بسیاری از افراد برای این که دندان‌های زیبا و مرتبی داشته باشند، از لمینت استفاده می‌کنند. لمینت‌ها علاوه بر زیبا و مرتب کردن دندان‌های شما، باعث مقاومت بیشتر آن‌ها نیز می‌شوند. با توجه به این که برای نصب لمینت باید بخشی از مینای دندان تراشیده شود، برای برخی از افراد این سؤال پیش می‌آید که آیا لمینت دندان سبب پوسیدگی دندان می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

«لمینت» چیست؟

لمینت‌ها مانند روکش‌های بسیار نازکی هستند که روی دندان قرار می‌گیرند. در این روش دندان‌های فرد صاف و یکدست می‌شود. علاوه بر این، رنگی طبیعی و بهتر از دندان اصلی فرد دارند. به همین دلیل می‌توانند لبخند شما را زیباتر کنند. برای ساخت لمینت ابتدا باید دندان پزشک دندان‌ها را به خوبی معاینه کند و هر گونه مشکل و پوسیدگی را پیش از انجام این کار رفع کند. 

پس از معاینه دقیق و رفع هر گونه مشکل، دندان پزشک از دندان های فرد قالب گیری می‌کند. این قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود و لمینت با توجه به دندان‌های فرد در آنجا ساخته می‌شود. پس از آن فرد باید دوباره به مطب مراجعه کند تا پزشک روکش‌ها را تک به تک روی دندان نصب کند.

برای نصب لمینت و چسباندن آن به دندان‌ها باید مقدار کمی از مینای دندان را تراش دهند. در واقع شما نمی‌توانید پس از لمینت کردن، دوباره دندان‌های قبلی خود را داشته باشید. در عوض دندان‌های شما با روکشی محکم و مقاوم پوشانده می‌شوند که دوام بسیار بالایی دارند. پس از تراشیدن دندان و شست و شوی دهان یا به عبارتی ایزوله کردن آن، لمینت‌ها با چسب مخصوص نصب می‌شوند. این چسب هیچ ضرری برای دندان و دهان شما ندارد.

معمولاً لمینت را با روکش اشتباه می‌گیرند. روکش‌ها محکم‌تر از لمینت هستند. در عین حال حالتی ضخیم‌تر دارند و برای نصب آن‌ها باید بیشتر مینای دندان را تراشید. هر دو مورد اگر درست نصب شوند حالتی طبیعی دارند.

لمینت  و پوسیدگی دندان

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

لمینت نمی‌تواند به خودی خود باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. در واقع از این روش برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی استفاده می‌شود. لمینت روکشی محکم است که تقریباً تمامی دندان شما را می‌پوشاند؛ اما نکته مهمی که وجود دارد این است که در صورت عدم رعایت نکات زیر پوسیدگی دندان می‌تواند رخ بدهد:

۱) عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

فرقی ندارد شما از چه روشی برای روکش کردن دندان خود استفاده می‌کنید، اگر مسواک نزنید، از دهان شویه استفاده نکنید، هر شش ماه به دندان پزشک مراجعه نکنید و از دهان و دندان خود مراقبت نکنید، خطر پوسیدگی دندان همیشه وجود خواهد داشت. وقتی غذا و خوراکی می‌خورید و نوشیدنی‌های شیرین، رنگی و… می‌نوشید، باکتری‌ها و ذرات غذا در دهان شما تجمع پیدا می‌کنند. اگر مسواک نزنید، باز هم دندان‌های خود را در معرض خطر پوسیدگی قرار می‌دهید. درست است که لمینت دندان‌های شما را می‌پوشاند، اما بخش مهمی از دندان‌ها که اتفاقاً در اکثر مواقع جرم‌ها در آن بخش تجمع بیشتری دارند، همیشه در معرض خطر باقی می‌ماند. خط بین لثه و لمینت همیشه می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها و نفوذ آن‌ها به دندان اصلی شما باشد. در این حالت پوسیدگی می‌تواند ریشه دندان را بیشتر خراب کند و باعث بیماری‌های لثه شود.

۲) نصب نادرست لمینت

حالت دیگری هم وجود دارد که ممکن است دندان شما با وجود لمینت پوسیده شوند. اگر لمینت به درستی نصب نشود، ترک پیدا کند یا حفره‌ای داشته باشد، نمی‌تواند آن گونه که باید از دندان های شما محافظت کند. در این حالت ممکن است غذا و باکتری‌ها در بخش ترک‌خوردگی و حفره جمع شوند و شما متوجه آن نباشید.

در صورتی که خوب مسواک نزنید، ممکن است همین مشکل باعث پوسیدگی شود و آن باکتری را به دندان‌های شما برساند.

