روکش دندان برای ترمیم دندان‌های شکسته و اصلاح ظاهر دندان‌ها پس از پر کردن استفاده می‌شود. ممکن است چند سال پس از اینکه یک یا چند دندان خود را روکش کردید، تصمیم بگیرید که برای زیبایی بیشتر لبخند خود تمام دندان‌های جلو را لمینت کنید. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که آیا دندان روکش شده را میتوان لمینت کرد؟

این سوال به این دلیل اهمیت دارد که در صورتی که دندان‌های روکش شده لمینت نشود ممکن است اختلاف رنگ یا اندازه نامتناسب دندان‌ها قابل تشخیص باشد. در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و شرایط انجام لمینت برای دندان‌های روکش شده را بررسی کنیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

چه دندانهایی نیاز به روکش پیدا می کنند؟

چرا دندان‌ها به روکش و لمینت نیاز پیدا می‌کنند؟

نیاز به لمینت و روکش دندان می‌تواند به روش‌های مختلفی ایجاد شود. دندان‌های بعضی بیماران به علت ضربه به دهان دچار مشکلاتی در زیبایی می‌شود. ضربه به صورت یا وارد شدن فشار زیاد می‌تواند دندان‌های فرد را بشکند یا کج کند.

عدم رعایت بهداشت دهان نیز می‌تواند از عوامل آسیب به دندان‌ها و نیاز به روکش یا لمینت باشد. عدم استفاده از مسواک و نخ دندان نیز می‌تواند دندان‌ها را ضعیف کند و باعث آسیب به آن‌ها شود. در چنین شرایط دندان‌ها زیبایی خود را از دست می‌دهند و بر جذابیت لبخند بیمار تاثیر می‌گذارند. پوسیدگی و عفونت ریشه دندان نیز باعث آسیب به دندان‌ها می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است نیاز به به استفاده از روش‌های زیبایی دندان مثل روکش و لمینت باشد. البته روکش علاوه بر مصارف زیبایی کاربردهای درمانی نیز دارد.

آشنایی با روکش‌های دندانی

برای اینکه به خوبی پاسخ این سوال روشن شود که آیا دندان روکش شده را میتوان لمینت کرد باید ابتدا ساختار روکش را بشناسید. روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی از جنس سرامیک هستند که برای ترمیم آسیب‌های جزئی و بهبود ظاهر لکه‌ها یا تغییر رنگ دندان‌ها استفاده می‌شوند.

برخی از مشکلات رایجی که روکش‌ها می‌توانند اصلاح کنند شامل شکاف، بدشکل دندان‌ها، ترک‌ها، لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها است. علاوه بر این موارد پس از پر کردن دندان‌ها ممکن است برای جبران کمبود تاج دندان از روکش استفاده شود. برای نصب روکش باید مینای دندان تراشیده شود و دندان تغییر شکل پیدا کند تا روکش صاف بماند و حجم آن نیز زیاد نشود.

عکس نحوه نصب لمینت دندان

روکش دندان چطور نصب می‌شود؟

پس از پر کردن دندان یا برای اصلاح شکستگی روکش روی دندان قرار می‌گیرد. برای قرار دادن روکش‌ها، دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان را از سطح دندان شما جدا کند تا پوسته روکش بتواند به آن بچسبد. سپس  آزمایشگاه دندانپزشکی از روی قالب‌های دندانی روکش‌های شما را می‌سازد و دندانپزشک آن‌ها را با دندان‌های شما مطابقت خواهد داد. سپس روکش با استفاده از چسب مخصوص دندان به دندان‌های بیمار چسبانده می‌شوند.

آیا دندان روکش شده را میتوان لمینت کرد؟

همان‌طور که گفته شد برای هماهنگی بیشتر بین دندان روکش شده با دندان‌هایی که می‌خواهید لمینت کنید لازم است که چاره‌ای اندیشیده شود. روکش‌های دندانی از جنس سرامیک یا ترکیب فلز هستند و از این جهت جنس آن‌ها تفاوتی با لمینت ندارد. با این حال نمی‌توان لمینت را روی روکش دندان چسباند. زیرا برای چسباندن لمینت آمارده‌سازی دندان لازم است که با وجود روکش شدنی نیست. انتخاب ونیر کامپوزیتی حتی در کنار دندان روکش شده نیز توصیه نمی‌شود. زیرا تفاوت جنس می‌تواند باعث شود که انعکاس نور متفاوت باشد و ظاهر نامناسب ایجاد شود.

در صورتی که لمینت را روی روکش اعمال کنید ممکن است حجم آن از سایر دندان‌ها بیشتر شود و تناسب دندان‌ها به هم بخورد. پزشک ممکن است که توصیه کند که ابتدا روکش دندان برداشته شود و این دندان هم مثل سایر دندان‌ها لمینت شود. روش دیگر نیز این است که رنگ لمینت‌ها را متناسب با روکش دندان خود انتخاب کنید و به دندان روکش شده دست نزنید. اگر یک دندانپزشک حرفه‌ای این کار را برای شما انجام دهد هیچ تفاوت رنگی به وجود نخواهد آمد.

