حتما شما هم متوجه شده‌اید که وقتی برخی از افراد لبخند می‌زنند، بخش زیادی از لثه‌های آنان نمایان می‌شود و به نظر می‌رسد که دندان‌های کوتاهی دارند. در حالی که دندان‌های این اشخاص اندازه معمولی دارد و بخش زیادی از دندان‌ها با بافت لثه پوشانده شده‌اند. افرادی که این مشکل را دارند می‌توانند با افزایش طول تاج دندان، بخش بیشتری از دندان‌های خود را نمایان کنند. در واقع تاج قسمت بالایی دندان است که در کنار لثه قرار دارد. برخی از افراد با اهداف زیبایی طول تاج را افزایش می‌دهند اما برخی دیگر برای نمایان کردن نواحی پوسیده و شکسته دندان باید این کار را انجام دهند تا بتوانند دندان‌ها را درمان کنند. در این مقاله به بررسی چیستی افزایش طول تاج، روش‌های انجام آن، نحوه مراقبت بعد از آن، کاربردهای آن و… می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

افزایش طول تاج دندان چیست؟

منظور افزایش طول تاج چیست؟

منظور از افزایش طول تاج دندان روشی است که برای تغییر شکل لثه و نمایان کردن بیشتر دندان استفاده می‌شود. در واقع با بالا دادن لثه دندان‌ها را نمایان می‌کنند. البته نباید لثه را زیاد حذف کرد زیرا ممکن است باعث شود تا دندان‌ها شل شوند. لثه باید در حدی باشد که قدرت نگه‌داری دندان‌ها را داشته باشد. برای این که لثه بتواند دندان‌ها را نگه دارد، حداقل ۲ میلی‌متر دندان باید زیر آن باقی بماند. در غیر این صورت دندان‌ها ضعیف می‌شوند و احتمال افتادن آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، اگر دندان به خوبی به لثه نچسبیده باشد، نمی‌توان در صورت پوسیدگی و آسیب‌دیدگی آن را ترمیم کرد. برای انجام این کار می‌توان از دو روش جراحی و لیزر استفاده کرد.

چه افرادی باید افزایش طول تاج دندان را انجام دهند؟

افرادی که دندان‌های خیلی کوتاهی دارند، دچار پوسیدگی شدید در زیر خط لثه شده‌اند یا بخشی از دندان که در زیر لثه قرار دارد دچار شکستگی شده است، کاندیدای مناسبی برای انجام این کار هستند. وقتی دندانی دچار پوسیدگی یا شکستگی می‌شود، از میزان قسمت سالم آن کاسته می‌شود. برای همین ترمیم دندان سخت می‌شود زیرا دست دندان‌پزشک آن قدر باز نیست که بتواند به راحتی از دستگاه‌های مخصوص ترمیم دندان استفاده کند.

افزایش طول تاج دندان باعث می‌شود که دندان‌پزشک بتواند راحت‌تر از لوازم استفاده کند و دندان‌ها را ترمیم کنند. برخی افراد نیز صرفاً با اهداف زیبایی این کار را انجام می‌دهند تا هنگام خندیدن لثه‌های آنان زیاد نمایان نشود و لبخند متقارن‌تری داشته باشند. در واقع، در هنگام لبخند زدن دندان‌ها بیشتر مشخص شوند تا لثه‌ها. در ادامه هدف از انجام افزایش طول تاج دندان را بهتر توضیح می‌دهیم.

لبخند لثه ای و بهبود و رفع آن

بهبود لبخند لثه‌ای

منظور از لبخند لثه‌ای لبخندی است که در آن لثه‌ها بیش از حد مشخص هستند. این گونه ممکن است لبخند فرد زیبایی نداشته باشد. یکی از دلایل لبخند لثه‌ای این است که لثه‌ها بیش از حد روی دندان‌ها رشد کرده‌اند و برای همین ظاهر دندان‌ها کوچک نشان داده می‌شود. لبخند لثه‌ای به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود:

•        دندان‌هایی که خیلی به سمت پایین کشیده شده‌اند و لثه‌ها را نیز با خود پایین کشیده‌اند.

