یکی از محبوب‌ترین خدمات دندان پزشکی، کامپوزیت دندان است. در این روش بسیاری از مشکلات ظاهری دندان رفع می شود و فرد می‌تواند لبخند زیبایی پس از استفاده از کامپوزیت داشته باشد. از آنجایی که کامپوزیت ماده‌ای خمیری است که روی دندان را می‌پوشاند، بسیاری از افراد نگران پوسیدگی دندان در زیر آن هستند. ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا خود کامپوزیت می‌تواند باعث پوسیدگی شود؟ اگر دندان در زیر کامپوزیت پوسیده شود، چه باید کرد؟ در این مقاله قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم و امکان پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت را بررسی کنیم.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

«کامپوزیت» چیست؟

در روش کامپوزیت از ماده‌ای خمیری برای پوشاندن دندان‌ها استفاده می‌شود. دندان پزشک خمیر را روی دندان‌ها قرار می‌دهد. سپس آن را شکل می‌دهد. پس از آن با نوری مخصوص آن را سفت و سخت می‌کند. کامپوزیت مزایای زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توان بسیاری از مشکلات ظاهری دندان از جمله ترک خوردگی، شکستگی جزئی، ظاهر نامتقارن و رنگ تیره را برطرف کرد. پیش از هر کاری دندان پزشک باید به خوبی دندان شما را معاینه کند؛ و هر گونه مشکلی را برطرف کند.

تمامی پوسیدگی‌ها باید شناسایی شوند. اگر مشکل لثه وجود دارد، باید درمان شود. پوسیدگی‌ها برداشته شوند و دندان ترمیم شود. در صورت عدم درمان مشکلات دندان، امکان کامپوزیت وجود ندارد. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد یا مشکلات رفع شوند و امکان کامپوزیت کردن دندان وجود داشته باشد، پزشک دندان‌ها و دهان را با ماده مخصوص شست و شو می‌دهد. دندان‌ها باید کاملاً ایزوله  و خشک شده باشند. پس از آن، دندان پزشک مواد را لایه‌لایه روی دندان‌ها قرار می‌دهد. 

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

خود کامپوزیت هیچ مشکلی برای دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. این روش حتی کمی به مقاومت دندان‌ها می‌افزاید و به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. در نتیجه این ماده و این فرایند باعث پوسیدگی نمی‌شود. در واقع کامپوزیت مزایایی دارد که آن را به گزینه مفیدی برای مقاوم کردن دندان‌ها تبدیل می‌کند. کامپوزیت از موادی ساخته شده است که کاملاً با دهان و دندان انسان‌ها سازگار هستند. کامپوزیت می‌تواند برای مدت زیادی در دهان فرد باقی بماند و هیچ مشکلی را ایجاد نکند. حتی از مواد کامپوزیت برای پر کردن دندان نیز استفاده می‌شود و چندین دهه است که این کار انجام می‌شود و هیچ مشکلی برای دندان‌ها ایجاد نمی‌شود. در نتیجه، این ماده از پوسیدگی هم حتی جلوگیری می‌کند؛ زیرا همانند روکشی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

نکته مهم دیگر این است که برای نصب کامپوزیت نیازی نیست که مینای دندان تراشیده شود. به عنوان مثال، برای نصب لمینت مینای دندان را می‌تراشند. مینای دندان لایه‌ای بسیار محکم است که از بخش داخلی دندان حفاظت می‌کند. در نتیجه دندان بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در حالی که در کامپوزیت چنین نیست و ساختار دندان شما آسیبی نمی‌بیند. با وجود این مسائل برخی از افراد پس از انجام این کار دچار پوسیدگی می‌شوند و برایشان این سؤال پیش می‌آید که چرا این پوسیدگی ایجاد شده است؟ در ادامه به دلایلی که موجب ایجاد پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت می‌شود، می‌پردازیم.

دلایل پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

با وجود این که کامپوزیت موجب بروز پوسیدگی دندان نمی‌شود، برخی از افراد پس از انجام این کار دچار مشکل می‌شوند و برخی از دندان‌های آنان می‌پوسد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که فرقی ندارد شما چه چیزی روی دندان خود قرار دهید، در هر صورت اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، از هم امکان خرابی دندان‌ها وجود دارد. هیچ روکش و لایه‌ای نمی‌تواند جلوی خرابی دندان‌ها در صورت عدم رعایت بهداشت را بگیرد. پس اولین پوسیدگی دندان‌ها پس از کامپوزیت را می‌توان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان اعلام کرد.

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

همان طور که گفتیم شما هر کاری هم بکنید، با هر چیزی از دندان‌های خود محافظت کنید، باز هم باید بهداشت دهان را رعایت کنید، مدام مسواک بزنید و از دهان‌شویه استفاده کنید. نخ دندان کشیدن هم فراموش نکنید. حتماً هم هر شش ماه به دندان پزشک مراجعه کنید؛ زیرا اگر در صورت عدم رعایت بهداشت، دندان شما سوراخ و پوسیده شود، نمی‌توانید متوجه این حفره شوید؛ زیرا کامپوزیت روی آن را پوشانده است. این گونه ممکن است پوسیدگی پخش شود و دندان‌های دیگر شما را هم درگیر کند. ترمیم دندان در این شرایط سخت است؛ زیرا پزشک باید کامپوزیت را بردارد و از روکش پس از ترمیم دندان استفاده کند.

عدم رعایت بهداشت می‌تواند موجب تجمع پلاک در اطراف کامپوزیت و لثه‌ها شود. همین عوامل هستند که باعث پوسیدگی می‌شود. با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و رعایت نکات بهداشتی این پلاک‌ها از بین می‌روند و تبدیل به پوسیدگی نخواهند شد.

