حتی یک نقص زیبایی کوچک در دندان ها نیز می تواند برای اجتناب از لبخند زدن برخی افراد کافی باشد. در گذشته برای اصلاح طرح لبخند به چندین جلسه رفت و آمد به مطب دندانپزشک و پرداخت هزینه ای نسبتا بالا نیاز بود اما دوره و زمانه عوض شده است! امروزه درمان هایی مانند باندینگ کامپوزیت می توانند تنها در یک جلسه کوتاه شما را به لبخند ایده آلی که آرزویش را داشتید، برسانند. کامپوزیت یکی از محبوب ترین درمان های اصلاح فوری لبخند است. با این حال برخی دلایل ممکن است باعث شوند که به برداشتن کامپوزیت دندان خود فکر کنید. اما آیا برداشتن باندینگ امکان پذیر است؟ چه دلایلی می تواند داشته باشد؟ چگونه انجام می شود؟ عوارضی به همراه دارد؟

کلینیک تخصصی کامپوزیت و لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در مطلب امروز قصد داریم به همه سوالات بالا پاسخ دهیم تا تمام ابهامات شما در مورد امکان جدا کردن باندینگ برطرف شود. اما قبل از هر چیز خواهیم گفت که چرا مردم این همه از باندینگ استقبال می کنند.

برداشتم کامپوزیت دندان کلینیک سریتا

مزایای باندینگ دندان

مراجعین در سراسر جهان، عاشق فرایند باندینگ دندان هستند زیرا آن یکی از ساده ترین راه حل هایی که می توانید برای رفع عیوب دندانی تان انتخاب کنید. با مرور مزایای زیر متوجه خواهید شد که دلیل این همه استقبال افراد از باندینگ چه می تواند باشد.

مزایای کامپوزیت دندان اینفوگرافیک
  • این روش، نتایج با کیفیتی ارائه می دهد که ماندگاری مطلوبی دارند (بین ۵ تا ۷ سال).
  • یک پروسه سریع است که عموما در یک جلسه ویزیت تکمیل می شود (برای هر دندان حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد).
  • یک لایه محافظ به دندان های شما اضافه می کند.
  • شما لبخندی بی نقص، طبیعی و بدون لکه یا ترک خوردگی خواهید داشت.
  • هزینه انجام آن نسبت به سایر روش های اصلاح طرح لبخند، پایین تر است.
  • برگشت پذیر است و تغییری در ساختار طبیعی دندان ها ایجاد نمی کند.
برداشتن کامپوزیت دندان، کامپوزیت یک روش قابل بازگشت است

چرا برداشتن کامپوزیت امکان پذیر است؟

یکی از مزیت های عمده باندینگ کامپوزیت نسبت به سایر روش های زیبایی دندان ها برگشت پذیر بودن آن است. اما این به چه معناست؟ این اصطلاح یعنی آنکه شما می توانید هر زمانی که خواستید، با مراجعه به دندانپزشک برای برداشتن کامپوزیت خود اقدام کنید. چطور ممکن است؟ خب برای نصب کامپوزیت، هیچ بخشی از مینای دندان طبیعی شما تراشیده نمی شود. یعنی کامپوزیت به طور مستقیم روی سطح دندان طبیعی شما نصب می گردد. فقط لازم است قبل از چسباندن کامپوزیت، سطح دندان مورد نظر  با کمک یک محلول اسیدی ملایم، زبر شود. این کار برای ایجاد یک پیوند قوی تر بین ماده رزین و سطح دندان انجام می شود. سپس دندانپزشک، ماده کامپوزیت را با چسب مخصوص به دندان های شما می چسباند و آن را فرم می دهد. بنابراین از آنجایی که در این پروسه به برداشتن هیچ بخشی از ساختار طبیعی دندان شما نیازی نیست، مواد باندینگ را می توان به راحتی و بدون آسیب رساندن به مینای دندان از آن جدا کرد.

