شاید دندان یک عضو قوی و محکم در بدن انسان باشد، اما هنوز هم می تواند شکسته شود و این شکستگی ممکن است به پوسیدگی دندان ختم شود. دندان ها ممکن است در نتیجه بسیاری از چیز ها دچار شکستگی یا ترک شوند. علل شایع شکستگی دندان ها عبارتند از ضربه ناشی از تصادف، استفاده نادرست از دندان برای باز کردن وسایل و گاز گرفتن غذا های سفت. متأسفانه هنگامی که مینای دندان شما آسیب دیده باشد، قادر به تعمیر خود نیست و باید برای ترمیم دندان شکسته به دندانپزشک مراجعه کرد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

این بدان معنی است که دندان آسیب دیده، آسیب دیده باقی می ماند و حتی اوضاع آن وخیم تر هم می شود مگر اینکه توسط دندانپزشک ترمیم شود. اکیداً توصیه می شود که دندان آسیب دیده در اسرع وقت توسط دندانپزشک ارزیابی و درمان شود تا از عوارض بعدی جلوگیری شود. زیرا مینای آسیب دیده دیگر نمی تواند از داخل دندان در برابر باکتری محافظت کند و در نتیجه، دندان های شکسته یا ترک خورده می تواند منجر به عفونت پالپ و یا آسیب های دیگر شود.

خوشبختانه، دندانپزشک شما گزینه های مختلفی را برای ترمیم دندان پوسیده ارائه می دهد. نوع درمانی که برای شما مناسب است به نوع و میزان آسیب و همچنین نوع و محل دندان آسیب دیده بستگی دارد. در طول معاینه، دندانپزشک شما آسیب را ارزیابی کرده و توصیه هایی را ارائه می کند. آنها ممکن است یک یا چند گزینه را برای تعمیر دندان شکسته به شما پیشنهاد دهند که ما در ادامه این مطلب آنها را به شما معرفی می کنیم.

روش های ترمیم دندان شکسته

روش های ترمیم دندان شکسته

شکستگی دندان می تواند لحظه ای ترسناک و اضطراب آور و همچنین دردناک باشد. اما خبر خوب این است: اگر دندان شما شکست و آسیب دید، گزینه ‌های زیادی برای ترمیم ترمیم دندان شکسته وجود دارد. اکثر افرادی که دندانشان می ‌شکند یا آسیب می بیند، مطمئن نیستند که چه کاری انجام دهند یا شدت آسیب چقدر است. آنها اغلب از خود می پرسند: “آیا می توان دندان شکسته را تعمیر کرد؟” بنابراین در ادامه این مطلب، بحث در مورد شکستگی دندان ها و کارهایی که می توانید برای رفع آنها انجام دهید را بررسی خواهیم کرد. پس به خواندن ادامه دهید تا با روش های ترمیم دندان پوسیده بیشتر آشنا شوید.

ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت دندان

۱. ترمیم دندان با کامپوزیت

باندینگ کامپوزیت یا کامپوزیت دندان شکسته از رزین کامپوزیت همرنگ دندان متصل به مینای دندان برای ترمیم آسیب دندان استفاده می کند. این رزین کامپوزیت روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود و سپس در محل دندان آسیب دیده به وسیله نور پخته و سخت می شود تا آسیب وارده را ترمیم کند. این روش ترمیمی می تواند دندان آسیب دیده را در یک جلسه دندانپزشکی به طور کامل ترمیم کند و در عین حال اکثر ساختار دندان سالم را هم حفظ کند. این روش ترمیم دندان شکسته در مواردی که آسیب خفیف است و فقط به حداقل تعمیر نیاز دارد، ایده آل است.

ترمیم دندان شکسته با لمینت دندان

۲. ترمیم دندان با لمینت دندان

لمینت دندان شکسته به عنوان یکی از راه های ترمیم دندان؛ اخیراً به دلیل کیفیت زیبایی شناختی بالا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. لمینت های با ماندگاری طولانی در موارد لکه دار شدن دندان ها که با فرآیند سفید کردن قابل تغییر نیستند، ترجیح داده می شوند. آنها همچنین نتایج زیبایی را تا زمانی که مشکلات در شکل و فرم دندان ها مشاهده می شود، یا زمانی که فاصله بین دندان ها رخ می دهد، ارائه می دهند.