مراقبت‌های بعد از لمینت کردن دندان روکش‌دار

بهداشت خوب دندان برای حفظ ظاهر و عملکرد لمینت ضروری است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از غذا و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم از جنبه‌های حیاتی نگهداری لمینت و روکش است. نادیده گرفتن این مراحل می‌تواند باعث پوسیدگی و ایجاد حفره بین یا زیر پوسته‌های روکش شود.

روکش‌ها و لمینت‌ها نیز می‌توانند تحت فشار ترک بخورند، بشکنند یا شل شوند. بیماران باید از جویدن آب نبات سفت، یخ، پسته یا موارد مشابه خودداری کنند. در چند روز اول پس از نصب، بیماران باید از غذاهای نرم استفاده کنند و از مصرف آجیل، نان سفت، ذرت بو داده و دانه‌ها خودداری کنند. استفاده از محافظ پلاستیکی دندان در شب می‌تواند به جلوگیری از ساییدگی که ممکن است روکش‌ها را فرسوده کند، کمک کند. روکش‌ها بیشتر از لمینت‌ها مستعد لکه شدن هستند، بنابراین به بیماران توصیه می‌شود از موادی مانند تنباکو، الکل و قهوه خودداری کنند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

لمینت دندان در کلینیک سریتا

جمع‌بندی

ممکن است به علت برخی مشکلات دندانی مانند پر کردن دندان یا اختلال‌های زیبایی دندان از روش روکش دندان استفاده کنید. چنانچه مدتی بعد تصمیم بگیرید برای زیباتر شدن دندان‌ها آن‌ها را لمینت کنید. در چنین حالتی تفاوت ظاهر دندان روکش شده ممکن است تفاوتی در رنگ و ظاهر دندان‌ها ایجاد کند. بعضی افراد به این فکر می‌کنند که دندان روکش شده را نیز به همراه سایر دندان‌ها لمینت کنند. اما در واقعیت چنین کاری راه حل ساده‌ای ندارد. زیرا لمینت روی روکش نمی‌چسبد و نمی‌تواند ظاهر طبیعی ایجاد کند. اما برای حل آن می‌توانید از دندانپزشک بخواهید که لمینت شما را کاملا همرنگ روکش دندان انتخاب کند تا تفاوت آن‌ها مشخص نشود. یا اینکه ممکن است دندانپزشک پیشنهاد کند که روکش برداشته شده و دندان مجددا لمینت شود.

روکش دندان و لمینت از جنس یکسانی ساخته می‌شوند بنابراین ظاهر آن‌ها می‌تواند شبیه به هم باشد. اما از کامپوزیت نباید حتی در کنار روکش استفاده کنید؛ زیرا ممکن است ظاهر متفاوت آن قابل تشخیص باشد. در این مقاله به این پرسش که آیا دندان روکش شده را میتوان لمینت کرد پاسخ دادیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در زمینه دندانپزشکی زیبایی نیاز دارید سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱. آیا لمینت‌ها و روکش‌ها باعث ناراحتی دهان و دندان می‌شوند؟

لمینت‌ها و روکش‌های دندان ممکن است در ابتدا احساس عجیبی داشته باشند. اکثر بیماران چند روز پس از آن به لمینت یا روکش خود عادت می‌کنند. بیمار باید به دندانپزشک خود در مورد هر گونه مشکل اطلاع دهند زیرا ممکن است تغییراتی در روکش‌ها لازم باشد.

۲. آیا باید روکش‌های سرامیکی بهتر هستند یا کامپوزیتی؟

بیماران باید بر اساس نتایج مورد نظر و وضعیت فعلی دندان‌های خود تصمیم بگیرند. معمولا به بیمارانی که دندان‌های کج یا بد شکل، شکاف و ترک دارند، روکش‌های سرامیکی توصیه می‌شود. روکش‌های کامپوزیتی ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که دندان‌های لکه دار یا لب پر شده دارند.

۳. لمینت چند سال دوام می‌آورد؟

بیشتر انواع لمینت بین ۷ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. مراقبت مناسب برای افزایش طول عمر روکش‌ها ضروری است. مراجعه منظم به دندانپزشک و پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت پس از آن نیز می‌تواند به ماندگاری بیشتر روکش‌ها کمک کند.

۴. آیا می‌توانم کل دندان‌ها را لمینت کنم؟

لمینت فقط روی دندان‌های جلویی استفاده می‌شود و برای دندان‌های آسیا مناسب نیست؛ زیرا فقط استفاده زیبایی دارد. اما روکش دندان می‌تواند برای هر دندانی استفاده شود. تعداد دقیق روکش و لمینت به وضعیت دندان‌ها و اهداف زیبایی بیمار بستگی دارد. اکثر مردم تعداد زوجی از دندان‌ها را برای لمینت انتخاب می‌کنند، معمولا دو، چهار، هشت، ده و دوازده.

۵. آیا نصب روکش و لمینت درد دارد؟

نصب هر دو روش شبیه به م هم است و شامل تراشیدن مقداری از مینای دندان است. در این زمان بی حسی موضعی تزریق می‌شود و بیمار هیچ گونه احساس دردی نخواهد داشت.

۶. آیا دندان روکش شده را میتوان لمینت کرد؟

نمی‌توان به طور مستقیم روی روکش دندان لمینت را اجرا کرد. اما با روش‌هایی که در این مقاله توضیح داده شد می‌توان راه حل‌هایی برای آن پیشنهاد کرد.