•        دندان‌هایی که به مرور زمان ساییده شده‌اند.

•        لب هایپراکتیو که در زمان لبخند زدن بیش از حد به سمت بالا کشیده می‌شود و به همین دلیل بخش زیادی از لثه‌ها نمایان می‌شوند.

•        فک بالایی بزرگ

با افزایش طول تاج دندان می‌توان ظاهر لبخند را بهبود بخشید.

تحلیل لثه

تحلیل یا عقب‌رفتگی لثه را می‌توان با معاینه میزان مشخص بودن ریشه دندان‌ها تشخیص داد. این مشکل بیشتر در بزرگسالان بالای ۴۰ سال دیده می‌شود. با این حال ممکن است در برخی از نوجوانان و کودکان بالای ده سال نیز رخ بدهد. گاهی پس از درمان ارتودنسی این مشکل رخ می‌دهد. شایع‌ترین نشانه تحلیل لثه، افزایش حساسیت به غذاهای سرد و گرم است. شایع‌ترین علل عقب‌نشینی لثه عبارت‌اند از:

  • مسواک زدن بیش از حد و با مسواک‌های سخت و با تکنیک اسکراب. مسواک‌هایی که برای دندان مناسب نیستند می‌توانند باعث ساییدگی مینای نزدیک به خط لثه شوند.
  • نخ دندان کشیدن بیش از حد تهاجمی نیز ممکن است به لثه‌ها آسیب برساند.
  • بیماری‌های لثه

گاهی برای درمان این مشکل باید از پیوند لثه استفاده کرد تا سطح در معرض دید ریشه پنهان شود. این گونه از دندان حفاظت می‌شود و دیرتر خراب می‌شوند. علاوه بر این ظاهر دندان‌ها نیز متعادل می‌شود.

پس افرادی که در اثر ضربه یا بیماری به ترمیم دندان نیاز دارند، افرادی که می‌خواهند لبخند متقارن‌تری داشته باشند و دندان‌های آن‌ها بیش از حد کوچک نشان داده می‌شود، می‌توانند کاندیدای خوبی برای این نوع درمان باشند.

روش ها و مراحل افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان چگونه انجام می‌شود؟

چند تکنیک مختلف برای انجام این کار وجود دارد. در تمامی روش‌ها درمان شامل برداشتن یا تغییر شکل بافت لثه و بافت استخوانی می‌شود. در ادامه نحوه انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

  • ژنژیوکتومی (کانتورینگ لثه)

عمل ژنژیوکتومی و برداشتن بافت لثه با استفاده از چاقوی جراحی، لیزر یا ابزاری انجام می‌شود که با حرارت الکتریکی گرم می‌شود. برای اجرای این روش از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و معمولاً برای بهبودی به چند روز زمان نیاز دارید. ژنژیوکتومی می‌تواند به کوتاه کردن ارتفاع لثه و ایجاد تقارن بیشتر در خط لثه کمک کند. بافت نرم معمولاً در عرض ۴-۶ هفته بهبود می‌یابد.

  • جراحی فلپ با تغییر موقعیت آپیکال

در این روش، دندان‌پزشک با ایجاد یک برش کوچک، فلپی از بافت را در لثه ایجاد می‌کند. سپس بافت از زیر این فلپ برداشته می‌شود و فلپ بسته می‌شود.

  • اکستروژن

منظور از اکستروژن نوعی جراحی است که شامل جا به جایی دندان‌ها برای قرار گرفتن بهتر در بالای خط لثه (در موقعیت فوق لثه‌ای) می‌شود. این روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که دندان موردنظر آسیب‌دیده یا شکسته باشد. دندان‌پزشک معمولاً از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که با گذشت زمان حل می‌شوند، یا ممکن است نیاز باشد که بخیه‌ها در قرار بعدی کشیده شوند.