دلایل برداشتن کامپوزیت دندان

دلایل برداشتن کامپوزیت دندان اینفوگرافیک

ممکن است شما به دلایل متعددی تصمیم بگیرید کامپوزیت های دندان هایتان را بردارید. عمده ترین دلایل این کار عبارتند از:

  • برای ترمیم آسیب وارده به کامپوزیت: اگر کامپوزیت یک یا چند دندان شما دچار ترک خوردگی یا شکاف شود، احتمالا بهتر است قبل از اضافه کردن ماده کامپوزیت بیشتر، کامپوزیت خود را به طور کامل بردارید. در صورت شل شدن کامپوزیت نیز عموما ابتدا کامپوزیت برداشته می شود و سپس ماده کامپوزیت جدید روی دندان ها نصب می گردد.
  • برای درمان مشکلات دندانی: اگر بیمار پس از نصب کامپوزیت دچار پوسیدگی، حفره، بیماری لثه یا سایر مشکلات دندانی شده باشد، ممکن است لازم باشد ماده کامپوزیت در طول درمان دندان برداشته شود.
  • نارضایتی از نتیجه نهایی: این مسئله چندان متداول نیست اما در مواردی احتمال دارد لبخند اصلاح شده شما آن چیزی که می خواستید، نباشد یا ممکن است به دلایل دیگری مانند عدم هماهنگی رنگ کامپوزیت با سایر دندان ها یا راحت نبودن در هنگام صحبت کردن، ترجیح دهید آنها را بردارید. نارضایتی از نتیجه نهایی کامپوزیت در اغلب اوقات به دلیل مراجعه به یک دندانپزشک کم تجربه رخ می دهد.
  • به منظور آماده کردن دندان ها برای نصب ونیر پرسلن: اگر به خاطر زیبایی بیشتر ونیر پرسلن یا دوام طولانی تر آن قصد دارید کامپوزیت خود را با پرسلن تعویض نمایید، ابتدا باید کامپوزیت دندان هایتان را به طور کامل بردارید.
  • مدت زیادی است که باندینگ انجام داده اید: اگر ۵ تا ۷ سال از زمانی که دندان هایتان را کامپوزیت کرده اید، گذشته است بنابراین حتما ماده رزین شما کدر شده، ترک های ریزی خورده یا شاید شل شده باشد. در این زمان معمولا لازم است لایه های جدید کامپوزیت به دندان شما اضافه شود، البته پس از برداشتن کامپوزیت قبلی از روی دندان ها.
روش ها و ابزار های برداشتن کامپوزیت دندان

باندینگ کامپوزیت چگونه برداشته می شود؟

۴ روش برای برداشتن کامپوزیت دندان به صورت ایمن وجود دارد. اما این کار فقط در صورتی امکان پذیر است که کامپوزیت به سطح دندان ها چسبانده شده باشد، نه عاج نرم زیر مینای دندان.

  • دیسک های کاغذ سمباده: این دیسک ها انعطاف پذیر هستند و به شکل دندان نیز خم می شوند که این امر، استفاده از آنها را بسیار آسان تر می سازد. سطح ساینده آنها می تواند کامپوزیت را تراش دهد، جدا کند و صیقل دهد. انعطاف پذیر بودن آنها باعث می شود به تمام بخش های دندان دسترسی پیدا کنند و ردی از کامپوزیت روی دندان ها باقی نماند.
  • مته های کاربید: این ابزارها سرعت بسیار بالایی دارند و بنابراین سریع تر از دیسک های کاغذ سمباده عمل می کنند. مهم است که دندانپزشک در هنگام به کار بردن آنها فشار کمی وارد نماید تا مواد بیش از حد برداشته نشود. اما این ابزارها معمولا رگه هایی از مواد را به جای می گذارند. بنابراین معمولا دندانپزشک پس از آنها از دیسک های کاغذ سمباده استفاده خواهد کرد تا تمام مواد باقی مانده را پاک کند و یک پولیش دلپذیر ارائه نماید.
  • میکرو اچر: یک ابزار نازل سندبلاست است. این نازل به اندازه دیسک کاغذ سمباده، سطح دندان را پوشش نمی دهد بنابراین به ندرت برای برداشتن مقدار قابل توجهی از کامپوزیت به کار می رود. اکثر دندانپزشکان از آن برای پرداخت های نهایی استفاده می کنند.
  • ایر ابریژن (تراش با فشار هوا): اکثر مطب های دندانپزشکی به فناوری ایر ابریژن مجهز نیستند. در این روش دندانپزشک با استفاده از یک ابزار دستی، جریان هوای حاوی ذرات ریز اکسید آلومینیوم را روی دندان های شما جاری می کند. این ابزار اغلب برای برداشتن پوسیدگی دندان در مراحل اولیه آن استفاده می شود اما می تواند برای برداشتن کامپوزیت نیز به کار رود.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