۳) عدم درمان دندان های پوسیده یا آسیب دیده قبل از انجام لمینت

مورد دیگری که می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها پس از لمینت شود، عدم توجه به دندان‌های آسیب دیده قبل از انجام این کار است. همان طور که اشاره کردیم، پیش از لمینت کردن تمامی دندان‌ها باید به خوبی معاینه شوند تا در صورت وجود پوسیدگی و خرابی، مشکلات برطرف شوند. اگر دندان شما ذره‌ای پوسیده باشد و روی آن لمینت انجام شود، مشکل بدتر خواهد شد. پس در این زمینه دقت و مهارت دندان پزشک شما بسیار مهم است. دندان پزشک علاوه بر این که باید در نصب روکش‌های لمینتی مهارت کافی را داشته باشد، باید بتواند با دقت تمامی دندان‌ها را بررسی کند.

پس همان طور که توضیح دادیم، لمینت و مواد آن هیچ مشکلی برای دندان‌های شما ایجاد نمی‌کنند. در عین حال هم شما نمی‌توانید از دندان‌های خود به صورت صد در صدی محافظت کنید؛ و همچنان خطر خرابی و پوسیدگی وجود دارد. آن چه موجب پوسیدگی دندان ها پس از لمینت کردن می‌شود، به نحوه مراقبت از دندان‌ها و مهارت دندان پزشک در نصب لمینت ربط دارد.

پوسیدگی دندان در لمینت و کسانی که نباید لمینت کنند.

چه افرادی نباید دندان های خود را لمینت کنند؟

تقریباً همه می‌توانند از این روش برای روکش کردن دندان‌های خود استفاده کنند؛ اما استثناهایی وجود دارد که بهتر است در این موارد از انجام این کار خودداری شود. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

۱)افرادی که دندان‌های پوسیده زیادی دارند و دندان‌های آنان به شدت مستعد پوسیدگی است

این افراد بهتر است از این روش استفاده نکنند. در این حالت مینای دندان بسیار ضعیف است و با توجه به این که برای نصب لمینت باید مقداری از مینا تراشیده شود، به نظر نمی‌رسد که این روش مناسب آن‌ها باشد. این افراد باید ابتدا فکری به حال پوسیدگی دندان‌های خود بکنند. سپس در صورت امکان سراغ لمینت بروند.

۲) کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

بدن این افراد معمولاً هر چیز خارجی را پس می‌زند. به همین دلیل ممکن است لثه پس از لمینت عفونت کند و ملتهب شود.

۳) مراجعینی که دندان قروچه دارند

اشخاصی که عادت دارند دندان‌های خود را به هم فشار دهند یا به عبارتی دندان قروچه دارند، بهتر است از این روش استفاده نکنند؛ زیرا با فشار آوردن به دندان‌ها روکش روی آن‌ها ترک می‌خورد یا می‌شکند. در نتیجه ممکن است باکتری‌ها در این ترک‌ها و شکستگی تجمع کنند و موجب خرابی دندان‌ها شوند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان در لمینت

چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان بعد از لمینت جلوگیری کرد؟

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد:

  • همان طور که پیشتر اشاره کردیم رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه باید انجام شود.
  • در عین حال غذاهای سفت و سخت نخورید؛ زیرا به دندان‌ها و همچنین روکش آن‌ها فشار وارد می‌شود.
  • از مصرف غذاهای بسیار شیرین همچون نوشابه خودداری کنید. این نوشیدنی دارای اسید فسفریک است. این ماده می‌تواند به دندان‌ها بسیار آسیب وارد کند.
  • از فشار آوردن به دندان‌ها خودداری کنید. مراقب هر گونه ضربه و آسیب باشید زیرا باعث ترک‌خوردگی لمینت ها می‌شوند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

  1. لمینت چیست؟

لمینت روکشی بسیار نازک است که روی دندان‌ها به صورت تک به تک قرار می‌گیرد. 

  1. آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

خیر. لمینت به خودی خود موجب پوسیدگی نمی‌شود.

  1. چرا پس از لمینت دندان‌ها پوسیده می‌شوند؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم نصب صحیح لمینت و عدم بررسی دندان‌ها پیش از انجام این کار از عوامل مهم پوسیدگی پس از لمینت هستند. علاوه بر این، افرادی که دارای دندان‌های بسیار پوسیده‌ای هستند، بهتر است ابتدا این مشکل را به صورت کامل برطرف کنند و سپس از لمینت استفاده کنند. زیرا دندان‌های آنان با وجود لمینت هم دچار پوسیدگی خواهد شد.

  1. چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان پس از لمینت جلوگیری کرد؟

با رعایت بهداشت دهان و دندان، مراقبت از دندان‌ها در برابر هر گونه ضربه و عدم خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خطرناکی همچون نوشابه می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد. علاوه بر این، نباید از دندان‌ها به عنوان ابزار استفاده کرد زیرا با ترک خوردن آن‌ها باکتری‌ها به دندان‌ها نفوذ پیدا می‌کنند و باعث پوسیدگی می‌شوند.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی این سؤال پرداختیم که آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان می شود؟ همان طور که توضیح دادیم لمینت به تنهایی باعث پوسیدگی دندان ها نمی‌شود. بلکه عدم نصب صحیح آن‌ها، عدم رفع پوسیدگی پیش از نصب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که موجب پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. اگر دندان پزشک ماهری را انتخاب کنید و خودتان هم از دندان‌ها به خوبی مراقبت کنید، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.