حجم استخوان برای انجام ایمپلنت بسیار مهم است. ایمپلنت را تنها در صورتی می‌توان انجام داد که حجم استخوان موجود برای انجام این کار کافی باشد. یکی از پیامدهای از دست دادن دندان و خالی بودن جای آن برای مدتی طولانی، تحلیل رفتن استخوان نگه‌دارنده فک است. این امر می‌تواند جراحی ایمپلنت را پیچیده کند. برای رشد مجدد بافت استخوانی از پیوند استخوان استفاده می‌شود تا درمان ایمپلنت ممکن شود و در شرایطی ایمن‌تر انجام شود.

برای پیوند استخوان ابتدا باید از فک خود عکس سه بعدی بگیرید تا اندازه دقیق تمامی بخش‌ها مشخص شود. چندین نوع پیوند استخوان وجود دارد و پزشک با توجه به مشکل شما یکی را انتخاب می‌کند. اگر عمل جزئی باشد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. سپس مواد لازم برای پیوند استخوان به ناحیه موردنظر اضافه می‌شود تا این بخش از بدن برای ساخت استخوان بیشتر تحریک شود. روند پیشرفت و تکمیل پیوند استخوان می‌تواند بین ۳ الی ۹ ماه طول بکشد. پیوند استخوان مزایایی دارد:

  • افزایش میزان حجم استخوان و نگهداری بهتر ایمپلنت
  • زیباتر شدن لبخند به دلیل پرتر نشان داده شدن فک
  • کاهش خطر نصب اشتباه ایمپلنت در آینده
  • پیوند بافت

پیوند بافت لثه معمولاً برای محافظت از دهان در برابر اثرات تحلیل لثه انجام می‌شود. همچنین می‌تواند به بهبود ظاهر لثه کمک کند. در این روش فرایند متفاوتی برای افزایش طول تاج اجرا می‌شود زیرا معمولاً نتایج معکوسی دارد. علت این امر هم آن است که در این حالت قرار است بافت لثه بیشتر شود، نه کمتر!

  • رزین کامپوزیت رنگی لثه

یکی دیگر از روش‌های رفع تحلیل لثه استفاده از رزین کامپوزیت روی لثه‌ها است. این گونه ظاهر لثه‌ها از نظر زیبایی بهتر می‌شود ریشه دندان‌ها نیز پوشانده می‌شوند. در این روش ابتدا رنگ لثه بررسی می‌شود. سپس با استفاده از چسب مخصوص کامپوزیت لثه چسبانده می‌شود. با این شیوه ترمیم می‌توان اندازه لثه را بدن نیاز به جراحی پیوند بافت لثه افزایش داد.

  • تحریک بافت

از پروتئین‌های محرک بافت می‌توان برای کمک به بازسازی بافت لثه و بهبود حمایت و نگهداری پس از جراحی پیوند استخوان استفاده کرد. از این روش‌ها می‌توان برای بازیابی بافت‌های از دست رفته یا آسیب‌دیده (پس از درمان تحلیل لثه) استفاده کرد.

افزایش طول تاج دندان مزایا و معایب

افزایش طول تاج دندان با جراحی

این روش به صورت سنتی انجام می‌شود و پزشک با چاقو و ابزارهای پزشکی و پس از تزریق بی‌حسی، بخش اضافی را برمی‌دارد و حالت می‌دهد. پس از آن ناحیه جراحی شده با مواد ضدعفونی‌کننده شست و شو داده می‌شود. سپس لثه بخیه زده می‌شود. پس از آن، این ناحیه پانسمان می‌شود. این روش بین یک الی دو ساعت زمان می‌برد. مدت زمان آن بستگی به وسعت جراحی دارد. آن چه مشخص است این است که بیمار پس از این روش مقداری درد و تورم را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این، بروز خونریزی خفیف نیز عادی است. با توجه به وجود بخیه بیمار باید به خوبی از خود مراقبت کند و حواسش جمع باشد تا آسیبی به بخیه‌ها وارد نکند. طول دوره نقاهت این روش از شیوه دیگری که در ادامه توضیح می‌دهیم، بیشتر است.