برداشتن باندینگ از روی دندان در صورتی که توسط یک دندانپزشک با تجربه انجام شود، عموما عوارض جدی به دنبال نخواهد داشت. متداول ترین شکایت بیماران بعد از جدا کردن کامپوزیت، آن است که دندان هایشان به اندازه قبل شفاف یا براق نیستند. علت این امر، آن است که قبل از نصب کامپوزیت شما سطح دندان با یک اسید مخصوص زبر یا به اصطلاح اچ می شود. این اسید باعث تغییرات میکروسکوپیک در ساختار دندان خواهد شد که روی شفافیت آن تأثیر می گذارد. همچنین اگر دندانپزشک در هنگام سمباده زدن دندان کامپوزیت شده، دقت لازم را به کار نگیرد آنگاه ممکن است بخشی از ساختار اصلی دندان نیز به طور تصادفی برداشته شود که پس از مدتی به ایجاد تیرگی و پوسیدگی دندان منجر خواهد شد. در واقع یک دندانپزشک با تجربه می تواند تمام مواد کامپوزیت را بدون صدمه زدن به مینای دندان شما بردارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

 اگر قصد نصب کامپوزیت یا برداشتن آن را دارید، مرور سوالات متداول زیر می تواند برای شما مفید واقع شود.

۱.آیا قبل از آنکه بتوانم از بریس استفاده کنم، لازم است کامپوزیت خود را بردارم؟

اگر باندینگ فقط جایگزین اندازه و شکل طبیعی دندان شما باشد یا دندان های کوچکتر را اصلاح کند تا سایر طبیعی تری پیدا نمایند، به احتمال زیاد نیازی به برداشتن کامپوزیت نخواهد بود. باندینگ قبل از ارتودنسی به دو دلیل برداشته می شود: اگر در حرکت دندان ها یا بایت اختلال ایجاد کند یا باندینگ در محدوده اندازه طبیعی دندان قرار نگیرد. در صورت عدم وجود دلایل بالا، براکت ها مستقیما می توانند به باندینگ متصل شوند. در هر حال تشخیص نهایی به عهده متخصص ارتودنسی شما خواهد بود.

۲. آیا طبیعی است که دندان ها پس از باندینگ زبر شوند؟

ممکن است پس از نصب کامپوزیت احساس کنید که دندان هایتان زبر شده اند. این کاملا طبیعی است زیرا عادت کردن به مواد رزین به زمان احتیاج دارد و به تدریج احساس عجیب و غریبی که به آنها دارید، برطرف خواهد شد.

۳. با گذشت زمان چه اتفاقی برای پیوند کامپوزیت می افتد؟

باندینگ کامپوزیت به طور متوسط ۵ سال دوام می آورد. این ماده به سختی دندان های طبیعی شما نیست بنابراین می تواند فرسایش پیدا کند، ترک بخورد، بشکند یا لکه دار شود. همه این مسائل بر طول عمر آن تأثیر می گذارند.

۴. آیا کامپوزیت می تواند روی دندان های پایین نصب شود؟

بله. باندینگ کامپوزیت می تواند در برخی موارد روی دندان های پایین نیز انجام شود. دندانپزشک ابتدا باید میزان فضای موجود برای باندینگ کامپوزیت را ارزیابی کند. در واقع برای اطمینان از عملکرد صحیح ونیرهای کامپوزیت روی دندان های پایین لازم است بایت شما به طور کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد.

حرف آخر

حال که می دانید کامپوزیت های دندانی قابل برداشتن هستند، احتمالا با خیال آسوده تری می توانید برای نصب آنها روی دندان هایتان اقدام نمایید. مهم ترین مسئله در برداشتن کامپوزیت دندان آن است که به یک دندانپزشک متبحر مراجعه کنید تا به طور تصادفی به همراه ماده کامپوزیت، مینای دندان طبیعی شما تراشیده نشود. علاوه بر این توجه داشته باشید که پس از برداشتن کامپوزیت، درخشش و براقیت دندان های طبیعی شما در مقایسه با قبل از نصب کامپوزیت، اندکی کاهش خواهد یافت. این مسئله به خاطر فرایند اچ کردن اتفاق می افتد و غیر قابل اجتناب است اما این کاهش براقیت، چشمگیر نخواهد بود.