دندان های لمینت شده هم از نظر جنس و هم از نظر روش ساخت با روکش های چینی کلاسیک متفاوت هستند. در روکش های پرسلن، سایش ۲-۲.۵ میلی متر در تمام سطح دندان ضروری است، در حالی که برای دندان های لمینت شده تنها ۰.۵-۱ میلی متر سایش در امتداد سطح جلوی دندان ها کافی است. برخی موارد برای دندان های لمینت شده نیازی به سایش ندارند. مواد مورد استفاده برای لمینت ها اغلب دارای ویژگی های برجسته ای در مقایسه با چینی های مورد استفاده با روکش کلاسیک هستند و از نظر زیبایی نتایج بسیار خوبی را ارائه می دهند.

۳. اینله و آنله

اینله و آنله، پرکردگی غیر مستقیمی هستند که برای ترمیم نواحی بزرگتر آسیب روی سطح دندان ها استفاده می شوند. آنها قبل از اینکه در دهان متصل شوند از پرسلن ساخته می شوند. به همین دلیل، معمولاً دو نوبت دندانپزشکی برای این روش ترمیمی مورد نیاز است و در ضمن، به شما یک ترمیم موقت داده می شود. اینله ها در مرکز دندان استفاده می شوند، در حالی که انله ها کمی بزرگتر هستند و همچنین یک یا چند نقطه دندان را در بر می گیرند.

۴. ترمیم دندان با روکش ها

روکش دندان یا همان ونیرها پوسته های نازکی از جنس چینی هستند که به منظور ترمیم دندان شکسته روی سطح جلویی دندان قرار می گیرند. آنها معمولاً برای ترمیم مینای دندان خرد شده یا فرسوده استفاده می شوند، اما می توانند انواع دیگر مشکلات و آسیب های دندانی را نیز اصلاح کنند. ونیرها مانند اینله و آنله در آزمایشگاه دندانپزشکی قبل از اتصال روی سطح دندان ساخته می شوند. این روش قرار دادن روکش ها نیز به دو نوبت دندانپزشکی نیاز دارد و به شما یک ترمیم موقت نیز داده می شود. علاوه بر این، در ترمیم شکستگی دندان با روش روکش‌ ممکن است نیاز به برداشتن برخی از مینای دندان باشد که آنها را به درمان دائمی تبدیل می ‌کند.

۵. قرار دادن تاج دندان روی دندان

روکش ‌هایی که در این روش برای ترمیم دندان پوسیده استفاده می شود؛  کلاهک ‌هایی به شکل دندان هستند که به گونه‌ای ساخته می ‌شوند که روی کل دندان آسیب‌ دیده قرار بگیرند تا از ساختار طبیعی باقی ‌مانده دندان محافظت کنند. آنها اغلب زمانی استفاده می شوند که آسیب گسترده باشد یا به لایه پالپ رسیده باشد. همچنین ممکن است در صورت وجود ترک های متعدد در دندان استفاده شوند. برای قرار دادن روکش دندان، دندانپزشک شما باید اندازه دندان را کاهش دهد تا بتوان بدون تغییر بایت، روکش را روی آن قرار دهد. بسته به میزان آسیب، رزین کامپوزیت نیز ممکن است برای ساختن بخش ‌هایی از دندان برای ایجاد ثبات برای تاج دندان استفاده شود. 

۶. سیلانت دندان

سیلانت های دندانی برای رفع سوراخ های دندان ایده آل هستند و از دندان عفونی و ترک خورده شما محافظت می کنند. سیلانت ها همچنین به عنوان یک مانع در برابر باکتری های ایجاد کننده حفره که به دندان های شما آسیب می رسانند، عمل می کنند. دندانپزشک شما یک سیلانت دندانی را در قسمت پشتی دندان های شما قرار می دهد.

در مجموع، یک دندان ترک خورده، شکسته یا پوسیده می تواند یک اورژانس دندانی باشد و تماس با دندانپزشک در اسرع وقت ضروری است. این موضوع می تواند به آنها کمک کند تا گزینه مناسب برای درمان دندانپزشکی و ترمیم دندان خود را کشف کنند. روش های ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما آیا ترمیم دندان ها با یکدیگر متفاوت است؟ 

انواع دندان شکسته

شکستگی دندان ممکن است مشکل بزرگ تری به نظر برسد، اما شکستگی یا پوسیدگی دندان مولر یا دندان عقب می تواند بسیار دردناک تر و مشکل ساز تر از دندان های جلو باشد. بنابراین می توان گفت ترمیم دندان پوسیده برحسب نوع و محل دندان می تواند متفاوت باشد و ما از این لحاظ انواع مختلف دندان شکسته و پوسیده داریم. برای مثال ترمیم دندان شکسته نیش بسیار آسان تر از دندان های عقب است.