  1. عدم ترمیم دندان‌ها پیش از کامپوزیت

همان طور که اشاره کردیم، دندان پزشک پیش از کامپوزیت کردن دندان‌ها آنان را به خوبی معاینه می‌کند. اگر این معاینه به خوبی انجام نشود و دندان پزشک مهارت کافی را در این زمینه نداشته باشد، ممکن است کامپوزیت را روی دندان آسیب دیده قرار دهد. همین امر باعث می‌شود تا پوسیدگی زیر مواد گسترش پیدا کند و به تدریج دندان خراب شود. پس انتخاب دندان پزشکی ماهر در این زمینه بسیار مهم است. مطمئن شوید که دندان‌های شما پیش از کامپوزیت به خوبی چک می‌شوند.

  1. عدم ترمیم کامپوزیت

کامپوزیت به اندازه لمینت قوی و محکم نیست. در نتیجه در برابر ضربه و فشار ممکن است ترک بردارد یا حتی بشکند. در این زمینه باید مراقبت باشید تا غذاهای سفت و سخت نخورید و با دندان خود چیزی را باز نکنید یا نشکنید. حتی دندان قروچه نیز می‌تواند باعث ساییدگی دندان شود. اگر پس از کامپوزیت متوجه ترک‌خوردگی یا پریدگی شدید، حتماً به دندان پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ترک باید فوراً ترمیم شود. در غیر این صورت باکتری‌ها در این بخش تجمع پیدا می‌کنند و ممکن است موجب پوسیدگی بخش زیرین یعنی دندان‌های شما شوند.

  1. عدم مهارت دندان پزشک  در قرار دادن صحیح مواد کامپوزیت

در این مورد نیز مهارت دندان پزشک بسیار اهمیت دارد. اگر دندان‌ها به درستی کامپوزیت نشوند، حفره و ترکی در کامپوزیت وجود داشته باشد و اگر از مواد باکیفیت استفاده نشود، امکان دارد که دندان‌ها پس از این کار پوسیده شوند. در انتخاب دندان پزشک خود دقت کنید.

  1. آلرژی نسبت به کامپوزیت یا چسب آن

کامپوزیت از موادی ساخته شده است که برای بدن انسان مضر نباشد. این مواد به جنس دندان انسان‌ها نزدیک هستند و برای همین استفاده از آن‌ها در دهان خطرناک نیست. با این حال افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است به این ماده یا چسب آن واکنش آلرژی نشان دهند. ممکن است لثه‌ها متورم شوند و فرد احساس خارش کند و التهاب و قرمزی مشاهده شود. البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که مقداری قرمزی و تورم در ابتدای کار طبیعی است و به مرور رفع می‌شود. 

به هر حال در حین انجام این کار به دندان‌ها و لثه‌ها کمی فشار وارد می‌شود؛ اما در مواردی نادر ممکن است این تورم باقی بماند و فرد به برخی مواد درون کامپوزیت واکنش آلرژیک نشان دهد. در برخی موارد فشار وارد شده به لثه‌ها در صورت ادامه‌دار شدن و عدم مراجعه به دندان پزشک به دندان‌ها سرایت می‌کند و ممکن است باعث خرابی دندان‌ها شود.

چه کسانی نمی‌توانند دندان‌های خود را کامپوزیت کنند؟

در برخی شرایط نمی‌توان دندان‌ها را کامپوزیت کرد و بهتر است از روش‌های دیگری برای زیبا کردن دندان و رفع مشکلات آن استفاده کرد. مانند افرادی که:

  • عادت به دندان قروچه دارند.
  • عاداتی همچون جویدن سر خودکار یا انتهای مداد را دارند.
  • دندان‌های بسیار بهم ریخته دارند.
  • بیماری لثه فعال دارند.
  •  بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند و همیشه مسواک نمی‌زنند.
  • و یا حتی افرادی که دندان‌های بزرگ و برجسته‌ای دارند، که بهتر است این افراد از روش‌هایی برای روکش کردن دندان استفاده کنند که بر حجم دندان‌ها نمی‌افزاید. به عنوان مثال، لمینت‌ها، بسیار نازک هستند و زیاد دندان‌ها را برجسته نمی‌کنند.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

اگر نکات بهداشتی را رعایت کنید و از دندان‌های خود مراقبت کنید، پوسیدگی ایجاد نخواهد شد. در ادامه نکاتی را که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید رعایت کنید، توضیح می‌دهیم:

  • برای این که دندان‌های شما پس از کامپوزیت پوسیده نشوند، باید حتماً مسواک بزنید.
  • همیشه از دهان‌شویه استفاده کنید.
  • دندان‌های خود را نخ دندان بکشید.
  • از خوردن غذاهای خیلی سفت و سخت خودتری کنید و با دندان خود آجیل و… نشکنید.
  • پس از خوردن غذاهایی همچون توت‌ها، آلبالو، چای، قهوه و… حتماً مسواک بزنید زیرا کامپوزیت به راحتی تغییر رنگ می‌دهد.
  • هر شش ماه به دندان پزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید.
  • استعمال دخانیات می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. فرقی ندارد که دندان‌های شما با چه چیزی پوشانده شده باشند. در هر صورت در این شرایط در معرض خطر هستند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

در این مقاله به این سؤال پرداختیم که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود یا خیر. همان طور که توضیح دادیم، کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. بلکه شرایط دیگری که در کامپوزیت کردن باید رعایت شوند، می‌توانند باعث بروز پوسیدگی دندان شوند. شرایطی همچون عدم معاینه دقیق دندان‌ها، ترک‌خوردگی کامپوزیت و عدم ترمیم آن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کامپوزیت، استفاده از مواد نامرغوب و…می‌توانند باعث پوسیدگی دندان پس از کامپوزیت شوند. آیا شما هم دچار این مشکل شده‌اید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.