۳. ماندگاری باندینگ کامپوزیت روی دندان های جلو چقدر است؟

باندینگ روی دندان های جلویی با توجه به محل دندان باند شده، بایت شما و عادات غذایی‌تان بین ۴ تا ۸ سال ماندگاری خواهد داشت. اجتناب از دندان قروچه، رعایت بهداشت دهان و دندان و گاز نزدن خوراکی‌های بسیار سفت و چسبناک می تواند بر طول عمر باندینگ کامپوزیت تأثیر بگذارد.

۴. کامپوزیت روی دندان های جلو چقدر استحکام دارد؟

همه ما می دانیم که باندینگ دندان قوی است. این ماده از یک رزین کامپوزیت ساخته شده است که قادر به برقراری پیوند شیمیایی با دندان است که نه تنها آن را قوی می کند، بلکه آن را بسیار مستحکم نیز می سازد. در حالی که باندینگ دندان  یک ترمیم محکم در نظر گرفته می شود اما فقط برای درمان ترمیم های جزئی دندان مناسب است و در نتیجه برای ترمیم‌های عمده و اساسی دندان توصیه نمی شود.

حرف آخر

باندینگ می تواند برای تغییر شکل، اندازه و رنگ دندان های شما به کار رود. همچنین می توان از آن برای ترمیم ترک ها و شکاف ها استفاده کرد. باندینگ کامپوزیت نوعی باندینگ است که از رزین همرنگ دندان برای بهبود ظاهر دندان ها استفاده می کند. این روش می تواند روی هر دو فک یا فقط فک بالا انجام شود. کامپوزیت فک بالا معمولا پرطرفدارتر از کامپوزیت فک پایین است. زیرا دندان های فک بالا در هنگام خندیدن، بیشتر در معرض دید قرار می گیرند. اگر قصد دارید با حداقل هزینه لبخندتان را اصلاح کنید، عموما توصیه می شود که فقط برای فک بالا از باندینگ استفاده نمایید و برای روشن کردن دندان های پایینی، یک روش دیگر مانند سفید کردن دندان ها را امتحان نمایید. همچنین قبل از نصب کامپوزیت روی دندان های پایین لازم است برخی فاکتورها مانند عادت به دندان قروچه بررسی شود.