ترمیم دندان شکسته جلو

تراشیده شدن یا شکستگی در دندان جلویی نه تنها دردناک است، بلکه از نظر زیبایی نیز بسیار ناخوشایند است. برای دندان جلویی یا ثنایای تراشیده شده یا سایر دندان های برجسته قابل مشاهده، دندانپزشک شما ممکن است اگر شکستگی شدید باشد، باندینگ و کامپوزیت، روکش یا حتی تاج دندان را توصیه کند.

ترمیم دندان شکسته عقب

دندان های آسیاب شکسته می توانند به اندازه دندان های تراشیده شده دردناک و دردسرساز باشند، حتی اگر زمانی که دهان خود را باز می کنید یا می خندید، به خوبی قابل مشاهده نباشند. ترمیم مناسب دندان های ترک خورده و شکسته برای دندان های آسیاب، معمولاً پر کردن دندان است. از طرفی دندان آسیاب دوم پایینی به دلیل اینکه بیشترین فشار را هنگام جویدن وارد می کند، برای شکستن مستعد تر است. 

ترمیم دندان شکسته در خانه

ترمیم خانگی دندان شکسته

اگر دندان شکسته یا پوسیده دارید، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان شکسته را تعمیر کند. اما شاید به دلایلی مراجعه به دندانپزشک به تعویق بیافتد؛ در این صورت اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن درد و کاهش احتمال آسیب بیشتر به دندان تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، در خانه انجام دهید.

برخی از راه های ترمیم خانگی دندان شکسته که ممکن است علائم دندان شکسته و پوسیده را در خانه و قبل از مراجعه به دندانپزشک تسکین دهد، شامل موارد زیر است:

  • برای جلوگیری از تورم، یک کیسه یخ در قسمت بیرونی دهان خود قرار دهید.
  • دهان خود را با آب نمک بشویید تا دندان های خود را تمیز کنید.
  • برای کاهش درد و تورم از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده کنید.

ترمیم دندان پوسیده

پوسیدگی دندان بعد از اینکه باکتری ها فرصت پیدا کردند وارد شوند و به دندان ها آسیب برسانند ایجاد می شود. معمولاً این روند یک شبه اتفاق نمی افتد و در نتیجه تجمع پلاک است که یا هرگز برداشته نشده یا دائماً به آن اضافه می‌شود. در هر صورت، هنگامی که پلاک و جرم به مدت کافی روی دندان باقی بماند، باکتری ها شروع به خوردن مینای دندان می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، دندان شروع به پوسیدگی می کند و در نتیجه پوسیدگی و خرابی ایجاد می شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان امکان پذیر است، با وجود اینکه دهان محل رشد باکتری ها است و حتی کوچکترین اتفاق می تواند منجر به حمله به دندان ها شود؛ اما خوشبختانه، با کمک یک دندانپزشک، آسیب جزئی تا متوسط ​​ناشی از پوسیدگی دندان قابل رفع و ترمیم است. اما چه راه های ترمیم دندان پوسیده چیست؟

زمانی که دندان های شما در نتیجه پوسیدگی دندان به شدت آسیب دیده باشند، دندانپزشک می تواند اقدامات خاصی را برای سلامت دندان ها انجام دهد. دندانپزشک می تواند آن را به گونه ای ترمیم کند که کاربرد داشته باشد و دوباره ظاهر سالمی داشته باشد. در ادامه به چند روش ترمیمی که معمولاً برای پوسیدگی دندان توصیه می شود اشاره شده است:

  • پر کردن دندان، اینله و آنله برای حفره های خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود
  • ونیرها را می توان بعد از پر شدن حفره روی دندان جلویی استفاده کرد
  • روکش های دندانی، دندان هایی را که به دلیل پوسیدگی از دست رفته است، به طور کامل ترمیم و اصلاح می کنند
  • کانال های ریشه دندان را از شر همه چیز از جمله بافت آسیب دیده و اعصاب خلاص می کنند
هزینه ترمیم دندان شکسته

قیمت ترمیم دندان شکسته

هزینه ترمیم دندان شکسته شما به نوع درمان و روش ترمیم آن بستگی دارد. سایر مواردی که روی هزینه ترمیم دندان پوسیده تاثیر گذار است شامل موارد زیر می شود:

  • شدت وقفه
  • نوع و محل قرار گرفتن دندان (جلو، عقب، نیش و …)
  • نوع روش ترمیم دندان با (کامپوزیت، لمینت، روکش و ….)
  • و سایر عوامل جانبی مانند پوشش بیمه، مکان و قیمت مطب دندانپزشکی

