اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید، دندانپزشک شما ممکن است ایمپلنت دندان را توصیه کند. ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است. استخوان فک شما با ایمپلنت ترکیب می شود تا بستری مطمئن برای دندان مصنوعی (پروتز) فراهم کند. در این پروسه از اباتمنت های هیلینگ نیز استفاده می شود. دوست دارید بدانید هیلینگ ایمپلنت چیست؟ در مطلب امروز قصد داریم شما را با کاربرد این اباتمنت و روش نصب آن آشنا کنیم. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلاهک هیلینگ ایمپلنت چیست؟ (implant healing caps)

هیلینگ ایمپلنت

اباتمنت هیلینگ که به عنوان کلاهک هیلینگ یا فرم دهنده لثه نیز شناخته می شود، می تواند به بهبود بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت کمک کند. کلاهک هیلینگ همچنین از بخش اصلی ایمپلنت در مقابل تجمع پلاک و باقی مانده غذاها محافظت می کند. آن از جنس تیتانیوم است، اغلب در بالای ایمپلنت نصب می شود و کمی پهن تر از ایمپلنت است تا به شکل دهی خط لثه کمک کند. یک جراح دهان می تواند اباتمنت هیلینگ را به روش یک مرحله ای یا دو مرحله ای روی ایمپلنت شما نصب نماید.

کاربرد

هیلینگ های ایمپلنت می توانند بخش مهمی از پروسه ایمپلنت دندان شما محسوب شوند. وظیفه اصلی آنها کمک به مدیریت بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان برای اطمینان از یک نتیجه نهایی جذاب است. پس از قرار گرفتن ایمپلنت های دندانی، لثه های شما شروع به بهبود می کنند. دندانپزشک برای آنکه مطمئن شود لثه ها به شکل مناسبی بهبود می یابند و نتایج بی نقصی ارائه می‌ دهند، از یک اباتمنت به نام هیلینگ ایمپلنت استفاده می کند. کلاهک هیلینگ، چارچوبی برای لثه ‌ها فراهم می‌ کند تا در اطراف دندان‌ ها ترمیم شوند، درست همانطور که در اطراف دندان طبیعی شما رشد می ‌کنند.

اباتمنت هیلینگ ایمپلنت دندان همچنین از ایمپلنت های دندانی شما در برابر فشار اکلوزال محافظت می کند. اکلوژن زمانی است که دندان های روبرو شما به هم می رسند. هنگامی که ایمپلنت برای اولین بار توسط دندانپزشک نصب می شود، ممکن است برای مقابله با فشار دندان مقابل آماده نباشد. در اینصورت یک کلاهک هیلینگ می‌تواند به دندانپزشک کمک کند تا لثه ‌های شما را بدون آنکه تحت فشار کامل ناشی از برخورد با دندان دیگر قرار بگیرند، کانتور کند.

هیلینگ همچنین یک مهر و موم با بافت لثه شما ایجاد می کند تا از ایمپلنت دندان در برابر آلودگی باکتری های دهان یا مواد غذایی که می تواند منجر به عفونت شود، محافظت نماید.

در واقع هیلینگ ایمپلنت می تواند دوام ایمپلنت شما را افزایش دهد و همچنین ظاهر طبیعی تری به ایمپلنت شما بدهد زیرا مانع رشد لثه روی ایمپلنت خواهد شد.

کاربرد هیلینگ کپ یا کلاهک ایمپلنت دندان

قیمت هیلینگ ایمپلنت

قیمت هیلینگ ایمپلنت نیز همانند هزینه ایمپلنت تحت تأثیر چند عامل قرار می ‌گیرد که عبارتند از:

  • تخصص و تجربه دندانپزشک
  • محل کلینیک یا مطب دندانپزشکی
  • تعداد مراحلی که برای نصب این اباتمنت به کار می رود (یک یا دو مرحله)
  • پوشش بیمه دندانپزشکی شما
  • دستمزد لابراتوار
  • متریال به کار رفته در اباتمنت هیلینگ
  • تعداد دندان های تحت درمان

افتادن هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ نصب شده روی ایمپلنت شما ممکن است به دلایل مختلفی بیفتد. حرکت زبان، مسواک زدن محکم این کلاهک، خوردن برخی غذاها، نامناسب بودن پیچ ایمپلنت و دندان قروچه همگی می تواند باعث افتادن کلاهک هیلینگ شود. همچنین پیچ اباتمنت ممکن است به دلیل پایین نرفتن کامل آن و یا به دلیل مقاومت استخوان یا بافت لثه جدا شود. اول از همه باید بگوییم که این وضعیت اصلا نگران کننده نیست. در این شرایط معمولاً از بیماران درخواست می ‌شود که به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند تا دندانپزشک این کلاهک را مجددا نصب نماید. در صورت افتادن هیلینگ، دلیلی برای وحشت وجود ندارد اما اگر این اتفاق چند بار تکرار گردد، ممکن است پروسه نصب تاج کمی پیچیده شود. اگر اباتمنت ایمپلنت به طور مکرر بیفتد، به بیمار توصیه می شود که یک یا دو روز قبل از نوبت نصب تاج ایمپلنت خود مراجعه کند. در طول این ویزیت، دندانپزشک یک برش لیزری کوچک را انجام می دهد تا بافت نرم را دور کند و فضایی برای تاج ایمپلنت ایجاد نماید. 

نصب هیلینگ ایمپلنت

نصب هیلینگ روی ایمپلنت به دو روش انجام می شود: یک مرحله ای و دو مرحله ای.

