کامپوزیت دندان به یک روش دندانپزشکی زیبایی و درمانی پرطرفدار در سراسر جهان و به خصوص ایران تبدیل شده است. کامپوزیت شبیه به رنگ و بافت دندان است و برای پر کردن سوراخ‌ها، تعمیر شکستگی‌ها، رفع انواع نقص‌های دندانی و اصلاح شکل دندان‌ها به کار می‌رود. از مزایای کامپوزیت دندان نسبت به روش‌های دیگر مانند آمالگام می‌توان به قابلیت ترمیم فوق العاده، عدم نیاز به تراش بیش از حد دندان سالم، قابلیت تطبیق با رنگ دندان و قیمت مناسب‌تر اشاره کرد.

در حقیقت این روش دندانپزشکی به قدری پرفایده و کاربردی است که می‌تواند گره از مشکلات هر دندانی باز کند. به علاوه با قیمت مقرون به صرفه می‌تواند دوای درد هر دندانی باشد و لبخندی زیبا به بیمار هدیه کند. بسیاری از بیمارانی که به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، از جراح یا دندانپزشک خود می‌پرسند: «آیا کامپوزیت برای دندان‌های من مناسب است؟».

اینجاست که دندانپزشک شما احتمالاً با شمردن تک تک مزایای کامپوزیت دندان، آن را به یک گزینه مناسب برای ترمیم و زیباسازی دندان‌های شما پیشنهاد می‌کند.

 ایرادات دندان و لبخند شما چه نقص زیبایی باشد و چه درمانی، به احتمال زیاد کامپوزیت دندان برای شما مناسب است. پس اگر برای زیبایی یا درمان دندان‌های شکسته، آسیب دیده و یا تغییر رنگ یافته خود به دنبال یک روش دندانپزشکی مستحکم و ماندگار هستید؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به اهداف زیبایی و درمانی کامپوزیت بیاندازیم.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد کنید.

با کامپوزیت دندان می توان برخی از مشکلات ظاهری دندان را بر طرف کرد

کامپوزیت با هدف درمانی

همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم، از کاربردهای اصلی کامپوزیت دندان می‌توان به درمان دندان‌های شکسته و آسیب دیده اشاره کرد. در ادامه با برخی کاربردهایی کامپوزیت که اهداف درمانی دارند، آشنا می‌شویم:

تغییر شکل دندان یا Tooth Reshaping

تغییر شکل دندان ها یا Tooth Reshaping از جمله اهداف و کاربردهای اصلی کامپوزیت است. برای مثال از کامپوزیت دندانی می‌توان برای تغییر شکل دندان‌هایی که بدشکل یا خیلی کوچک هستند، استفاده کرد. این ماده روی سطح دندان اعمال شده و برای ایجاد شکل زیبایی شناختی دلپذیرتر، استفاده می‌شود. در حقیقت بسیاری از بیماران با استفاده از کامپوزیت نواقصی که در شکل ظاهری دندان‌های خود دارند را برطرف می‌کنند.

قبل و بعد کامپوزیت دندان

رفع فاصله بین دندان‌ها یا Closing Tooth Gaps

اگر خود شما فاصله بین دندان به خصوص دندان‌های جلوی خود نداشته باشید، قطعاً یک نفر را می‌شناسید که از فاصله زیاد و غیر طبیعی بین دندان‌های خود ناراضی است! این مشکل دندانی که در علم دندانپزشکی به آن diastemas نیز می‌گویند، یک مشکل رایج است و باعث می‌شود تا لبخند شخص دچار نقص باشد، به خصوص اگر این فاصله بین دندان‌های جلویی باشد. بنابراین دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از کامپوزیت همرنگ با دندان‌های مجاور، فاصله اضافی بین دندان‌های بیمار را از بین برده و ظاهری طبیعی‌تر برای او ایجاد کند. بنابراین بستن فاصله بین دندان‌ها از جمله کاربردهای درمانی کامپوزیت است و به گونه ای روی دندان شکل می‌گیرد که فضای خالی را پر کند.

