اگر از لبخند خود راضی نیستید و فکر می‌کنید دندان‌های شما شکل و فرم ظاهری خوبی ندارند، می‌توانید از کامپوزیت برای اصلاح آنان استفاده کنید. کامپوزیت روکش نازکی است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. کامپوزیت علاوه بر زیبایی، کاربردهای دیگری هم دارد. حال ممکن است زنی باردار بخواهد دندان‌های خود را کامپوزیت کند. از آن جایی که زنان باردار در دوره حساسی قرار دارند و علاوه بر سلامت خود باید به سلامت جنین نیز توجه کنند، این سوال ممکن است برای آنان پیش بیاید که آیا کامپوزیت در بارداری خطرناک است؟ آیا ممکن است با انجام این کار به جنین آسیب وارد شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مضرات احتمالی کامپوزیت در دوران بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت نوعی ماده خمیری است که از مواد مختلفی همچون گلاس، کوارتز و رزین ساخته می‌شود. این مواد را روی دندان قرار می‌دهند و با نور مخصوص آن را سفت و سخت می‌کنند. از این روش برای رفع مشکلات زیادی استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مثبت کامپوزیت رنگ طبیعی آن است.

در واقع، مواد کامپوزیت به گونه‌ای هستند که وقتی روی دندان شما قرار می‌گیرند، شکل غیرطبیعی نخواهند داشت. انجام کامپوزیت همانند لمینت زمان‌بر نیست. علت اصلی سرعت بالای این روش درمانی این است که مستقیماً در مطب انجام می‌شود و نیاز به قالب‌گیری و ساخت آن در لابراتوار نیست. اما این روش نیز نقاط ضعفی دارد. کامپوزیت به اندازه لمینت مقاوم نیست. علاوه بر این، زودتر از لمینت تغییر رنگ می‌دهد.

آیا کامپوزیت کردن دندان‌ها در بارداری ضرر دارد؟

آیا کامپوزیت کردن دندان‌ها در بارداری ضرر دارد؟

زنان باردار در دوره حساسی از زندگی خود قرار دارند. آن‌ها نه تنها باید به سلامت خود توجه کنند، بلکه باید سلامت جنین را هم در نظر بگیرند. ممکن است انجام کاری در حالت عادی برای خود شخص مضر نباشد اما به دلیل بارداری حساسیت‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد و فرد در این مدت با محدودیت‌هایی مواجه شود. یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای که ممکن است در دوران بارداری رخ بدهد، مشکلات مربوط به دهان و دندان است.

اگر این مشکلات دردناک و اذیت کننده باشند، باید رفع شوند؛ اما آن چه مشخص است این است که کامپوزیت در اکثر موارد با هدف زیبایی و تغییر شکل ظاهری دندان‌ها انجام می‌شود. برای همین می‌توان گفت که کار ضروری نیست و می‌توان انجام آن را به زمان دیگری محول کرد. در واقع، کامپوزیت هیچ گونه دندانی دردی را قرار نیست برطرف کند. در عین حال هم ضرری ندارد و با انجام این کار مواد شیمیایی خاصی به بدن نمی‌رسد که روی جنین اثر بگذارد. با این حال باز هم ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بهترین زمان کامپوزیت کردن دندان‌ها در بارداری چه وقت است؟ در ادامه دوران بارداری را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم و شرایط و وضعیت مادر و جنین را در این دوران بررسی می‌کنیم.

به طور کلی پیشنهاد می شود که تمام خدمات پزشکی زیبایی را به بعد از دوران بارداری محول کنید از جمله کامپوزیت دندان.
سلامتی جنین و مادر در این دوران از اولویت بالاتری نسبت به زیبایی برخوردار است.

ضرر کامپوزیت دندان در بارداری

سه ماهه اول بارداری

درست است که تمامی نه ماه بارداری زمان حساسی است اما سه ماه اول آن بسیار مهم است؛ به همین دلیل توصیه می کنیم این کار در این مدت زمان انجام نشود. زیرا در این زمان جنین بسیار کوچک است و هنوز اعضای بدن او شکل نگرفته‌اند. شکل‌گیری اندام‌های اصلی جنین در این دوره انجام می‌شود. چیزی که در این دوره مهم است سلامت جنین است. می‌توان تغییرات و اصلاحات ظاهری را به زمان دیگری موکول کرد. در این زمان مادر نیز بدن حساس‌تری دارد. 