منظور از افزایش طول تاج دندان با لیزر چیست؟

همان طور که اشاره کردیم افزایش طول تاج دندان شامل برداشتن بافت اضافی لثه می‌شود. این گونه دندانی که در زیر لثه قرار دارد، نمایان می‌شود. در جراحی سنتی با استفاده از چاقوی جراحی این کار را انجام می‌دهند. در حالی که در روش لیزری از انرژی نور برای انجام این کار استفاده می‌شود. این روش مزایایی نسبت به روش سنتی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ناراحتی کمتر: در روش لیزری خونریزی کمتری وجود دارد زیرا لیزر در هنگام برش دادن لثه ناحیه زخمی را می‌سوزاند. همین امر باعث تورم و ناراحتی کمتری می‌شود.
  • درمان سریعتر: از آن جایی که لیزر دستگاهی بسیار دقیق است، در مقایسه با روش‌های سنتی در زمان کمتری تغییرات را ایجاد می‌کند. بنابراین، بیمار زمان کمتری را در ندان پزشکی صرف می‌کند.
  • دوران نقاهت کوتاه‌تر: با توجه به این که خونریزی، تورم و ناراحتی درمان لیزری کمتر است، بیمار می‌تواند در عرض یک الی دو روز به انجام فعالیت‌های عادی خود بازگردد.
  • کاهش صدا در هنگام جراحی: یکی ازاردهنده‌ترین بخش‌های جراحی سنتی صداهای ابزارهای دندان‌پزشکی است. لیزرها این صدا را تولید نمیکنند. در نتیجه بیمار می‌تواند در طول درمان راحت‌تر باشد. بسیاری از افراد از صدای این دستگاه‌ها میترسند. این روش می‌تواند برای این افراد کارساز باشد.

مراقبت‌های بعد از انجام افزایش طول تاج دندان

نحوه مراقبت از دندان‌ها به تکنیک استفاده شده برای افزایش طول تاج دندان بستگی دارد. این روش به خودی خود دردناک نیست زیرا در حین فرایند درمان از بی‌حسی استفاده می‌شود. با این حال پس از بین رفتن اثرات بی‌حسی، ممکن است چند روزی درد خفیفی را احساس کنید. امکان تورم و خونریزی خفیف هم وجود دارد. ممکن است دندان‌پزشک توصیه کند که از داروهای ضدالتهابی استفاده کنید. برای کاهش تورم و درد از کمپرس سرد استفاده کنید. علاوه بر این، ممکن است دندان‌پزشک استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده را نیز توصیه کند. در دوره نقاهت باید تنها غذاهای نرم بخورید و بعد از غذا نیز دهان خود را بشویید. در ۲۴ ساعت اول از خوردن غذاهای گرم خودداری کنید. البته در روز اول نباید دهان خود را بشویید.

مسکن‌های خود را به موقع مصرف کنید. بهبودی کامل می‌تواند تا شش ماه طول بکشد. در اکثر موارد تنها سه ماه برای بهبودی نیاز است. پس از بهبود لثه‌ها می‌توانید دوباره به صورت عادی غذا بخورید، حرف بزنید و… . در دو الی سه روز اول نباید فعالیت‌های شدید داشته باشید. فعالیت‌های سنگین می‌تواند باعث خونریزی شود و دوره نقاهت را طولانی‌تر کند. در ۷ الی ۱۴ روز اول پانسمانی روی دندان شما قرار دارد. ممکن است نیاز باید در این دوره یک الی دو بار پانسمان را عوض کنید. دندان‌پزشک این کار را انجام خواهد داد. در این دوره با احتیاط مسواک بزنید. می‌توانید بخش‌های دیگر را به راحتی مسواک بزنید و نخ بکشید اما در قسمتی که پانسمان قرار دارد، باید به آرامی این کار را انجام دهید.