اینله و آنله  یا Dental Inlays and Onlays

اینله و آنله انواعی از ترمیم‌های دندانی هستند که برای ترمیم دندان‌های به شدت آسیب دیده یا پوسیده استفاده می‌شوند. اینله (INLAY)  و آنله (ONLAY) معمولا از موادی مانند رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند زیرا بادوام و مستحکم است و می‌تواند با رنگ دندان های اطراف هماهنگ شود.علاوه بر این، اینله‌ها و آنله‌های کامپوزیت به اندازه روکش‌های دندانی به حذف ساختار سالم دندان نیاز ندارند، که این موضوع به حفظ یکپارچگی دندان‌ها کمک می‌کند.

کامپوزیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

ترمیم دندان های شکسته و ترک خورده

از کامپوزیت دندان می‌توان برای ترمیم شکستگی، لب پریدگی و ترک‌های دندان ناشی از ضربه یا ساییدگی استفاده کرد. این ماده روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شود و به گونه‌ای شکل می‌گیرد که با دندان‌های اطراف از لحاظ ارتفاع و اندازه و رنگ مطابقت داشته باشد.

درمان ارتودنسی یا Orthodontic Treatments

از کامپوزیت دندان می‌توان برای چسباندن براکت‌ها یا چسباندن وسایل ارتودنسی مانند بریس یا الاینر به دندان‌ها در درمان های ارتودنسی استفاده کرد. در این روش درمانی مواد کامپوزیت با نور مخصوص مستحکم شده و بدین ترتیب نقطه اتصال قوی و بادوامی را ایجاد می‌کند.

ساخت پروتز یا Sculpting prosthetic teeth

ساخت دندان‌های مصنوعی یکی دیگر از کاربردهای کامپوزیت دندان است. در واقع از مواد کامپوزیت می‌توان برای قالبگیری و ساخت دندان های مصنوعی مانند پروتز متحرک پارسیل استفاده کرد. این ماده روی قالبی از دهان بیمار اعمال شده و برای ایجاد یک پروتز طبیعی و کاربردی شکل می‌گیرد.

کامپوزیت با هدف زیبایی دندان

از کامپوزیت دندان می‌توان برای رفع نواقص ظاهری و ایجاد ظاهری زیباتر برای دندان و لبخند بیمار استفاده کرد. در ادامه با برخی اهداف زیبایی کامپوزیت دندان آشنا می شویم:

سفید کردن دندان یا Tooth Whitening

کامپوزیت دندان در رنگ‌های متنوع و بسیار زیادی ساخته و تولید می‌شود و به همین دلیل هم عمدتاً ظاهری طبیعی به دندان‌ها می‌دهد. با این وجود از کامپوزیت دندان برای سفید کردن و یا تغییر رنگ دندان‌هایی که بر اثر جرم یا عوامل دیگر تغییر رنگ پیدا کرده‌اند نیز استفاده می‌شود. در این روش زیبایی نیز با اعمال این ماده بر روی سطح دندان، رنگ روشن‌تر و یکنواخت‌تری به دست می‌آید.

کامپوزیت ونیر Composite veneers

کامپوزیت ونیر نوعی روکش دندان است که از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان ساخته شده است. از Composite veneers برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که تغییر رنگ داده، لب پر شده، ترک خورده یا نامرتب هستند، استفاده می‌شود. ونیرهای کامپوزیت نسبت به ونیرهای چینی هزینه کمتری دارند و می‌توان آن‌ها را با یک بار مراجعه به دندانپزشک تکمیل کرد. در این فرآیند دندانپزشک مواد رزین کامپوزیت را مستقیماً بر روی سطح دندان اعمال کرده و سپس آن را به گونه‌ای شکل می‌دهد که با دندان‌های اطراف مطابقت داشته باشد. ونیرهای کامپوزیت معمولاً بین ۵ تا ۷ سال دوام می‌آورند و برای حفظ بهترین ظاهر خود نیاز به نگهداری منظم دارند.

افزایش طول عاج دندان و لیفت لثه یا Gum Contouring

گاهی برای زیبایی بیشتر دندان‌ها و لبخند بیمار از کامپوزیت دندان برای افزایش طول عاج دندان استفاده می‌کنند. در واقع بیشتر افرادی که از لبخند لثه‌ای رنج می‌برند، از این روش برای افزایش طول عاج دندان و پوشاندن ریشه دندان‌ها استفاده می‌کنند.