تمامی مواد غذایی و داروها روی جنین اثر می‌گذارند. با توجه به حساس بودن بدن مادر در این زمان ممکن است دندان‌ها نیز پس از انجام کامپوزیت حساس شوند. برای همین بیشتر درد بگیرند و بافت‌های لثه بیشتر تحریک شوند. به دلیل بارداری مادر نمی‌تواند از داروهای مسکن استفاده کند تا درد از بین برود. در نتیجه درد جسمانی می‌تواند مادر را آزار دهد و این دوران را برای وی سخت‌تر کند.

سه ماهه دوم بارداری

این مدت بهترین زمان برای انجام خدمات دندان پزشکی در دوران بارداری است. در نتیجه، اگر ضرورتی برای انجام کامپوزیت وجود دارد، خانم باردار می‌تواند در این زمان آن را انجام دهد. در این زمان جنین به خوبی رشد کرده است. در نتیجه آن چنان در معرض عوارض داروها قرار نمی‌گیرد. البته منظور ما داروهای سنگین نیست؛ زیرا این داروها می‌توانند همچنان تأثیرگذار باشند. اما با این حال پیش از انجام این کار باید نزد متخصص زنان برود و تاییدیه وی را داشته باشد. ممکن است پزشک زنان توصیه کند که این کار انجام نشود.

سه ماهه سوم بارداری

توصیه می‌کنیم هر گونه خدمات زیبایی دندان را در این زمان انجام ندهید و پس از زایمان سراغ آن‌ها بروید. در این زمان جنین به خوبی رشد کرده است. به همین دلیل هم شکم مادر بزرگ‌تر می‌شود. همین امر هم باعث می‌شود تا دراز کشیدن به پشت و ثابت ماندن برای مدت طولانی برای مادر سخت شود. 

تاثیر ضعیف شدن دندان‌ها در دوران بارداری بر فرایند کامپوزیت

همان طور که گفتیم برای اجرای کامپوزیت نیاز نیست که دندان‌ها را تراش دهید. کامپوزیت ماده خمیری است که روی دندان قرار داده می‌شود و پس از طراحی آن توسط دندان پزشک، با نور مخصوص سفت و سخت می‌شود. 

دندان زنان باردار در دوران بارداری ضعیف می‌شود و آنان باید از مکمل‌های دوران بارداری استفاده کنند تا دچار کمبود کلسیم و سایر ویتامین‌ها نشوند. در نتیجه، بهتر است در این دوران بیشتر از این به دندان‌ها فشار وارد نشود؛ زیرا آن‌ها در دوران بارداری به اندازه کافی ضعیف می‌شوند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

  1. آیا کامپوزیت در دوران بارداری ضرر دارد؟

خیر. پس از سه ماه اول بارداری می‌توان دندان زن باردار را کامپوزیت کرد اما بهتر است این کار پس از زایمان انجام شود زیرا انجام آن ضرورتی ندارد و جز خدمات ضروری دندان پزشکی نیست.

  1. بهترین زمان کامپوزیت دندان در دوران بارداری چه وقت است؟

سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای انجام این کار است. هر چند توصیه می‌کنیم این کار را پس از زایمان انجام دهید.

کامپوزیت دندان در بارداری

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی این سوال مهم پرداختیم که آیا کامپوزیت در بارداری ضرر دارد؟ همان طور که توضیح دادیم کامپوزیت دندان به خودی خود ضرری ندارد اما بهتر است در صورت عدم ضرورت به پس از زایمان موکول شود. به صورت کلی هم انجام این کار ضرورتی ندارد و اکثراً با اهداف زیبایی انجام می‌شود. در نتیجه، برای اطمینان از حفظ سلامت نوزاد بهتر است در دوران بارداری انجام نشود. اگر انجام این کار ضروری بود، می‌توانید در سه ماهه دوم بارداری دندان را با اجازه پزشک متخصص زنان کامپوزیت کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.