اگر دندان‌پزشک برای شما استنت یا پروتز تجویز کرده است، باید آن را استفاده کنید و تا ۲۴ ساعت از دهان خارج نکنید. از خوردن غذاهای چسبناک و پر از ادویه خودداری کنید. در این روزها آجیل و دانه‌های کوچک نخورید. مایعات زیاد بنوشید. از نوشیدن الکل خودداری کنید. علاوه بر این، در ۷ الی ۱۰ روز اول باید سیگار را کنار بگذارید. از تحریک ناحیه تحت درمان خودداری کنید. با زبان، انگشت و… محل جراحی را فشار ندهید. برای کاهش درد می‌توانید دهان خود را با آب نمک بشویید. یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید و هم بزنید تا نمک حل شود. سپس محلول را سی ثانیه در دهان خود بچرخانید. شستشو را چند بار در روز تکرار کنید. گیاهان زیر نیز میتوانن درد دندان را کاهش دهند:

•        میخک

•        سیر

•        زردچوبه

•        زنجبیل

•        بابونه

همان طور که پیشتر اشاره کردیم دوره نقاهت افزایش طول تاج دندان با لیزر زیاد دردسر ندارد اما نکات ذکر شده در این بخش را بهتر است برای این روش نیز اجرا کنید تا نتیجه بهتر و کامل‌تری بگیرید.

مزایای افزایش طول تاج دندان

این روش مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

•        نجات یک دندان!

گاهی تاج طبیعی دندان می‌کشند اما با وجود شکستگی می‌توان هنوز هم آن دندان را حفظ کرد. در این حالت ممکن است نیاز باشد بافت لثه اضافی اطراف دندان برداشته شود تا پزشک بتواند بهتر روی آن کار کند و آن را روکش کند.

•        بهبود لبخند

همان طور که پیشتر اشاره کردیم با این روش میتون خط لثه را عقب برد و سفیدی دندان را بیشتر نمایان کرد. این گونه قسمت بالایی و پایینی لبخند را می‌توان متقارن کرد تا به جای مشخص بودن بیش از حد لثه، این دندان‌ها باشند که نمایان می‌شوند.

•        کاهش خطر پوسیدگی

گاهی پوسیدگی به زیر لثه کشیده می‌شود؛ یعنی جایی که نمی‌توان با مسواک آن را تمیز کرد؛ بنابراین با بالا بردن خط لثه پزشک می‌تواند پوسیدگی را درمان کند.

•        نصب راحت‌تر تاج و پر کردن راحت‌تر دندان

برای این که بتوان ایمپلنت، تاج دندان و… را راحت‌تر نصب کرد، گاهی نیاز است که خط لثه تنظیم شود. وقتی لثه بیش از حد پایین باشد، پر کردن دندان سخت می‌شود. روکش‌ها را نمی‌توان به درستی نصب کرد و… .

•        کشیدن دندان

گاهی برای اینکه بتوان دندان پوسیده را بهتر جدا کرد، نیاز است که بافت پریودنتال اضافی اطراف دندان موردنظر برداشته شود تا کشیدن آن ایمن‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی تمام روش‌های افزایش طول تاج دندان پرداختیم و انجام این درمان را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. اگر دندان‌های کوچکی دارید، از لبخند خود راضی نیستید یا برای انجام سایر درمانهای پزشکی سطح دندانی کوتاهی دارید، می‌توانید از افزایش طول تاج دندان استفاده کنید. این روش به دو صورت جراحی سنتی و جراحی با لیزر انجام می‌شود. جراحی با لیزر جدیدترین نوع انجام این کار است که درد، ناراحتی و تورم کمتری نسبت به نوع سنتی دارد. آیا شما هم قصد دارید از این شیوه درمانی استفاده کنید؟ علت شما برای انجام این کار چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.