داشتن لبخندی زیبا و جذاب در بسیاری از اوقات فقط با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان امکان پذیر نیست. متاسفانه حتی با وجود مراقبت مناسب دندان ها در منزل همچنان ممکن است به پوسیدگی، حفره یا سایر مشکلات دندانی دچار شوید. انجام معاینات منظم دندانپزشکی مهم است زیرا می تواند به درمان زود هنگام مشکلات فوق و همچنین ارائه راه حل های جدید دندانپزشکی برای رفع آنها کمک نماید. کامپوزیت های دندان، از رایج ترین اصطلاحاتی هستند که در مبحث دندانپزشکی زیبایی مطرح می شوند. در مطلب امروز قصد داریم به یکی از انواع آنها یعنی کامپوزیت آی پی اس بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت IPS قبل و بعد

«کامپوزیت» چیست؟

کامپوزیت دندان، مخلوطی از رزین ها یا ترکیبی از شیشه و پلاستیک است. کامپوزیت به دلیل استحکام و ایمنی خود، به طور گسترده ای در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی به کار می رود از جمله برای پر کردن حفره ها، انجام ترمیم ها و افزایش زیبایی لبخند. کامپوزیت ها برخلاف پر کننده های فلزی سنتی، مزیت های زیبایی شناختی بسیاری نیز دارند. کامپوزیت های دندانی در انواع مختلفی موجود هستند که برخی از آنها عبارتند از کامپوزیت میکروفیل، ماکروفیل، هیبرید و نانو کامپوزیت ها.

کامپوزیت آی پی اس چیست؟

یک کامپوزیت نانوهیبریدی است که برای اقدامات زیبایی و ترمیمی مستقیم دندان ها به کار می رود و در ۳۲ رنگ و ۵ سطح شفافیت موجود است. این نوع کامپوزیت، یک ترمیم از پیش ساخته شده است که پس از اعمال تغییرات لازم و انجام تراش به سطح بیرونی دندان ها چسبانده می شود. برند ایوکلار ویوادنت آلمان، مشهورترین برندی است که این نوع کامپوزیت را تولید می کند و با نام تجاری ای پی اس امپرس به بازار عرضه می نماید. این کامپوزیت حاوی ذرات سرامیکی است و می تواند جایگزین ایده آلی برای لمینت سرامیکی دندان باشد.

کامپوزیت ای پی اس

تفاوت ونیر کامپوزیت ای پی اس با ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت ips، نسل جدیدی از ونیر کامپوزیت می باشد که به دلیل اضافه شدن ذرات سرامیکی به آن، استحکام و مقاومت بیشتری پیدا کرده است. در زیر به مهم ترین تفاوت های این دو روش زیباسازی لبخند می پردازیم.

  • اضافه شدن ذرات سرامیکی به این کامپوزیت باعث افزایش درخشندگی و مقاومت نسبت به ونیر کامپوزیت شده است.
  • ماندگاری و زیبایی بیشتری نسبت به ونیر کامپوزیت دارد.
  • ips کامپوزیت در مقابل سیاه شدن و تغییر رنگ، مقاوم تر از کامپوزیت های معمولی است.
  • می توان از کامپوزیت ای پی اس برای جایگزینی لمینت های قدیمی نیز استفاده کرد.
  • معمولا برای نصب کامپوزیت ips نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. با این حال اگر به علت نامرتب بودن دندان ها لازم باشد مینای دندان تراشیده شود، این تراش جزئی خواهد بود.
مزایای کامپوزیت آی پی اس

مزایا و معایب کامپوزیت IPS

ips کامپوزیت نیز مانند سایر روش های زیبایی و ترمیمی دندان ها، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در زیر به آنها می پردازیم.

مزایا

موارد زیر، مهمترین مزایای ونیر کامپوزیت آی پی اس هستند:

  • ۳۲ طیف رنگی متنوع دارد.
  • می تواند دندان های جلو و عقب را به خوبی پوشش دهد.
  • هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند.
  • همخوانی این کامپوزیت با دندان های طبیعی، بهتر از سایر انواع کامپوزیت ها است.
  • استحکام و ماندگاری بالایی دارد.
  • این نوع کامپوزیت از پیش ساخته شده است بنابراین به علت عدم نیاز به لابراتوار، یک پروسه سریع و بدون خطای انسانی است.
  • با در نظر گرفتن ویژگی های مثبتی که دارد، از قیمت معقول و مناسبی برخوردار است.
  • در صورت شکستگی این نوع کامپوزیت، امکان ترمیم آن وجود دارد.
  • به علت وجود ذرات سرامیک در این کامپوزیت، مقاومت بیشتری در برابر رنگ پذیری خواهد داشت.
  • شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارد.

