لمینت ها با پوشاندن سطح تک تک دندان‌ها با یک لایه نازک از پرسلن یا به شما کمک می‌کنند تا لبخندی سفید و بی نقص داشته باشید. در حالی که اکثر لمینت‌ها موفقیت ‌آمیز هستند و نتایج طولانی مدتی ارائه می‌دهند اما گاهی اوقات متأسفانه همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌ رود. یکی از دلایل عدم موفقیت لمینت ها، نصب غلط آنها توسط دندانپزشک است. نصب نادرست لمینت‌های دندان نه تنها می تواند به معنای صرف هزینه مجدد، درد و ناراحتی اضافی باشد و شما را از تصمیمی که گرفته اید، کاملا پشیمان سازد بلکه ممکن است به عوارض ناخوشایند دیگری نیز منجر شود که فراتر از بحث زیبایی و هزینه مالی هستند. به علاوه امکان برداشتن کامل لمینت ها نیز وجود ندارد زیرا مینای دندان شما تا حدی تراشیده شده است بنابراین مجبور هستید این پروسه را یکبار دیگر سپری کنید.

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در مطلب امروز قصد داریم در مورد عوارض نصب نادرست لمینت دندان و سوالات احتمالی شما در مورد این مسئله صحبت کنیم. از همراهی شما تا پایان مطلب سپاسگزاریم.

نصب نادرست لمینت دندان و عوارض آن

عوارض نصب نادرست لمینت دندان

نصب لمینت ها به شیوه نادرست می تواند به عوارض ناخوشایندی منجر شود. برخی از آنها قابل رفع هستند اما بقیه جدی تر بوده و ممکن است سلامت کلی دهان و دندان شما را به خطر بیندازند. در زیر به مهم ترین عوارض ناشی از نصب نادرست لمینت ها می پردازیم.

عوارض نصب نادرست لمینت دندان اینفوگرافیک
  • جابجایی لمینت ها: لمینت ها به دلایلی می توانند از موقعیتی که در ابتدا در آنجا نصب شده بودند، جابجا شوند. اولین دلیل می تواند عدم چسباندن صحیح لمینت ها روی دندان ها باشد که در اینصورت مقصر اصلی دندانپزشکی است که این کار را انجام داده است. در صورت عدم چسباندن درست لمینت ها روی دندان ها، آنها  می ‌توانند از هر دو طرف به طرف دیگر حرکت کنند یا ممکن است در طول دندان جابجا شوند. این امر می تواند یک خط تیره، درست در زیر لثه ایجاد کند. خوشبختانه اصلاح این وضعیت نسبتا آسان است زیرا چسبندگی بین لمینت و دندان را می‌توان با برداشتن، تمیز کردن و نصب مجدد لمینت بهبود بخشید.
  • ایجاد بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندان: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، علت اصلی بروز بیماری‌ های پریودنتال است اما تنها عامل ایجاد آنها نیست. انجام پروسه های درمانی دندان به شیوه ای غلط نیز می تواند عامل ایجاد بیماری های پریودنتال باشد. اگر لمینت ها به درستی روی دندان نصب نشوند ( به عنوان مثال به بافت لثه آسیب وارد کنند یا قبل از نصب آنها برای رفع پوسیدگی ها و ترمیم حفره ها اقدام نشود یا بیش از حد برای دندان بزرگ باشند)، آنگاه این روش زیبایی ظاهرا بی ضرر می تواند شروعی برای پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال باشد. بیماری پریودنتال، یک مشکل جدی که می تواند به لثه و استخوان های نگهدارنده دندان ها آسیب بزند و به عفونت لثه و لق شدن دندان ها منجر گردد.
  • مرگ دندان یا دست دادن دندان: اگر دندانپزشک هنگام آماده سازی دندان برای نصب لمینت، مقدار زیادی از مینای دندان شما را بتراشد، این امر می تواند باعث حساس شدن دندان و وارد آمدن آسیب دائمی به دندان هایی شود که قرار است لمینت شوند (مرگ پالپ دندان) و در موارد شدید احتمالاً به مرگ دندان (از دست دادن دندان) منجر خواهد شد. تراشیدن بیش از حد دندان همچنین می‌تواند تعویض لمینت ها در آینده را بسیار دشوار سازد یا ممکن است  با کاهش میزان چسبندگی بین لمینت و دندان به افتادن لمینت منجر شود.
  • درد و حساسیت دندان: اگر لمینت ‌ها نزدیک به دندان‌های زیرین قرار نگیرند، این می‌تواند به درد، حساسیت و حتی آسیب عصبی و همچنین مشکلات احتمالی در تجمع مواد غذایی، لکه شدن لبه‌ های لمینت و آسیب احتمالی لثه منجر شود.
  • تراز نامناسب دندان ها: وجود کمی درد و حساسیت یا ناتوانی در قرار دادن راحت دندان ها به روی هم در چند روز اول پس از نصب لمینت طبیعی است اما اگر این مشکل پس از چند روز همچنان ادامه داشت، لازم است برای برطرف کردن ناهمترازی دندان ها مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • ناهماهنگی رنگ دندان ها: برای هماهنگ بودن رنگ لمینت پس از نصب باید علاوه بر انتخاب رنگ مناسب لمینت، به رنگ مواد باندینگ و رنگ دندان زیرین نیز توجه شود. عدم توجه به یکی از این عوامل توسط دندانپزشک می تواند باعث عدم هماهنگی در رنگ دندان ها پس از نصب لمینت شود که متأسفانه به جز تعویض لمینت ها، روش دیگری برای اصلاح آن وجود ندارد.
  • تیز بودن لبه های لمینت: هنگامی که دندانپزشک لمینت های شما را به درستی تراز نکند، آنها می توانند در لبه لب پر شوند که در دراز مدت به پوسیدگی دندان منجر خواهد شد. همچنین برخی از لمینت ها دارای لبه های ناهموار یا برآمده هستند. در چنین حالتی فرد نمی تواند به خوبی نخ دندان بکشد و بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. در نتیجه احتمال ایجاد پوسیدگی و التهاب لثه افزایش خواهد یافت.
  • ترک خوردن لمینت: برای نصب صحیح لمینت لازم است که ابتدا فرد ، ویژگی های لازم برای دریافت لمینت را داشته باشد. نصب لمینت در شرایطی که فرد به دندان قروچه عادت دارد، به احتمال زیاد به ترک خوردگی و ایجاد شکستگی در لمینت منجر خواهد شد.
  • مشکل در صحبت کردن: اگر لمینت های پرسلن شما بیش از حد بلند یا ضخیم باشد، در تکلم دچار مشکل خواهید شد. به یاد داشته باشید که چند روز طول می کشد تا شما به صحبت با لمینت های تازه نصب شده خود عادت کنید. اما در صورت تداوم این مشکل پس از چند هفته حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
نصب صحیح و درست لمینت دندان در کلینیک سریتا