لازم به ذکر است که بیمه دندانپزشکی ممکن است تمام یا برخی از هزینه های عمل را پوشش دهد. مهمترین عامل این است که آیا طرح بیمه شما این روش را ضروری و درمانی می داند یا زیبایی زیرا اکثر بیمه‌ ها در صورتی که ترمیم شکستگی دندان را زیبایی بدانند، آن را پوشش نمی‌ دهند. قیمت ترمیم دندان شکسته با توجه به روش ترمیم به شرح زیر محاسبه می شود:

قیمت ترمیم دندان با کامپوزیت

برخی از تراشه ها و ترک ها را می توان با شکل دادن و چسباندن مواد دندانی برای پر کردن شکاف درمان کرد که به آن کامپوزیت دندان شکسته نیز می گویند. دندانپزشک این پرکردگی ‌ها را شکل می‌ دهد و دندان را ترمیم و اصلاح می کند تا ظاهر و عملکرد آن‌ها مانند یک دندان طبیعی باشد. قیمت پرکننده ها بسته به نوع ماده مورد استفاده، متغیر است.

کانال ریشه

هنگامی که پالپ دندان آسیب دیده یا عفونی شده است، تنها راه نجات ریشه تمیز کردن و سپس پر کردن پالپ آسیب دیده است. کانال‌های ریشه معمولاً یک درمان ناخوشایند و تهاجمی‌تر هستند و بسته به اینکه روی کدام دندان جراحی می‌شوند، قیمت متفاوتی دارند.

کشیدن دندان

کشیدن دندان دراماتیک ترین گزینه! هنگامی که یک ریشه بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است دندان شما قابل نجات نباشد و در این صورت بهترین راه ترمیم دندان پوسیده، کشیدن آن است. دندان باید برداشته شود و در نهایت با نوعی دندان مصنوعی یا ایمپلنت جایگزین شود. هزینه کشیدن ساده دندان با روش های پیچیده تر کشیدن دندان متفاوت است.

 روکش‌

هنگامی که دندان‌های آسیب‌دیده تمیز شدند و اجازه بهبود یافتند، روکش‌ها و ونیر ها می ‌توانند راه‌حلی برای پوشاندن آسیب باشند. این روکش ها به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می شوند و قیمت روکش‌ها بسته به جنس مورد استفاده متفاوت است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱. چرا دندان های من به راحتی می شکنند؟

اگر دندان‌های شما مستعد شکستن هستند، ممکن است یکی از دلایل زیر باشد. 

  • ساییدن و فشردن دندان ها: این عادت ها مینای دندان را از بین می برند. 
  • مراقبت ضعیف از دهان: پوسیدگی، حفره ها، کمبود پالپ، همه می توانند باعث شکننده شدن دندان ها شوند
  • مسواک زدن ناکافی یا نامناسب: باعث از بین رفتن پالپ دندان می شود. 

۲. آیا دندان شکسته جلو قابل ترمیم است؟

دندانپزشک ممکن است بتواند قطعه شکسته شده را دوباره روی دندان بچسباند، اما اگر نتوانستید قطعه را پیدا کنید نگران نباشید، دندانپزشک شما می‌تواند از مواد پرکننده همرنگ دندان برای ترمیم دندان شما استفاده کند که به آن کامپوزیت دندان نیز می گویند.

۳. ترمیم دندان شکسته چقدر طول می کشد؟

ترمیم دندان شکسته ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد که بستگی به درمان شما و تشخیص دندانپزشک شما دارد. برای مثال:

ترمیم با روکش: دندانپزشک شما گاهی اوقات می تواند یک روکش را در یک روز قرار دهد، اما اغلب به چندین نوبت نیاز دارد.

ترمیم با ایمپلنت: جایگزینی دندان با ایمپلنت ممکن است ماه ها طول بکشد.

ترمیم با ونیر: معمولاً سه تا چهار هفته طول می کشد تا یک ونیر ساخته شود تا دندانپزشک بتواند آن را روی دندان شما قرار دهد.

در آخر

هنگامی که از پوسیدگی دندان یا دندان شکسته رنج می برید، مهمترین کاری که باید انجام دهید مراجعه به دندانپزشک است و دندانپزشک با مشاهده وضعیت دندان های شما می تواند یکی از چند راه ترمیم دندان شکسته را پیش پای شما بگذارد. در این مطلب سعی کردیم شما را با راه های مختلف ترمیم دندان پوسیده و شکسته شده آشنا کنیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.