لیفت لثه روشی است که معمولا برای درمان مشکلی به نام لبخند لثه ای استفاده می‌شود. کانتورینگ لثه شامل تغییر شکل لثه‌ها برای نمایان شدن بیشتر ساختار دندان هنگام لبخند زدن است. وقتی لبخند لثه‌ای دارید، هنگام لبخند زدن بیشتر لثه‌ها مشخص می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود دندان‌ها کوتاه و کوچک به نظر برسند. اگرچه لبخند لثه‌ای هیچ دردی برای شما ایجاد نمی‌کند یا بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند تأثیر منفی بر اعتماد به نفس شما داشته باشد. بنابراین با کانتورینگ لثه و کامپوزیت دندان، می‌توان تعداد بیشتری از دندان‌ها را نمایان و لبخندی زیبا‌تر و جذاب‌تری ایجاد کرد.

سریتا کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان در تهران

سوالات متداول

موارد زیر، برخی از سوالات متداول در مورد باندینگ های کامپوزیت هستند.

۱. خطرات (ریسک های) باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان با ریسک هایی نیز همراه است. مواد باندینگ ممکن است با گذشت زمان فرسوده و خرد شوند یا تغییر رنگ دهند. سایر خطرات عبارتند از:

  • افزایش خطر التهاب لثه
  • واکنش آلرژیک به مایع کاندیشنینگ، رزین کامپوزیت یا ابزار مورد استفاده در طول پروسه درمان
  • لکه شدن و تغییر رنگ کامپوزیت

یکی از معایب باندینگ دندان، آن است که این مواد به اندازه سایر درمان های ترمیمی (مانند تاج ها و لمینت ها) ماندگاری ندارند و می توانند ترک بخورند یا جدا شوند. شما باید انتظار داشته باشید که هر ۵ تا ۷ سال یک بار، کامپوزیت های خود را تعویض نمایید.

۲. آیا امکان برداشتن کامپوزیت های دندانی وجود دارد؟

بله. به علت آنکه در پروسه نصب باندینگ دندانی نیازی به تراشیدن یا برداشتن مینای دندان شما نیست، بنابراین این روش کاملا برگشت پذیر است و در واقع یکی از مزایای اصلی باندینگ دندان، همین مسئله است. هر زمان که مایل بودید، می توانید برای برداشتن باندینگ های دندانی تان به دندانپزشک مراجعه کنید.

۳. علت تغییر رنگ سریع کامپوزیت پس از نصب چه می تواند باشد؟

به طور کلی کامپوزیت ها به دلیل ساختار متخلخل خود، بیشتر مستعد رنگ پذیری هستند. هر چه رنگ کامپوزیت شما سفیدتر باشد، طبیعتا رنگ پذیری آن بیشتر خواهد بود. مواردی مثل کشیدن سیگار، مصرف زیاد قهوه و غذاهای رنگی می تواند باعث تغییر رنگ سریع تر کامپوزیت شود. با اینحال اگر این تغییر رنگ بسیار سریع اتفاق بیفتد (از چند روز تا چند هفته پس از نصب کامپوزیت)، علل احتمالی آن عبارتند از پایین بودن کیفیت ماده کامپوزیت به کار رفته، پولیش نامناسب و یا عدم پولیش کامپوزیت پس از نصب.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در آخر

کامپوزیت دندان یک درمان دندانپزشکی همه کاره است که کاربردهای زیادی دارد. می‌توان از آن برای عمل‌های ترمیمی و زیبایی و همچنین برای ترمیم های موقت و یا حتی ساخت پروتز نیز استفاده کرد. توانایی آن در تطابق با رنگ دندان‌های طبیعی، آن را به ماده‌ای ایده‌آل برای ایجاد نتایج زیبایی‌شناختی تبدیل می‌کند و استحکام و دوام آن نیز برای اهداف درمانی بسیار مناسب و کارآمد است. در این مطلب نگاهی انداختیم به کاربردهای کامپوزیت دندان. اگر شما نیز برای رفع نواقص ظاهری و  یا درمان دندان‌های خود به یک روش قابل اعتماد، ماندگار و مقرون به صرفه نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.