سوالات متداول

موارد زیر، برخی از سوالات پر تکرار مراجعین در مورد لمینت های دندانی هستند.

۱. چند بار می توانم لمینت ها را تعویض کنم؟

این امکان وجود دارد که لمینت های پرسلن قدیمی خود را چندین بار تعویض کنید. تنها شرط این کار، داشتن ساختار دندان سالم در زیر ترمیم های موجود است. اگر از نتایج لمینت خود راضی بودید، توصیه می شود برای تعویض به همان کلینیک یا مطب دندانپزشکی مراجعه کنید زیرا دندانپزشک از وضعیت دندان های زیرین شما مطلع است. به یاد داشته باشید که دندان ها هرگز دوباره رشد نمی کنند بنابراین باید قبل از شروع درمان، به اندازه کافی تحقیق کنید تا نصب لمینت های دندانی خود را یک دندانپزشک با تجربه بسپارید.

۲. در چه شرایطی لازم است لمینت تعویض شود؟

اگر بیش از ۱۰ سال از نصب لمینت های دندانی شما گذشته است، به احتمال زیاد لازم است برای تعویض آنها اقدام کنید. علاوه بر این، موارد زیر نیز می توانند باعث تعویض زود هنگام این ترمیم های دندانی شوند:

  • جدا شدن لمینت و عدم امکان چسباندن مجدد آن (به هر دلیل)
  • ایجاد ترک یا شکستگی در لمینت که قابل ترمیم نیست.
  • عدم رضایت مراجع از ظاهر لمینت های نصب شده (دلایل زیبایی شناختی)

۳. آیا لمینت ها فقط برای اهداف زیبایی به کار می روند؟

در حالی که هدف اصلی نصب لمینت، بهبود ظاهر دندان ها است اما آنها یک راه حل بسیار کاربردی و موثر برای ترمیم و تقویت دندان های ترک خورده و شکسته نیز هستند.

۴. آیا بقیه متوجه می شوند که دندان هایم را لمینت کرده ام؟

اکثر مردم هرگز متوجه نخواهند شد که آیا شما لمینت دارید یا خیر زیرا این ترمیم ها تقریباً از سایر دندان‌های شما قابل تشخیص نیستند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که نور را به گونه ای منعکس کنند که کاملا طبیعی به نظر برسند و می توانند با رنگ دندان های موجود شما هماهنگ شوند.

۵. آیا نصب لمینت دردناک است؟

نصب لمینت باید بدون درد باشد زیرا دندانپزشک قبل از آماده کردن دندان‌ها از بیحسی موضعی استفاده می کند. بنابراین، شما نباید دردی احساس کنید. 

۶. آیا لمینت ها قابل برداشتن هستند؟

خیر. لمینت ها به عنوان یک درمان دائمی در نظر گرفته می شوند و پس از قرار گرفتن در جای خود نباید برداشته شوند. در حالی که آنها قابل برداشتن نیستند اما در صورت شل یا شکسته شدن می توان آنها را تعویض کرد. لمینت ها را نمی توان برداشت زیرا برای نصب آنها مقداری از مینای دندان شما تراشیده شده  است و در نتیجه برداشتن آنها باعث می شود از دندان های شما محافظت نشده و آنها دردناک، حساس یا پوسیده شوند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

لمینت های پرسلن می توانند راه حل مناسبی برای دندان های لکه دار، بد شکل یا کج باشند. آنها قادر هستند ظاهر شما را فورا بهبود بخشند و اعتماد بنفس تان را افزایش دهند. کلینیک های دندانپزشکی متعددی خدمات نصب لمینت ارائه می دهند اما یافتن یک متخصص دندانپزشک با تجربه، چندان آسان نیست. اگر نمی خواهید به عوارض نصب نادرست لمینت دندان دچار شوید، باید یک متخصص متبحر پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید که مشکلی در لمینت های شما وجود دارد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. فقط یک متخصص با تجربه می تواند نحوه قرارگیری لمینت ها و واکنش لثه شما را ارزیابی کند. علاوه بر انتخاب یک متخصص واجد شرایط، مراقبت روزانه از دندان ها و معاینات منظم دندانپزشکی نیز در حفظ سلامت دهان و دندان شما موثر هستند.