معایب

در کنار مزایای متعدد کامپوزیت ips، بد نیست از معایب آن نیز مطلع شوید:

  • در صورت عدم رعایت اصول صحیح درمان، احتمال شکستن آن وجود دارد.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت مناسب، ممکن است التهاب و تورم لثه اتفاق بیفتد.
  • احتمال بروز حساسیت نسبت به گرما و سرما در روزهای ابتدایی پس از درمان وجود دارد که به تدریج برطرف خواهد شد.
  • در برخی موارد (با توجه به وضعیت دندان ها) ممکن است نیاز به تراشیدن دندان باشد.

مراحل انجام کامپوزیت آی پی اس

نصب کامپوزیت ips نسبتا ساده است. دندانپزشک فقط باید سایه های عاج و مینا را با استفاده از راهنمای سایه سرامیکی ips تعیین کند و به سادگی، ساختار دندان از دست رفته را با مواد مناسب جایگزین نماید. مراحل انجام کار از این قرار هستند:

‍۱. ابتدا لازم است دندان مورد نظر کاملا تمیز شود تا هیچ گونه جرم یا پلاکی روی آن وجود نداشته باشد.

۲. سپس دندان کاملا خشک و پاک می شود تا پروسه باندینگ و نصب به درستی صورت گیرد.

۳. در این مرحله، سطح جلویی دندان با مواد اسیدی متخلخل می شود تا برای کاشت کامپوزیت آماده شود.

۴. در مرحله آخر، چسب مخصوص روی دندان زده شده و مواد ونیر کامپوزیت ips روی دندان قرار داده می شود. سپس دندانپزشک، مواد را پولیش می دهد و کم و زیاد می کند تا شبیه دندان های طبیعی شما شود. و آن گاه با تاباندن نور مخصوص، کامپوزیت را سفت می کند. در این روش نیازی به تراشیدن دندان نیست. مگر آنکه لازم باشد سایز دندان ها کاهش یابد یا مرتب شوند.

 کامپوزیت ای پی اس قبل و بعد

قیمت کامپوزیت ips

قیمت کامپوزیت ips به عوامل متعددی مانند برند مورد نظر، تعداد دندان های تحت درمان، طیف رنگ مورد نظر، تجربه و تبحر دندانپزشک و محل زندگی شما بستگی دارد. اما به طور کلی قیمت این کامپوزیت نانوهیبریدی با توجه به ظاهر طبیعی و دوام بالایی که ارائه می دهد، کاملا مناسب می باشد و بسیار پایین تر از لمینت سرامیکی است. دندانپزشک پس از معاینه و ارزیابی دندان های شما می تواند قیمت دقیق انجام ips کامپوزیت را تعیین نماید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱. این کامپوزیت برای چه افرادی توصیه می شود؟

اگر از مشکلاتی مانند تغییر رنگ دندان ها، دندان های نامرتب، شکستگی و به هم فشردگی دندان ها رنج می برید، می توانید در مورد امکان نصب این نوع جدید از کامپوزیت با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

۲. دوام ips کامپوزیت چقدر است؟

دوام ips تا حد زیادی به نحوه مراقبت از دهان و دندان بستگی دارد. علاوه بر این، جنس دندان ها، عادات مضری مانند مصرف دخانیات و همچنین رژیم غذایی فرد نیز بر میزان ماندگاری این ترمیم ها نقش داد. به طور کلی در صورت رعایت موارد فوق، ماندگاری این نوع کامپوزیت حدود ۷ سال می باشد.

۳. کامپوزیت ips برای کدام دندان ها به کار می رود؟

از این نوع کامپوزیت می توان برای دندان های جلویی و عقبی استفاده کرد.

۴. مراقبت های لازم پس از نصب این کامپوزیت چیست؟

مراقبت از این نوع کامپوزیت، ساده است. فقط کافی است همان روالی را دنبال کنید که برای مراقبت از دندان های طبیعی خود انجام می دادید. یعنی روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید و هر شش ماه برای چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنید.. ممکن است دندانپزشک شما استفاده از دهانشویه را نیز توصیه نماید.

۵. آیا لازم است بعد از نصب این نوع کامپوزیت، رژیم غذایی خاصی رعایت شود؟

بهتر است تا چند روز بعد از نصب این ترمیم از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار سرد یا بسیار گرم خودداری کنید. همچنین سعی کنید در این مدت از غذاهای نرم استفاده کنید و برای جلوگیری از تورم لثه، دهان تان را با آب نمک بشویید.

حرف آخر

اگر به دلیل قیمت بالای لمینت های سرامیکی نمی توانید از آنها برای اصلاح لبخندتان استفاده کنید، نگران نباشید. ما یک محصول دیگر به نام ips کامپوزیت را به شما پیشنهاد می کنیم. این کامپوزیت یک ترمیم دندانی است که شباهت بسیاری به لمینت سرامیکی دندان دارد. با این روش، شما می توانید با صرف هزینه ای مناسب به زیبایی لمینت سرامیکی دست پیدا کنید. همچنین این نوع کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان ندارد و بنابراین لازم نیست نگران درد یا دریافت بی حسی باشید. وجود ذرات سرامیکی در این کامپوزیت باعث کاهش میزان رنگ پذیری، افزایش استحکام و ماندگاری بالاتر آن می شود.