در روش یک مرحله ای، جراح دهان ایمپلنت و کلاه هیلینگ را به طور همزمان قرار می دهد. ابتدا ایمپلنت در استخوان قرار می گیرد، سپس هیلینگ به آن متصل می شود. اباتمنت هیلینگ از سطح لثه بیرون زده و تا زمانی که ایمپلنت دندان بهبود می یابد، در جای خود باقی می ماند. هنگامی که ایمپلنت و استخوان فک به طور کامل یکپارچه شدند، کلاهک هیلینگ برای دسترسی به ایمپلنت برداشته می شود. سپس اباتمنت، جایگزین آن می شود و در نهایت تاج روی اباتمنت قرار می گیرد.

در روش دو مرحله ای پس از اینکه جراح دهان، ایمپلنت را در استخوان قرار داد، آن را با بافت لثه پوشانده و به حال خود رها می کند تا بهبود یابد. پس از بهبودی، ایمپلنت طی چند ماه در فرآیند همبندی با استخوان به فک جوش می ‌خورد. مرحله دوم شامل ایجاد یک برش دیگر برای نمایان شدن ایمپلنت قبل از پیچ کردن کلاهک هیلینگ روی آن است. اباتمنت هیلینگ به بهبود لثه اطراف ایمپلنت کمک می کند. پس از چند هفته، این کلاهک قبل از اتصال اباتمنت برداشته می شود و در نهایت تاج در جای خود قرار می گیرد.

برخی از افراد، روش نصب یک مرحله ای را ترجیح می دهند زیرا باعث کوتاه تر شدن فرایند نصب می شود. در روش یک مرحله ای، هنگامی که جراح دهان کلاهک را قرار می دهد، نیازی به جراحی دوم برای اتصال اباتمنت نیست. اباتمنت هیلینگ پس از بهبود لثه برداشته می شود و سپس اباتمنت اتصال قبل از چسباندن تاج نصب می شود. با این حال، معمولاً به افراد توصیه می شود برای دریافت اطلاعات و راهنمایی در مورد روش ایده آل با دندانپزشک خود مشورت کنند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

عکس قبل و بعد ایمپلنت و کلاهک ایمپلنت

سوالات متداول

در زیر به چند سوال رایج در مورد هیلینگ های ایمپلنت می پردازیم.

۱. کلاهک هیلینگ چه مدت روی ایمپلنت دندان می ماند؟

در بیشتر موارد، حداکثر ۳ تا ۶ ماه پس از انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان. مانند هر نوع جراحی به این بستگی دارد که بدن شما چگونه به عمل جراحی واکنش نشان دهد و با چه سرعتی بتواند خود را ترمیم نماید.

۲. تفاوت بین اباتمنت و هیلینگ ایمپلنت چیست؟

کلاهک های هیلینگ یا اباتمنت های هیلینگ به بهبود بافت اطراف لثه پس از کاشت ایمپلنت کمک می کنند. هنگامی که لثه ها به درستی ترمیم شدند، این کلاهک ها با اباتمنت های دائمی جایگزین می شوند که قطعاتی هستند که ایمپلنت را به تاج دندان متصل می نمایند.

۳. آیا می توانم کلاهک هیلینگ خود را دوباره ببندم (پیچ کنم)؟

اگر کلاهک هیلینگ شما بیفتد، دندانپزشک یا جراح می‌ تواند دوباره آن را ببندد. اما اگر ایمپلنت شما بیرون بیاید (احتمال آن بسیار کم است)، نمی توان آن را دوباره پیچ کرد.

۴. چگونه بفهمم ایمپلنت دندانی من به درستی بهبود می یابد؟

حدود ۲ هفته پس از جراحی، ایمپلنت باید به طور کامل بهبود یافته باشد. شما باید در نزدیکی ایمپلنت حساسیت کمی داشته باشید و هیچ درد یا ناراحتی احساس نکنید. در این زمان باید بخیه های خود را بکشید یا اگر از بخیه های جذبی استفاده کرده باشید، بخیه ها شروع به جذب شدن خواهند کرد.

۵. آیا کلاهک هیلینگ ایمپلنت ضروری است؟

این کلاهک فقط در مواردی ضروری است که این احتمال وجود دارد رشد لثه مانع از نتایج مطلوب از جراحی ایمپلنت دندان شما شود. به عنوان مثال در مواردی که ایمپلنت در جایی است که غذا به راحتی در درون آن گیر می کند یا باکتری ‌ها به راحتی  در آن جمع می شوند. در حالی که اکثر افرادی که تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار می‌گیرند، کلاهک‌ های هیلینگ ایمپلنت دریافت می‌کنند اما ممکن است برخی از افراد نیز نیازی به این هیلینگ ها نداشته باشند.

حرف آخر

اگر به کاشت ایمپلنت دندان فکر می کنید، احتمالاً می دانید هیلینگ ایمپلنت چیست؟ یا حداقل در مورد استفاده از کلاهک های هیلینگ ایمپلنت چیزهایی شنیده اید. آنها (که با عنوان اباتمنت هیلینگ نیز شناخته می ‌شوند) فقط در موارد خاصی به کار می روند و این به دندانپزشک شما بستگی دارد که از آنها استفاده کند یا نه. کاربرد آنها زمانی است که نیاز به ارائه چارچوبی برای بهبود لثه های شما وجود داشته باشد. نصب هیلینگ ایمپلنت های دندان باعث می شود لثه روی ایمپلنت رشد نکند و در نتیجه دندان های جایگزین شما ظاهر طبیعی تر و زیباتری خواهند داشت.